Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Energie Investeringsaftrek (EIA) Energielijst 2015 - RAMP voor zonnepanelen regeling

This site may earn commission on affiliate links.
Behalve dat je eerst de EIA ook over de hogere investeringssom van de installatie met de micro-omvormers kon toepassen. Nu gemaximeerd op de kW's. Dus het "treft" de installaties met een hoge prijs per kW het hardst.

Inderdaad, ik moet best wat voorbereidingen treffen, welke conform regelgeving 2014 allemaal onder de EIA vallen. Ik ben voor een 90kW installatie gegaan. In de nieuwe situatie zou ik dan maar over €78.000 EIA mogen gebruiken (kW boven de 25 x €1200), dat is netto in mijn geval ongeveer €7800. Ik verwacht nu netto €18000.

Wat ook balen is, is de gedeeltelijke afschaffing en versobering van de LED verlichting EIA regeling. Ik heb net mijn nieuwe dimbare LED panelen klaar met optionele noodverlichting module, en verwachte goede zaken te kunnen doen in 2015 ivm EIA op de volledige installatie hiervan voor de afnemers. Nu alleen nog maar als je een bestaande T8 installatie gaat vervangen, en niet meer voor nieuwbouw. Daar zag ik de grootste interesse vandaan komen.
 
Behalve dat je eerst de EIA ook over de hogere investeringssom van de installatie met de micro-omvormers kon toepassen. Nu gemaximeerd op de kW's. Dus het "treft" de installaties met een hoge prijs per kW het hardst.
Dus toch on-topic... installaties met micro-omvormers hadden al een (fors) langere terugverdientijd, door de nieuwe EIA wordt het verschil met minder prijzige installaties dus alleen nog maar groter!
Oftewel alleen micro-omvormers of SolarEdge toepassen als daarvoor technische noodzaak is (schaduwproblemen).
Het beste van beide... Solar Frontier CIS...
 
Precies, dat is mijn punt..... Ander topic ;)

Ik heb gelukkig op 31 december nog een overeenkomst kunnen sluiten. Offertes doorspitten, knopen doorhakken en nu maar hopen dat ik niets vergeten ben.

Heb je gezien dat Eia alleen bij installaties tot 3x80A aansluiting kan?, daarboven kun je nl niet salderen.
Als je 90 Wp installeerde kun je Wel in de omvormers de piek aftoppen zodat ze op de zonnigste dagen gezamenlijk
Maximaal 63a leveren wat het max is aan gelijktijdig terugleveren via de 3x80a.
Een normale schuindak installatie komt nu op ca o.90 tot 1.00 met solaredge kocht ik in december nog 15 wp
Voor 18.ooo op een plat dak, dus 1,20 ex btw.

Bij de nieuwe regeling krijg je boven de 25 wp MAXIMAAL 1200 euro aftrek per wp, als de installatie dus o,90 of 900 voor een wp kost krijg
Je ook maar 900 aftrek.

Als het over een tijdje klaar is zit ik totaal aan 112 wp en maak ik ca 110.000 kw per jaar !
 
Heb je gezien dat Eia alleen bij installaties tot 3x80A aansluiting kan?, daarboven kun je nl niet salderen.
Als je 90 Wp installeerde kun je Wel in de omvormers de piek aftoppen zodat ze op de zonnigste dagen gezamenlijk
Maximaal 63a leveren wat het max is aan gelijktijdig terugleveren via de 3x80a.
Een normale schuindak installatie komt nu op ca o.90 tot 1.00 met solaredge kocht ik in december nog 15 wp
Voor 18.ooo op een plat dak, dus 1,20 ex btw.

Bij de nieuwe regeling krijg je boven de 25 wp MAXIMAAL 1200 euro aftrek per wp, als de installatie dus o,90 of 900 voor een wp kost krijg
Je ook maar 900 aftrek.

Als het over een tijdje klaar is zit ik totaal aan 112 wp en maak ik ca 110.000 kw per jaar !

je bedoelt kWp en kWh per jaar. Sorry ben nerd dienaangaande ;-)
 
Heb je gezien dat Eia alleen bij installaties tot 3x80A aansluiting kan?, daarboven kun je nl niet salderen.
Als je 90 Wp installeerde kun je Wel in de omvormers de piek aftoppen zodat ze op de zonnigste dagen gezamenlijk
Maximaal 63a leveren wat het max is aan gelijktijdig terugleveren via de 3x80a.
Een normale schuindak installatie komt nu op ca o.90 tot 1.00 met solaredge kocht ik in december nog 15 wp
Voor 18.ooo op een plat dak, dus 1,20 ex btw.

Bij de nieuwe regeling krijg je boven de 25 wp MAXIMAAL 1200 euro aftrek per wp, als de installatie dus o,90 of 900 voor een wp kost krijg
Je ook maar 900 aftrek.

Als het over een tijdje klaar is zit ik totaal aan 112 wp en maak ik ca 110.000 kw per jaar !

En daar zijn nu dus oplossingen voor (ook bij SolarEdge). Wij kunnen ook 110.000 per jaar, en gewoon op een 3x80a aansluiting. Net als het smart charging tbv de voertuigen, is er nu ook smart teruglevering zeg maar. Eigenlijk best simpel. Het bedrijfspand verbruikt altijd wel stoom. Deze stroom komt eerst vanaf de zonepanelen, daarna pas vanaf het net. Als er veel meer opgeleverd gaat worden dan dat er gebruikt gaat worden, gaat de rest naar het net. PAs als er teveel naar het net dreigt te gaan, dan "knijpt" de inverter de teruglevering pas. Dit doet hij dynamisch, en binnen de 2-3 milliseconde. In de praktijk heb je dus (bijna) nooit verlies. Zeker niet als zoals in mijn geval we 3 EV overdag aan de zaak hebben staan, en je die dus met je smart charging infra kan sturen op bijvoorbeeld 7kW gedurende de ochtend, en bij piekopbrengst vanuit zonnepanelen naar 22-43kW.

Voordeel: Ik kan salderen, en heb toch een grotere aansluiting in feite dan 3x80 gedurende de dag als er daglicht is. Volgende stap is er een accu tussen hangen va 40-90 kW en dan heb ik ook meer vermogen gedurende de wintermaanden en in de avond. (plus noodstroom!)

In de situatie zoals hij bij iedereen nu is, is dat er altijd moet knijpen om overbelasting van het net bij teruglevering te voorkomen. In ons geval is dit dus verleden tijd...
 
Volgens mijn installateur accepteert Delta netwerkbeheer geen grotere retourlevering.

Ze kunnen het wel willen, maar volgens de NEN1010 mag je gewoon een grotere afzekering hebben achter je hoofdzekering, mits je beveiligingen hebt ingebouwd... En dat heb je dua zls je een kWh meter hebt, welke communiceert met je inverter. Je levert dus NIET meer terug dan 3x80 of 3x63 (wat je aansluiting dan ook is) Je gaat eerst je eigen verbruikers voorzien, en dan pas terugleveren. Pas als je teveel zou gaan terugleveren, knijpt het systeem de teruglevering.

Dus knijpen pas bij bereiken capaciteit van de aansluiting, en zolang je alles conform NEN1010 hebt zitten, is er niets aan de hand. Wel handig om je verzekeringsmaatschappij in te lichten, en te zorgen dat een gecertificeerd elektricien alles heeft geïnstalleerd. De techniek loopt vooruit, en je zal zeker met voormalig overheidsinstanties (wat netbeheerders gewoon eigenlijk nog steeds zijn, met een ander naampje) moeten begrijpen dat zij van die types zijn welke al snel roepen "dat mag niet" en op de vraag "waarom dan niet" als antwoord geven "omdat het altijd al zo gaat zoals wij aangeven dat het hoort, dus dan is het zo" en niets onderbouwen met feiten en regels.
 
Ze kunnen het wel willen, maar volgens de NEN1010 mag je gewoon een grotere afzekering hebben achter je hoofdzekering, mits je beveiligingen hebt ingebouwd... En dat heb je dua zls je een kWh meter hebt, welke communiceert met je inverter. Je levert dus NIET meer terug dan 3x80 of 3x63 (wat je aansluiting dan ook is) Je gaat eerst je eigen verbruikers voorzien, en dan pas terugleveren. Pas als je teveel zou gaan terugleveren, knijpt het systeem de teruglevering.

Dus knijpen pas bij bereiken capaciteit van de aansluiting, en zolang je alles conform NEN1010 hebt zitten, is er niets aan de hand. Wel handig om je verzekeringsmaatschappij in te lichten, en te zorgen dat een gecertificeerd elektricien alles heeft geïnstalleerd. De techniek loopt vooruit, en je zal zeker met voormalig overheidsinstanties (wat netbeheerders gewoon eigenlijk nog steeds zijn, met een ander naampje) moeten begrijpen dat zij van die types zijn welke al snel roepen "dat mag niet" en op de vraag "waarom dan niet" als antwoord geven "omdat het altijd al zo gaat zoals wij aangeven dat het hoort, dus dan is het zo" en niets onderbouwen met feiten en regels.

+1 ! :biggrin:
 
Ja maar je bedoelde ook Eurotjes?.
Want een deel van de kWh gebruik ik als kW niet alleen om mosterd en mayo te maken, maar ook middels warmtepompen, (eia-lijst mits hoge efficiëncy factor.. ik meen R > 4,1 ) waardoor mijn gasrekening ook al een paar duizend €, per jaar lager is!

Ik bedoelde geen euro's, maar attendeerde op onjuist gebruik van eenheden. Als je een uur lang 1kW vermogen levert heb je 1 kWh aan energie gemaakt.