Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Hi all,

Allereerst ons excuses voor het ongemak! De app heeft een tijdje niet naar behoren gewerkt en helaas heeft ons automatische systeem check dit niet gelijk naar boven weten te halen. De app werkt nu weer naar behoren en wij zijn op dit moment druk doende om uit te zoeken wat er voor zorgde dat de app niet goed ging werken. Nogmaals excuses!

Groet,

Erik
 
Wat jammer want op dit kleine stukje op de kaart (ofwel de parel van Gelderland) tel ik nu al 9 tesla's en een leaf.
Maar ik ben zeker geïnteresseerd
View attachment 219468

Goed te horen! Deze info nemen we mee in de gesprekken met Alliander. Grote kans dat dit gebied 'onder een ander transformator huis valt' en op dit moment geen problemen ondervindt. Hier kom ik op terug!

Ik heb ook interesse

Goed te horen! Staat genoteerd. Thanks.

Ik heb ook interesse. Mijn Model S rijdt maar een kleine 20.000 km per jaar en staat dus een flink deel van de dag thuis stil.
Het laden kan dan ook op elk gewenst moment starten en ook weer stoppen.

Hoe langer de auto aangesloten is, hoe groter de potentiële waarde:).

Ik zou ook wel mee willen doen Erik, maar ik heb Stedin als netbeheerder. Laat maar weten als daar een keer iets loopt. Bijna altijd ben ik ook flexibel op dat tijdstip, zou dat ook voldoende moeten zijn om te kunnen deelnemen aan dit plan?
Ik kan me voorstellen als de hele wijk Tesla gaat rijden met de Model 3, dat het inderdaad krap wordt op het lokale net...

Goed te horen! Staat genoteerd. Thanks

Dag Erik,

Wat is voor ons, als Tesla rijders, het verschil in balanceren van een lokaal net of het nationale net?
Ik probeer te begrijpen wat er precies nieuw is. Voor gebruikers van de slim-laden-app maakt het volgens mij niks uit of lokaal of nationaal wordt gebalanceerd? Hoe vertaalt zich dat naar een hogere uitkering? Betalen lokale netten beter omdat het overschot-tekort-probleem bij hen groter is?

Voor jullie als Tesla gebruikers zal er geen verschil zijn. Balanceren op lokaal dan wel op nationaal niveau zal ten alle tijden resulteren in start en stop signalen naar de Tesla. Voor ons als 'aggregator' is er wel een wezenlijk verschil. Wat wij namelijk graag willen is jullie flexibiliteit zo efficient mogelijk inzetten (en een zo hoog mogelijke besparing geven). Dus laden op de momenten dat de prijs laag is, er veel duurzame energie op het net is en waarbij ook nog rekening wordt gehouden met bepaalde momenten waarop de netbeheerder liever niet wil dat er geladen wordt (piekuren). Dit laatste zal wellicht zorgen voor iets minder besparingen op nationaal niveau maar zal meer dan gecompenseerd (moeten) worden op lokaal niveau. Ter info: Op dit moment is er nog geen handelsmarkt op lokaal niveau. Middels pilots zijn de netbeheerders nu aan het uitzoeken wat hiervoor de beste manier is. Hier doen wij dus nu ook al aan mee. Wellicht kunnen we tijdens een (online) seminar hier ook wat meer info over geven.

Ik vrees dat het tot kostenbesparing leidt doordat je simpelweg minder laadt;-). De rest steekt Nuon/Liander zelf in de zak. Ik vnd Jedlix een betere oplossing, dan bepaal ik zelf wanneer ik wil besparen en niet een energiemaatschappij.

Goed te horen en hier zijn we het natuurlijk ook helemaal mee eens:)

Dat is dus ontzettend interessant: Elektriciteit in dalmomenten inkopen en opslaan in accu's thuis, om vervolgens op piekmomenten alleen uit de accu te vragen. Hiermee belast je het net dan niet, vervolgens word je beloond (Jedlix, dit is jullie volgende stap hopelijk:)?), met die besparing in energiekosten betaal je dan eigenlijk die accu terug. Wellicht nu nog niet betaalbaar, maar met lange termijn kostendaling van accu's gaat dit hopelijk lukken.

Dat brengt mij bij de vraag: @Jedlix_Erik: wat gebeurt er met het laden wanneer de app er uit ligt? Zal er dan geen laad-signaal aan de auto worden gestuurd, zodat het laden niet zal starten? Loop ik dan het risico dat de auto niet op niveau geladen zal zijn op het gewenste moment?[/QUOTE]

Op het moment dat de Jedlix app eruit ligt werkt de 'achterkant' nog wel gewoon. Dat betekent dat de auto nog steeds slim aangestuurd wordt.

Groet,

Erik
 
Hoe zit het eigenlijk met de combinatie Jedlix app en Crowdnet (Tesla powerwall)? Beide producten zijn van Eneco en dienen min of meer hetzelfde doel. Kunnen/mogen deze producten gecombineerd worden?
Zelfde vraag van mijn kant; eigenlijk ook wel interesse daar in met mijn zonnepanelen. Ik zie trouwens dat de Powerwall 1 al uitverkocht is.
 
Zelfde vraag van mijn kant; eigenlijk ook wel interesse daar in met mijn zonnepanelen. Ik zie trouwens dat de Powerwall 1 al uitverkocht is.
Hoe zit het eigenlijk met de combinatie Jedlix app en Crowdnet (Tesla powerwall)? Beide producten zijn van Eneco en dienen min of meer hetzelfde doel. Kunnen/mogen deze producten gecombineerd worden?

Op verzoek van Erik help ik met het beantwoorden van de vragen. Als antwoord op jullie vraag; Crowdnett en Jedlix kan uitstekend gecombineerd worden.

Crowdnett richt zich op zelfconsumptie van zonnepanelen en benut de batterij aanvullend op de FCR (primaire regelmarkt, meer informatie via deze link). Dat laatste is financieel interessant, zeker nu zelfconsumptie van zon nog niet nodig is. Voor de FCR wordt de batterij kortstondig ingezet richting twee kanten (op/ontladen), vaak slechts een paar minuten. Hierdoor zijn de cycles niet te diep en heb je dus geen last van een batterij die na een jaar op is.

Jedlix optimaliseert de auto op basis van andere markten (day-ahead, intra-day, onbalans en straks secundair regelvermogen). De auto kan relatief meer energie verschuiven (echter niet terugleveren), maar is niet altijd beschikbaar en de reactie is iets langzamer via de internetverbinding in de auto. Vandaar dat we op een andere groep richten.

Bovenstaande bijt elkaar dus niet; de zelfconsumptie (via Crowdnett) zou wellicht een fractie anders kunnen zijn, maar niet per se meer of minder. Ivm balansverantwoordelijk is in beide gevallen een stroomcontract nodig bij Eneco en in beide gevallen maakt het wederom niet uit wat voor stroomcontract (vast, variabel etc.). Dit stroomcontract is dus maar eenmalig nodig.

Dit alles verlaagt de balanskosten van duurzame energie en daarnaast worden we minder afhankelijk van fossiele back-up voor deze diensten. Primair en secundair regelvermogen worden voornamelijk geleverd door kolencentrales (ook bruinkool uit Duitsland), omdat dit met name handig is voor centrales die baseload staan te draaien. We verwachten dus door de komst van Jedlix en Crowdnett dat we het sluiten van (bruin)koolcentrales significant kunnen versnellen. Er is een hoop discussie over het sluiten van deze units (zie ook het verhaal van Nuon in Amsterdam), maar het liefst duwen we deze eenheden via technologische innovatie uit de markt.
 
Op verzoek van Erik help ik met het beantwoorden van de vragen. Als antwoord op jullie vraag; Crowdnett en Jedlix kan uitstekend gecombineerd worden.

Crowdnett richt zich op zelfconsumptie van zonnepanelen en benut de batterij aanvullend op de FCR (primaire regelmarkt, meer informatie via deze link). Dat laatste is financieel interessant, zeker nu zelfconsumptie van zon nog niet nodig is. Voor de FCR wordt de batterij kortstondig ingezet richting twee kanten (op/ontladen), vaak slechts een paar minuten. Hierdoor zijn de cycles niet te diep en heb je dus geen last van een batterij die na een jaar op is.

Jedlix optimaliseert de auto op basis van andere markten (day-ahead, intra-day, onbalans en straks secundair regelvermogen). De auto kan relatief meer energie verschuiven (echter niet terugleveren), maar is niet altijd beschikbaar en de reactie is iets langzamer via de internetverbinding in de auto. Vandaar dat we op een andere groep richten.

Bovenstaande bijt elkaar dus niet; de zelfconsumptie (via Crowdnett) zou wellicht een fractie anders kunnen zijn, maar niet per se meer of minder. Ivm balansverantwoordelijk is in beide gevallen een stroomcontract nodig bij Eneco en in beide gevallen maakt het wederom niet uit wat voor stroomcontract (vast, variabel etc.). Dit stroomcontract is dus maar eenmalig nodig.

Dit alles verlaagt de balanskosten van duurzame energie en daarnaast worden we minder afhankelijk van fossiele back-up voor deze diensten. Primair en secundair regelvermogen worden voornamelijk geleverd door kolencentrales (ook bruinkool uit Duitsland), omdat dit met name handig is voor centrales die baseload staan te draaien. We verwachten dus door de komst van Jedlix en Crowdnett dat we het sluiten van (bruin)koolcentrales significant kunnen versnellen. Er is een hoop discussie over het sluiten van deze units (zie ook het verhaal van Nuon in Amsterdam), maar het liefst duwen we deze eenheden via technologische innovatie uit de markt.

Thanks en erg interessant! Voordat een Tesla had was ik niet bepaald bezig met zowel auto's als energie. Ik merk dat ik sindsdien dit alles veel actiever volg. Zelfs wat andere automerken doen op EV vlak (for what its worth)....
 
  • Like
Reactions: robertvg
Gisteravond de MS aan de alder gehangen. Ondanks de juiste instellingen was de auto vanmorgen om 8 uur niet vol. Hoe kan dit en hoe kan dit opgelost worden?

ik wist niet wat een "alder" was, en heb het even opgezocht.
Een boom dus...
alder-009.jpg

Als je hem volgende keer aan de lader hangt, zal het probleem misschien opgelost zijn;)
 
Gisteravond de MS aan de alder gehangen. Ondanks de juiste instellingen was de auto vanmorgen om 8 uur niet vol. Hoe kan dit en hoe kan dit opgelost worden?
Dank voor de feedback en dit is niet de bedoeling. Het kan nog wel eens gebeuren dat de werkelijke laadsnelheid in de praktijk wat langzamer is dan verwacht (door temperatuur, knijpen aan de laadpaalzijde etc.). Jedlix is druk met het kalibreren van de data en hoopt de laatste oneffenheden eruit te halen, ook door machine learning toe te passen voor dit component. Ik zie inderdaad in de loggings dat we er een paar procent naast zaten. Excuses voor het ongemak!
 
Beste @Mark67: Komende weken gaan we hier mee aan de slag. We gaan de timer in de Tesla gebruiken zodat je als gebruiker geen extra setting hoeft in te stellen maar dat (als je dit ingesteld hebt in je auto) je dit dus maar één keer hoeft aan te passen / in te stellen in de Tesla. We laten je uiteraard weten als dit ingeregeld is

Beste @Mark67: Je kunt met een gerust hart beginnen met slimladen. Op het moment dat jij een timer zet in de auto houden wij daar vanaf nu rekening mee.

Groet,

Erik
 
Het eerder genoemde probleem is opgelost, ze stond vanochtend weer opgeladen op me te wachten. Terugmelding van Jedlix leerde dat de melding van dit (individuele) gevalletje heeft geholpen de app verder te verbeteren. Het voorkomen van niet-laden heeft begrijpelijk een hoge prioriteit.

Happy user, nu nog een contract met mijn huidige energie-leverancier, maar daar wordt kennelijk aan gewerkt. Zelfs zonder financiële vergoeding is het naar mijn mening belangrijk dat we nu al wennen en (mee)werken aan het balanceren van het net.
 
Last edited:
Goedemorgen (aanstaande) Jedlix gebruikers,

We hebben een nieuwe feature toegevoegd op onze website waarbij je kunt zien wie de top 5 slim laders van de maand zijn. We zijn erg benieuwd wat jullie hier van vinden en of het interessant is om dit als competitie element in de app te hebben. Ik hoor graag van jullie!

Groet,

Erik