Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring Tesla Model 3 frontale aanrijding

This site may earn commission on affiliate links.
Wow, heftig. Op de snelweg vertrouw ik eigenlijk behoorlijk op TACC en weet dat het eigenlijk alleen mis kan gaan in een hele scherpe bocht of bij een heuvel wanneer de auto zijn voorganger niet kan zien. En als er een voorwerp/auto helemaal stilstaat voor je voorganger én die wijkt opeens uit.
Ben dan ook heel benieuwd naar een nadere beschrijving van de toedracht hoe het kan dat TACC hier heeft gefaald!
Ik ga er nog geen eigen topic aan wijden, maar recentelijk heb ik op AP twee situaties gehad waar ik zelf heb moeten ingrijpen om kop-staart te voorkomen.

Geen TACC, maar AP dus!

Op de Duitse Autobahn ging de auto voor mij rond de 140km/h ineens in de remmen. Ik wachtte op AP om in te grijpen en heb dit op het laatste moment zelf gedaan. Resultaat was dat de ABS moest ingrijpen en ik net op tijd stil stond.

Zelfde laatst op de A50 in Nederland, ook daar stond het verkeer ineens bijna stil. Ik reed 130km/h op AP en ook hier leek AP niet hard genoeg te remmen om een ongeluk te voorkomen.

Wat hier dus gebeurd is (dit M3 ongeval) vind ik niet direct raar.
 
Nog een paar vragen omtrent de aanrijding, voel je overigens vrij om te negeren... ben veel te nieuwschierig in een situatie wat zich heeft voorgedaan...

ik heb overgens hetzelfde meegemaakt, welliswaar zonder geactiveerde airbags - dus veel minder heftig - maar wel achterop iemand gereden... met AP1 TACC afstand 1 in een situatie waarbij het relatief rustig op de weg was (op de andere rijbanen rustig, maar recht voor mij plotseling een volledig stilstaande rijstrook met auto's ...

Welke instelling gebruik je de TACC afstand?
Maakte de voorligger een maneuvre richting jou rijbaan of reed deze zelfde snelhijd enkele seconden voordat je er achterop klapte ?
Remde de voorligger op een normale manier -of- was er abrubte situatie ontstaan waardoor de voorganger een noodstop moest maken.
Stond de voorganger reeds stil? (of heel langzaam maar met een snelheidsverschil van meer dan 80kmh)?
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Na ruim 25k ervaring met TACC heb ik het gevoel dat er 2 momenten zijn waarop de techniek ons in de steek kan laten:
  1. Snelheidsverschil met een object (of auto....) is te groot
  2. Een vrachtauto schuift langzaam naar jou rijbaan
Punt 1 is wellicht zo geprogrammeerd om stilstaande objecten te negeren. (anders klapt er iemand anders achterop als een schaduw of vluchtheuvel verkeerd geïnterpreteerd wordt)

Punt 2 heb ik recent meegemaakt. Bij een personenauto welke op je rijstrook komt gaat de auto vanzelf remmen maar ik heb meegemaakt dat een vrachtauto mijn rijbaan op kwam en de Model 3 bleef stug doorrijden.... (ik was in afwachting op moment dat TACC zou ingrijpen maar op laatste moment zelf maar vol in de ankers :()
 
Na ruim 25k ervaring met TACC heb ik het gevoel dat er 2 momenten zijn waarop de techniek ons in de steek kan laten:
  1. Snelheidsverschil met een object (of auto....) is te groot
  2. Een vrachtauto schuift langzaam naar jou rijbaan
Punt 1 is wellicht zo geprogrammeerd om stilstaande objecten te negeren. (anders klapt er iemand anders achterop als een schaduw of vluchtheuvel verkeerd geïnterpreteerd wordt)

Punt 2 heb ik recent meegemaakt. Bij een personenauto welke op je rijstrook komt gaat de auto vanzelf remmen maar ik heb meegemaakt dat een vrachtauto mijn rijbaan op kwam en de Model 3 bleef stug doorrijden.... (ik was in afwachting op moment dat TACC zou ingrijpen maar op laatste moment zelf maar vol in de ankers :()
Punt 2 heb ik op de Duitse autobahn gehad dat ren vrachtwagen zonder knipperlicht op het laatste moment langzaam naar links ging. Ik heb zelf geremd maar er gingen wel allemaal alarmen af in de auto en de vrachtwagen werd rood op het scherm dacht ik. Ik weet niet wat hij gedaan zou hebben als ik zelf niet had geremd.

Ik had TACC en autosteer aanstaan (basic AP).
 
Na ruim 25k ervaring met TACC heb ik het gevoel dat er 2 momenten zijn waarop de techniek ons in de steek kan laten:

Een vrachtauto schuift langzaam naar jou rijbaan

Punt 2 heb ik recent meegemaakt. Bij een personenauto welke op je rijstrook komt gaat de auto vanzelf remmen maar ik heb meegemaakt dat een vrachtauto mijn rijbaan op kwam en de Model 3 bleef stug doorrijden.... (ik was in afwachting op moment dat TACC zou ingrijpen maar op laatste moment zelf maar vol in de ankers :()

Toevallig vanochtend een overzicht gemaakt en verzonden naar Tesla van 5 soortgelijke situaties die ik inmiddels heb meegemaakt. Inclusief video beelden.

De laatste was gisteren en daar schrok ik behoorlijk van. De eerste had ik toen niet echt door maar het was zo close dat ik de auto voelde schudden toen ik het busje passeerde. Ik verbaas me dan ook steeds weer over filmpjes waar je ziet dat EAB een ongeluk voorkomt. Tot nu toe ben ik het zelf geweest.


1. Not moving or braking or warning for a minivan that went into my lane:

-

2. Not moving or braking or warning for a large bus that went into my lane:

-

3. Not moving or braking or warning for a car that went into my lane:

-

4. Not breaking or warning for cars moving over multiple lanes while
coming on to the highway:

-

5. Not preventing collision with a Volvo moving into my lane while I'm
in his blindspot:

-



Wat betreft een stilstaande of zeer langzaam rijdende voorligger aanrijden. Dat kan ZEKER, ik heb al zo ontzettend vaak moeten remmen omdat de auto gewoon totaal niet reageert op (bijna) stilstaande voertuigen die je op grote afstand zelf al stil ziet staan. Vooral als de weg in een lichte bocht ligt reageert Autopilot meestal niet.

Het blijft echt opletten met het rijden op Autopilot.

Wat betreft die opmerking over het airbaggordijn en in het water terecht komen. Daar moet ik echt niet aan denken!
 
  • Like
Reactions: Stinoo
eCall wel, maar daarvoor had Tesla een eigen oplossing, en die belde blijkbaar naar Tesla (of gaf het op een andere manier aan Tesla door).

eCall belt idd 112, maar het Tesla moederschip krijgt ook een seintje en ik las bij iemand op Reddit dat ze vrijwel direct na een ongeval je even bellen om te vragen of alles OK is en of ze ergens mee kunnen helpen....
 
Misschien komt de vraag onsympathiek over, maar hoe rij je zelf iemand aan op de snelweg? Was het echt geen afleiding, niet bumperkleven en gewoon te laat reageren op TACC? Als ik rij en merk dat hij te dicht op de voorganger komt vergroot ik de afstand wat.
 
Veel sterkte.
Hopelijk komt Tesla met een verklaring waarom de auto zelf geen noodstop heeft gemaakt.
Ik krijg altijd melding als ik op AP rij en zelf extra gas/Power geef dat de auto niet zal remmen. Maar begreep altijd dat bij frontale botsing zelfs dan wordt geremd.
 
@nico180 & @Danny1410, ik wil hier niet verder in gaan op de toedracht van de intieele botsing en over wat of wie wel of niet schuldig was, daar moeten de verzekeraars eerst naar kijken. In mijn verdeliging wil ik wel aangeven dat in de meer dan een miljoen kilometers (+/- 50-60K per/jr) & de 5 continenten waar ik auto gereden heb, ik nog nooit de schuldige partij bij een aanrijding was.
 
Last edited:
Misschien even een misverstand uit de weg ruimen: een frontale botsing wordt beschreven als 2 auto's uit 2 tegengestelde richtingen. botsen. Ik begrijp uit het verhaal dat het een aanrijding was waar de Tesla tegen een voorligger is gebotst. Dat is geen frontale botsing maar ergens achter op rijden waarbij de voorkant van jouw auto beschadigt. Klopt mijn aanname? Frontale botsingen op een snelweg kunnen alleen met een spookrijder gebeuren want het verkeer op een snelweg rijdt allemaal dezelfde kant op.

Ik ben heel blij voor jou en je voorligger(s) dat er geen letsel is, en ja, het is zorgwekkend dat je na de initiële botsing totaal geen zicht meer hebt, en ja, het leermoment voor iedereen is dus een mes/lifehammer die kan snijden in de auto te hebben. Dank voor die les!

Heel verstandig dat je verder niet ingaat op de toedracht, alles wat je in dit verband zegt of schrijft kan door een verzekeringsmaatschappij tegen je worden gebruikt, ze lezen vast mee.

Weet echter wel dat ergens achterop rijden verzekeringstechnisch heel lastig is om daar zonder schuldig verklaring door de verzekering onderuit te komen. Niet verder op ingaan. Voor iedereen hier is en blijft het speculeren.