TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Eneco SlimLaden

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Alain13, Mar 26, 2015.

  1. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Ik doe sinds twee dagen mee met de pilot van Eneco SlimLaden app. Zijn er hier meer mensen die hier aan mee doen?

    Je stelt in de app (webpagina) de volgende zaken in:
    - Type laadpaal (kW) (Bij mij 11 kWh)
    - Welk tijdstip je wilt vertrekken (Bij mij 6u30)
    - Welk percentage je sowieso minimaal geladen wilt hebben (Tussen 0% en 100% in te stellen) (Bij mij 0%)
    - GPS coordinaten van je huis locatie (Kwestie van GPS knop indrukken als je Tesla thuis staat)
    - En uiteraard je Tesla login gegevens


    De app communiceert direct met de auto en je krijgt blokken van een kwartier toegewezen waarin hij tegen gereduceerd tarief gaat laden. Mocht hij te weinig blokken hebben gedurende de nacht dan zal hij gewoon gaan laden tegen het normale tarief en zorgen dat hij (in mijn geval) 6u30 klaar staan op bv 90% (Die instelling pakt die uiteraard van de Tesla). Stel hij is om 4u30 nog maar op 80% en de Tesla staat op 90% ingesteld, dan weet hij dat aan de hand van je opgegeven laadpaal snelheid sowieso om een bepaalde tijd moet gaan laden.

    Gisteren kwam ik om 22:15 thuis (Tesla staat ingesteld om te laden vanaf 23u00) met 72% accu lading. Hij begon na het aansluiten binnen een minuut meteen te laden (hij overruled dus de Tesla schedule). Kreeg een bericht van de Tesla app dat hij om 1u15 klaar was met laden (90%). In de SlimLaden app kun je dan zien welke blokken van een kwartier hij heeft geladen en wat je hebt bespaart. In mijn geval dus: €0,39ct! Van dit bedrag krijg je dus per maand een creditnota en dus zie je meteen wat je hebt bespaart.

    Besparing is erg leuk natuurlijk, maar wat mij het meest verbaasd:
    Hoe Eneco zo met de auto kan communiceren? Dit lijkt me afgesproken met Tesla, want lijkt me niet dat ze de route bewandelen zoals bv. VisibleTesla.
     
  2. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Ze loggen gewoon in via de Tesla API. Ze hebben hiervoor niets speciaals gedaan.

    Wees je dus wel bewust, met die gegevens kan Eneco in theorie je auto stelen door hem op afstand te starten. Nogmaals, theorie, maar pas zeker goed op met je Tesla gegevens.
     
  3. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,412
    Location:
    De Woude NL
    Dit is natuurlijk wel leuk, maar ik zou toch niet willen dat mijn S vóór 23.00 uur begint te laden. Voor 23.00 uur doet ie dat tegen een hoger tarief dan na 23.00 uur.
     
  4. Peebee01

    Peebee01 Member

    Joined:
    Oct 27, 2014
    Messages:
    38
    Location:
    Netherlands
    Klinkt goed, heb me net aangemeld.
    Heb je hier ook een eneco laadpas voor nodig of werkt dit me de laadpaal/pas van the new motion?
     
  5. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Dat is incorrect want dan zou je niks besparen en in dat geval gaat de auto/app dus niet laden. Het is onafhankelijk van dag/nachtstroom, vandaar dat het dus niet meer uitmaakt wanneer je hem inplugt.
    Stel je hebt 24ct dagstroom en 21ct nachtstroom, dan zal de app pas gaan laden als hij een blok van 15 minuten heeft die lager is dan 21ct.

    - - - Updated - - -

    Het maakt niet uit wat voor (merk) laadpaal je hebt. Die gegevens (kW) wordt alleen gebruikt om te bepalen hoe lang de auto nodig heeft om vol te raken. De app zegt tegen de Tesla wanneer hij moet starten en wanneer hij moet stoppen en dus onafhankelijk van je laadpaal. Je kunt zelfs een gewoon stopcontact selecteren als 'laadpaal'.
     
  6. Highkick

    Highkick Grinning SRV-man

    Joined:
    Nov 22, 2013
    Messages:
    194
    Location:
    Oirschot
    Interessant.... Ik ga me hier eens in verdiepen.....
     
  7. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    999
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    Neem aan dat je wel klant bij Eneco moet zijn??
     
  8. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Je moet inderdaad wel klant zijn van Eneco.
     
  9. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Bij mij kwam Eneco helemaal niet in de buurt van meest voordelige groene energie leverancier. Echter op deze manier zou dat wel eens anders kunnen zijn, 60% van m'n stroomverbruik is van de Tesla.

    Ga me d'r s in verdiepen..
     
  10. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    999
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    Dan moet ik nog even wachten....jammer beta testen is altijd leuk
     
  11. Peebee01

    Peebee01 Member

    Joined:
    Oct 27, 2014
    Messages:
    38
    Location:
    Netherlands
    Zojuist een login gekregen en aangemeld. Ik heb maar een 3.7kwh laadpunt thuis dus verwacht niet al te veel besparing tov de 20ct/kWh die ik nu betaal maar we zullen zien.
    Het geven van je login is natuurlijk wel een risico, niet dat ik verwacht dat Eneco er met mijn auto vandoor gaat maar wel dat ze gehackt worden
     
  12. Peebee01

    Peebee01 Member

    Joined:
    Oct 27, 2014
    Messages:
    38
    Location:
    Netherlands
    #12 Peebee01, Mar 27, 2015
    Last edited: Mar 27, 2015
  13. Ipe

    Ipe Member

    Joined:
    Jan 2, 2011
    Messages:
    220
    Location:
    Winkel (NH), Netherlands
    Ik heb ook al de hele week problemen met de app, maar alleen als de auto op wifi werkt. Wifi verbinding zelf werkt overigens prima ook vanuit de auto. Als ik in de Tesla de wifiverbinding uitzet of weggooi kan ik wel weer inloggen met de app.
     
  14. Peebee01

    Peebee01 Member

    Joined:
    Oct 27, 2014
    Messages:
    38
    Location:
    Netherlands
    Na 1 nacht met slechts 11kWh die geladen hoefde te worden krijg ik volgens de slimladen webpage toch 0,37€ terug van Eneco. Het bedrag dat je terugkrijgt lijkt onafhankelijk van het tarief dat je betaalt.

    Ik begrijp dat Eneco de besparing aan het eind van de maand op je rekening stort en ofhankelijk is van het tarief dat je betaalt.

    je ziet aan de notifications op je iphone dat de auto een aantal keren is gestart en gestopt met laden, aangestuurd door de eneco servers.Je kunt deze tijdsloten vooraf zien op de webpagina.

    Al met al een leuk idee wat op termijn energie bedrijven kan helpen de netwerkbelasting te sturen en eindgebruikers in ruil daarvoor kleine korting geeft.
     
  15. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    556
    Location:
    Enschede, NL
    Dus dat is een besparing van grofweg 15%? Dat is best netjes nog eigenlijk.
     
  16. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Ik had precies hetzelfde inderdaad.
     
  17. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    925
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Tot nu toe ook erg tevreden met de pilot, vooral met de service. Je hoeft maar te bellen/e-mailen en binnen een paar uur hebben ze het verholpen en/of terugkoppeling gegeven. Ze nemen de pilot erg serieus en zijn zeer blij met de feedback die je geeft.
     
  18. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Ik betwijfel of het wel zo verstandig is om je Tesla login/password aan een derde partij te verstrekken. Niet dat Eneco je auto gaat stelen, maar je privacy ben je in elk geval wel meteen kwijt.

    Daarnaast weet je niet wie er bij Eneco allemaal toegang hebben tot die database met logins, passwords en adressen(!). En hoe goed dat allemaal beveiligd is tegen kwaadwillenden in de buitenwereld.

    Je verzekeringsmaatschappij heeft hier vast ook een mening over; Ik zou daar toch eens naar vragen, voordat je je login gegevens aan derden verstrekt.
     
  19. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Goed punt. Helemaa mee eens. Ik zou er nooit aan mee doen.

    Verder een mooie pilot, maar dit geeft eigenlijk aan hoe hard het laadprotocol tussen auto en paal te kort schiet.

    De laadpaal hoort dit te sturen, niet de auto
     
  20. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,648
    Location:
    Eindhoven
    Mee eens. Denk trouwens niet dat het laadprotocol een probleem is, daarin is voorzien dat je de auto kunt vertellen of en hoeveel stroom hij mag opnemen. Laadpaal moet dat natuurlijk wel kunnen aansturen, dat zal het probleem wel zijn.
    Makkelijker om voor zo'n pilot even een programmaatje te scripten dat met het Tesla protocol werkt dan om alle palen van nieuwe software te voorzien... Dat laatste zullen ze ws. doen als de pilot een succes blijkt.
     

Share This Page