Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring Tesla Model 3 frontale aanrijding

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb al zo ontzettend vaak moeten remmen omdat de auto gewoon totaal niet reageert op (bijna) stilstaande voertuigen die je op grote afstand zelf al stil ziet staan.!
Kan me vergissen, maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de auto stilstaande objecten negeerde? Om te voorkomen dat voor elke dikke boom die voor je opduikt geremd moet worden? Misschien niet bij emergency braking (als het eigenlijk al te laat is) maar dan toch bij TACC.
 
Kan me vergissen, maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de auto stilstaande objecten negeerde? Om te voorkomen dat voor elke dikke boom die voor je opduikt geremd moet worden? Misschien niet bij emergency braking (als het eigenlijk al te laat is) maar dan toch bij TACC.

Snelheidsverschil groter dan 80km/u en ik dacht stilstaande objecten. Dit geeft ook aan hoe slecht het computer vision is want radar is nog steeds de primaire input. Als die groen licht geeft boemelt de auto lekker verder. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
 
Geen TACC, maar AP dus!

Op de Duitse Autobahn ging de auto voor mij rond de 140km/h ineens in de remmen. Ik wachtte op AP om in te grijpen en heb dit op het laatste moment zelf gedaan. Resultaat was dat de ABS moest ingrijpen en ik net op tijd stil stond.

Zelfde laatst op de A50 in Nederland, ook daar stond het verkeer ineens bijna stil. Ik reed 130km/h op AP en ook hier leek AP niet hard genoeg te remmen om een ongeluk te voorkomen.

Wat hier dus gebeurd is (dit M3 ongeval) vind ik niet direct raar.

Zelfde ervaring.
Vanochtend nog vanuit Eindhoven naar Berlijn gereden, en twee keer achterop een (nog rijdende) filestaart gooit AP me eruit, en moet ik zelf (hard) afremmen. Bij een te groot snelheids verschil (140km/h versus ?50km/h?) lijkt AP/TACC het op te geven (met gong dat wel) en moest ik zelf overnemen, om op tijd af te remmen.

Niet wat je verwacht.
 
Zelfde ervaring.
Vanochtend nog vanuit Eindhoven naar Berlijn gereden, en twee keer achterop een (nog rijdende) filestaart gooit AP me eruit, en moet ik zelf (hard) afremmen. Bij een te groot snelheids verschil (140km/h versus ?50km/h?) lijkt AP/TACC het op te geven (met gong dat wel) en moest ik zelf overnemen, om op tijd af te remmen.

Niet wat je verwacht.

Wauw dat is zo raar, nog nooit meegemaakt maar klinkt eng!

Toevallig vanochtend een overzicht gemaakt en verzonden naar Tesla van 5 soortgelijke situaties die ik inmiddels heb meegemaakt. Inclusief video beelden.

De laatste was gisteren en daar schrok ik behoorlijk van. De eerste had ik toen niet echt door maar het was zo close dat ik de auto voelde schudden toen ik het busje passeerde. Ik verbaas me dan ook steeds weer over filmpjes waar je ziet dat EAB een ongeluk voorkomt. Tot nu toe ben ik het zelf geweest.


KNIP

Het blijft echt opletten met het rijden op Autopilot.

Wat betreft die opmerking over het airbaggordijn en in het water terecht komen. Daar moet ik echt niet aan denken!

Ik kan maar twee dingen bedenken: of je autopilot is gecalibreerd op NL wegen (dit lijkt primair Duitsland te zijn namelijk) of je auto is gewoon echt niet goed. Bij mij remt de auto als een auto links of rechts al iets tegen de lijn aan zit.
 
@nico180 & @Danny1410, ik wil hier niet verder in gaan op de toedracht van de intieele botsing en over wat of wie wel of niet schuldig was, daar moeten de verzekeraars eerst naar kijken. In mijn verdeliging wil ik wel aangeven dat in de meer dan een miljoen kilometers (+/- 50-60K per/jr) & de 5 continenten waar ik auto gereden heb, ik nog nooit de schuldige partij bij een aanrijding was.
Die ervaringen kun je beter wegfilteren dat is alleen maar ruis, dit ongeval wordt op zich bekeken, en voor de toedracht is het niet van belang of je 1 of 1 miljoen veilige kilometrers gereden hebt. Maar in een kop-staart botsing is het voor de achterligger altijd uitdagend om niet als schuldige aangemerkt te worden, tenzij bijvoorbeeld de voorligger zegt dat hij plotseling voor overstekende eendjes heeft geremd.
 
Heftig! Die rook herken ik...aantal jaar geleden mijn Citroen Xsara afgeschreven (ik kreeg "de schuld", want ander verkeer rechtdoor op zelfde weg en ik had geen getuigen dat hij door rood reed...). Laatste beeld van de aanrijding was het kantelen van de voorruit en daarna kwam het beeld terug toen ik achterstevoren stond. Ik was ook direct bang voor brand...want dat rook ik...was inderdaad van de airbags. Nuttige dingen, maar die rook slaat hard op je longen. Geen pretje.

Er bestaat geen FSD en zoals je aangaf, reed je op TACC. Ik vind TACC in het algemeen bloed irritant verdedigend rijden...tot paniekerig aan toe. Dat je uit een blinde bocht met hoge snelheid op een (bijna) stilstaande file kan inrijden, vind ik niet onlogisch. Echter in jouw geval reden jullie beiden snelwegsnelheid (afgaande op je verhaal). Elon Musk heeft minstens drie jaar geleden beloofd dat EAB zo goed zou moeten zijn, dan jouw auto middels een noodstop zo snel tot stilstand komt, dan je voorligger tegen een landende UFO aanbotst. Dat was zijn hyperbolische tweet in AP1 tijdperk nadat Tesla via "scattering" met de radar de voorligger van je voorligger kon tracken.

Het lijkt erop (puur speculatie) dat je al met een vrij hoog snelheidsverschil afreed op je voorganger en dat die bovenop dat snelheidsverschil ook nog eens boven op de rem is gaan staan. AP/TACC is dan vrij kansloos blijkbaar. Het is een harde les, maar gelukkig is niemand gewond geraakt. Succes met het herstel en al het geregel.
 
  • Like
Reactions: Stinoo
Ik kan maar twee dingen bedenken: of je autopilot is gecalibreerd op NL wegen (dit lijkt primair Duitsland te zijn namelijk) of je auto is gewoon echt niet goed. Bij mij remt de auto als een auto links of rechts al iets tegen de lijn aan zit.
Combinatie van België en Duitsland. Ik heb het gelukkig nog niet in Nederland nog niet meegemaakt. Misschien zegt dat toch iets over de gemiddelde weggebruiker in ons kikkerlandje ;-)
 
Dat dergelijke hulpmiddelen, af en toe en in specifieke situaties zo zwaar kunnen falen en zo'n zware gevolgen kunnen hebben is voor mij ontoelaatbaar.
Het wordt aangeboden en het lijkt goed te werken, het heeft iets magisch zelfs. Dus je gebruikt het en je rekent er hoe langer hoe meer op en je eigen betrokkenheid bij het verkeer vermindert. Bij de echte fans allicht niet ;), maar bij de meeste chauffeurs. Anders zou het ook geen zin hebben, zou je na een lange rit niet relaxed uit de wagen komen. En dan komt er plots de spreekwoordelijke dikke boom van DutchTM3 op je af en heb je het zitten, want hierop is het systeem niet voorzien: levensgevaarlijk.
Of de phantom breaks die niet zozeer voor jezelf maar voor achterliggend verkeer een fatale afloop kunnen hebben. Ben ik de enige die vind dat het systeem nog wat moet worden doorontwikkeld?
 
  • Like
Reactions: Stinoo and Gaston
Of de phantom breaks die niet zozeer voor jezelf maar voor achterliggend verkeer een fatale afloop kunnen hebben. Ben ik de enige die vind dat het systeem nog wat moet worden doorontwikkeld?
Nou weet ik nooit zo goed wanneer men vindt dat er sprake is van een "phantom brake". Is dat bij "flink inhouden" of bij "zonder aankondiging een noodstop maken"? Hoe dan ook ....gisteren reed ik op de meest linker van vier banen op de A2, A'dam richting Utrecht. Ik had een auto ingehaald die heel kort achter mij ook naar mijn baan ging. Eigenlijk zonder echte noodzaak want de weg naast mij / voor hem was nog een heel stuk vrij. Hoe dan ook, precies op het moment dat hij achter mij kwam hield mijn auto duidelijk merkbaar in, terwijl de weg voor mij ook gewoon vrij was.

De man achter mij zal mogelijk gedacht hebben dat ik hem een soort van brake test gaf (omdat ik vond dat hij te dicht achter mij langs ging of zo). Maar het had misschien wel beroerder af kunnen lopen als ik niet mijn voet boven het gas had gehad en daardoor heel snel kon reageren. Wie zal het zeggen? Blijft opletten, iig.
 
  • Like
Reactions: Stinoo
Dus je gebruikt het en je rekent er hoe langer hoe meer op en je eigen betrokkenheid bij het verkeer vermindert.

En dat is nu net niet de bedoeling. Ik merk dat als mijn auto op een stilstaande rij auto's afrijdt, dat ik dan altijd op mijn scherm kijkt of de stilstaande auto's worden waargenomen door TACC, zichtbaar als een grijze auto.

Ik heb wel eens een documentaire gezien over verkeersveiligheid, waarin een deskundige van mening was dat het beste systeem om de verkeersveiligheid te verhogen een scherp mes was op het stuur, gericht op het borstbeen van de bestuurder.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Dan84 and ramonneke
Nou weet ik nooit zo goed wanneer men vindt dat er sprake is van een "phantom brake". Is dat bij "flink inhouden" of bij "zonder aankondiging een noodstop maken"? Hoe dan ook ....gisteren reed ik op de meest linker van vier banen op de A2, A'dam richting Utrecht. Ik had een auto ingehaald die heel kort achter mij ook naar mijn baan ging. Eigenlijk zonder echte noodzaak want de weg naast mij / voor hem was nog een heel stuk vrij. Hoe dan ook, precies op het moment dat hij achter mij kwam hield mijn auto duidelijk merkbaar in, terwijl de weg voor mij ook gewoon vrij was.

De man achter mij zal mogelijk gedacht hebben dat ik hem een soort van brake test gaf (omdat ik vond dat hij te dicht achter mij langs ging of zo). Maar het had misschien wel beroerder af kunnen lopen als ik niet mijn voet boven het gas had gehad en daardoor heel snel kon reageren. Wie zal het zeggen? Blijft opletten, iig.


Sinds versie 2019.32.2.1 heb ik een stuk minder last van phantom breaking, daarentegen was versie 2019.28.1 een drama t.o.v de voorgaande versies.
 
Bij mijn heeft die een keer bij 140kmh ingegrepen (zat er te dicht op en niet op AP), plots de rest voor me in de remmen...... en de auto was ruim sneller dan ik met ingrijpen, deed die prima.
Afremmen als een auto plots voor me komt op de snelweg.....tja dat doet die ook gewoon op AP (nog niet meegemaakt dat die het niet doet, rij wel alleen op AP als het rustig is, want als het druk is vindt ik AP "nog" niks, anders dan file rijden).
 
Sinds versie 2019.32.2.1 heb ik een stuk minder last van phantom breaking, daarentegen was versie 2019.28.1 een drama t.o.v de voorgaande versies.

Ik merk weinig verschil. Aantal Phantom brakes is gelijkwaardig. Enige is dat ik beter getraind ben om op standaard plekken klaar ben om te compenseren. Viaducten, heuvels en vreemde schaduw patronen geven vaak issues. Echter, hiernaast kunnen ook gewoon nog steeds vrij heftige Phantom brakes optreden.

Dan nog de micro brakes bij rijbaan wissels of gewoon zomaar. Onrustig gedrag wat niet echt minder lijkt te zijn geworden. Echter, die leveren niet echt gevaarlijke situaties op.

Phantom brakes en niet remmen uiteraard wel. Soms denk ik wel eens dat ik permanent m'n ritten moet opnemen.