Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Energie van zonnepanelen opslaan

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt zonnepanelen te kopen en zo mijn Tesla thuis gratis te laden. Ja ik ben een laat bloeier wat zonnestroom betreft.
Nu heb panelen gevonden. Maar nu is mijn vraag kan ik ook energie extra opslaan? Zoals de Tesla Powerwall of een alternatief.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijk situatie?

Alvast bedankt.
 
Last edited by a moderator:
Iemand ervaring met triplesolar (NL bedrijf), PVT paneel maar dan anders. Paneel is de collector voor je warmte pomp en zonnepaneel. Blijf je nog steeds zitten met het feit dat PV in de winter weinig doet (panelen moeten gewoon stuk efficienter worden).

Ik ga hun ook eens benaderen ......

En dan over paar jaar het huis schilderen met Solcold (je huis koelen met verf !), als ze het lukt om er echt een product van te maken :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Upvote 0
Correct. Ik heb er even naar gekeken maar ontzettend volumineus. Kansloos.
Hmm, ik heb 80 m2 kruipruimte van iets meer dan een meter hoog. Ik zie wel mogelijkheden. Maar eens in de gaten blijven houden wanneer het salderen pijn gaat doen. In 2021 20,2 MWh opgewekt en 17,6 MWh verbruikt waarvan maar 4,4 MWh verbruikt tijdens het opwekken zelf. Ik zie het wel gebeuren dat een zoutaccu over een paar jaar interessant kan worden voor seizoensopslag. Dan niet met van die kleine bakjes maar meer met grote waterzakken of zo. Een zak voor zout, een voor zoet en eentje voor brak water. Die waterzakken zijn er al wel, zie Technische info voor een heel andere toepassing van een waterzak.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Upvote 0
Correct. Ik heb er even naar gekeken maar ontzettend volumineus. Kansloos.
Hangt van je situatie af, zoals hierboven aangegeven is een kruipruimte of in mijn geval grote kelder een prima plek zoiets te plaatsen. Voor jou wellicht niet handig maar voor anderen niet. Alternatieven geven concurrentie en drijven vooruitgang, om het dan meteen de stempel kansloos te geven in een zin van 1 woord met een dikke punt erachter vind in dan persoonlijk weer kansloos.
 
  • Like
Reactions: Laurens_S
Upvote 0
Hangt van je situatie af, zoals hierboven aangegeven is een kruipruimte of in mijn geval grote kelder een prima plek zoiets te plaatsen. Voor jou wellicht niet handig maar voor anderen niet. Alternatieven geven concurrentie en drijven vooruitgang, om het dan meteen de stempel kansloos te geven in een zin van 1 woord met een dikke punt erachter vind in dan persoonlijk weer kansloos.
Reken eerst eens het volume uit dat je nodig hebt voor een fatsoenlijke opslag. Dan kom je tot de conclusie dat die 80 m3 van @Laurens_S helemaal nog niet zo veel is, Je moet ook rekening houden met de andere aspecten zoals traag laden en traag ontladen, en warmteontwikkeling. Ook hier blijft de natuurkunde gewoon geldig, net als bij het veel geroemde waterstof. Kansloos dus.
 
  • Informative
Reactions: Laurens_S
Upvote 0
Reken eerst eens het volume uit dat je nodig hebt voor een fatsoenlijke opslag. Dan kom je tot de conclusie dat die 80 m3 van @Laurens_S helemaal nog niet zo veel is, Je moet ook rekening houden met de andere aspecten zoals traag laden en traag ontladen, en warmteontwikkeling. Ook hier blijft de natuurkunde gewoon geldig, net als bij het veel geroemde waterstof. Kansloos dus.
Dat heb ik nog niet gedaan inderdaad. Maar ben wel vrij gedetailleerd aan het loggen hoeveel ik opwek en verbruik zodat ik tzt een keer een goede (total cost of ownership) berekening kan maken van systemen van verschillende omvang.
- Klein: genoeg om de nacht door te komen met de energie die ik overdag heb opgewekt,
- Middel: genoeg om ook 's nachts een (of twee) auto geheel of gedeeltelijk op te kunnen laden,
- Huge: genoeg voor seizoensopslag.

De eerste twee hebben natuurlijk een inherente beperking in de seizoenen dat ik per etmaal minder opwek dan verbruik. Daar komt mijn logging van pas om een goede berekening te kunnen maken.

Los hiervan loop ik er straks mogelijk ook tegenaan dat ik niet genoeg capaciteit heb op mijn hoofdaansluiting op piekmomenten als we een deel van ons huis gaan verhuren en er naast de warmtepomp ook meerdere inductieplaten, ovens, vaatwassers en wasmachines tegelijk aangeschakeld zouden kunnen worden. Dan verdient een accu systeem zich niet alleen terug via het minder kunnen salderen maar ook via een gunstiger tarief voor vastrecht . Want het gaat wel heel hard omhoog boven 3x25A. Ik zie ook oplossingen voorbijkomen voor bijvoorbeeld een flat met een lift. De gezamenlijke aansluiting voor de galerijverlichting, intercom en lift kan dan terug van 3x80 naar 3x25 met een accusysteem met een stevige omvormer die de pieken van de lift kan afvangen. Die systemen verdienen zich al terug met het lagere vastrechttarief.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Upvote 0
Ik vraag me af of je ongestraft 3x55 A (38 kW) uit een zoutaccu kunt trekken tenzij die enorm groot is, Bedenk ook dat een 3 fase accu lastig zal zijn.

Edit: wij hebben een 3x50 A aansluiting, kost minder dan 1000 euro extra per jaar. Reken dat ook maar eens uit tegen de aanschaf en afschrijving van de zoutaccu.
 
  • Like
Reactions: Laurens_S
Upvote 0
Ik vraag me af of je ongestraft 3x55 A (38 kW) uit een zoutaccu kunt trekken tenzij die enorm groot is, Bedenk ook dat een 3 fase accu lastig zal zijn.
Dat is natuurlijk zo, maar ik kan wellicht ook alle grote gebruikers op 1 en dezelfde fase zetten, dan hoef ik maar 1 fase op te waarderen voor dit probleem.

Edit: wij hebben een 3x50 A aansluiting, kost minder dan 1000 euro extra per jaar. Reken dat ook maar eens uit tegen de aanschaf en afschrijving van de zoutaccu.
Daar heb je wellicht gelijk in. Ik heb het nog niet echt uitgezocht, maar verwacht dat het verzwaren van onze aansluiting ook een prijzige zal zijn, de meterkast staat ruim 50m van de openbare weg (we wonen in een oud koetshuis wat achter een villa staat). Ik meen me te herinneren uit een eerder gesrek met Liander dat ik dan aan €6-€7 k moet denken alleen al om de kabel te laten leggen. Zou op zich niet raar zijn, ik was in 2018 ook al meer dan € 1000,- kwijt voor alleen de kabel (zonder leggen, aansluiten etc.) naar mijn laadpunt wat voor aan de weg staat. Als ik dan kijk naar een terugverdientijd van, pak em beet, 10 jaar dan hen ik ongeveer €15k beshikbaar. Komt bij dat ik als ondernemer die accu mogelijk zakelijk kan aanschaffen (net als de zonnepanelen) wat fiscaal gunstig zou kunnen uitpakken. Nogmaals, allemaal nog niet uitgeplozen. Wel gedaan in Excel voor de model 3 destijds, die bleek goedkoper dan door te rijden in mijn 5 jaar oude Ford Focus diesel. Ik houd de ontwikkelingen in de gaten en het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat ik er echt iets mee moet.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Upvote 0
Ik vraag me af of je ongestraft 3x55 A (38 kW) uit een zoutaccu kunt trekken tenzij die enorm groot is, Bedenk ook dat een 3 fase accu lastig zal zijn.

Edit: wij hebben een 3x50 A aansluiting, kost minder dan 1000 euro extra per jaar. Reken dat ook maar eens uit tegen de aanschaf en afschrijving van de zoutaccu.
Monofase of 3 fase, de accu blijft hetzelfde. Wel de omvormer(s) verandert(en).
hier een vb met specs van een zoutwaterbatterij: https://www.bluesky-energy.eu/wp-co.../GREENROCK_Stacks_Technische-Daten_V03_nl.pdf

38 kW trekken uit een 48 V batterij geeft ruwweg 800 Ampere. Da's echt al niet meer om mee te lachen. Als je dat naar de zoutwaterbatterij vertaalt heb je minimum 40 units nodig. Pakweg 1600 €/unit maakt al 64000 € voor deze units alleen.
 
Upvote 0
Monofase of 3 fase, de accu blijft hetzelfde. Wel de omvormer(s) verandert(en).
hier een vb met specs van een zoutwaterbatterij: https://www.bluesky-energy.eu/wp-co.../GREENROCK_Stacks_Technische-Daten_V03_nl.pdf

38 kW trekken uit een 48 V batterij geeft ruwweg 800 Ampere. Da's echt al niet meer om mee te lachen. Als je dat naar de zoutwaterbatterij vertaalt heb je minimum 40 units nodig. Pakweg 1600 €/unit maakt al 64000 € voor deze units alleen.
Coole apparaten, ik had zo ook al bekeken, veelbelovend lijkt me. Ehm ja, dat is een forse installatie als je het zo bekijkt! De grootste piekmomenten verwacht ik als iedereen tegelijk een kerstdiner staat te maken (schotel in de oven, 4 pannen op het inductiestel, tegelijkertijd nog gauw even stofzuigen want de familie komt er aan en even dat ene kledingstuk strijken terwijl ik de waterkoker aanzet om thee te maken en de sjieke borden die stoffig geworden waren zitten in de vaatwasser die aan staat, en onze huurder doet dat ook allemaal precies tegelijkertijd). Natuurlijk is het dan ook winter dus draait de warmtepomp ook lekker door. Als op dat moment de auto's dan dus even niet kunnen laden én ik ook 3x 25A uit het net trek red ik het misschien wel met 10 units. Nog steeds een forse investering.

Dus hier komt mijn monitoring om de hoek kijken: hoe is het met de pieken en wat moet ik daar voor inrichten om het te laten blijven werken. Helemaal off-grid (of wel aangesloten blijven maar nooit iets uit het net halen) gaan we de komende decennia hier denk ik niet mee halen...

Het zijn eigenlijk twee verschillende perspectieven: korte hoge pieken misschien afvangen met een (Lithium) accu en de bredere lagere intensieve pieken met een zoutaccu.
 
Upvote 0
Een continu verbruik van 3x55 A is wel extreem. Wellicht een kortstondig piekje hier en daar.

Een batterij om juist de pieken af te vlakken voor hoe het nu in België gaat lijkt me zinvoller. Je betaald voor de piek. Als je dan met een accu pack deze piek kunt afvlakken met daarbij gekoppend load-balancing op apparaten die niet continu hoeven te belasten zoals EV's maar ook verwarming (verwarming kan best even 15-30 minuten uit tijdens het koken of als je even in de sauna zit of de vaatwasser of droger aan staat).

Neem daar je zonnepanelen bij zodat je deze efficient kunt bijladen en hopelijk bij overschot het ook nog direct in je EV kunt pompen dan heb je misschien zelfs wel aan 10A genoeg voor een aansluiting.

Grootste probleem is dat al deze apparaten slim met elkaar moeten samen werken. Daar zit momenteel de grootste uitdaging.

Denk dat het heel lang zal duren zou je off-grid willen maar denk ook helemaal niet dat je die ambitie wilt hebben.

Met een thuis accu kun je namelijk straks ook juist laden als er ergens een overschot is. Dan kun je juist al je verbruikers inschakelijk om wellicht zelfs geld te krijgen omdat je verbruikt.
 
  • Like
Reactions: Laurens_S
Upvote 0
Dat is natuurlijk zo, maar ik kan wellicht ook alle grote gebruikers op 1 en dezelfde fase zetten, dan hoef ik maar 1 fase op te waarderen voor dit probleem.
[/QUOTE]

Voor een liftinstallatie (waar het over ging) gaat dat natuurlijk niet. ;)
Daar heb je wellicht gelijk in. Ik heb het nog niet echt uitgezocht, maar verwacht dat het verzwaren van onze aansluiting ook een prijzige zal zijn, de meterkast staat ruim 50m van de openbare weg (we wonen in een oud koetshuis wat achter een villa staat). Ik meen me te herinneren uit een eerder gesrek met Liander dat ik dan aan €6-€7 k moet denken alleen al om de kabel te laten leggen. Zou op zich niet raar zijn, ik was in 2018 ook al meer dan € 1000,- kwijt voor alleen de kabel (zonder leggen, aansluiten etc.) naar mijn laadpunt wat voor aan de weg staat. Als ik dan kijk naar een terugverdientijd van, pak em beet, 10 jaar dan hen ik ongeveer €15k beshikbaar. Komt bij dat ik als ondernemer die accu mogelijk zakelijk kan aanschaffen (net als de zonnepanelen) wat fiscaal gunstig zou kunnen uitpakken. Nogmaals, allemaal nog niet uitgeplozen. Wel gedaan in Excel voor de model 3 destijds, die bleek goedkoper dan door te rijden in mijn 5 jaar oude Ford Focus diesel. Ik houd de ontwikkelingen in de gaten en het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat ik er echt iets mee moet.

Bij ons is de 6 mm2 vervangen door 16 mm2 (volgens Enexis verplicht boven de 35 A aansluiting), dit zat echter volledig in het upgrade tarief van ik meen 250 euro! (meter of 15),
 
Upvote 0
Grootste probleem is dat al deze apparaten slim met elkaar moeten samen werken. Daar zit momenteel de grootste uitdaging.
Ja inderdaad. Dat kan ik met een Quooker en zo prima regelen door er een slimme stekker tussen te zetten die centraal wordt aangestuurd. En zelf een klein beetje slim doen helpt natuurlijk ook, niet ook de vaatwasser, wasmachine en strijkijzer aan wanneer ik een kerstdiner sta te maken

Bij ons is de 6 mm2 vervangen door 16 mm2 (volgens Enexis verplicht boven de 35 A aansluiting), dit zat echter volledig in het upgrade tarief van ik meen 250 euro! (meter of 15),
[/QUOTE]
Ah, dat valt reuze mee inderdaad. Ik zal het eens vragen bij Liander, die komen binnenkort toch langs om de hoofdaansluiting te bekijken. Het voltage op één van de fasen zakt bij de meter ruim 20 volt nu als ik die belast op 25 A. Laatst zaktij hij tot 198 Volt. Dat merkte ik in huis eigenlijk nergens aan, maar het laadpunt stond wel te mopperen over een te laag voltage.
 
Upvote 0
Het voltage op één van de fasen zakt bij de meter ruim 20 volt nu als ik die belast op 25 A. Laatst zaktij hij tot 198 Volt. Dat merkte ik in huis eigenlijk nergens aan, maar het laadpunt stond wel te mopperen over een te laag voltage.
Als het voltage zakt, moet de stroom omhoog. Risico is dan dat er ergens wel eens een zekering in een toestel springt.
 
Upvote 0
Als het voltage zakt, moet de stroom omhoog. Risico is dan dat er ergens wel eens een zekering in een toestel springt.
Daar heb je gelijk in, had ik nog niet zo aan gedacht. Nou al dat met een ledlamp of een stroomadapter van een laptop of telefoon en zo wel meevallen denk ik, want die kunnen behoorlijk flexibel incasseren. Maar meer technische apparaten zoals een warmtepomp of cv ketel (ja die hangt er ook nog eventjes) zijn er misschien gevoeliger voor. De stroom wordt door het laadpunt in ieder geval zo gemanaged dat de hoofdzekering niet meer dan 25A te verduren krijgt.

Ik had Liander al wel gevraagd wie er verantwoordelijk zou zijn voor apparaten die mogelijkerwijs defect zouden raken als gevolg van het lage voltage. "Oh, geen probleem ... Wanneer u kunt aantonen dat een apparaat kapot is gegaan door het lage voltage kunt u een claim indienen en dan nemen we die claim in behandeling." Was het antwoord. Maar hoe ik dat moet aantonen is me een raadsel en of ze dan ook uitkeren kon net worden beloofd.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Upvote 0