You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wat jammer want op dit kleine stukje op de kaart (ofwel de parel van Gelderland) tel ik nu al 9 tesla's en een leaf.
Maar ik ben zeker geïnteresseerd
View attachment 219468
Ik heb ook interesse
Ik heb ook interesse. Mijn Model S rijdt maar een kleine 20.000 km per jaar en staat dus een flink deel van de dag thuis stil.
Het laden kan dan ook op elk gewenst moment starten en ook weer stoppen.
Ik zou ook wel mee willen doen Erik, maar ik heb Stedin als netbeheerder. Laat maar weten als daar een keer iets loopt. Bijna altijd ben ik ook flexibel op dat tijdstip, zou dat ook voldoende moeten zijn om te kunnen deelnemen aan dit plan?
Ik kan me voorstellen als de hele wijk Tesla gaat rijden met de Model 3, dat het inderdaad krap wordt op het lokale net...
Dag Erik,
Wat is voor ons, als Tesla rijders, het verschil in balanceren van een lokaal net of het nationale net?
Ik probeer te begrijpen wat er precies nieuw is. Voor gebruikers van de slim-laden-app maakt het volgens mij niks uit of lokaal of nationaal wordt gebalanceerd? Hoe vertaalt zich dat naar een hogere uitkering? Betalen lokale netten beter omdat het overschot-tekort-probleem bij hen groter is?
Ik vrees dat het tot kostenbesparing leidt doordat je simpelweg minder laadt;-). De rest steekt Nuon/Liander zelf in de zak. Ik vnd Jedlix een betere oplossing, dan bepaal ik zelf wanneer ik wil besparen en niet een energiemaatschappij.
Dat is dus ontzettend interessant: Elektriciteit in dalmomenten inkopen en opslaan in accu's thuis, om vervolgens op piekmomenten alleen uit de accu te vragen. Hiermee belast je het net dan niet, vervolgens word je beloond (Jedlix, dit is jullie volgende stap hopelijk?), met die besparing in energiekosten betaal je dan eigenlijk die accu terug. Wellicht nu nog niet betaalbaar, maar met lange termijn kostendaling van accu's gaat dit hopelijk lukken.
Zelfde vraag van mijn kant; eigenlijk ook wel interesse daar in met mijn zonnepanelen. Ik zie trouwens dat de Powerwall 1 al uitverkocht is.Hoe zit het eigenlijk met de combinatie Jedlix app en Crowdnet (Tesla powerwall)? Beide producten zijn van Eneco en dienen min of meer hetzelfde doel. Kunnen/mogen deze producten gecombineerd worden?
Zelfde vraag van mijn kant; eigenlijk ook wel interesse daar in met mijn zonnepanelen. Ik zie trouwens dat de Powerwall 1 al uitverkocht is.
Hoe zit het eigenlijk met de combinatie Jedlix app en Crowdnet (Tesla powerwall)? Beide producten zijn van Eneco en dienen min of meer hetzelfde doel. Kunnen/mogen deze producten gecombineerd worden?
Op verzoek van Erik help ik met het beantwoorden van de vragen. Als antwoord op jullie vraag; Crowdnett en Jedlix kan uitstekend gecombineerd worden.
Crowdnett richt zich op zelfconsumptie van zonnepanelen en benut de batterij aanvullend op de FCR (primaire regelmarkt, meer informatie via deze link). Dat laatste is financieel interessant, zeker nu zelfconsumptie van zon nog niet nodig is. Voor de FCR wordt de batterij kortstondig ingezet richting twee kanten (op/ontladen), vaak slechts een paar minuten. Hierdoor zijn de cycles niet te diep en heb je dus geen last van een batterij die na een jaar op is.
Jedlix optimaliseert de auto op basis van andere markten (day-ahead, intra-day, onbalans en straks secundair regelvermogen). De auto kan relatief meer energie verschuiven (echter niet terugleveren), maar is niet altijd beschikbaar en de reactie is iets langzamer via de internetverbinding in de auto. Vandaar dat we op een andere groep richten.
Bovenstaande bijt elkaar dus niet; de zelfconsumptie (via Crowdnett) zou wellicht een fractie anders kunnen zijn, maar niet per se meer of minder. Ivm balansverantwoordelijk is in beide gevallen een stroomcontract nodig bij Eneco en in beide gevallen maakt het wederom niet uit wat voor stroomcontract (vast, variabel etc.). Dit stroomcontract is dus maar eenmalig nodig.
Dit alles verlaagt de balanskosten van duurzame energie en daarnaast worden we minder afhankelijk van fossiele back-up voor deze diensten. Primair en secundair regelvermogen worden voornamelijk geleverd door kolencentrales (ook bruinkool uit Duitsland), omdat dit met name handig is voor centrales die baseload staan te draaien. We verwachten dus door de komst van Jedlix en Crowdnett dat we het sluiten van (bruin)koolcentrales significant kunnen versnellen. Er is een hoop discussie over het sluiten van deze units (zie ook het verhaal van Nuon in Amsterdam), maar het liefst duwen we deze eenheden via technologische innovatie uit de markt.
Gisteravond de MS aan de alder gehangen. Ondanks de juiste instellingen was de auto vanmorgen om 8 uur niet vol. Hoe kan dit en hoe kan dit opgelost worden?
Dank voor de feedback en dit is niet de bedoeling. Het kan nog wel eens gebeuren dat de werkelijke laadsnelheid in de praktijk wat langzamer is dan verwacht (door temperatuur, knijpen aan de laadpaalzijde etc.). Jedlix is druk met het kalibreren van de data en hoopt de laatste oneffenheden eruit te halen, ook door machine learning toe te passen voor dit component. Ik zie inderdaad in de loggings dat we er een paar procent naast zaten. Excuses voor het ongemak!Gisteravond de MS aan de alder gehangen. Ondanks de juiste instellingen was de auto vanmorgen om 8 uur niet vol. Hoe kan dit en hoe kan dit opgelost worden?
Beste @Mark67: Komende weken gaan we hier mee aan de slag. We gaan de timer in de Tesla gebruiken zodat je als gebruiker geen extra setting hoeft in te stellen maar dat (als je dit ingesteld hebt in je auto) je dit dus maar één keer hoeft aan te passen / in te stellen in de Tesla. We laten je uiteraard weten als dit ingeregeld is
Cool ik zat net even te spelen en werkt goed!Beste @Mark67: Je kunt met een gerust hart beginnen met slimladen. Op het moment dat jij een timer zet in de auto houden wij daar vanaf nu rekening mee.
Groet,
Erik