TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Ervaring met bandenreparatiekits

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Aug 18, 2017.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,809
    Ik zat onlangs met een dikke schroef in mijn band. Dus werd het tijd om (eindelijk) die reparatie-spuitbus waar ik al 10jaar mee rond rijd eens te gebruiken :confused:.
    Perfect de instructies op de bus gevolgd, maar hielp gewoon niets. Ze gaf wel wat druk op de band om van de autosnelweg via de pechstrook wel tot op de afrit te geraken. Maar sealen deed ze absoluut niet.

    Zou dat product doorheen de jaren (en de hitte soms in de auto) slecht geworden zijn? Er stond iig. geen vervaldatum op zoals bij een brandblusser bijvoorbeeld.

    Anyway, nu overweeg ik zo'n kit waarbij je een rubbertouwtje doorheen het gat moet trekken + natuurlijk een compressor of kleine gaspatronen. Iemand daar ervaring mee? Want op youtube lijkt dit ook allemaal handig en prima te werken, maar de praktijk is natuurlijk altijd anders...
     
  2. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    3,632
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Ik heb het gezien toen het bij mijn band gebruikt werd, dat is niet iets wat je op de vluchtstrook doet.
    Het wiel moet er af en er komt best veel kracht bij kijken om het gat op te ruwen en de veter er door te trekken.
     
    • Informative x 1
  3. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    2,220
    Location:
    De Woude NL
    Met latex moet de het wiel van de velg omdat de latex door ronddraaien van de velg bij het lek moet kunnen komen. Latex heeft een beperkte levensduur en zal zeker geen 10 jaar goed blijven.
    Ik denk dat het met Dynaplug Pro makkelijker gaat. De band kan op de velg blijven. Voordeel is dat je het gat niet hoeft op te ruwen.
    Mocht Dynaplug met één reparatiepoging nog niet dicht zijn, dan zet je er gewoon nog een tweede of derde naast.
     
    • Informative x 1
  4. M603

    M603 Member

    Joined:
    Jan 2, 2016
    Messages:
    310
    Location:
    Vlaams-Brabant, Belgium
    Ik heb destijds de bandenherstelkit-met-compressor van Tesla meebesteld met de auto. Ik wou eigenlijk een volwaardig reservewiel maar dat was geen optie en de kit leek me een goed alternatief voor noodgevallen.
     
  5. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,809
    En wat zit daar dan zoal in om de band tz herstellen? Ook zo'n vulkaniserende touwtjes?
     
  6. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,111
    Location:
    Haarlem
    Heb in Zuid-Frankrijk twee jaar geleden een langzaam leeglopende band op de Tesla gehad.
    Geen schroef oid te ontdekken. In een garage zo'n bus met latex gekocht.
    Was inderdaad het devies om daar eerst met beperkte snelheid een tijdje mee te gaan rijden, zodat de latex zich kon verspreiden.
    Als ik mij goed herinner stond dat ook op de spuitbus aangegeven.
    Heeft prima gewerkt. In Nederland de band bij een reparateur laten nakijken en laten schoonmaken aan de binnenzijde.
     
  7. Bernie298

    Bernie298 BernardS

    Joined:
    Jul 24, 2016
    Messages:
    122
    Location:
    Beuningen
    En de oorzaak van het leeglopen kwam zeker door het ventiel die niet goed vast zat zeker :p
     
    • Funny x 1
  8. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,433
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Was ook meteen mijn gedachte:D
     
  9. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,809
    Heb ik ook gedaan, allemaal exact zoals op de verpakking omschreven stond.
     
  10. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,111
    Location:
    Haarlem
    Als dat het geval was geweest dan had ik toch een partij gebaald!
    Nee hoor, volledige verhaal: in een grote garage in Frankrijk hebben ze velg+band in een bak water ondergedompeld en tot onze verbazing geen lek kunnen opsporen. Toch liep hij onder de auto in enkele uren leeg.
    Heb nog erg bij de directeur daar moeten aandringen op een onderzoek naar band+velg, want "men was niet bekend" met elektrische voertuigen en "men mocht" er niets aan doen. Nadat ik behoorlijk geïrriteerd werd en heb geroepen: "Mais... un pneu est un pneu!" en erg heb aangedrongen hebben ze uiteindelijk de controle willen uitvoeren. Zonder resultaat, dus maar een spuitbus met latex gekocht. En dat hielp dus wel.
    Het lijkt erop dat op de één of andere wijze de aansluiting van de band op de velg niet helemaal perfect is geweest.
    Ook in Nederland kon men niets vinden. Band daar schoongemaakt aan de binnenzijde (latex melk verwijderd), gecontroleerd, band weer gemonteerd, probleem voorbij.
    Nog steeds een raadsel.
     
  11. cambreVer!

    cambreVer! Member

    Joined:
    Jun 16, 2016
    Messages:
    108
    Location:
    Roeselare BELGIUM
    Had ik met mijn vorige wagen; bleek corrosie van de velg zodat de band niet meer goed aansloot... In het waterbad kon je met een beetje moeite superkleine luchtbelletjes zien ontsnappen.
     
  12. JohnT

    JohnT Member

    Joined:
    Jan 17, 2017
    Messages:
    471
    Location:
    The Netherlands, Spijkenisse
    Als het wiel eraf is druk (een deel) van het gewicht van de auto eraf. Een minuscuul lekje zie je dan niet terwijl onder de auto de band wel kan leeglopen. Is theorie van de koude grond hoor, maar kan wellicht verklaren waarom voor de behandeling met latex er niets te vinden was.
     

Share This Page