Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Energie van zonnepanelen opslaan

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt zonnepanelen te kopen en zo mijn Tesla thuis gratis te laden. Ja ik ben een laat bloeier wat zonnestroom betreft.
Nu heb panelen gevonden. Maar nu is mijn vraag kan ik ook energie extra opslaan? Zoals de Tesla Powerwall of een alternatief.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijk situatie?

Alvast bedankt.
 
Last edited by a moderator:
Als je in Nederland woont is dat nog niet een belangrijke investering. Momenteel kun je nog salderen op jaarbasis dus jouw opslag is in het net. Dat gaat n de toekomst waarschijnlijk veranderen maar daar staat tegenover dat de accusystemen waarschijnlijk goedkoper worden en er ooit misschien wel subsidies voor eigen opslag komen. Ik zou daar uit financieel oogpunt nog even mee wachten.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Upvote 0
Ben er zelf ook mee bezig (nieuw prive pand), vooralsnog alleen panelen maar wel voorbereid op accu (3-fase) en uitbreiding extra panelen (verwacht meer stroomverbruik, door warmtepomp). Nu nog niet spannend (levert weinig op), maar zodra saldering stopt komt er een accu. Kijken nu naar storedge van Solaredge omdat daar een flinke LG accu op kan. Maar benieuwd wie andere 3-fase oplossing kent of heeft. Tesla powerwall, geen 3-fase en de dakpannen kan ik niks mee (heb riet en panelen komen op platdak op de garage). Panelen, zat merken, maar erg onduidelijk welke goed rendement hebben bij minder licht (zodat het rendement hoger is het gehele jaar).
 
Upvote 0
Momenteel 20 zonnepanelen voor in totaal 6000 kWp en 10 batterijmodules van 2,78 kW per module. Werkt perfect in de zomer om mijn dagelijkse overschot te stockeren en ‘s avonds over te laden naar de wagen. In de winter heeft het weinig zin, behalve een beetje op mooie dagen, maar daar loop je niet ver mee door hogere verbruik in de winter en een maximum van 10 kW overschot.

In België een mooie premie van 3200 EUR gekregen op een investering van +- 15000 EUR.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Upvote 0
Ik heb een ESS staan thuis. Dat is op basis van Victron MultiPlus-II, 20 kWh aan 48V MG HE accu's en een CerboGX als controller. De Cerbo leest een meter uit die in de groepenkast hangt en gaat op basis daarvan laden of ontladen. Het is financieel op dit moment totaal zinloos, daar we nog kunnen salderen. Ik heb 69 panelen, waardoor ik ongeveer vanaf halverwege maart tot halverwege oktober geen energie meer opneem uit het net. Ik lever in die periode eigenlijk alleen nog terug.

Ik heb hiervoor wel wat wijzigingen gedaan in mijn woning. Zoals:
- De laadpaal kan ik via HomeAssistant aansturen. Ik kan bepalen of de laadpaal alleen zonnestroom mag gebruiken of dat ie ongeacht de zon moet functioneren. Vanaf maart tot oktober zet ik 'm in principe op 'alleen PV'. Dat vereist wel wat schipperen.. Zoals bewust op de fiets naar 't werk als er zon verwacht wordt zodat de auto kan laden.
- Warmtepomp gaat 's nachts uit van maart tot oktober en gaat pas weer aan zodra PV boven een bepaald wattage komt.
- Warmtepomp verwarmt het warmwater vat extra bij meer dan 5 kW PV vermogen of wanneer de accu >95% SoC heeft. Dan gaat ie van 50 tot 65 graden extra verwarmen. Dit zorgt voor een lager verbruik in de avond als de zon niet meer schijnt.

Mijn ervaring... Het werkt leuk als je de 'hacks' die heb ik mbt. de warmtepomp en de laadpaal toepast. Doe je dat niet, dan voegt de accu eigenlijk maar weinig toe. Dan red je de nacht niet, en dan ga je ook wel hard door je cycles heen. Dan heb je nog steeds opname uit het net in de avond, en lever je overdag weer terug. Meer accu's toevoegen kan, maar dat is alleen zinvol als je ook je lader/omvormer vermogen opkrikt (wat weer kostbaar is) en vereist uiteraard ook voldoende PV.

Die 20 kWh is effectief ongeveer 15 kWh. Die 15 kWh is genoeg om de nacht door te komen. Als de dagen echt lang zijn verbruik ik ongeveer de helft van de capaciteit. In de lengte en herfst is de accu in de ochtend meestal nagenoeg leeg. In de winterperiode staat 't systeem eigenlijk niets te doen. Op een hele zonnige dag komt er nog een wat energie in, maar omdat het al rond 4 uur donker is is de accu ook zo weer leeg.

Ik merk dat mijn 20 kWh capaciteit wel redelijk past bij mijn 69 panelen in combinatie met mijn verbruik. Bij kleinere accu (ik had eerst 10 kWh) is de accu elke nacht leeg. Meer capaciteit voegt weinig toe, omdat ik met deze 20 kWh de nacht door kan komen voor een groot deel van het jaar. Meer accu's toevoegen helpt dan eigenlijk niets voor mijn self-consumptie. Op 't moment dat de dagen korter worden, de temperatuur gaat dalen (en de warmtepomp dus meer verbruikt) leveren de panelen ook niet meer genoeg op om de accu vol te krijgen.

Qua kosten zit er denk ik zo'n 20.000,- in. Dat is 1333,- per kWh. Als een kWh 30 cent kost, en met terugleveren krijg je 7 dan verdien je dus 22 cent met een in accu opgeslagen kWh. Daarvoor moet die accu 6000 cycles doorstaan. Dat gaat ie waarschijnlijk niet redden, dus economisch kan 't niet uit.

De efficientie is ook matig. De lader/omvormer maakt een hoop herrie, stoot een hoop warmte uit en ik verlies zo'n 30%
 

Attachments

  • iungo.png
    iungo.png
    294.2 KB · Views: 88
Upvote 1
Ik ben afgelopen jaar ook in het "tussen opslaan" in stationaire batterijen gaan bekijken, maar is gewoon een hele slechte business case, zelf als het salderen wordt afgebouwd. Het probleem blijft zo als @Tozz al meldt, de maanden van zeg november t/m februari in ons deel van de wereld, je accu niets te doen heeft. In de zomer maanden is het het omgekeerde, dan krijg je je accu weer niet leeg. Daarnaast heb je met een EV natuurlijk al een accu die je kunt gebruiken om je overschot kwijt te kunnen. Je EV laden uit de stationaire accu is ook geen optie, je bent gewoon te veel kwijt aan verliezen. Als je toch voor een stationaire accu wil gaan, kijk dan naar je nacht- avondverbruik in de maanden april en oktober. is dat bijvoorbeeld 5kWh, dan zou je met een 6-7kWh accu prima uit de voeten kunnen, alles dat je meer hebt is jammer geld. Investeer beter je geld in zoveel mogelijk WP (PV panelen)op je dak zinvol kwijt kan en dat wellicht in combinatie met een laadpaal die het PV overschot in je EV pompt.

@Tozz Welke laadpaal oplossing gebruik jij icm met Home Assistant, Smart EVSE? Ik ben geïnteresseerd in je oplossing.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Upvote 0
Thuis heb ik een 100 kWh batterij staan, werkt wat prettiger als je geregeld grote verbruikers hebt. (Werkplaats, jacuzzi, enz)
Als je investeert in een batterij zeker een LifePo4 systeem nemen, die cellen branden of ontploffen namelijk niet, en dat is net zo prettig als de batterij in je woonhuis staat. Bij Li Ion cellen is het brand-risico, hoewel niet supegroot, niet onbestaande, zie de vele electrische fiets accu branden, enz...

Kwa slimme laadoplossing gebruik ik de wallbox pulsar plus. Deze heeft een functie die (indien gewenst) de surplus aan zonne-energie gebruikt om de wagen op te laden.
 
Upvote 0
Thuis heb ik een 100 kWh batterij staan, werkt wat prettiger als je geregeld grote verbruikers hebt. (Werkplaats, jacuzzi, enz)
Als je investeert in een batterij zeker een LifePo4 systeem nemen, die cellen branden of ontploffen namelijk niet, en dat is net zo prettig als de batterij in je woonhuis staat. Bij Li Ion cellen is het brand-risico, hoewel niet supegroot, niet onbestaande, zie de vele electrische fiets accu branden, enz...

Kwa slimme laadoplossing gebruik ik de wallbox pulsar plus. Deze heeft een functie die (indien gewenst) de surplus aan zonne-energie gebruikt om de wagen op te laden.
Voor de goede orde: LiFePO4 ("LFP") batterijen zijn ook Li-ion batterijen.
Ref.

Maar ze zijn inderdaad (nog) veiliger dan andere Li-ion batterijen.

Dus doet verder niets af aan je post.

Meer info over types Li-ion batterijen en hun karakteristieken:

 
Upvote 0
Qua kosten zit er denk ik zo'n 20.000,- in. Dat is 1333,- per kWh. Als een kWh 30 cent kost, en met terugleveren krijg je 7 dan verdien je dus 22 cent met een in accu opgeslagen kWh. Daarvoor moet die accu 6000 cycles doorstaan. Dat gaat ie waarschijnlijk niet redden, dus economisch kan 't niet uit.
6000 cycles....... hmmm, dat is 16 jaar (elke dag leeg), dus accu verddien je niet snel terug. Grotere accu, minder cycles.......maar hogere kosten. Gaat dus pas werken als de accu's stuk goedkoper worden (en geen salderen).

Warmtepomp, wat is jullie verbruik van de pomp ? Ik moet zo-wie-zo naar hybride pomp (isolatiewaarde huis te laag en garage is gas verwarmd).
 
Upvote 0
Ik zou in Nederland nog een aantal jaar wachten met de investering. De komende jaren zullen de netwerk tarieven anders worden. Grote gebruikers (huishoudens met PV, EV, HP en elektrisch koken (oftewel ieder huishouden wat doet wat de regering stimuleert) zal fors meer kwijt zijn aan netwerk tarieven. Bij daadwerkelijke kWmax van ca 11 ergens in het jaar zou dat wel eens op kunnen lopen naar 1.000 euro extra per jaar.
Wanneer dat (tussen 2025 en 2030) het geldende tarief zal zijn, verwacht ik dat batterijen al enorm veel goedkoper zijn en dat de thuisbatterij een capaciteit van 60 a 100 kWh zal hebben. Daarmee kan eenieder naar een 3x6a aansluiting. Die wordt gebruikt om de batterij vol te druppelen of in de zomer te legen.

Die 1000 extra netwerk kosten per jaar zouden wel eens meer kunnen zijn dan de afschrijving op de investeringen in thuisbatterijen.
 
Upvote 0
Echte oplossing heb je pas wanneer je warmte kunt opslaan. Dan heb je daadwerkelijk een seizoensaccu.
Ik kan prima warmte opslaan. Heb een 1000l buffervat. Maar daarmee geen seizoensopslag.

Ongeacht of je energie in warmte elektriciteit, wat mij part waterstof kan opslaan, de crux voor seizoensopslag zit in de enorme omvang aan energie die je moet kunnen opslaan. Vooralsnog een bizarre uitdaging. Ik zie daarom meer in er naar toe werken dat we voldoende duurzame opwekking hebben om ook de wintermaanden door te komen. Dat betekend een enorm overschot aan duurzame energie in de andere jaargetijden. Laten we daarvan dan waterstof maken en deze gebruiken als hoogwaardige brandstof of grondstof in industriële processen.

Opslag... Dan doen we dan hooguit voor enkele dagen.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Upvote 0
Echte oplossing heb je pas wanneer je warmte kunt opslaan. Dan heb je daadwerkelijk een seizoensaccu.
Je schijnt prima warmte op te kunnen slaan in basalt. Ook op kleinere schaal (flinke schuur bij je huis).
Zie o.a. Basaltaccu voor continu schone energie
Kun je zelf aanleggen als je voldoende tijd en ruimte hebt.
 
Upvote 0