Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring Tesla Model 3 frontale aanrijding

This site may earn commission on affiliate links.
Voor jullie informatie wilde ik mijn volgende ervaring met jullie delen. Ik ben helaas frontaal met de Tesla Model 3 op de snelweg op een voorligger gereden. Echter het merendeel van de schade/impact op de voorkant van de auto vond plaats door de botsing met de rechter zijde vang reel langs de vluchtstrook. Nadat de initeel botsing had plaats gevonden en alle airbags af waren gegaan, verloor ik al het zicht op de weg, zowel naar voren als door de zijramen. Hierdoor kon ik de auto niet corrigeren en reed hij (niet zichtbaar voor mij) onder een scherpe hoek in op de vang reel naast de vluchtstrook en het enige wat ik op dat moment nog kon doen was me strapzetten. Zonder te weten wat er om mij heen gebeurde is de auto daarna terug de weg op geschoten en tegen de vangreel naast de linker weghelft tot stilstand gekomen. Na het ongeluk rolde en stuurde de auto nog, wat mij doet vermoeden dat ik instaat zou zijn veweest corrigerende stuur en rem imput te geven als ik zicht op de weg had gehad.

Geluk waren er naast mij en de voorligger geen andere auto’s betrokken in het ongeluk, iets waar ik mij tijdens de verblinde momenten ernstig zorge over maakt, (i.e. hoeveel klappen volgen er nog?), en zowel ik als als de andere bestuurder zijn ongedeerd uitgestapt. Opmerkelijk was dat de andere auto beduidend minder schade had dan de Tesla, ondanks dat het een kleine lichte Franse auto was.



Daarnaast heb ik nog wat andere observaties die wellicht interessant zijn.

· Ondanks alle impact bleef al het glas van de wagen intact, minus een barst in de voorruit.

· De Tesla belde automatish met 112. Ommidelijk na de aanrijding.

· De airbags aan de zijkanten lopen niet vanzelf leeg, ik was blij dat ik een zakmesje bij de hand had om deze lek te steken om de auto te kunnen verlaten. Er blijft erg weinig ruimte onder de airbags over om onderuit te kruipen en zo lenig ben ik niet.

· Er was veel rook ontwikkeling in de auto, dit gebeurde al meteen tijdens het afgaan van de airbags waardoor mijn zicht nog verder werdt belemmered. Dit was natuurlijk erg verontrustend, en ik was bang voor brand. De rook trok echter na -/+ 5min weg.

· Ik begrijp niet waarom Automatic emergency braking niet werdt ge-activeerd. Dit feature deed het standard bij mij wel en had voorheen al een aantal keer onnodig in gegrepen.

[
 
Last edited:
Oei, klinkt als een serieus ongeluk zeg.
Allereerst; ik begrijp dat jij (en passagiers?) geen letsel hebben opgelopen?
Dat is het allerbelangrijkste natuurlijk. Verder uiteraard triest dat je wagen veel schade hebt opgelopen. :(

Betreffende die rook: dat zal gewoon van de airbags zijn geweest.
Je hoeft je in zo’n ongeluk niet veel zorgen te maken dat eea spontaan ontvlamt.
En AEB werkt alleen onder een bepaalde snelheid. Op snelwegsnelheden zal deze functie helaas niet ingrijpen.
 
Aiai, sterkte met de nasleep. Gelukkig dat iedereen ongedeerd was.

Wat ik begrijp van AEB is dat die alleen maar op het allerlaatste moment ingrijpt om de klap te verzachten, niet om een ongeluk te voorkomen. Als jij op dat moment al vol in de ankers hangt, blijft er voor AEB niet veel over....

Ging de forward collision warning wel af?

Die eerdere keren onnodig ingrijpen van de AEB, was dat wel AEB, of het zg. 'phantom braking'?

Dat airbags je in deze situatie het zicht ontnemen is een neveneffect waar ik me niet bewust van was. Dat is best wel een nadeel. Doorzichtige airbags, een gat in de markt?

Fijn om te horen dat automatisch 112 gebeld werd. Ging ook het dashboardkastje automatisch open?
 
Last edited:
..

Ging de forward collision warning wel af? -> Nee

Die eerdere keren onnodig ingrijpen van de AEB, was dat wel AEB, of het zg. 'phantom braking'? -> was eerder ook AEB, kreeg rode waarschuwings melding in beeld

Dat airbags je in deze situatie het zicht ontnemen is een neveneffect waar ik me niet bewust van was. Dat is best wel een nadeel. Doorzichtige airbags, een gat in de markt? -> Gedachte was ook al bij mij opgekomen.

Fijn om te horen dat automatisch 112 gebeld werd. Ging ook het dashboardkastje automatisch open? -> idd grappig, zat ik daar bedaast, zegt er opeens een stem uit het niets "meldkamer 112 welke dienst wilt u spreken..? " terwijl ik niet eens wist wat er zich om de auto afspeelde.. , Nee, kastje ging niet van zelf open.
 
  • Informative
Reactions: arne-nl
..
Heb je eventueel video beelden van de camera?
..
Tesla.gif
 
Veel sterkte!
ik reed idd op de TACC op de maximum toegestane snelheid, op dat wegdeel 130Km/hr.
Heb je nog meegekregen wat TACC nog wel deed vlak voorafgaand aan de botsing?

Ik ben/was in de veronderstelling dat met TACC rijden veiliger is dan zonder... moet ik dat bijstellen?
M.a.w. heb je het idee dat je beter af was geweest zonder TACC? , dat we er te veel van verwachten, of heeft het erger voorkomen?
 
  • Informative
Reactions: eelcodb
dat we er te veel van verwachten, of heeft het erger voorkomen?

Dank je, dit is ook een van de reden dat ik mijn ervaring wilde delen. De Tesla EAP/TACC features zijn een verbijsterend stuk technology, maar of je er 100% op kunt vetrouwen is idd de vraag. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maak. Ik vertrouw er vanaf nu in iedergeval een stuk minder op en zal meer ouderwets gaan autorijden.
 
Last edited:
Ik snap door deze foto precies wat je bedoeld met dat je niets kan zien. Ik vraag me af als je deuren niet open gaan hoe je dan nog uit de auto kan komen zonder de airbags kapot te snijden.

Heb je een USB stick in de auto gehad waarmee de beelden van het ongeluk op zijn geslagen?

Misschien moet Tesla in hun manual een sectie opnemen mbt: How to operate and exit the vehicle after the airbags have been deployed. Maar ik denk dat het meer een kwestie is van: We'll take over from here, by design (you incompetent human).

Goed punt over hoe uit de auto te komen als de deur niet open gaat en nu ik er over na denk, of als hij bijvoorbeeld te water raakt.

Ik heb geen beelden van de auto zelf.
 
Alvast sterkte, positief is alvast dat er niemand gewond is geraakt; de auto is uiteindelijk maar iets materieel dat makkelijk vervangen kan worden -hopelijk was je goed verzekerd.

Ik wil toch graag een paar opmerkingen maken bij je ervaringen :


Opmerkelijk was dat de andere auto beduidend minder schade had dan de Tesla, ondanks dat het een kleine lichte Franse auto was.

Positief punt voor een Tesla : hoe groter de kreukelzone, hoe beter de inzittendn beschermd zijn tegen de gigantische G-krachten bij een zware aanrijding !
Maar uiteraard ziet de auto er dan 'zwaar beschadigd' uit. Beter de auto, dan de inzittenden !
Ikzelf heb rond 1975 en na de klap de gevolgen van een zwaar ongeval gezien - op een kruispunt stonden alle lichten op groen met desastreuze gevolgen.
De 2 auto's zagen er nog redelijk ongeschonden uit - alle 4 de inzittenden waren op slag dood.




· Er was veel rook ontwikkeling in de auto, dit gebeurde al meteen tijdens het afgaan van de airbags waardoor mijn zicht nog verder werdt belemmered. Dit was natuurlijk erg verontrustend, en ik was bang voor brand. De rook trok echter na -/+ 5min weg.
De 'rook' is geen rook in de zin van 'waar rook is, is vuur' - hier bvb vind je het volgende over de activering van een airbag:
"Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te ontsteken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen."





Nadat de initeel botsing had plaats gevonden en alle airbags af waren gegaan, verloor ik al het zicht op de weg, zowel naar voren als door de zijramen.
De airbags zorgen ervoor dat jij in een soort luchtkussen komt te zitten, opnieuw om de G-krachten op je hoofd en andere lichaamsdelen te verminderen.
Uiteraard zie je dan weinig of niets. Dat is een gevolg van de geactiveerde veiligheidsfunctie.
Ook een veiligheidsriem bvb kan wat pijnlijke plekken als gevolg hebben, als deze zijn veiligheidsfunctie heeft moeten uitvoeren.
Maar beeld je even in wat er gebeurd zou zijn indien deze veiligheidsfuncties niets hadden gewerkt.
Je zou tijdens de eerste klep bvb. zwaar met je hoofd tegen de B-stijl kunnen slaan, waardoor je bewusteloos raakt. Dan kan je de wagen uiteraard ook niet besturen - misschien zelfs nooit meer !
 
Last edited:
Hierdoor kon ik de auto niet corrigeren (...) en het enige wat ik op dat moment nog kon doen was me strapzetten. (...) Na het ongeluk rolde en stuurde de auto nog, wat mij doet vermoeden dat ik instaat zou zijn veweest corrigerende stuur en rem imput te geven als ik zicht op de weg had gehad.

Niet te lang nadenken over wat je denkt dat je nog had kunnen doen. Het is denk ik een illusie dat je de controle terug zou hebben gekregen.

Ik ben zes jaar geleden op een voorganger gereden die ineens vol in de ankers ging. Zijn nieuwe plug-in hybrid remde wat beter dan mijn Saab 900 uit 1987.

Wat ik toen geleerd heb:

1. Het gaat zo snel dat je niets meer kunt doen. Ik eindigde in precies dezelfde positie als jij: tegen de geleiderail in de middenberm. De G-krachten zijn zo stevig dat je weinig kunt doen, ook niet wanneer je goed zicht hebt.

2. Niet ontploffen wanneer iemand je aanrijdt. Ook niet wanneer je een nieuwe plug-in hybride hebt en vreest dat je 0% bijtellingstarief in gevaar komt. Het niet informeren naar iemands gesteldheid maar in plaats daarvan onmiddellijk klagen over mogelijke fiscale nadelen komt nogal onsympathiek over.
 
Ik ben er pas overheen als de auto weer terug is, ik krijg nu waarschijnlijk een tijdelijke niet electrische auto. :) ik reed idd op de TACC op de maximum toegestane snelheid, op dat wegdeel 130Km/hr.
Wow, heftig. Op de snelweg vertrouw ik eigenlijk behoorlijk op TACC en weet dat het eigenlijk alleen mis kan gaan in een hele scherpe bocht of bij een heuvel wanneer de auto zijn voorganger niet kan zien. En als er een voorwerp/auto helemaal stilstaat voor je voorganger én die wijkt opeens uit.
Ben dan ook heel benieuwd naar een nadere beschrijving van de toedracht hoe het kan dat TACC hier heeft gefaald!
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Klaas