Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring gezocht over een 'rare' schadeofferte inclusief spuitwerk.

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla fans,

Onlangs heb ik met mijn X model uit 2019 mijn deur beschadigd en spiegelkap ietwat qua lak bij het uitrijden, na het laden. Tesla is wit parelmoer met xpel stealth folie mat erop.
Eerste offerte gekregen. Geen rare fratsen behalve wat ik verwacht had een dikke rekening. Tweede offerte garage belt mij en zegt: "Nou gezien de deur opnieuw gespoten moet worden (ook vervangen vanwege alu, maar dat doet er ff niet toe), moet de achterste portier en voorklep auto meegespoten worden, omdat er anders kleurverschil kan zijn. Uw folie moet dan daar af en weer opnieuw erop later."
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en dit is niet mijn eerste rodeo met een Tesla. In Zwitserland had een dronken buurvrouw ook onze model 3 kapotgemaakt en die konden ze gewoon spuiten zonder aangrenzende delen te spuiten. Zowel de X als 3 zijn parelmoer. Ik vind dit bizar, want als je zoooooveeeeeeeel moet spuiten, dan kun je net zo goed de hele auto spuiten anders heb je kleurverschil evt. met de kofferbak en andere zijkant - zo kunnen we wel doorgaan.

Beide offertes waren gemaakt door een gecertificeerd Tesla garage, echter alleen eentje noemde dit geval.

Heeft iemand ervaring met deze situatie en hebben jullie dit ook te horen gekregen toen je deur gespoten moest worden? (Hij gaf aan dat ik ook alleen die ene deur kan spuiten, maar dan moet ondertekenen zwart op wit dat er kleurverschil kan optreden welke ik accepteer. Nou dat geeft niet veel vertrouwen.)
 
Ga er vanuit dat altijd zichtbaar blijft als een autopaneel gespoten is, en ook zichtbaar zal blijven dat er een paneel, of gehele auto, gespoten is.

Qua spuitwerk is wel gebruikelijk dat ze de omliggende panelen ook mee spuiten, de omliggende panelen worden dan ook met andere verhouding (lees voor de overgang van tint/kleur) meegenomen zodat er betere overgang ontstaat.

En ik vindt het ook redelijk om zwart op wit te laten zetten dat je accepteert om slechts 1 paneel te spuiten, er zal zeker een kleurverschil ontstaan. De vraag is dan, zie je het zelf en stoor je er aan ...

Zeker met parelmoer, de kans is gewoon groot dat je verschil gaat zien met lichtval onder een bepaalde hoek,
 
Ga er vanuit dat altijd zichtbaar blijft als een autopaneel gespoten is, en ook zichtbaar zal blijven dat er een paneel, of gehele auto, gespoten is.

Qua spuitwerk is wel gebruikelijk dat ze de omliggende panelen ook mee spuiten, de omliggende panelen worden dan ook met andere verhouding (lees voor de overgang van tint/kleur) meegenomen zodat er betere overgang ontstaat.
Ik heb dus hele goeie ervaringen met parelmoer spuiten in Zwitserland waar geen kleurverschil was. De enige keer dat het wel gebeurde was alleen bij spotbehandeling - en het feit dat de ervaren Tesla garage daar met geen woord over rept maar de nieuw gecertificeerde garage wel, is ook heel vreemd.
En ik vindt het ook redelijk om zwart op wit te laten zetten dat je accepteert om slechts 1 paneel te spuiten, er zal zeker een kleurverschil ontstaan. De vraag is dan, zie je het zelf en stoor je er aan ...

Zeker met parelmoer, de kans is gewoon groot dat je verschil gaat zien met lichtval onder een bepaalde hoek,
 
Beste Tesla fans,

Onlangs heb ik met mijn X model uit 2019 mijn deur beschadigd en spiegelkap ietwat qua lak bij het uitrijden, na het laden. Tesla is wit parelmoer met xpel stealth folie mat erop.
Eerste offerte gekregen. Geen rare fratsen behalve wat ik verwacht had een dikke rekening. Tweede offerte garage belt mij en zegt: "Nou gezien de deur opnieuw gespoten moet worden (ook vervangen vanwege alu, maar dat doet er ff niet toe), moet de achterste portier en voorklep auto meegespoten worden, omdat er anders kleurverschil kan zijn. Uw folie moet dan daar af en weer opnieuw erop later."
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en dit is niet mijn eerste rodeo met een Tesla. In Zwitserland had een dronken buurvrouw ook onze model 3 kapotgemaakt en die konden ze gewoon spuiten zonder aangrenzende delen te spuiten. Zowel de X als 3 zijn parelmoer. Ik vind dit bizar, want als je zoooooveeeeeeeel moet spuiten, dan kun je net zo goed de hele auto spuiten anders heb je kleurverschil evt. met de kofferbak en andere zijkant - zo kunnen we wel doorgaan.

Beide offertes waren gemaakt door een gecertificeerd Tesla garage, echter alleen eentje noemde dit geval.

Heeft iemand ervaring met deze situatie en hebben jullie dit ook te horen gekregen toen je deur gespoten moest worden? (Hij gaf aan dat ik ook alleen die ene deur kan spuiten, maar dan moet ondertekenen zwart op wit dat er kleurverschil kan optreden welke ik accepteer. Nou dat geeft niet veel vertrouwen.)
Als de schade tot aan de buitenrand van de deur zit is het gebruikelijk om "uit te wasemen" op het naastgelegen deel. In feite wordt er een vloeiende overgang gecreëerd. (idem voor geheel nieuwe deur -> nog niet in kleur)
 
Niet zo raar. Spuiten is echt een specialiteit. Eerst maakt men een kleur zo goed mogelijk na. Dat kan nooit direct goed zijn. Elk bad is anders, elke auto heeft andere veroudering. Er worden eerst testplaatjes gespoten die dan met de wagen vergeleken worden. Dan volgen er een aantal iteraties van correcties tot het goed genoeg bevonden wordt.
Exact is het nooit.
Daarom gaan ze nooit stoppen met spuiten aan de rand van een paneel, want dan valt ook maar het minste verschil direct op. En ja je ziet nog steeds wagens zo rijden. Begrijp niet hoe mensen zo’n amateurwerk aanvaarden.
Juiste manier is dan inderdaad uitnevelen op de aangrenzende panelen. Op die manieren gaan de resterende kleurverschillen geleidelijk in elkaar over en valt het niet op.
Zelfs al zouden ze het kleur exact kunnen nabootsen, dan nog zou er na verloop van tijd opnieuw een verschil optreden, door een andere veroudering als de originele verf.
Ook de structuur (reliëf) van de verf zal nooit gelijk zijn. Extreem wordt de structuur zo erg dat het ‘sinaasappelschil’ genoemd wordt. Maar dat is dan ook weer reden voor afkeur. Parelmoer heeft dan nog de extra moeilijk dat de hoeveelheid parelmoer ook nog eens moet afgesteld worden. Herstelbedrijven rekenen daarom meestal een extra fee aan voor parelmoer. En dat is terecht eigenlijk.
 
Is idd volstrekt normaal dat ze 'uitspuiten' op de omringende panelen.
Toen ze mijn achtervleugel moesten spuiten werd ook uitgeneveld naar mijn achterdeur.
Anders zie je 100% zeker kleurverschil in een bepaalde lichtinval.
 
De mijne staat thuis altijd in de garage zonder direct zonlicht. Na 2 jaar achterbumper en spatbord linksachter laten spuiten zonder uitnefelen.
Ik zie alleen het verschil op de bumper, maar dat komt door het materiaalgebruik. Dat heb ik ook met de voorbumper die Tesla zelf moest overspuiten ivm krassen bij aflevering.
Op de deur zie ik het verschil niet.
 
Ga er vanuit dat altijd zichtbaar blijft als een autopaneel gespoten is, en ook zichtbaar zal blijven dat er een paneel, of gehele auto, gespoten is.

Qua spuitwerk is wel gebruikelijk dat ze de omliggende panelen ook mee spuiten, de omliggende panelen worden dan ook met andere verhouding (lees voor de overgang van tint/kleur) meegenomen zodat er betere overgang ontstaat.

En ik vindt het ook redelijk om zwart op wit te laten zetten dat je accepteert om slechts 1 paneel te spuiten, er zal zeker een kleurverschil ontstaan. De vraag is dan, zie je het zelf en stoor je er aan ...

Zeker met parelmoer, de kans is gewoon groot dat je verschil gaat zien met lichtval onder een bepaalde hoek,
Zie je dat echt nog onder de stealth folie?