Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Je ziet dat het idee van naar kantoor komen is om face-to-face contact te hebben.
Er is face to face contact, maar niet op de hoofdzetel.

Jij denkt teveel aan work-from-home, terwijl deze C-levels work-from-anywhere doen en absoluut niet "zichtbaar en bereikbaar" zijn voor hun werknemers. C-levels werken waar hun werk hun gevraagd wordt, net zoals arbeiders werken waar zij gevraagd worden.

Nu vraag ik dan aan jou: waar zou iemand moeten werken die enkel gebruik maakt van een computer? Waar is de beste locatie waar een customer support kan werken? Waar hoort een software developer te werken? Het feit dat veel bedrijven dit nearshoren of offshoren is het beste bewijs dat het niet op kantoor moet.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Het gaat erom dat er nu een beweging is waarbij grote groepen mensen zelf denken te mogen bepalen wat hun werkgever goed moet vinden.
Wel, en je geeft zelf al de oplossing:
Die keuze heeft men natuurlijk en die keuze heeft men bij Tesla ook. Zint het niet dan vertrek je toch.
Maar ik als Tesla fan vind het kortzichtig, net zoals ik als Apple fan het kortzichtig vind. En net om die reden werk ik ook niet voor Apple, noch voor Tesla (en dat ze zelden met freelancers werken en relatief gezien hun mensen te weinig betalen, of zoals jij het misschien spint dat er een beweging is waarbij grote groepen mensen zelf denken te bepalen hoeveel ze horen te verdienen).

Kan je erover klagen, maar als ik niet zoveel verdiende, had ik ook geen 2 Tesla's kunnen betalen. En dat zal op gaan voor heel wat ZZP'ers, freelancers en kleine ondernemers.

Was ik nog een ik-moet-verplicht-op-kantoor loonslaaf, dan reed ik nu vermoedelijk een BMW 3 serie diesel want een Tesla zit niet in het verloningspakket. Werkgevers menen vaak ook te weten wat de beste salariswagens zijn, namelijk ;).

Ik ben benieuwd hoe iedereen gaat piepen als Andrej Karpathy Tesla verlaat omdat er eigenlijk geen ruimte is voor sabbaticals, hij moet maar 40 uren per week op kantoor zijn voor de missie.
 
Er is face to face contact, maar niet op de hoofdzetel.

Jij denkt teveel aan work-from-home, terwijl deze C-levels work-from-anywhere doen en absoluut niet "zichtbaar en bereikbaar" zijn voor hun werknemers. C-levels werken waar hun werk hun gevraagd wordt, net zoals arbeiders werken waar zij gevraagd worden.
Je begrijpt het dus echt niet.
C-levels moet wel hun werknemers blijven sturen. Dat kan soms met een memo maar moet vaak ook face-to-face.
Een C-level die niet zichtbaar en bereikbaar is voert niet de functie uit van een C-level ondanks de functienaam.
Nu vraag ik dan aan jou: waar zou iemand moeten werken die enkel gebruik maakt van een computer?
Die bestaan niet. Al is het maar dat er geen relatie met andere medewerkers etc. kan worden gecreëerd.
Waar is de beste locatie waar een customer support kan werken?
Dat kan vaak grotendeels van huis uit maar daarvoor is met enige regelmaat ook contact nodig.
Soms kan dit via zoom maar zoals ook uit het onderwijs pijnlijk duidelijk wordt is dit veel minder effectief dan face-to-face.
Ik weet dat er mensen zijn die dit ontkennen maar je ziet dat men de slagingspercentages alleen heeft weten te behouden door de normen te verlagen.
(Dit heeft natuurlijk geen effect op de kwaliteit van de arbeidsmarkt.) 😇
Waar hoort een software developer te werken? Het feit dat veel bedrijven dit nearshoren of offshoren is het beste bewijs dat het niet op kantoor moet.
Dat zulke mensen niet altijd op kantoor moeten zijn is duidelijk. Veel zie je wel dat dit soms ook afstemming vereist die efficiënt (face-to-face) en soms ook remote. Bij nearshore en offshore zet men vaak wel veel vergelijkbare functies en gelinkte functies bij elkaar om ervoor te zorgen dat deze kunnen sparren en overleggen. Dat die niet op het hoofdkantoor moeten zitten is duidelijk.

Nu ga ik er over stoppen want in tegenstelling tot de thuiswerkers moet ik wel soms wat mensen aansturen / instrueren.
 
Dat kan vaak grotendeels van huis uit maar daarvoor is met enige regelmaat ook contact nodig.
Soms kan dit via zoom maar zoals ook uit het onderwijs pijnlijk duidelijk wordt is dit veel minder effectief dan face-to-face.
Ik weet dat er mensen zijn die dit ontkennen maar je ziet dat men de slagingspercentages alleen heeft weten te behouden door de normen te verlagen.
Ik heb quasi 2 jaar remote gewerkt tijdens corona, in een bedrijf dat remote absoluut niet gewoon was.

Gelukkig had ik tevoren 2 jaren work-from-anywhere gedaan, waaronder thuis en bezoek bij klanten. Ik zat eigenlijk weinig op kantoor, temeer omdat het overleg bij de klanten was. De enige keer dat we regelmatig workshops op kantoor hebben gedaan was toen iemand niet kon opleveren, en we van delegeren naar dirigeren zijn gegaan. Financieel absoluut niet interessant want plots zat je met 3 profielen in een hok aan 1 ding te werken, enkel en alleen omdat degene die moest opleveren het niet kon.

Goed, in die 2 jaren remote was ik allerminst C level, maar heb wel mijn manager tips gegeven over hoe remote verder op te volgen. In korte lijnen: tweewekelijkse team meeting zodat iedereen kon aangeven waaraan ie werkte (we waren een functioneel team dat elk aan andere projecten werkte), tweewekelijkse 1 to 1, en tweewekelijks een remote borrel van een uurtje. Ik heb in die 2 jaren veel meer over mijn collega's geleerd dan dat voorzien was in de normale tweewekelijkse face to face meetings.

Remote werk is niet hetzelfde als remote school. Mijn dochter heeft ook remote school gedaan en daar is het eenvoudig voor de leerlingen om afgeleid te worden door leukers. En ja, tijdens remote meetings in werksetting heb je ook soms collega's die afgeleid worden, net zoals er in face to face er ook zijn die dringend mails zitten te beantwoorden en niet opletten (temeer er ook meetings zijn waar je met 20 mensen samen zit en het nooit zo is dat je die 20 mensen de hele 3 uren nodig hebt).

Nu ga ik er over stoppen want in tegenstelling tot de thuiswerkers moet ik wel soms wat mensen aansturen / instrueren.
Dit is onderdeel van mijn lunchpauze. Net zoals de vorige een koffiepauze waren. Neem maar van me aan dat ik doorgaans op die kantoordag meer tijd kwijt ben bij de koffieklets en de uitgebreide lunchpauze. Maar, correct, dat netwerken en socializen is ook belangrijk, maar ik zou niet zeggen dat het broodnodig is. Ik heb in die 2 jaren met PM's gewerkt die ik nooit in het echt heb ontmoet. Temeer, ik heb bij andere bedrijven collega's gehad in andere Europese landen, en zelfs in de VS en Canada, die ik nooit echt ontmoet heb. Gaat goed. En nuttiger en goedkoper dan 3 dagen naar Amersfoort hokken om voor de belastingdienst documentatie ter plaatse te maken.

Het punt: elke rol heeft zijn specifieke kenmerken, en er zijn best mensen die remote kunnen werken, net zoals er ook mensen zijn die verkiezen om op kantoor te werken. En dat kan remote thuis zijn, remote bij de klant, remote omdat de teamleden absoluut onmogelijk kostenefficiënt geografisch tezamen kunnen werken, of remote omdat je lokaal niet de nodige resources kan aantrekken.

Elon's idee om uitzonderingen uit te sluiten is qua management gezien dom. Maar wel handig dat ie het pas doet na het sabattical van Andrej.
 
Ik heb quasi 2 jaar remote gewerkt tijdens corona, in een bedrijf dat remote absoluut niet gewoon was.

Gelukkig had ik tevoren 2 jaren work-from-anywhere gedaan, waaronder thuis en bezoek bij klanten. Ik zat eigenlijk weinig op kantoor, temeer omdat het overleg bij de klanten was. De enige keer dat we regelmatig workshops op kantoor hebben gedaan was toen iemand niet kon opleveren, en we van delegeren naar dirigeren zijn gegaan. Financieel absoluut niet interessant want plots zat je met 3 profielen in een hok aan 1 ding te werken, enkel en alleen omdat degene die moest opleveren het niet kon.

Goed, in die 2 jaren remote was ik allerminst C level, maar heb wel mijn manager tips gegeven over hoe remote verder op te volgen. In korte lijnen: tweewekelijkse team meeting zodat iedereen kon aangeven waaraan ie werkte (we waren een functioneel team dat elk aan andere projecten werkte), tweewekelijkse 1 to 1, en tweewekelijks een remote borrel van een uurtje. Ik heb in die 2 jaren veel meer over mijn collega's geleerd dan dat voorzien was in de normale tweewekelijkse face to face meetings.

Remote werk is niet hetzelfde als remote school. Mijn dochter heeft ook remote school gedaan en daar is het eenvoudig voor de leerlingen om afgeleid te worden door leukers. En ja, tijdens remote meetings in werksetting heb je ook soms collega's die afgeleid worden, net zoals er in face to face er ook zijn die dringend mails zitten te beantwoorden en niet opletten (temeer er ook meetings zijn waar je met 20 mensen samen zit en het nooit zo is dat je die 20 mensen de hele 3 uren nodig hebt).


Dit is onderdeel van mijn lunchpauze. Net zoals de vorige een koffiepauze waren. Neem maar van me aan dat ik doorgaans op die kantoordag meer tijd kwijt ben bij de koffieklets en de uitgebreide lunchpauze. Maar, correct, dat netwerken en socializen is ook belangrijk, maar ik zou niet zeggen dat het broodnodig is. Ik heb in die 2 jaren met PM's gewerkt die ik nooit in het echt heb ontmoet. Temeer, ik heb bij andere bedrijven collega's gehad in andere Europese landen, en zelfs in de VS en Canada, die ik nooit echt ontmoet heb. Gaat goed. En nuttiger en goedkoper dan 3 dagen naar Amersfoort hokken om voor de belastingdienst documentatie ter plaatse te maken.

Het punt: elke rol heeft zijn specifieke kenmerken, en er zijn best mensen die remote kunnen werken, net zoals er ook mensen zijn die verkiezen om op kantoor te werken. En dat kan remote thuis zijn, remote bij de klant, remote omdat de teamleden absoluut onmogelijk kostenefficiënt geografisch tezamen kunnen werken, of remote omdat je lokaal niet de nodige resources kan aantrekken.

Elon's idee om uitzonderingen uit te sluiten is qua management gezien dom. Maar wel handig dat ie het pas doet na het sabattical van Andrej.

Je mist het volledige punt.
Je geeft een zeer beperkt aantal voorbeelden waar het min of meer werkt en verheft dit tot "de waarheid".

De rest negeer je gewoon omdat het je niet uitkomt.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Wellicht dat 10% vanzelf weggaat als ze niet meer thuis mogen werken.
Probleem met mensen wegpesten is dat het altijd de goudhaantjes zijn die eerst vertrekken, en de mensen in gouden kooien blijven hangen.

Verschillende keren gezien. Bedrijf kondigt afslankingen aan, lijst van mensen die ze willen laten gaan ligt al klaar maar het zijn net degenen die niet op de lijst staan die dan zelf vertrekken, waardoor het bedrijf de mensen die ze willen laten gaan moeten aanhouden. Altijd wel hilarisch.

Recruiters weten dit natuurlijk ook, dus die hebben het de laatste paar dagen super makkelijk om goede Tesla engineers weg te plukken.
 
Probleem met mensen wegpesten is dat het altijd de goudhaantjes zijn die eerst vertrekken, en de mensen in gouden kooien blijven hangen.

Verschillende keren gezien. Bedrijf kondigt afslankingen aan, lijst van mensen die ze willen laten gaan ligt al klaar maar het zijn net degenen die niet op de lijst staan die dan zelf vertrekken, waardoor het bedrijf de mensen die ze willen laten gaan moeten aanhouden. Altijd wel hilarisch.

Recruiters weten dit natuurlijk ook, dus die hebben het de laatste paar dagen super makkelijk om goede Tesla engineers weg te plukken.

Valt mee hoor, FUD verspreiden en de mensen die je wilt behouden van te voren inlichten.
Dan zijn de mensen waarop het betrekking heeft zo weg of staan direct in het gelid.
 
Musk vermomd als kanarie in de kolenmijn voor de hele auto industrie.

 
Musk vermomd als kanarie in de kolenmijn voor de hele auto industrie.

Zo fout hoe in het artikel staat dat "pas later Elon aangaf dat het om 10% van het kantoorpersoneel gaat". Hij gaf dat direct al aan.
 
Musk vermomd als kanarie in de kolenmijn voor de hele auto industrie.

In addition, Tesla's U.S. sales are heavily concentrated in California, and especially in the San Francisco Bay area that is home to Silicon Valley companies.

High-tech workers with stock-based wealth are a critical customer base for Tesla. But now, some big tech companies are cutting staff, and smaller startups are finding it harder to get funding.
 
“During the company’s earnings call for the second quarter of this year, Elon Musk commented on the goal of Tesla being affordable. “The thing that bugs me the most is that our cars are not affordable enough. We need to fix that.”