Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen dakdragers?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de dakdragers van Tesla recent voor het eerst gebruikt. Het glas is heel gebleven. Ik heb wat loctite gedaan op het schroefdraad, alles met de hand vastgezet en daarna met beleid met de inbus een paar rustige kwartslagen gemaakt. Bij aankomst in Zuid Frankrijk zat alles nog meer dan goed vast.
Het functioneert, maar je moet er meer je gezond verstand bij gebruiken dan bij gangbare systemen. En vast is vast!
 
Ik gebruik ze al drie jaar om 2 fietsen te vervoeren. Monteren kan in minder dan een kwartier. hard aandraaien is inderdaad niet nodig. Tegenmoer zorgt er voor dat het draadstangetje niet kan losdraaien.
Enkel al 3 dakklepjes moeten vervangen. Ik moet ze wat forceren om open te kunnen draaien. Metalen dakgedeelte zit wat in de weg om soepel open te draaien (glasdak is een paar mm verschoven gemonteerd). Ondertussen weet ik hoe te forceren en geen issue meer.
Misschien voorzichtig proberen en indien het niet vanzelf gaat, eens vragen aan een Tesla medewerker. Als die ze afbreekt dan is het wellicht garantie.
Dak is het sterkste uit de autogeschiedenis. Bij de eerste validatietests in de US ging de testapparatuur stuk.
Verbruik met 2 fietsen neemt wel 20% toe. Om die reden gebruik ik ze enkel in België en niet op verre reizen. Bij verre reizen gaan de fietsen in de auto.
 
Ik heb eigenlijk om de reden van verbruik en de vele problemen een trekhaak gekozen.
Ik zou dan zoiets willen gebruiken:
Towbox V2 Black Edition 390 liter Trekhaakbagagebox

Mij lijkt (maar misschien zit ik ernaast), dat dit minder wind vangt en dus minder impact heeft op de actieradius.

Lijkt mij ook. Een dakkoffer heeft al snel zon 25% meerverbruik. Een draagkoffer die niet uitsteekt (boven/zijkant) zal veel minder extra verbruik opleveren. Wellicht een beetje een turbulent zog en wat rolweerstand.
 
Ik heb eigenlijk om de reden van verbruik en de vele problemen een trekhaak gekozen.
Ik zou dan zoiets willen gebruiken:
Towbox V2 Black Edition 390 liter Trekhaakbagagebox

Mij lijkt (maar misschien zit ik ernaast), dat dit minder wind vangt en dus minder impact heeft op de actieradius.
Zat ik ook aan te denken. Zijn er mensen met goede ervaringen met het achteraf monteren van een trekhaak (ik weet het, dan gern trekgewicht, maar wel geschikt voor fietsendrager/bagagebox)?
 
Ik heb eigenlijk om de reden van verbruik en de vele problemen een trekhaak gekozen.
Ik zou dan zoiets willen gebruiken:
Towbox V2 Black Edition 390 liter Trekhaakbagagebox

Mij lijkt (maar misschien zit ik ernaast), dat dit minder wind vangt en dus minder impact heeft op de actieradius.

Ik vind zo'n box een hele mooie oplossing voor extra bagage ruimte, maar wat is zo'n ding aan de prijs zeg. Ik vind 720 euro voor zo'n plastic bak een hoop geld. Zijn er nog goedkopere alternatieve?
Voor de wintersport heb ik extra ruimte nodig maar ook wil ik een snowboard en een paar ski's mee nemen. Kan je ook ski's/snowboard op zo'n trekhaak koffer monteren? Anders wordt het een klein aanhangertje.
 
  • Like
Reactions: DR Danny
Gisteren dakdrager voor Model 3 gaan halen bij Tesla en gemonteerd. Bij het nog maar met de hand vastzetten van de moeren (scrupuleus instructies volgend, natuurlijk) had ik al een barst in m'n dak. Slecht voor mijn humeur én voor mijn vertrek op wintersport... Iemand dezelfde ervaring?
 
  • Love
Reactions: Rqcg
Gisteren dakdrager voor Model 3 gaan halen bij Tesla en gemonteerd. Bij het nog maar met de hand vastzetten van de moeren (scrupuleus instructies volgend, natuurlijk) had ik al een barst in m'n dak. Slecht voor mijn humeur én voor mijn vertrek op wintersport... Iemand dezelfde ervaring?
Dat is goed klote! Dat zou niet moeten gebeuren wanneer je bouten alleen met de hand vastzet.

Bij mij gaat het al sinds 2019 goed: zet buiten met hand vast, en dan nog een kwartslag met inbussleutel, waarna ik ze op slot draai. In het verleden gebruikte ik nog flink wat loctite, maar daar ben ik mee gestopt. Is niet nodig.
 
Voor de eerste wintersport trip hier vooraf meegelezen over glasbreuk ed.

Weten niet of we volgende winter nog met dit model rond blijven rijden dus last minute daarom gekozen voor een heel ander type model van CAM. Relatief voordelig. Dit is een model niet op het glas maar met steunen op het metalen zijkanten van het met een zichzelf vasttrekkende klem onder de chromen sierlijst. Ter introductie hier maar even een korte impressie. Na 2200km geen problemen met de lak, krassen of deuken. Eigenlijk verassend weinig geluid onderweg.

* Bij 1e 'pas' montage eerst doek op het dak en deure open en is even wat gepuzzel om de afstand in de breedte echt goed te krijgen. Herplaatsen (liefst ook met 2p) gaat dan weer bijzonder snel. Mini ratelsleutel mee voor onderweg. Vooraan komt het iets nauwkeuriger om ze volledig en goed op het metaal te krijgen. Metalen delen waar de steunen op komen ook eerst goed schoonmaken!

* Deze dakdragers hebben echt wat belading nodig. Proefrit 'leeg' was er al vanaf 60km/h meteen al een zeer zware brom. Dacht hoe verkoop ik dat thuis. Maar met ski's er op was die eigen resonantie van de drages weg en was het ook tot 130km/h met ski's zeer rustig.

* Ben voor de montage van de ski's of de dakdragers noodgedwingen voor de 70's optie gegaan met band. (klemmen waren nergens direct op voorraad) Door tijdgebrek ook niet gekozen voor een koffer maar op de traditionele manier met skizak om de ski's. Hou je een heel strak en slank geheel over. Dik elastiek omheen om geklapper te voorkomen. Heb bindingen met snelsluiting en die van alle drie ski's van de rails af gehaald. (plakker van schilderstape is handig voor de positie bij herplaatsing).

* Bij vervoer ter plaatse naar de lift moet je bij sommige skibindingen de achterkant van de bindingsplaat op de dakdrager leggen anders raken die door de curve van het dak .

* Verbruik met 2 volwassen en 2 kids was heen grofweg 205 terug iets daaronder 195. In de praktijk betekende dat bijladen tot de max 380km bijladen die de supercharegers in Duitsland toestonden en dan effectief ca 250km rijden tussen de superchargers om met nog 80km 'over' daar aan te komen. Snelheden van rond de 118 km/h gemiddeld.