Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Hi Bernie, we hebben inderdaad al verschillende verbeteringen doorgevoerd. Daarbij is het niet nodig om de kabel af te koppelen. Dat scheelt de wekker zetten ;). Op het moment als wij de laadstatus "Complete" krijgen zullen wij het pollen verlagen zodat je auto weer gaat slapen. De polling interval gaat naar een uur zonder dat we de auto wakker maken.



Oprecht, jammer dat je er mee stopt! We zijn hard bezig om ons platform te verbeteren. Blijf ons dan ook concrete verbeteringen sturen naar [email protected]. Dat helpt ons en kunnen wij het zo snel mogelijk doorvoeren.

Daarbij kunnen wij in Nederland al enkele maanden iedereen uitbetalen ongeacht energieleverancier waar je bij bent aangesloten. Dit omdat we een samenwerking hebben met netbeheerder TenneT.

Oh ik wist niet dat als ik bij vandebron zit ook jullie app kon gebruiken. Dat verandert de zaak. Dan ga ik wrsch nog eens proberen, alhoewel vandebron een eigen app heeft. Maar daar hoor ik ook niet altijd goede ervaringen mee.
 
Hi,

Zoals jullie misschien al weten hebben we een compleet re-design geïmplementeerd voor de manier waarop we data ophalen van Tesla's. Een enorme verbetering omdat we hierdoor enkel data opalen wanneer er een laadsessie gaande is en wanneer we een update nodig hebben.

Voor de geintresseerden hier vind je de blog: How we solved phantom drain by our new State Machine.

Vriendelijke groet,
Team Jedlix
 
Zoals jullie misschien al weten hebben we een compleet re-design geïmplementeerd voor de manier waarop we data ophalen van Tesla's. Een enorme verbetering omdat we hierdoor enkel data opalen wanneer er een laadsessie gaande is en wanneer we een update nodig hebben.

Hoe weet je dat er een laadsessie gaande is dan? Hebben jullie wel toegang tot een even based callback API vanuit Tesla of gebruiken jullie gewoon de "standaard" API die polling based is?

Die fantastische state machine waar je het over hebt is dus gewoon het slaap algoritme zoals ook door diensten als Teslafi wordt gebruikt. Enkel jullie hebben waarschijnlijk iets meer intelligentie toegepast zoals:

- Next time to query is 'drive time to home based on currently location and result from google maps API' zodat hoe verder je van een laadpunt bent hoe minder vaak je hoeft te pollen.
- Mogelijk patronen in rijgedrag en laden gebruikt om laad sessies in te schatten (dit doen jullie waarschijnlijk niet want anders had je daar wel melding gemaakt in je blog).
- Via de app achterhalen of de gebruiker actief is en via locatie bepaling in de APP bepalen of de auto API gebruikt moet worden.

Misschien wat anders?

Je mag technisch diep gaan want zat IT'ers hier.
 
App opstarten: meteen de melding "An error occured while initializing the YouTube player"

Ik zie in de app trouwens nu gewoon een schema op basis van een maximum vertrektijd per dag en een "start charging" tijdstip. Prima methode natuurlijk als je laadgedrag daar in past.

Kijk ik naar mijn eigen laadgedrag dan is dat niet van toepassing. Dit is compleet random namelijk.
 
Bijna zeker is toch redelijk onzeker.
:)

Klopt, maar ik had jedlix zeer lang niet meer geïnstalleerd. Daarnaast, ik had 2FA ingeschakeld. Vanwege jouw reactie toch nog maar een keer m'n wachtwoord gereset om te kijken wat dat met Jedlix doet. De Jedlix app opnieuw opgestart en de app rapporteerd "connected". Enkel, de laatste update is van eerder deze avond. Ik weet niet hoelang deze wordt gecached.

Morgen weet ik denk ik meer :)
 
Vannacht m'n auto geladen en het lijkt erop dat Jedlix geen verbinding meer heeft ook al zegt de app van wel.

Screenshot_20201118-071326.png
Screenshot_20201118-071315.png
 
@ramonneke, ik zie op je screenshot dat de Smart Charging knop uit staat. Ik neem aan dat je deze wel had aangezet voor je wilde starten met laden? Op het moment als deze uit staat halen we geen telemetrie meer op.

Mocht je het probleem nog steeds ervaren zou je in de Jedlix app naar het "opties" willen gaan om vervolgens het te rapporteren via "Meld een fout"?
 
@ramonneke, ik zie op je screenshot dat de Smart Charging knop uit staat. Ik neem aan dat je deze wel had aangezet voor je wilde starten met laden? Op het moment als deze uit staat halen we geen telemetrie meer op.

Goed dat jullie dan geen gegevens meer opvragen maar de UI geeft dit niet weer. Er staat nog steeds "connected". Wellicht verschillende statussen te hanteren zoals "connected", "paused", "unauthorized"? Gezien jullie een "state machine" hebben zou de betreffende state goed moeten te tonen zijn in de UI.

De knop aan of uit veranderd niets aan de UI. Deze blijft op "connected" staan. Ik wil ook niet dat Jedlix mijn auto uitvraagd. Heel de ochtend staat Smart Charging aan om te kijken of gegevens nu wel worden bijgewerkt en dat is niet het geval.

Dus het resetten van het wachtwoord lijkt erop dat Jedlix geen toegang krijgt maar niks in de UI geeft dit weer.
 
Welke API gebruikt Jedlix? Is dat dezelfde API als Teslafi gebruikt? Token based waar de tokens gekoppeld zijn aan het account?

Ik heb even de koppeling weggehaald en opnieuw toegevoegd. Wat mij erg verbaasd is dat ik m'n auto kon koppelen zonder het opgeven van een 2FA code. Ik heb namelijk 2FA ingeschakeld dus had niet verwacht dat ik m'n account uberhaupt kon koppelen. Dit lijkt een security vulnerability.
 
Vraag:
In de Tesla kan je het opladen schedulen en ook zorgen voor een juiste binnentemperatuur in de auto op een aangegeven tijd (meestal ‘s-ochtends voor vertrek).
Kan ik deze Tesla functie (en dan vooral de binnentemperatuur) gewoon blijven gebruiken icm. de Jedlix app?
 
Vraag:
In de Tesla kan je het opladen schedulen en ook zorgen voor een juiste binnentemperatuur in de auto op een aangegeven tijd (meestal ‘s-ochtends voor vertrek).
Kan ik deze Tesla functie (en dan vooral de binnentemperatuur) gewoon blijven gebruiken icm. de Jedlix app?
goeie vraag en probleem, volgens mij kan het niet.

Het idee is dat je de auto minder slim maakt(dus de scheduling volledig 'uit' zet, en dus de controle over het laden (en dus ook verwarming/airco pre-conditioning) over laat aan een andere partij(Jedlix dus in dit geval), de pre-conditioning is iets wat dus niet via Jedlix geactiveerd wordt.
 
Je Tesla berekent preconditioning en op tijd laden om 's ochtends vol te zijn op basis van het geadverteerde vermogen van je laadpaal. Jedlix past dat vermogen aan, dus als je laadpaal in de vooravond op bijvoorbeeld 6A staat, zal je Tesla menen dat ie in de vooravond al moet laden omdat ie anders 's ochtends niet vol is. Na middernacht gaat je Jedlix dan bijvoorbeeld naar 20A, en dan meent je Tesla dat ie niet meer moet laden en pas om 3 uur 's nachts moet starten met laden. Als je Jedlix dan om 5u terug het vermogen knijpt, dan gaat je batterij niet vol zijn, maar het interieur wel opgewarmd is.

In principe moet het wel werken, maar je moet wel beseffen dat beide apparaten onafhankelijk van mekaar de beste tijd kiezen, en dat kan dus voor conflicten zorgen.

Ik vind de mogelijkheden van Tesla overigens nogal beperkt. Ik wil graag op weekdagen zonder corona graag dat mijn auto volgeladen is en lekker warm is, maar als ik dan 's avonds thuis arriveer staat de batterij bijvoorbeeld op 20% en wilt ie niet bijladen, omdat ie natuurlijk staat ingesteld om 's ochtends pas terug vol te zijn. Nogal onpraktisch als je ongepland toch nog ergens naartoe wilt, en je vergeet het laden manueel te starten.
 
...
Ik vind de mogelijkheden van Tesla overigens nogal beperkt. Ik wil graag op weekdagen zonder corona graag dat mijn auto volgeladen is en lekker warm is, maar als ik dan 's avonds thuis arriveer staat de batterij bijvoorbeeld op 20% en wilt ie niet bijladen, omdat ie natuurlijk staat ingesteld om 's ochtends pas terug vol te zijn. Nogal onpraktisch als je ongepland toch nog ergens naartoe wilt, en je vergeet het laden manueel te starten.
Ik denk dat je nog even op de NeuraLink koppeling met de auto moet wachten, voordat jullie elkaar helemaal begrijpen.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and Maarten