Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eneco SlimLaden

This site may earn commission on affiliate links.
Mee eens. Denk trouwens niet dat het laadprotocol een probleem is, daarin is voorzien dat je de auto kunt vertellen of en hoeveel stroom hij mag opnemen. Laadpaal moet dat natuurlijk wel kunnen aansturen, dat zal het probleem wel zijn.
Makkelijker om voor zo'n pilot even een programmaatje te scripten dat met het Tesla protocol werkt dan om alle palen van nieuwe software te voorzien... Dat laatste zullen ze ws. doen als de pilot een succes blijkt.

Het protocol ondersteund geen vertraagd laden. De auto wil direct spanning zien. De paal kan niet vertellen dat de auto moet stoppen of starten. Dat mist het protocol nog.

Als dat er standaard bij in zit, dan kan de paal dit volledig sturen en is een Smart Grid weer een stapje dichter bij.
 
Het protocol ondersteund geen vertraagd laden. De auto wil direct spanning zien. De paal kan niet vertellen dat de auto moet stoppen of starten. Dat mist het protocol nog.

Als dat er standaard bij in zit, dan kan de paal dit volledig sturen en is een Smart Grid weer een stapje dichter bij.
Je kunt in de laadpaal simuleren dat de kabel losgetrokken wordt en weer ingeplugd wordt door de contacten te onderbreken (met relais of iets), daar is geen voorziening in het protocol voor nodig... Daarmee doe je de vertraging.
 
Ik zou je polis nog eens nalezen. Er staat toch duidelijk dat je niet nalatig mag zijn om 3den toegang tot je voertuig te kunnen verschaffen, laat staan starten. Ik ben van mening dat het delen van je inloggegevens met een 3de partij onder deze categorie valt. Feit is gewoon dat als je een soort smart grid wenst te hebben, je moet investeren in laadpalen die dit kunnen, en niet de auto dit laten regelen. Er is al een bestaand protocol via Mennekes/Type-2 welke via het data kanaal welke over de laadkabel loopt niet alleen de veiligheid kan bepalen, maar dus ook de handshake maakt om de laadsnelheid te bepalen.
 
Je kunt in de laadpaal simuleren dat de kabel losgetrokken wordt en weer ingeplugd wordt door de contacten te onderbreken (met relais of iets), daar is geen voorziening in het protocol voor nodig... Daarmee doe je de vertraging.

Niet elke auto start weer met laden daarna. Een S wellicht wel, maar een Roadster niet.

Ook is het niet netjes, want de auto geeft dan een laadfout aan. Terwijl dat niet het geval zou zijn als de paal netjes enen STOP zou sturen.

Het protocol moet gewoon beter.