Dat kan vaak grotendeels van huis uit maar daarvoor is met enige regelmaat ook contact nodig.
Soms kan dit via zoom maar zoals ook uit het onderwijs pijnlijk duidelijk wordt is dit veel minder effectief dan face-to-face.
Ik weet dat er mensen zijn die dit ontkennen maar je ziet dat men de slagingspercentages alleen heeft weten te behouden door de normen te verlagen.
Ik heb quasi 2 jaar remote gewerkt tijdens corona, in een bedrijf dat remote absoluut niet gewoon was.
Gelukkig had ik tevoren 2 jaren work-from-anywhere gedaan, waaronder thuis en bezoek bij klanten. Ik zat eigenlijk weinig op kantoor, temeer omdat het overleg bij de klanten was. De enige keer dat we regelmatig workshops op kantoor hebben gedaan was toen iemand niet kon opleveren, en we van delegeren naar dirigeren zijn gegaan. Financieel absoluut niet interessant want plots zat je met 3 profielen in een hok aan 1 ding te werken, enkel en alleen omdat degene die moest opleveren het niet kon.
Goed, in die 2 jaren remote was ik allerminst C level, maar heb wel mijn manager tips gegeven over hoe remote verder op te volgen. In korte lijnen: tweewekelijkse team meeting zodat iedereen kon aangeven waaraan ie werkte (we waren een functioneel team dat elk aan andere projecten werkte), tweewekelijkse 1 to 1, en tweewekelijks een remote borrel van een uurtje. Ik heb in die 2 jaren veel meer over mijn collega's geleerd dan dat voorzien was in de normale tweewekelijkse face to face meetings.
Remote werk is niet hetzelfde als remote school. Mijn dochter heeft ook remote school gedaan en daar is het eenvoudig voor de leerlingen om afgeleid te worden door leukers. En ja, tijdens remote meetings in werksetting heb je ook soms collega's die afgeleid worden, net zoals er in face to face er ook zijn die dringend mails zitten te beantwoorden en niet opletten (temeer er ook meetings zijn waar je met 20 mensen samen zit en het nooit zo is dat je die 20 mensen de hele 3 uren nodig hebt).
Nu ga ik er over stoppen want in tegenstelling tot de thuiswerkers moet ik wel soms wat mensen aansturen / instrueren.
Dit is onderdeel van mijn lunchpauze. Net zoals de vorige een koffiepauze waren. Neem maar van me aan dat ik doorgaans op die kantoordag meer tijd kwijt ben bij de koffieklets en de uitgebreide lunchpauze. Maar, correct, dat netwerken en socializen is ook belangrijk, maar ik zou niet zeggen dat het broodnodig is. Ik heb in die 2 jaren met PM's gewerkt die ik nooit in het echt heb ontmoet. Temeer, ik heb bij andere bedrijven collega's gehad in andere Europese landen, en zelfs in de VS en Canada, die ik nooit echt ontmoet heb. Gaat goed. En nuttiger en goedkoper dan 3 dagen naar Amersfoort hokken om voor de belastingdienst documentatie ter plaatse te maken.
Het punt: elke rol heeft zijn specifieke kenmerken, en er zijn best mensen die remote kunnen werken, net zoals er ook mensen zijn die verkiezen om op kantoor te werken. En dat kan remote thuis zijn, remote bij de klant, remote omdat de teamleden absoluut onmogelijk kostenefficiënt geografisch tezamen kunnen werken, of remote omdat je lokaal niet de nodige resources kan aantrekken.
Elon's idee om uitzonderingen uit te sluiten is qua management gezien dom. Maar wel handig dat ie het pas doet na het sabattical van Andrej.