Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

This site may earn commission on affiliate links.
Al haalt hij honderd kilometer op een liter brandstof, hij is 100% afhankelijk van fossiele brandstof en rijdt niet elektrisch. Zou dat zo zijn dan is een diesellocomotief, waar de diesel stroom opwekt voor de elektromotoren, volledig elektrisch want alle aandrijving komt uit elektriciteit. En, zoals eerder gezegd, is de Volt ook een volledig elektrische auto. Rijdt ik een berg op en af dan rijdt ik zelfs 50% van de tijd op helemaal niets.

Waar ik vandaan kom zegt men dan: "Aan mijn hoela!"

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens!

Ik kreeg het niet in mijn hoofd hoe je met remenergie ("De auto laadt zichzelf tijdens het rijden op, door energie te gebruiken die vrijkomt wanneer u moet remmen en wanneer de auto uitrolt.") genoeg energie kan opwekken om 41% van de kilometers elektrisch te rijden.

Maar ik heb op de campagne site van Toyota gevonden: "Want de auto laadt zichzelf onderweg vanzelf op. Bijvoorbeeld tijdens het remmen of als u 'm laat uitrollen.". Ik neem aan dat bijvoorbeeld hier aangeeft dat er ook gewoon benzine wordt verstookt tijdens het rijden om de accu op te laden, iets wat nergens duidelijk te vinden is. Overal wekt men de illusie dat je elektrisch rijdt op energie die anders verloren zou zijn gegaan (remmen/uitrollen) en dat geeft natuurlijk een heel ander beeld in vergelijk met een rijdende benzine generator (even zwart/wit).

Misschien al geplaatst maar er ergeren zich nog meer mensen openlijk: Teun van de Keuken: Autofabrikanten slaan een hoop flauwekul uit - Opinie - Voor nieuws, achtergronden en columns
 
Ik zag dat er in Belgie een bijna identieke klacht is geweest (Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame 2012)
TOYOTA - 31/01/2012 | JEP
uittreksel :

"Jurybeslissing
De Jury heeft vastgesteld dat de spot het volgende vermeldt « tot 50 km/u verbruikt een Toyota Hybride niets ».

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury er nota van genomen dat de Toyota hybrides kunnen rijden enkel op basis van de energie geleverd door hun batterijen en dus qua brandstof niets verbruiken.

De Jury heeft eveneens genoteerd dat de batterijen worden opgeladen tijdens het remmen of tijdens het rijden (met name met behulp van de brandstofmotor). Of enkel en alleen de elektrische motor of eveneens de brandstofmotor wordt gebruikt, hangt af van de rijstijl maar ook van een reeks externe factoren die onafhankelijk zijn van de bestuurder.

Op basis van wat voorafgaat, is de Jury derhalve van oordeel dat de bewering in kwestie op een te absolute manier is geformuleerd en van aard is de consument te misleiden.

Op basis van artikels 88 en 90 van de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht deze reclame te wijzigen en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspeiden.

Gevolg
De adverteerder heeft de radioverspeiding van de spot stopgezet en zal het andere reclamemateriaal dat deze slogan vermeldt aanpassen.
"
 
Half O/T, maar gezien 't over Lexus gaat...

Van eigenlijk een tevreden Lexus-rijder ben ik nu toch wel zwaar aan 't afzakken richting ontevreden. Toch op 1 bepaald vlak. Ik wacht al sinds half september op een prijs vanuit Lexus Wemmel voor de mijne die nu 4 jaar oud is. 'k Had indertijd precies niet moeten vermelden da'k op 't punt stond een Tesla aan te schaffen, want een stuk of zes-zeven reminders later is er spijtig genoeg nog steeds geen teken van leven op dat vlak. Hoewel me meteen duidelijk werd gemaakt dat ze in hun prijszetting wel rekening zouden houden met het feit of ik een nieuwe Lexus zou aanschaffen of niet. En dat mag ook van me, als ze een extra centje willen verdienen: no prob. Maar dat ik maanden moet polsen ivm een overnameprijs gaat er bij mij niet in. Ook dat is een vorm van service... tot aan 't gaatje, zoals we zeggen.
 
  • Like
Reactions: FVO
In België dus al duidelijk, in NL gaat men vrolijk door.

Schermafbeelding 2018-01-10 om 13.29.59.png
 
Half O/T, maar gezien 't over Lexus gaat...

Van eigenlijk een tevreden Lexus-rijder ben ik nu toch wel zwaar aan 't afzakken richting ontevreden. Toch op 1 bepaald vlak. Ik wacht al sinds half september op een prijs vanuit Lexus Wemmel voor de mijne die nu 4 jaar oud is. 'k Had indertijd precies niet moeten vermelden da'k op 't punt stond een Tesla aan te schaffen, want een stuk of zes-zeven reminders later is er spijtig genoeg nog steeds geen teken van leven op dat vlak. Hoewel me meteen duidelijk werd gemaakt dat ze in hun prijszetting wel rekening zouden houden met het feit of ik een nieuwe Lexus zou aanschaffen of niet. En dat mag ook van me, als ze een extra centje willen verdienen: no prob. Maar dat ik maanden moet polsen ivm een overnameprijs gaat er bij mij niet in. Ook dat is een vorm van service... tot aan 't gaatje, zoals we zeggen.

Ben ook een ex-Lexusrijder. De prijs die ze voorstellen (zelfs bij overname) is zowat de helft van de prijs van een vrijwel identieke occasie die ze zelf verkopen :eek: (of beweren te verkopen aan die prijs; volgens mij zijn die occasie-prijzen gewoon bedoeld om kopers van nieuwe wagens te overtuigen hoe goed een Lexus haar waarde houdt...). Bovendien is er geen dealernetwerk (dus het heeft geen zin even naar een andere Lexus-garage te rijden om een tweede offerte te krijgen - daar zullen ze de eerste offerte immers meteen zien!). Ik was ook altijd super tevreden over Lexus service (beter dan Tesla vandaag, laten we eerlijk zijn, maar ook minstens even duur :rolleyes:) maar die "grap" (ik rij de Lexus-garage uit en vlak voor de deur zie ik een identieke wagen staan -zelfde jaartal, kleur, opties en +/- km, aan het dubbele van de prijs die men mij net bood) was er teveel aan: kwade brief geschreven naar Toyota Motors Europe, en geen Lexus of Toyota meer voor mij.
 
De klacht die ik (als privé-persoon) had ingediend bij de RCC tegen Louwman & Parqui m.b.t. de Lexus reclame is toegewezen. De titel van dit draadje kan dus aangepast worden naar "Ergerlijke, misleidende en oneerlijke reclame...". Er kan overigens nog wel beroep worden aangetekend. Ik ben benieuwd hoe het oordeel is in de zaak m.b.t. de Toyota reclame.

Oordeel 1.png
Oordeel 2.png
Oordeel 3.png
 
Goede beslissing van de RCC. Gelijk maar doorpakken op deze ON-OFF Topic, de misleiding slaat over naar CV ketels:
Knipsel.JPG


Laatste keer dat ik keek, zit er een naast de stroom een wateraansluiting op de koelkast, geen gasaansluiting... Deze ketel maakt warm tapwater én verwarmt gedeeltelijk dmv gasstook.
 
Goede beslissing van de RCC. Gelijk maar doorpakken op deze ON-OFF Topic, de misleiding slaat over naar CV ketels:
View attachment 282585

Laatste keer dat ik keek, zit er een naast de stroom een wateraansluiting op de koelkast, geen gasaansluiting... Deze ketel maakt warm tapwater én verwarmt gedeeltelijk dmv gasstook.
Hier mijn reactie waar ie wat meer on topic is: #1815 ;)
 
Ik laat het hier even achter, maar hoe snel ben je dat rijden met een Tesla wel niet gewoon zeg... 'k Moest vandaag uit noodzaak even mijn voormalige Lexus IS300h nemen. Toen ik wou vertrekken stak ik mijn ruitenwissers aan. I actually lol'd :D:D:D

En traag, moa tráááág. Vier jaar geleden vond ik het een beest :)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN