Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

This site may earn commission on affiliate links.
Als je echt niet snapt wat het betekent dat je het gevoel hebt dat je intelligentie in twijfel getrokken wordt, dan heb je denk ik met de verkeerde 'te doen".
Toyota/Lexus nemen inderdaad aan dat hun publiek erg dom is. En jij voelt je kennelijk aangesproken..

Net zei je nog "Er is GEEN manier om dit waar te maken", nu gaat het specifiek om Lexus. Maar ik mis nog steeds je onderbouwing.
Toyota beweert dat je 50% elektrisch kan rijden. Het is aan hun om dat te onderbouwen want dit lijkt schier onmogelijk. Waarom zou een niet-Toyota rijder moeten onderbouwen dat slechts 10% mogelijk is? Het klinkt in ieder geval een stuk aannemelijker.

Ja, dat kan wel. Net zoals dat met elke auto kan. So?
Dit was als contrast met de "50% elektrisch" claim. Jij behandelt het nu als los statement. Wel blijven nadenken hoor.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje and Bas.
En jij voelt je kennelijk aangesproken..
Is Nederlands nou zo moeilijk?

Waarom zou een niet-Toyota rijder moeten onderbouwen dat slechts 10% mogelijk is?
Als een net Toyota rijder dat claimt, dan moet hij dat kunnen onderbouwen, ja.

Moet je voorstellen dat fabrikanten zomaar allerlei negatieve dingen over elkaar konden roepen zonder onderbouwing. Zou een mooi zootje worden.
 
Dat neemt niet weg dat de stelling “tot 50% elektrisch rijden” gewoon een leugen is. 10% zal haalbaar zijn maar meer niet. Er is GEEN manier om dit waar te maken.
Er komt denk ik geen onderbouwing meer van deze gewaagde uitspraak. Laat ik dan maar aangeven waarom ik denk dat het helemaal niet onmogelijk is.

Het idee is eigenlijk heel simpel: om constant een bepaalde snelheid constant te rijden heb je maar heel weinig vermogen nodig. Een automotor kan over het algemeen makkelijk veel meer vermogen produceren. Het overschot gaat de batterij in en eens in de zoveel tijd schakel je de motor uit en rijd je een stuk elektrisch. Afhankelijk van hoe hard je de motor laat (over)werken op de momenten dat je niet elektrisch rijdt, kun je een bepaald percentage elektrisch rijden. Ook rekening houdend met verliezen bij laden / ontladen en omzetten, zou ik niet weten waarom 50% niet haalbaar zou zijn.

In mijn Outlander PHEV van 2013 kon ik al vrij eenvoudig meer dan 40% van de tijd op elektriciteit rijden, ook bij 100 km/h constant op de snelweg. Ook over langere afstanden en zonder dat ik de auto vooraf via het net had opgeladen. Dus ik zou niet weten waarom een modernere Toyota niet 50% zou kunnen halen, zeker als je de snelweg links laat liggen.

De reden om een auto zo te laten werken is denk ik ook vrij simpel: een zwaarder belaste motor werkt efficiënter. 't Is beter om de motor 50% van de tijd zwaar te belasten en 50% van de tijd helemaal niet, dan 100% van de tijd licht.
 

Attachments

  • upload_2020-1-25_19-38-47.png
    upload_2020-1-25_19-38-47.png
    392.6 KB · Views: 84
Er komt denk ik geen onderbouwing meer van deze gewaagde uitspraak. Laat ik dan maar aangeven waarom ik denk dat het helemaal niet onmogelijk is.

Het idee is eigenlijk heel simpel: om constant een bepaalde snelheid constant te rijden heb je maar heel weinig vermogen nodig. Een automotor kan over het algemeen makkelijk veel meer vermogen produceren. Het overschot gaat de batterij in en eens in de zoveel tijd schakel je de motor uit en rijd je een stuk elektrisch. Afhankelijk van hoe hard je de motor laat (over)werken op de momenten dat je niet elektrisch rijdt, kun je een bepaald percentage elektrisch rijden. Ook rekening houdend met verliezen bij laden / ontladen en omzetten, zou ik niet weten waarom 50% niet haalbaar zou zijn.

In mijn Outlander PHEV van 2013 kon ik al vrij eenvoudig meer dan 40% van de tijd op elektriciteit rijden, ook bij 100 km/h constant op de snelweg. Ook over langere afstanden en zonder dat ik de auto vooraf via het net had opgeladen. Dus ik zou niet weten waarom een modernere Toyota niet 50% zou kunnen halen, zeker als je de snelweg links laat liggen.

De reden om een auto zo te laten werken is denk ik ook vrij simpel: een zwaarder belaste motor werkt efficiënter. 't Is beter om de motor 50% van de tijd zwaar te belasten en 50% van de tijd helemaal niet, dan 100% van de tijd licht.
Zou het? Heb een Toyota Auris TS gehad. Lelijk ding maar reed best lekker. Een hybride maar geen plug in. Ik haalde echt nooit 50 procent op lange stukken. By far niet.
 
Toyota houdt duidelijk niet van batterijen. Ik vind de reclame verwerpelijk, maar ik denk dat zo'n hybride met de huidige stand der techniek zeker voor kleine voertuigen nog geen slechte optie is. De industrie kan op dit ogenblik niet voldoende accu's aanslepen om de vraag te voldoen, ik heb liever dat mensen een hybride corolla kopen ipv een benzine civic. En EV's zijn voor veel mensen nog wat duur.

Vergeet niet dat elektriciteit ook moet geproduceerd worden, en ook al koop jij groene stroom, dan is er iemand anders die jouw grijze stroom gebruikt. Alle benodigde elektriciteit die niet uit groene energie kan geoogst worden, wordt geproduceerd met gas- en andere centrales.
Dus wanneer iemand een bijkomende EV koopt, wil dat zeggen dat de gascentrales iets meer mogen stoken op jaarbasis. Het feit dat je zelf zonnepanelen hebt, doet er niet toe. Want als je die elektriciteit niet in je wagen zou laden, zouden de gascentrales minder produceren (en zou iemand anders 'jouw' elektriciteit gebruiken dus ipv grijze elektriciteit uit een gascentrale).

Vergeet niet dat zelfs een Zoe in NL : 180 Wh/km verbruik * 400 gr CO2/kWh = 72 gr CO2/km uitstoot. In B is dat een stuk minder (27gr CO2/kWh), met dank aan onze scheurtjescentrales. Dat blijft natuurlijk veel beter dan het alternatief :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: MaH
Wat haalde je wel, als ik vragen mag?

En werd die auto indertijd ook aan de man gebracht met de belofte van 50% elektrisch?
Daar vraag je me wat. Dat ding reed 1 op 16 en ik heb geen zware rechtervoet. Ik reed ook nog op eco-stand. Alleen tijdens stadritten ging het groene lamp je wel eens aan. Op de A2 nooit.

Nee. Zeker weten van niet. Was geen issue in 2014.
 
Daar vraag je me wat. Dat ding reed 1 op 16 en ik heb geen zware rechtervoet. Ik reed ook nog op eco-stand. Alleen tijdens stadritten ging het groene lamp je wel eens aan. Op de A2 nooit.

Nee. Zeker weten van niet. Was geen issue in 2014.
Laadde die Auris de accu dan ook op met de motor of alleen met remenergie (zoals 'vroeger')? Want met alleen remenergie ga je het niet halen natuurlijk.
 
Toyota houdt duidelijk niet van batterijen. Ik vind de reclame verwerpelijk, maar ik denk dat zo'n hybride met de huidige stand der techniek zeker voor kleine voertuigen nog geen slechte optie is. De industrie kan op dit ogenblik niet voldoende accu's aanslepen om de vraag te voldoen, ik heb liever dat mensen een hybride corolla kopen ipv een benzine civic. En EV's zijn voor veel mensen nog wat duur.

Vergeet niet dat elektriciteit ook moet geproduceerd worden, en ook al koop jij groene stroom, dan is er iemand anders die jouw grijze stroom gebruikt. Alle benodigde elektriciteit die niet uit groene energie kan geoogst worden, wordt geproduceerd met gas- en andere centrales.
Dus wanneer iemand een bijkomende EV koopt, wil dat zeggen dat de gascentrales iets meer mogen stoken op jaarbasis. Het feit dat je zelf zonnepanelen hebt, doet er niet toe. Want als je die elektriciteit niet in je wagen zou laden, zouden de gascentrales minder produceren (en zou iemand anders 'jouw' elektriciteit gebruiken dus ipv grijze elektriciteit uit een gascentrale).

Vergeet niet dat zelfs een Zoe in NL : 180 Wh/km verbruik * 400 gr CO2/kWh = 72 gr CO2/km uitstoot. In B is dat een stuk minder (27gr CO2/kWh), met dank aan onze scheurtjescentrales. Dat blijft natuurlijk veel beter dan het alternatief :rolleyes:

Vergeet niet dat het maken van een liter brandstof 7 kWh aan elektrische energie vergt. Als die ICE er niet meer is moet je dat wel aftrekken van het verbruik van de BEV. In Nederland is de grijze fossiele mix 649 gram per kWh.
 
  • Informative
Reactions: MaH
Er komt denk ik geen onderbouwing meer van deze gewaagde uitspraak. Laat ik dan maar aangeven waarom ik denk dat het helemaal niet onmogelijk is.

Het idee is eigenlijk heel simpel: om constant een bepaalde snelheid constant te rijden heb je maar heel weinig vermogen nodig. Een automotor kan over het algemeen makkelijk veel meer vermogen produceren. Het overschot gaat de batterij in en eens in de zoveel tijd schakel je de motor uit en rijd je een stuk elektrisch. Afhankelijk van hoe hard je de motor laat (over)werken op de momenten dat je niet elektrisch rijdt, kun je een bepaald percentage elektrisch rijden. Ook rekening houdend met verliezen bij laden / ontladen en omzetten, zou ik niet weten waarom 50% niet haalbaar zou zijn.

In mijn Outlander PHEV van 2013 kon ik al vrij eenvoudig meer dan 40% van de tijd op elektriciteit rijden, ook bij 100 km/h constant op de snelweg. Ook over langere afstanden en zonder dat ik de auto vooraf via het net had opgeladen. Dus ik zou niet weten waarom een modernere Toyota niet 50% zou kunnen halen, zeker als je de snelweg links laat liggen.

De reden om een auto zo te laten werken is denk ik ook vrij simpel: een zwaarder belaste motor werkt efficiënter. 't Is beter om de motor 50% van de tijd zwaar te belasten en 50% van de tijd helemaal niet, dan 100% van de tijd licht.
Grappig dat je hier zo positief over de Outlander bent en in in post 260 meldt dat je blij mag zijn als jouw M3 LR 300 km haalt.
Mijn ervaring is precies omgekeerd.
Met de Outlander haalde ik in de verste verte nooit iets wat ook maar in de buurt kwam van wat opgegeven werd(gemiddeld haalde ik nog geen 1:10 en had hem elke nacht aan de oplader en deed mijn best om er zo efficiënt mogelijk mee te rijden). Met mijn M3P haal ik inmiddels een gemiddelde(over 13000km)van 172Wh/km wat op een bereik(bij 100% batterij) van 440 km komt.
Of bedoel je dat jouw Outlander elektrisch reed terwijl de ICE als generator draaide?
Ben benieuwd wat jouw verbruik gemiddeld was van de outlander.
Ik heb overigens even twijfel gehad om mij te mengen in een discussie waarin jij betrokken bent. Ik merk namelijk dat ik niet altijd jouw reacties als even prettig ervaar.
Iets wat mij een beetje spijt. Aanvankelijk gaf het forum mij veel informatie en plezier. Niet zelden door de lange ervaring en vele tips van de early adopters. Ik bespeur de laatste tijd wat meer vijandigheid hier. In mijn werk moet en kan ik daar goed mee omgaan. Mogelijk vind ik dat daardoor in mijn vrije tijd wat minder prettig.
Zou een ‘Kibbelhoekje’ wat voor dit forum zijn. Dan kun je vooraf een beetje bepalen of je daar een beetje zin in hebt;)
 
Ik heb twee hybride Toyota's gehad: een Prius en een Auris. Met beide haalde ik makkelijk 1 op 20. De accu werd geladen met de motor en door afremmen. Bij beide werd de benzinemotor gestart boven ongeveer 60 km/u. Ze reden beide erg prettig maar niet zo lekker als een M3.
Overigens was het verbruik met koud weer een stuk hoger dan met warm weer. Net als de Tesla.
 
Vergeet niet dat het maken van een liter brandstof 7 kWh aan elektrische energie vergt. Als die ICE er niet meer is moet je dat wel aftrekken van het verbruik van de BEV. In Nederland is de grijze fossiele mix 649 gram per kWh.

Ik ga absoluut niet stellen dat een vergelijkbare ICE milieuvriendelijker is dan een EV. Het verschil is kleiner dan wat aangegeven wordt, meer dan groot genoeg om in de richting van EV's te gaan, laat dat duidelijk zijn.
 
Er komt denk ik geen onderbouwing meer van deze gewaagde uitspraak. Laat ik dan maar aangeven waarom ik denk dat het helemaal niet onmogelijk is.

Het idee is eigenlijk heel simpel: om constant een bepaalde snelheid constant te rijden heb je maar heel weinig vermogen nodig. Een automotor kan over het algemeen makkelijk veel meer vermogen produceren. Het overschot gaat de batterij in en eens in de zoveel tijd schakel je de motor uit en rijd je een stuk elektrisch. Afhankelijk van hoe hard je de motor laat (over)werken op de momenten dat je niet elektrisch rijdt, kun je een bepaald percentage elektrisch rijden. Ook rekening houdend met verliezen bij laden / ontladen en omzetten, zou ik niet weten waarom 50% niet haalbaar zou zijn.

In mijn Outlander PHEV van 2013 kon ik al vrij eenvoudig meer dan 40% van de tijd op elektriciteit rijden, ook bij 100 km/h constant op de snelweg. Ook over langere afstanden en zonder dat ik de auto vooraf via het net had opgeladen. Dus ik zou niet weten waarom een modernere Toyota niet 50% zou kunnen halen, zeker als je de snelweg links laat liggen.

De reden om een auto zo te laten werken is denk ik ook vrij simpel: een zwaarder belaste motor werkt efficiënter. 't Is beter om de motor 50% van de tijd zwaar te belasten en 50% van de tijd helemaal niet, dan 100% van de tijd licht.
Die Outlander reedt ook 1:25 toch zonder in te pluggen?
 
  • Disagree
Reactions: DutchTM3
Grappig dat je hier zo positief over de Outlander bent en in in post 260 meldt dat je blij mag zijn als jouw M3 LR 300 km haalt.
Mijn ervaring is precies omgekeerd.
Met de Outlander haalde ik in de verste verte nooit iets wat ook maar in de buurt kwam van wat opgegeven werd(gemiddeld haalde ik nog geen 1:10 en had hem elke nacht aan de oplader en deed mijn best om er zo efficiënt mogelijk mee te rijden). Met mijn M3P haal ik inmiddels een gemiddelde(over 13000km)van 172Wh/km wat op een bereik(bij 100% batterij) van 440 km komt.
Of bedoel je dat jouw Outlander elektrisch reed terwijl de ICE als generator draaide?
Ben benieuwd wat jouw verbruik gemiddeld was van de outlander.
Ik heb overigens even twijfel gehad om mij te mengen in een discussie waarin jij betrokken bent. Ik merk namelijk dat ik niet altijd jouw reacties als even prettig ervaar.
Iets wat mij een beetje spijt. Aanvankelijk gaf het forum mij veel informatie en plezier. Niet zelden door de lange ervaring en vele tips van de early adopters. Ik bespeur de laatste tijd wat meer vijandigheid hier. In mijn werk moet en kan ik daar goed mee omgaan. Mogelijk vind ik dat daardoor in mijn vrije tijd wat minder prettig.
Zou een ‘Kibbelhoekje’ wat voor dit forum zijn. Dan kun je vooraf een beetje bepalen of je daar een beetje zin in hebt;)
Ik heb me niet positief uitgelaten over de Outlander. Ik heb alleen maar gezegd dat ik vrij eenvoudig 40% van de tijd elektrisch (en dan bedoel ik met de motor uit) kon rijden bij constant 100 km/h, ook zonder opladen.

Ik heb me ook niet negatief uitgelaten over mijn Tesla (dat zeg jij ook niet, maar anderen zijn wel snel geneigd dat zo te lezen). Ik heb alleen gezegd dat ik, onder de omstandigheden zoals die waren bij de test met de Ampera E, blij ben als ik 300 km haal op een volle accu. En dat het dus helemaal niet vreemd is dat die Ampera E ook niet aan zijn WLTP kwam.

Overigens heb ik 150.000 km met mijn Outlander gereden waarvan ongeveer 10% met een Hobby caravan van 1500 kg en mijn benzineverbruik over die 150.000 km was 3.8 l/100 km. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je gemiddeld boven de 10 l/100 km uit hebt kunnen komen. Zelda zonder opladen zou je dat makkelijk boven moeten kunnen blijven.

BTW: ik vind het wel weer bijzonder dat het kennelijk helemaal geen probleem is om te suggereren dat iemand een minderwaardigheidscomplex heeft omdat .... ja waarom eigenlijk? Omdat die persoon en andere mening is toegedaan denk ik. Reden of geen reden moet er overigens niet toe doen. Dat doe je gewoon niet als je niet geprovoceerd wordt. Waarom hoor ik daar nooit iemand over?
 
  • Disagree
Reactions: Bas.