Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ernstig en gevaarlijk probleem met mijn Model S vandaag

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag het engste en gevaarlijkste issue ooit tegengekomen met mijn Tesla Model S Long Range Performance. Dit is mijn 2de tesla en heb ook een model 3, maar dit is by far het gevaarlijkste dat ik ooit tegengekomen ben:

tijdens het rijden (gelukkig niet te snel) krijg ik plots melding: Service vereist. Dan ABS systeem probleem, en de ABS gaat vol in de remmen. Ik sta stil midden een kruispunt, maar kan niet meer doen ! De auto staat vanzelf in neutraal, de richtingaanwijzers doen het niet meer (dus kan ook mijn gevaarslichten niet doen knipperen). Vervolgens krijg ik meldingen van alles dat je kan inbeelden in de auto over luchtvering, ABS, bandenspanning, heating, autopilot, ... (wel 10 meldingen in totaal). Ik kan de wagen niet meer in Park of Drive plaatsen. Ook een scrollwheel reset + rem doet helemaal niets. De app heeft nog steeds verbinding met de auto maar alle controls zijn "greyed out". Ik stap uit, en sla de deur dicht, maar de deur is op geen enkele manier terug open te krijgen. Ook de koffer niet. Niet met de sleutel, ook niet met de app, en de wagen staat daar midden op het kruispunt. De gevaarsdriehoek uithalen is dus ook geen optie. Met enkele voorbijgangers slagen we er met 4(!) man in de wagen iet of wat naar de kant te duwen, maar gezien we niet aan het stuur kunnen, lukt maar 1 richting en staat de wagen nog had op het kruispunt.

Tesla bellen maar ... na 1uur en 15 minuten komt een takelwagen. Gelukkig is de man niet aan zijn proefstuk toe en heeft al 20 Tesla's gesleept in het verleden. Hij kent een manier om de frunk open te krijgen dankzij het losmaken van de spatborden. Dan met een externe batterij aan de 12V te koppelen gingen de deuren terug open, maar verder lukte nog steeds niets. Zelf de towing mode kon dus niet geactiveerd worden. Gelukkig stond de wagen nog in Neutraal en slaagt de man er in de wagen weg te takelen richting het service center.

Erg eng dit, gelukkig was het geen al te druk kruispunt en zondagavond, had dit op de autosnelweg gebeurd had dit totaal verkeerd kunnen aflopen. Aangezien het niet gelukt was iets te resetten, gaan ze morgenvroeg de wagen met de lichten nog aan (als de batterij het uithoudt) aantreffen bij Tesla. Ik hoop vanger dat ze een oorzaak vinden, want dit is enorm creepy. Mijn vrouw (die met een model3 rijdt) zat aan het stuur en durft nu zelf haar model 3 niet meer in omdat ze zo onder de indruk was van de situatie.

Iemand al ooit gehoord van een dergelijk probleem ?
 
Wow, wat een nare ervaring. Ik heb zoiets als eens eerder gelezen, maar dacht dat die persoon hem uiteindelijk toch weer aan de praat heeft gekregen. Heeft de takelwagen ook de 12V van je Tesla los gemaakt? Dat zou een algehele reset moeten forceren.
 
Wow, wat een nare ervaring. Ik heb zoiets als eens eerder gelezen, maar dacht dat die persoon hem uiteindelijk toch weer aan de praat heeft gekregen. Heeft de takelwagen ook de 12V van je Tesla los gemaakt? Dat zou een algehele reset moeten forceren.
Dat was idd een optie die we samen bedachten, maar ik had schrik dat men dan nooit echt de oorzaak zou kunnen achterhalen. Dus heb ik de man van de takeldienst gevraagd dit niet te doen. De wagen had nog 38% batterij, dus ik denk wel dat die het trekt tot morgenvroeg ...
 
Als ik het allemaal zo lees lijkt het gewoon een probleem met de 12V converter te zijn, aangezien je zegt dat de deuren wel weer open gingen nadat er een externe 12V accu werd aangesloten. Waarschijnlijk dus die converter stuk of een storing ermee waarna de back-up accu alles van 12V heeft overgenomen en uiteindelijk leeg is geraakt. Dan krijg je dus allemaal deze problemen want zonder 12V kan de auto niets meer. Ook dus geen deuren meer openen want dat werkt ook allemaal elektronisch van buitenaf.

Natuurlijk wel erg gevaarlijk als dit al rijdend gebeurd en dan vooral op een kruispunt. Wil inderdaad ook wel weten of je niet eerder al meldingen hebt gezien van iets? Lijkt me toch dat er wel een melding moet komen als de spanning van het 12V systeem te laag wordt zodat je op tijd kunt reageren en de auto zich niet ineens compleet uitschakelt onder het rijden zoals dus bij jou is gebeurd.
 
Als ik het allemaal zo lees lijkt het gewoon een probleem met de 12V converter te zijn, aangezien je zegt dat de deuren wel weer open gingen nadat er een externe 12V accu werd aangesloten. Waarschijnlijk dus die converter stuk of een storing ermee waarna de back-up accu alles van 12V heeft overgenomen en uiteindelijk leeg is geraakt. Dan krijg je dus allemaal deze problemen want zonder 12V kan de auto niets meer. Ook dus geen deuren meer openen want dat werkt ook allemaal elektronisch van buitenaf.

Natuurlijk wel erg gevaarlijk als dit al rijdend gebeurd en dan vooral op een kruispunt. Wil inderdaad ook wel weten of je niet eerder al meldingen hebt gezien van iets? Lijkt me toch dat er wel een melding moet komen als de spanning van het 12V systeem te laag wordt zodat je op tijd kunt reageren en de auto zich niet ineens compleet uitschakelt onder het rijden zoals dus bij jou is gebeurd.

neen, geen meldingen vooraf. De auto is een raven performance versie aangekocht in september en nog geen 10.000 km. De wagen is momenteel binnen in het service center en heb nog geen update gekregen. Ik hou jullie sowieso op de hoogte in deze thread...
 
emand al ooit gehoord van een dergelijk probleem ?

De meldingen doen mij denken aan de keer dat mijn 12V batterij de geest gaf: vergelijkbare meldingen, auto in neutraal (halverwege inparkeren) en na het uitstappen de deuren niet meer te ontgrendelen. ANWB gebeld. Monteur heeft de 12V accu geladen, waarna ik de auto weer in drive kon zetten. Meteen naar SeC gereden. Nieuwe 12V accu. Problem solved.
 
De meldingen doen mij denken aan de keer dat mijn 12V batterij de geest gaf: vergelijkbare meldingen, auto in neutraal (halverwege inparkeren) en na het uitstappen de deuren niet meer te ontgrendelen. ANWB gebeld. Monteur heeft de 12V accu geladen, waarna ik de auto weer in drive kon zetten. Meteen naar SeC gereden. Nieuwe 12V accu. Problem solved.

Best apart, de 12V accu zou eigenlijk alleen back-up moeten zijn. De 12V converter levert normaal de stroom voor het hele 12V systeem. De 12V accu is normaal alleen daar voor het geval deze converter de geest geeft. Eigenlijk zou de auto dus ook zonder deze 12V accu moeten kunnen werken. Maar blijkbaar bij Tesla dus niet? Dat vind ik wel slecht eigenlijk, want dan is er dus geen back-up als de 12V accu het begeeft. Elon Musk heeft dit wel ooit via twitter beweerd dat er altijd een back-up is voor het 12V systeem.
 
Zelf nog niet meegemaakt met de Tesla gelukkig, wel 3 maanden geleden een zelfde probleem met de Range Rover van een vriend.
de hele kerstboom van storingen ging plotseling branden toen we net de oprit naar de snelweg namen. 5 tellen daarna motor uit en we konden niks meer bedienen. Na veel zoeken (hij heeft 22 manuren onderzoekskosten betaal) gevonden dat het een massa probleem was.
een bout achter de wielkuip bleek het probleem.

Eigenlijk dus hetzelfde verhaal, geen 12v en je verliest de complete controle over de auto.

De tijden van accu start de auto en daarna blijft ie wel lopen zijn voorbij. word dus tijd dat er meer redundancy toegepast gaat worden in de moderne auto's!
 
Ik vermoed ook sterk een 12V probleem. Helaas gaan die accu's er soms ook gewoon ineens aan.

Hoewel er redundancy zou moeten zijn kunnen ze alsnog voor heel wat problemen zorgen.

Mijn S85 begaf het op een drukke brug in Maastricht ineens. Ik heb toen een hele tijd verkeer daar staan blokkeren totdat ik de auto in tow mode kreeg.

Naar om te horen in ieder geval. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst!