Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij nu nog tegenhoudt om de app te gebruiken: om te voorkomen dat de stoppen er uit vliegen laad ik thuis alleen na middernacht (dan worden elektrisch koken, oven, wasmachine, etc niet gebruikt) en ik zou dus graag een tijdsinterval aan willen geven waarbinnen geladen wordt.
Anders moet ik een (maxem?) load-balancing installatie aanleggen waarmee het voordeel weer verloren gaat.

Beste @Mark67: Komende weken gaan we hier mee aan de slag. We gaan de timer in de Tesla gebruiken zodat je als gebruiker geen extra setting hoeft in te stellen maar dat (als je dit ingesteld hebt in je auto) je dit dus maar één keer hoeft aan te passen / in te stellen in de Tesla. We laten je uiteraard weten als dit ingeregeld is.

Daarnaast gaan we alle percentages omzetten in kilometers en hebben we de optimalisatiemodellen verder gekalibreerd. Dit laatste zorgt (gemiddeld) voor net iets meer besparing en verlaagt de kans op een net niet volle batterij aan het einde van de ochtend. Deze laatste aanpassingen hebben we kunnen doen op basis van de al gemaakte slimme laadsessies.
 
Beste @Mark67: Komende weken gaan we hier mee aan de slag. We gaan de timer in de Tesla gebruiken zodat je als gebruiker geen extra setting hoeft in te stellen maar dat (als je dit ingesteld hebt in je auto) je dit dus maar één keer hoeft aan te passen / in te stellen in de Tesla. We laten je uiteraard weten als dit ingeregeld is.

Daarnaast gaan we alle percentages omzetten in kilometers en hebben we de optimalisatiemodellen verder gekalibreerd. Dit laatste zorgt (gemiddeld) voor net iets meer besparing en verlaagt de kans op een net niet volle batterij aan het einde van de ochtend. Deze laatste aanpassingen hebben we kunnen doen op basis van de al gemaakte slimme laadsessies.

Mark67 zegt: :)
 
Naast het feit dat wij als Jedlix met een portfolio van slimme auto's (lees jullie Tesla's) het net balanceren op nationaal niveau komt er ook steeds meer de vraag of wij dit niet kunnen doen op lokaal niveau. Op dit moment is er vanuit Alliander en Enexis (netbeheerders) de vraag of er organisaties zijn die op de piekmomenten (tussen 17:00 en 20:00) de vraag naar stroom kunnen verlagen. Hiervoor wil Alliander / Enexis dan uiteraard ook betalen. Dit gaat er dus voor zorgen dat de gemiddelde besparing die wij uitkeren omhoog zal gaan. Daarnaast zijn dit soort oplossingen ook echt nodig om in de toekomst het aantal elektrische auto's in te kunnen passen in het net zonder extreme (en onnodige) investeringen in het net te doen.

Op dit moment is het verzoek vrij locatie specifiek en vragen wij ons af of er überhaupt mensen met een Tesla woonachtig zijn in deze gebieden en die mee willen doen met deze pilot. Hieronder zie je de gebieden waar deze vraag uitstaat. Het betreft het gebied Nijmegen Noord en Strijp-S in Eindhoven. Helaas nu nog vrij specifiek maar dit zal zeker in de toekomst wijzigen op het moment dat er meer en meer elektrische auto's zullen komen.

Wij horen graag van jullie! Ook als jullie niet in deze gebieden laden maar wel interesse hebben. Groot voordeel hierbij ook is dat voor deze manier van slim laden geen energiecontract gekoppeld hoeft te worden. We balanceren namelijk hier het lokale net en dit is energie leverancier onafhankelijk:).

Alliander.png
Strijp-S.png
 
Ik zou ook wel mee willen doen Erik, maar ik heb Stedin als netbeheerder. Laat maar weten als daar een keer iets loopt. Bijna altijd ben ik ook flexibel op dat tijdstip, zou dat ook voldoende moeten zijn om te kunnen deelnemen aan dit plan?
Ik kan me voorstellen als de hele wijk Tesla gaat rijden met de Model 3, dat het inderdaad krap wordt op het lokale net...
 
Dag Erik,

Wat is voor ons, als Tesla rijders, het verschil in balanceren van een lokaal net of het nationale net?
Ik probeer te begrijpen wat er precies nieuw is. Voor gebruikers van de slim-laden-app maakt het volgens mij niks uit of lokaal of nationaal wordt gebalanceerd? Hoe vertaalt zich dat naar een hogere uitkering? Betalen lokale netten beter omdat het overschot-tekort-probleem bij hen groter is?
 
Op dit moment is er vanuit Alliander en Enexis (netbeheerders) de vraag of er organisaties zijn die op de piekmomenten (tussen 17:00 en 20:00) de vraag naar stroom kunnen verlagen. Hiervoor wil Alliander / Enexis dan uiteraard ook betalen. Dit gaat er dus voor zorgen dat de gemiddelde besparing die wij uitkeren omhoog zal gaan.

Grappig. In Amsterdam-West doen Nuon/Liander nu een proef: het vermogen van laadpalen wordt verlaagt tijdens de (net)spitsuren: 17:00 en 19:00 uur. Ik heb nog niet gehoord dat ik dan ook wat geld terug krijg :)
(ze houden het nu op: "Dat leidt, volgens de gemeente tot een potentiële kostenverlaging voor elektrische rijders, netbeheerders en energieleveranciers")
 
Grappig. In Amsterdam-West doen Nuon/Liander nu een proef: het vermogen van laadpalen wordt verlaagt tijdens de (net)spitsuren: 17:00 en 19:00 uur. Ik heb nog niet gehoord dat ik dan ook wat geld terug krijg :)
(ze houden het nu op: "Dat leidt, volgens de gemeente tot een potentiële kostenverlaging voor elektrische rijders, netbeheerders en energieleveranciers")

Ik vrees dat het tot kostenbesparing leidt doordat je simpelweg minder laadt;-). De rest steekt Nuon/Liander zelf in de zak. Ik vnd Jedlix een betere oplossing, dan bepaal ik zelf wanneer ik wil besparen en niet een energiemaatschappij.
 
View attachment 219857

Afgelopen zaterdag voornoemd stuk in dagblad De Gelderlander.
Dat is dus ontzettend interessant: Elektriciteit in dalmomenten inkopen en opslaan in accu's thuis, om vervolgens op piekmomenten alleen uit de accu te vragen. Hiermee belast je het net dan niet, vervolgens word je beloond (Jedlix, dit is jullie volgende stap hopelijk:)?), met die besparing in energiekosten betaal je dan eigenlijk die accu terug. Wellicht nu nog niet betaalbaar, maar met lange termijn kostendaling van accu's gaat dit hopelijk lukken.
 
Als ik @AnalysiZ goed begreep vanochtend, kan hij je voordelig helpen aan een Tesla Powerwall. ;)
Interessant, heb je de link naar de thread?

Het lijkt mij trouwens fair als flexibiliteit in het laden beloond wordt. Uiteindelijk moet jan modaal ook aan de elektrische auto, niet alleen wij fanatiekelingen, en die redeneren soms meer vanuit de portemonnee...
 
Ik kan al een dag niet inloggen op de Jedlix app. Storing?

Dat brengt mij bij de vraag: @Jedlix_Erik: wat gebeurt er met het laden wanneer de app er uit ligt? Zal er dan geen laad-signaal aan de auto worden gestuurd, zodat het laden niet zal starten? Loop ik dan het risico dat de auto niet op niveau geladen zal zijn op het gewenste moment?