Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring met bandenreparatiekits

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Ik zat onlangs met een dikke schroef in mijn band. Dus werd het tijd om (eindelijk) die reparatie-spuitbus waar ik al 10jaar mee rond rijd eens te gebruiken :confused:.
Perfect de instructies op de bus gevolgd, maar hielp gewoon niets. Ze gaf wel wat druk op de band om van de autosnelweg via de pechstrook wel tot op de afrit te geraken. Maar sealen deed ze absoluut niet.

Zou dat product doorheen de jaren (en de hitte soms in de auto) slecht geworden zijn? Er stond iig. geen vervaldatum op zoals bij een brandblusser bijvoorbeeld.

Anyway, nu overweeg ik zo'n kit waarbij je een rubbertouwtje doorheen het gat moet trekken + natuurlijk een compressor of kleine gaspatronen. Iemand daar ervaring mee? Want op youtube lijkt dit ook allemaal handig en prima te werken, maar de praktijk is natuurlijk altijd anders...
 
Ik zat onlangs met een dikke schroef in mijn band. Dus werd het tijd om (eindelijk) die reparatie-spuitbus waar ik al 10jaar mee rond rijd eens te gebruiken :confused:.
Perfect de instructies op de bus gevolgd, maar hielp gewoon niets. Ze gaf wel wat druk op de band om van de autosnelweg via de pechstrook wel tot op de afrit te geraken. Maar sealen deed ze absoluut niet.

Zou dat product doorheen de jaren (en de hitte soms in de auto) slecht geworden zijn? Er stond iig. geen vervaldatum op zoals bij een brandblusser bijvoorbeeld.

Anyway, nu overweeg ik zo'n kit waarbij je een rubbertouwtje doorheen het gat moet trekken + natuurlijk een compressor of kleine gaspatronen. Iemand daar ervaring mee? Want op youtube lijkt dit ook allemaal handig en prima te werken, maar de praktijk is natuurlijk altijd anders...
Ik heb het gezien toen het bij mijn band gebruikt werd, dat is niet iets wat je op de vluchtstrook doet.
Het wiel moet er af en er komt best veel kracht bij kijken om het gat op te ruwen en de veter er door te trekken.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ik heb het gezien toen het bij mijn band gebruikt werd, dat is niet iets wat je op de vluchtstrook doet.
Het wiel moet er af en er komt best veel kracht bij kijken om het gat op te ruwen en de veter er door te trekken.
Met latex moet de het wiel van de velg omdat de latex door ronddraaien van de velg bij het lek moet kunnen komen. Latex heeft een beperkte levensduur en zal zeker geen 10 jaar goed blijven.
Ik denk dat het met Dynaplug Pro makkelijker gaat. De band kan op de velg blijven. Voordeel is dat je het gat niet hoeft op te ruwen.
Mocht Dynaplug met één reparatiepoging nog niet dicht zijn, dan zet je er gewoon nog een tweede of derde naast.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ik heb destijds de bandenherstelkit-met-compressor van Tesla meebesteld met de auto. Ik wou eigenlijk een volwaardig reservewiel maar dat was geen optie en de kit leek me een goed alternatief voor noodgevallen.
En wat zit daar dan zoal in om de band tz herstellen? Ook zo'n vulkaniserende touwtjes?
 
Heb in Zuid-Frankrijk twee jaar geleden een langzaam leeglopende band op de Tesla gehad.
Geen schroef oid te ontdekken. In een garage zo'n bus met latex gekocht.
Was inderdaad het devies om daar eerst met beperkte snelheid een tijdje mee te gaan rijden, zodat de latex zich kon verspreiden.
Als ik mij goed herinner stond dat ook op de spuitbus aangegeven.
Heeft prima gewerkt. In Nederland de band bij een reparateur laten nakijken en laten schoonmaken aan de binnenzijde.
 
Heb in Zuid-Frankrijk twee jaar geleden een langzaam leeglopende band op de Tesla gehad.
Geen schroef oid te ontdekken. In een garage zo'n bus met latex gekocht.
Was inderdaad het devies om daar eerst met beperkte snelheid een tijdje mee te gaan rijden, zodat de latex zich kon verspreiden.
Als ik mij goed herinner stond dat ook op de spuitbus aangegeven.
Heeft prima gewerkt. In Nederland de band bij een reparateur laten nakijken en laten schoonmaken aan de binnenzijde.
Heb ik ook gedaan, allemaal exact zoals op de verpakking omschreven stond.
 
En de oorzaak van het leeglopen kwam zeker door het ventiel die niet goed vast zat zeker :p

Als dat het geval was geweest dan had ik toch een partij gebaald!
Nee hoor, volledige verhaal: in een grote garage in Frankrijk hebben ze velg+band in een bak water ondergedompeld en tot onze verbazing geen lek kunnen opsporen. Toch liep hij onder de auto in enkele uren leeg.
Heb nog erg bij de directeur daar moeten aandringen op een onderzoek naar band+velg, want "men was niet bekend" met elektrische voertuigen en "men mocht" er niets aan doen. Nadat ik behoorlijk geïrriteerd werd en heb geroepen: "Mais... un pneu est un pneu!" en erg heb aangedrongen hebben ze uiteindelijk de controle willen uitvoeren. Zonder resultaat, dus maar een spuitbus met latex gekocht. En dat hielp dus wel.
Het lijkt erop dat op de één of andere wijze de aansluiting van de band op de velg niet helemaal perfect is geweest.
Ook in Nederland kon men niets vinden. Band daar schoongemaakt aan de binnenzijde (latex melk verwijderd), gecontroleerd, band weer gemonteerd, probleem voorbij.
Nog steeds een raadsel.
 
Als dat het geval was geweest dan had ik toch een partij gebaald!
Nee hoor, volledige verhaal: in een grote garage in Frankrijk hebben ze velg+band in een bak water ondergedompeld en tot onze verbazing geen lek kunnen opsporen. Toch liep hij onder de auto in enkele uren leeg.
Heb nog erg bij de directeur daar moeten aandringen op een onderzoek naar band+velg, want "men was niet bekend" met elektrische voertuigen en "men mocht" er niets aan doen. Nadat ik behoorlijk geïrriteerd werd en heb geroepen: "Mais... un pneu est un pneu!" en erg heb aangedrongen hebben ze uiteindelijk de controle willen uitvoeren. Zonder resultaat, dus maar een spuitbus met latex gekocht. En dat hielp dus wel.
Het lijkt erop dat op de één of andere wijze de aansluiting van de band op de velg niet helemaal perfect is geweest.
Ook in Nederland kon men niets vinden. Band daar schoongemaakt aan de binnenzijde (latex melk verwijderd), gecontroleerd, band weer gemonteerd, probleem voorbij.
Nog steeds een raadsel.
Had ik met mijn vorige wagen; bleek corrosie van de velg zodat de band niet meer goed aansloot... In het waterbad kon je met een beetje moeite superkleine luchtbelletjes zien ontsnappen.
 
Als het wiel eraf is druk (een deel) van het gewicht van de auto eraf. Een minuscuul lekje zie je dan niet terwijl onder de auto de band wel kan leeglopen. Is theorie van de koude grond hoor, maar kan wellicht verklaren waarom voor de behandeling met latex er niets te vinden was.
 
Even dit oude topic bumpen.

Binnenkort gaan we op vakantie naar Italië en Zuid-Frankrijk met de Tesla. Nu zou ik wel een bandenreparatieset willen aanschaffen voor het geval we met een lekke band stil komen te staan. Heb nu geen banden met foam zover ik weet.

Iemand tips over welke bandenreparatieset aan te raden is?
Tesla zelf verkoopt wel een afdichtmiddel, maar of dat dat genoeg is betwijfel ik. De omschrijving geeft ook aan dat het te gebruiken is in combinatie met de bandenreparatieset, die ik vervolgens dan niet in de shop zie staan.
 
  • Like
Reactions: ihaveaking
Dit:


Natuurlijk zijn er veel meer leverbaar, dit is maar een voorbeeld, maar in principe werkt dit vele malen beter dan een spuitbus rotzooi. Je band en velg zitten onder die prut, en het werkt alleen voor kleine gaatjes, waar zo’n touwtje ook een flink schroefgat afdicht. Wel zorgen dat je een mobiel compressortje op 12 volt bij je hebt. In principe kan je die touwtjes als permanente reparatie gebruiken, al zal de bandenhandel dat afraden onder dreiging met hel en verdoemenis, maar ik gebruik dit al 30 jaar voor al mijn auto’s, en het werkt prima.
 
  • Like
Reactions: ihaveaking and watt
Nieuwe band > parapluutje > touwtje >>>>>>> latex meuk. Zo’n bus werkt de helft van de tijd niet, spreek uit ervaring. Een touwtje heb je zo in een voorwiel, achter kan het zijn dat je op de grond moet liggen om er bij te komen. Ik heb gewoon standaard een krik, 21mm dop, momentsleutel, propsetje en 12v compressortje en werkhandschoenen 💃 bij me, ligt achter onderin en nooit in de weg.
 
Dit:


Natuurlijk zijn er veel meer leverbaar, dit is maar een voorbeeld, maar in principe werkt dit vele malen beter dan een spuitbus rotzooi. Je band en velg zitten onder die prut, en het werkt alleen voor kleine gaatjes, waar zo’n touwtje ook een flink schroefgat afdicht. Wel zorgen dat je een mobiel compressortje op 12 volt bij je hebt. In principe kan je die touwtjes als permanente reparatie gebruiken, al zal de bandenhandel dat afraden onder dreiging met hel en verdoemenis, maar ik gebruik dit al 30 jaar voor al mijn auto’s, en het werkt prima.
Ik heb ook goede ervaringen met dat vulkanisch rubber. Een keer in NL door de ANWB toegepast en daarmee tienduizenden km doorgereden.

Een paar jaar later in Duitsland een lekke band. Naar de dichtstbijzijnde bandenboer gesleept. Die weigerde zo een staafje te plaatsen vanwege ‘het effect op geluiddempend foam aan de binnenzijde’. Onvermurwbaar. Zonder eigen set staafjes zat er weinig anders op dan tegen een veel te hoge prijs een nieuwe band te kopen. Sindsdien in elke auto een setje.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn and watt
Dit:


Natuurlijk zijn er veel meer leverbaar, dit is maar een voorbeeld, maar in principe werkt dit vele malen beter dan een spuitbus rotzooi. Je band en velg zitten onder die prut, en het werkt alleen voor kleine gaatjes, waar zo’n touwtje ook een flink schroefgat afdicht. Wel zorgen dat je een mobiel compressortje op 12 volt bij je hebt. In principe kan je die touwtjes als permanente reparatie gebruiken, al zal de bandenhandel dat afraden onder dreiging met hel en verdoemenis, maar ik gebruik dit al 30 jaar voor al mijn auto’s, en het werkt prima.
Top, ik ga 24 juli'23 5200 km stukje rijden, zag dat een reserveband niet past (we reizen met 4 personen die gaan het niet waarderen om met een rugzakje bagage te reizen). Is er een (amateur) YouTube voorbeeld voor het geval dat ;)
 
Ik heb ook goede ervaringen met dat vulkanisch rubber. Een keer in NL door de ANWB toegepast en daarmee tienduizenden km doorgereden.

Een paar jaar later in Duitsland een lekke band. Naar de dichtstbijzijnde bandenboer gesleept. Die weigerde zo een staafje te plaatsen vanwege ‘het effect op geluiddempend foam aan de binnenzijde’. Onvermurwbaar. Zonder eigen set staafjes zat er weinig anders op dan tegen een veel te hoge prijs een nieuwe band te kopen. Sindsdien in elke auto een setje.
Hij heeft gelijk, het vulkaniserende effect wordt tenietgedaan door het geluiddempende materiaal. Ik heb voor nood een setje bij me maar zal dit altijd zsm laten vervangen door een van binnen geplaatst parapluutje, dan halen ze het foam weg op die plek.