Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort ben ik Community Manager bij Jedlix, daarbij neem ik de taken over van Erik met het beantwoorden van vragen over Jedlix. Voor dringende vragen kan je uiteraard ook bij ons terecht via [email protected]. Fijne Jaarwisseling! Ruben
@Jedlix_Ruben dank voor je uiteenzetting en ook een voorspoedig 2020 gewenst!
Vraag: pakken jullie de suggesties op de voorgaande bladzijde van dit draadje ook op en zoja aan wat voor termijn kunnen we dan denken?
 
@Jedlix_Ruben dank voor je uiteenzetting en ook een voorspoedig 2020 gewenst!
Vraag: pakken jullie de suggesties op de voorgaande bladzijde van dit draadje ook op en zoja aan wat voor termijn kunnen we dan denken?

Hi Maarten,

Ik neem aan dat je met het draadje het onderwerp Phantom Drain bedoelt en de daarbij horende suggesties? Mocht ik onderwerpen gemist hebben laat het mij gerust weten! Terugkomend op de Phantom Drain:

De auto moet uit slaapstand komen om te kunnen communiceren en dus Slim te kunnen Laden. Daarbij is er inderdaad sprake van een verhoogde stand-by en energieverbruik (Phantom Drain) dan in de slaapstand. Dit is ook zo zonder gebruik van de Jedlix App.

Daarnaast moet er rekening gehouden worden dat andere functies zoals preconditioning en de batterij op temperatuur houden ook leiden tot een hogere Phantom Drain, zeker in de wintermaanden.

Nu is gebleken dat in sommige gevallen (afhankelijk van model, type en softwareversie) dat de Phantom Drain hoger ligt dan bij de door ons uitgevoerde testen met de testauto die wij gebruiken vanuit Tesla.

Om onze invloed zoveel mogelijk te beperken hebben wij afgelopen jaar een aantal verbeteringen doorgevoerd, bijvoorbeeld door het (tijdelijk) uit kunnen zetten van de Slim Laden knop (wij pollen dan niet meer) en naarmate je verder weg bent van je aangegeven Slim Laadlocatie, wij steeds minder gaan pollen.

Op basis van de feedback die we hebben ontvangen vanuit de Jedlix community, denken we dat er nog verbeteringen mogelijk zijn om onze invloed op Phantom Drain verder te beperken. We hebben verschillende ideeën ontvangen en onderzoeken momenteel welke we als eerste willen gaan testen in de aankomende weken.

Graag zouden we deze ideeën willen toetsen met betrokken gebruikers voordat we ze gaan introduceren en verder gaan testen. Zijn er gebruikers bereid om mee te denken en/of persoonlijke bevindingen met ons willen delen? Dan kan je mij benaderen via [email protected]
 
Waarom kopieren jullie niet het exacte gedrag van Teslafi? Ik zet nu altijd jullie polling aan als die aan de later gaat, uit als ik weg ga.

Overigens vind ik de drain van de Tesla vrij hoog als die wakker is, zo hoog dat ik mij afvraag of de drain niet groter is (in €) dan het aantal cent dat ik krijg na een dagje laden.

Kunnen jullie niet stoppen met pollen als er vanuit Tennet toch geen signaal komt dat er geladen moet worden? Zo valt ie tenminste in slaap als er niet geladen hoeft te worden.
 
Last edited:
Klopt het dat Jedlix in de slimladen stand soms helemaal niets laad in een periode van 12 uur? Omdat de stroom te duur is?

Gisteravond om 1800 ingeplugd, slimladen tot 70%, start laden stond op 2300 uur en vertrektijd vandaag om 1100. Ik kreeg om 1900 gisteravond melding dat slimme laadsessie werd gestart. Net zag ik dat er niets was geladen. Dus nu snel slimladen uit en hopelijk red ik het om 1100 uur. Als dit een normaal scenario is weet ik niet of ik het nog vaak ga gebruiken.

Edit: ik denk dat mijn laadpaal het niet deed: hij was ingeplugd met een rode lamp bij de plug. Net in en uitgeplugd en nu gaat hij laden.
 
Last edited:
Ze pollen juist om te weten hoeveel Tesla's er klaar staan om te laden. Deze informatie gebruiken ze om aan Tennet te melden hoeveel extra capaciteit waar kan worden bijgeschakeld indien nodig.

Weet ik, maar dit betekent niet dat de auto niet kan slapen.

Als je de auto een kwartiertje met rust laat, en je pollt daarna de VEHICLE state kan je zien of die in slaap is gevallen. Als dit is gebeurd is de kans zeer kelin dan de auto is weggereden.
 
Weet ik, maar dit betekent niet dat de auto niet kan slapen.

Als je de auto een kwartiertje met rust laat, en je pollt daarna de VEHICLE state kan je zien of die in slaap is gevallen. Als dit is gebeurd is de kans zeer kelin dan de auto is weggereden.
Zolang in Jedlix "Slim" laden aanstaat blijft de auto eeuwig wakker en gaat hij nooit meer slapen. Het extra verbruik tijdens niet slapen is doodeenvoudig ca 200W/u (4-4,4 ct/u). Het komt er vrijwel altijd op neer dat je meer geld kwijtraakt aan de extra drain die je moet bijladen á 20-22 ct/kW (thuis laat staan aan een laadpaal met 35ct/kW) dan dat je terugverdient met Jedlix. Zolang ze geen fatsoenlijk inslaap protocol toevoegen wordt het niks. Maar het Jedlix idee op zich is goed!
 
Zolang in Jedlix "Slim" laden aanstaat blijft de auto eeuwig wakker en gaat hij nooit meer slapen. Het extra verbruik tijdens niet slapen is doodeenvoudig ca 200W/u (4-4,4 ct/u). Het komt er vrijwel altijd op neer dat je meer geld kwijtraakt aan de extra drain die je moet bijladen á 20-22 ct/kW (thuis laat staan aan een laadpaal met 35ct/kW) dan dat je terugverdient met Jedlix. Zolang ze geen fatsoenlijk inslaap protocol toevoegen wordt het niks. Maar het Jedlix idee op zich is goed!
Probleem is dat er geen sluitende oplossing is. De Tesla pusht geen berichten als: ik sta nu aan de lader. De app moet zelf om de x minuten ‘vragen’ of hij aan de lader hangt en houdt zo de wagen onnodig wakker.
er zijn wel mitigerende toevoegingen aan Jedlix gedaan: als de wagen een uur van huis staat, bij het pollen, moet er het eerste uur niet meer gepold worden. Zo wordt de toepassing geleidelijk aan geoptimaliseerd.
Al vind ik ook dat men hier verder kan in gaan. Bv: als mijn smartphone niet geconnecteerd is met mijn thuiswifi, hoeft hij niet te pollen, want dan is de wagen niet thuis. Al zijn er hier ook uitzonderingen, als dit optioneel kan ingesteld worden, heeft de gebruiker het zelf in de hand.
Het is enkele maanden geleden met zo’n optimalisatie al eens goed fout gelopen.
Ik vermoed dat ze extra voorzichtig geworden zijn.
 
Probleem is dat er geen sluitende oplossing is. De Tesla pusht geen berichten als: ik sta nu aan de lader. De app moet zelf om de x minuten ‘vragen’ of hij aan de lader hangt en houdt zo de wagen onnodig wakker.
er zijn wel mitigerende toevoegingen aan Jedlix gedaan: als de wagen een uur van huis staat, bij het pollen, moet er het eerste uur niet meer gepold worden. Zo wordt de toepassing geleidelijk aan geoptimaliseerd.
Al vind ik ook dat men hier verder kan in gaan. Bv: als mijn smartphone niet geconnecteerd is met mijn thuiswifi, hoeft hij niet te pollen, want dan is de wagen niet thuis. Al zijn er hier ook uitzonderingen, als dit optioneel kan ingesteld worden, heeft de gebruiker het zelf in de hand.
Het is enkele maanden geleden met zo’n optimalisatie al eens goed fout gelopen.
Ik vermoed dat ze extra voorzichtig geworden zijn.
Oneens: Het is nu zo dat als de auto slaapt, maakt "Slim" laden hem niet wakker. Hij wacht netjes totdat de auto wakker wordt. Dus hij monitored of de auto asleep of online is. Vanaf het moment dat hij online komt houdt hij hem wakker. Maar dat is niet nodig. Als hij vaststelt dat de auto wakker is ( online) dan vraagt hij de status op en weet hij of hij aan de lader hangt. Zo niet dan moet hij hem weer laten inslapen. Zo wel dan kan hij twee zaken besluiten: het laden uitzetten omdat het niet in het door Jedlix gewenste laadschema past of hem laten doorgaan met laden (daar was hij immers mee begonnen). Past het niet in het Jedlix schema en zet hij hem uit dan kan hij hem weer laten slapen. Hij weet dan dat hij aan de lader hangt en kan ervan uitgaan dat het zeer waarschijnlijk zo blijft. Dus als hij wil gaan laden maakt Jedlix hem gewoon wakker als hij is ingeslapen en start het laadproces. Wordt in die tussentijd de lader losgehaald door de gebruiker dan wordt de auto ook weer wakker en ziet hij dat (komt dan ook online) en kan hij gewoon stoppen met zijn slim laden proces. Wil hij doorgaan met laden omdat het wel in zijn laadschema past dan gaat hij gewoon door met laden tot hij het wil stoppen òf omdat de limiet bereikt is. In beiden laatste gevallen moet hij hem gewoon weer laten inslapen. Op die manier kan hij ook gewoon net zoveel laadblokken maken als hij wil. Hij moet hem alleen zoveel mogelijk laten inslapen. Het is mijnsinziens echt geen probleem. Ze moeten echter hun polltijden verkorten, die zijn nu 5 minuten, moet gewoon 1 minuut worden.
 
Last edited:
Even een andere balans opmaken, dan de balans in het elektriciteitsnet.
Er zijn met name vorig jaar nog veel meldingen geweest van ongewenst hoge vampire drain bij gebruik van Jedlix.
Er is steeds beloofd door Jedlix dat het opgelost zou worden (soms zelfs dat het al opgelost zou zijn).
Afgelopen 100 dagen geen enkel bericht van Jedlix in dit draadje over de stand van zaken.

De stekker er maar uit dan lijkt me. Overigens is het mij niet duidelijk in hoeverre er een milieuvoordeel is (hoe vaak is het voorgekomen dat een fossiele centrale niet gestart hoefde worden) en al helemaal niet omgerekend per gemiddelde kWh die via Jedlix geladen is. Het voordeel van laden via Jedlix is sowieso minder dan het lijkt, omdat je los van Jedlix iedere energieleverancier kunt kiezen die je maar wil.
 
  • Like
Reactions: horta and Robipad