Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Denk het ook ja. De laatste paar weken werken de Tesla (en Jedlix) servers wel weer soepel. Maar goed ook want zo te zien is slim laden nodig -> Knipperende lampen of zelfs uitval: Alliander waarschuwt voor vol stroomnet
Ik blijf me er over verbazen hoe er nog steeds geen incentinve oid is vanuit Allianders en Stedins, maar dat ze wel blijven klagen over van alles. Ik snap dat mensen en materialen schaars zijn, maar hoe moeilijk was het nou om ook iets van een nachttarief oid in te stellen....
 
  • Like
Reactions: OttoR
Denk het ook ja. De laatste paar weken werken de Tesla (en Jedlix) servers wel weer soepel. Maar goed ook want zo te zien is slim laden nodig -> Knipperende lampen of zelfs uitval: Alliander waarschuwt voor vol stroomnet
Ik blijf me er over verbazen hoe er nog steeds geen incentinve oid is vanuit Allianders en Stedins, maar dat ze wel blijven klagen over van alles. Ik snap dat mensen en materialen schaars zijn, maar hoe moeilijk was het nou om ook iets van een nachttarief oid in te stellen....
Probleem 1: De netbeheerders meten helemaal niet de belasting op lokaal niveau (met wat uitzonderingen her en der)
Probleem 2: De netbeheerders mogen niet ingrijpen bij overbelasting. Het enige dat ze mogen doen is afwachten tot het mis gaat en er dan een nieuwe zekering indraaien.
Probleem 3: Netbeheerders zijn al tijden aan het denken/praten over een variabel capaciteitstarief (a la Belgie) maar aangezien de capciteitscomponent maar een klein deel is in de totale energiefactuur is het maar de vraag of dat het gewenste gradragsverandering oplevert...

Wordt vervolgd.
 
Ik denk dat het probleem bij Tesla ligt, en niet bij Jedlix. De servers die de API van Tesla hosten zijn sinds en paar weken soms even slecht bereikbaar. Ik merk dat ook bij Tibber, die mijn Tesla ook slim laadt via dezelfde API. Zelfs de Tesla app op mijn iPhone kan soms even geen verbinding krijgen met mijn MS en Teslamate evenmin. Heb ik bijna nooit last van gehad, maar de laatste paar weken wel. Is ook al in een ander topic gemeld volgens mij door andere leden.

Tsja.... domme koppeling... mijn eigen automatisering werkt gewoon prima. Ik bereken het goedkoopste start moment op basis van de benodigde laadsessie en stel dan de start tijd in de auto in. Hoef dus maar 1x ergens de tijd in te stellen of er nou een verbinding is of niet later start deze gewoon.
 
  • Like
Reactions: Vova
Tsja.... domme koppeling... mijn eigen automatisering werkt gewoon prima. Ik bereken het goedkoopste start moment op basis van de benodigde laadsessie en stel dan de start tijd in de auto in. Hoef dus maar 1x ergens de tijd in te stellen of er nou een verbinding is of niet later start deze gewoon.
Daarom vraag ik me dus ook af of dit model van een app en sturing op afstand de toekomst heeft.
Of dat dit beter via de auto zelf zou gaan.
In plaats van in een app instellen hoeveel je altijd direct bijgeladen wilt hebben -> in de auto instellen
Hoe laat je wilt vertrekken en evt hoeveel bereik je dan wilt hebben -> ook in de auto instellen.
 
Tsja.... domme koppeling... mijn eigen automatisering werkt gewoon prima. Ik bereken het goedkoopste start moment op basis van de benodigde laadsessie en stel dan de start tijd in de auto in. Hoef dus maar 1x ergens de tijd in te stellen of er nou een verbinding is of niet later start deze gewoon.
Dan ga je er vanuit dat je niet een onverwacht tripje hebt vóór je geplande vertrektijd. Ik heb het nu bij Tibber zo staan dat ik elke dag om 15.00 uur 80% SoC wil. Ik werk voornamelijk vanaf huis dus sommige dagen gebruik ik de wagen helemaal niet. Als ik dan onverwacht tóch een rit maak in de ochtend laadt Tibber 'm weer tot 80% tijdens de goedkopere uren, meestal dus rondom lunchtijd.

Ook pauzeer ik slim laden regelmatig voor een dag, als ik weet dat ik de volgende ochtend een lange rit moet maken zodat Tibber 'm in de nacht al vollaadt, ookal zou het wellicht nog goedkoper zijn om te laden tijdens lunchtijd de volgende dag. Ik vind het juist handig dat ik daarvoor niet naar de auto hoef. Hij staat namelijk aan de andere kant van het gebouw (VvE). Maw, de koppeling is prima, de API moet gewoon een betere uptime hebben.
 
Last edited:
In Jedlix kun je de geplande vertrektijd opgeven. De app zal op basis van deze ingestelde tijd proberen om te laden op een zo laag mogelijk tarief ( ik heb een energiecontract obv dynamische tarieven)
Is dit ook te combineren met de “gepland vertrek” instelling in de auto? Met deze instelling zal de auto volgens mij ook de starttijd voor het laden bepalen.
Uiteindelijk wil ik met Jedlix laden tijdens lage tarieven, maar wil ook dat de auto is voorverwarmd als ik ‘s ochtend wil vertrekken.
 
In Jedlix kun je de geplande vertrektijd opgeven. De app zal op basis van deze ingestelde tijd proberen om te laden op een zo laag mogelijk tarief ( ik heb een energiecontract obv dynamische tarieven)
Is dit ook te combineren met de “gepland vertrek” instelling in de auto? Met deze instelling zal de auto volgens mij ook de starttijd voor het laden bepalen.
Uiteindelijk wil ik met Jedlix laden tijdens lage tarieven, maar wil ook dat de auto is voorverwarmd als ik ‘s ochtend wil vertrekken.

Werkt prima als het ruim genoeg is, maar zover ik weet kan je beide ook in je Tesla instellen? Gepland laden en voorverwarmen?
 
  • Like
Reactions: Mars2020
In Jedlix kun je de geplande vertrektijd opgeven. De app zal op basis van deze ingestelde tijd proberen om te laden op een zo laag mogelijk tarief ( ik heb een energiecontract obv dynamische tarieven)
Is dit ook te combineren met de “gepland vertrek” instelling in de auto? Met deze instelling zal de auto volgens mij ook de starttijd voor het laden bepalen.
Uiteindelijk wil ik met Jedlix laden tijdens lage tarieven, maar wil ook dat de auto is voorverwarmd als ik ‘s ochtend wil vertrekken.
Dat werkt prima.
Bij mij is de auto in principe elke dag op 80% rond 7h.
En als ik dan in de auto instel dat ik vertrek om 9h, dan is batterij en auto mooi warm. Wel wordt die stroom ook nog van de laadpaal af genomen.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Dat werkt prima.
Bij mij is de auto in principe elke dag op 80% rond 7h.
En als ik dan in de auto instel dat ik vertrek om 9h, dan is batterij en auto mooi warm. Wel wordt die stroom ook nog van de laadpaal af genomen.
Ik doe hetzelfde los van het feit dat de winter inmiddels wel voorbij is en ik er nu ook niet meer naar kijk. Inmiddels met long(er) range auto merk ik dat ik ook steeds lakser wordt in deze dingen...
 
  • Like
Reactions: job-lek