Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Laadje slim laden app?

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Mars2020 (gaan we dat halen, denk je..?)

Ik denk dat je stroomtarief boven de 10000 kWh (vooral) lager wordt omdat je in een lagere belastingschijf zit. Bij onze partners zijn die belastingschijven natuurlijk hetzelfde, waardoor je daar ook minder zult betalen boven die grens. De 17 cent/kWh is uitgerekend voor kleinverbruikers, incl. alles. Voor jou als grotere verbruiker zal dit dus nog voordeliger worden.

Linksom of rechtsom, als je laadt op de goedkoopste momenten, met stroom direct van de spotmarkt, denk ik dat dit altijd het goedkoopst is.
Als je verbruik boven de 10.000kWh komt betaal je minder overheidsheffingen waardoor je tarief dus zakt. Dit staat dus los van de belastingschijf waar je in zit. Afgelopen jaren is dit ook netjes op mijn facturen zo doorberekend.

Als jullie aangeven dat je als kleinverbruiker van 22ct naar 17ct gaat zou dat een besparing zijn van zo’n 5ct.
De vraag is dan of je als grootverbruiker ook nog eens 5ct extra gaat besparen? Dan zou je dus uitkomen rond de 11ct en dan wordt het wel interessant.
 
Als je verbruik boven de 10.000kWh komt betaal je minder overheidsheffingen waardoor je tarief dus zakt. Dit staat dus los van de belastingschijf waar je in zit. Afgelopen jaren is dit ook netjes op mijn facturen zo doorberekend.

Als jullie aangeven dat je als kleinverbruiker van 22ct naar 17ct gaat zou dat een besparing zijn van zo’n 5ct.
De vraag is dan of je als grootverbruiker ook nog eens 5ct extra gaat besparen? Dan zou je dus uitkomen rond de 11ct en dan wordt het wel interessant.
Helaas, dezelfde besparing haal je als grootverbruiker niet. Een deel van de besparing komt ook van het feit dat traditionele energieleveranciers vrij hoge marges rekenen voor kleinverbruik en dit geldt voor jou natuurlijk een stuk minder. Ik heb het even uitgerekend en ik denk dat jij met Laadje en Nieuwestroom (die zich meer dan EnergyZero op zakelijk richten) op zo'n 14 ct/kWh uitkomt.

Dit is toch wel de goedkoopste oplossing, ook al scheelt het niet enorm, het bespaart 15% CO2, het ontlast de netten wat ons uiteindelijk allemaal belastinggeld scheelt, en het is toekomst-proof. Lijken mij toch nog genoeg redenen!
 
Hoi BMW740iL, wat wij doen is niet laden in daluren. Dat kan ook al met de standaardfunctionaliteit van Tesla. Wat wij doen is laden wanneer er zoveel mogelijk wind- en zonne-energie is, en de prijs zo laag mogelijk is (meestal zijn dat dezelfde tijden, maar als gebruiker kun je in onze app kiezen waar je de nadruk op wilt leggen). Als er zoveel mogelijk wind- en zonne-energie is, hoeft er nog maar weinig stroom fossiel opgewekt te worden. Dat betekent dat deze opwekking gebeurt door de meest efficiente centrales, tegenwoordig meestal gas vanwege de ETS CO2-heffing. Op de meest ongunstige tijden daarentegen moeten ook oudere, minder efficiënte centrales en kolencentrales meedoen om voldoende stroom op te wekken. Daar komt vooral die 15% vandaan. Voor meer informatie over hoe we dit berekenen, kun je hier een kijkje nemen (Python skills vereist): https://colab.research.google.com/drive/1ljdBBHAKJu8HD-3CmISp3H38rfyBpfEe?usp=sharing en https://colab.research.google.com/drive/1HsykBhEaZb9w81PIcCx28Au9Ok4yJxlj?usp=sharing

Naar mate er meer duurzame energie wordt ontwikkeld (klimaatakkoord: zo'n 10GW offshore wind en ook veel zon erbij), zullen er steeds vaker tijden zijn met een teveel aan duurzaam, als er veel wind en zon is (nu gebeurt dat af en toe al). Op deze tijden zou de duurzame energie weggegooid worden (afgeschakeld) als jij er niet mee gaat laden. Dat betekent dat jouw stroom voor nul CO2 uitstoot verantwoordelijk is, en dus een reductie van 100% haalt. We verwachten dan ook dat de 15% steeds hoger wordt. Bijkomend voordeel is dat de prijzen steeds vaker nul of negatief zullen worden! Ten slotte verwachten we dat uiteindelijk de energiebelasting hervormd wordt: niet meer gebaseed op kWh'en, maar op CO2 uitstoot. Daar zou slim laden nog veel rendabeler van worden.

Laat maar weten als je nog vragen hebt, fijne dag!
 
Ik zie ook op jullie website dat je een slimme meter moet hebben, is dit correct? Is dit iets wat jullie eisen of is dit een eis van de partners?

Mocht ik mij nu niet aansluiten bij de partners waarmee jullie samen werken, is de situatie dan nog steeds gunstiger dan bij bijvoorbeeld een JEDLIX?
JEDLIX heeft afspraken met Tennet waardoor je met elke Energie leverancier een korting van minimaal 1ct p/kwh krijgt. Hoe zit dat bij Laadje?
Erg blij dat Jedlix dus onafhankelijk van de energieleverancier werkt. Ik gebruik het trouwens nu wel voor mijn daluren bovenop de besparing van Jedlix. Ik zat zelf ooit bij Eneco en Vandebron, maar niet zo'n zin om daar weer steeds aan vast te zitten.
 
Kun
Hoi BMW740iL, wat wij doen is niet laden in daluren. Dat kan ook al met de standaardfunctionaliteit van Tesla. Wat wij doen is laden wanneer er zoveel mogelijk wind- en zonne-energie is, en de prijs zo laag mogelijk is (meestal zijn dat dezelfde tijden, maar als gebruiker kun je in onze app kiezen waar je de nadruk op wilt leggen). Als er zoveel mogelijk wind- en zonne-energie is, hoeft er nog maar weinig stroom fossiel opgewekt te worden. Dat betekent dat deze opwekking gebeurt door de meest efficiente centrales, tegenwoordig meestal gas vanwege de ETS CO2-heffing. Op de meest ongunstige tijden daarentegen moeten ook oudere, minder efficiënte centrales en kolencentrales meedoen om voldoende stroom op te wekken. Daar komt vooral die 15% vandaan. Voor meer informatie over hoe we dit berekenen, kun je hier een kijkje nemen (Python skills vereist): https://colab.research.google.com/drive/1ljdBBHAKJu8HD-3CmISp3H38rfyBpfEe?usp=sharing en https://colab.research.google.com/drive/1HsykBhEaZb9w81PIcCx28Au9Ok4yJxlj?usp=sharing

Naar mate er meer duurzame energie wordt ontwikkeld (klimaatakkoord: zo'n 10GW offshore wind en ook veel zon erbij), zullen er steeds vaker tijden zijn met een teveel aan duurzaam, als er veel wind en zon is (nu gebeurt dat af en toe al). Op deze tijden zou de duurzame energie weggegooid worden (afgeschakeld) als jij er niet mee gaat laden. Dat betekent dat jouw stroom voor nul CO2 uitstoot verantwoordelijk is, en dus een reductie van 100% haalt. We verwachten dan ook dat de 15% steeds hoger wordt. Bijkomend voordeel is dat de prijzen steeds vaker nul of negatief zullen worden! Ten slotte verwachten we dat uiteindelijk de energiebelasting hervormd wordt: niet meer gebaseed op kWh'en, maar op CO2 uitstoot. Daar zou slim laden nog veel rendabeler van worden.

Laat maar weten als je nog vragen hebt, fijne dag!
Als je het voor elkaar krijgt dat ik ook bij Vattenfall tegen de spotprijs kan laden via de EVbox in de parkeergarage in Amsterdam waar ik met mijn parkeervergunning sta dan doe ik mee. Nu ben ik nog beter af met de laadpas met energiecontract van Total Vroaming
 
Complimenten met Laadje Otto!. Ik denk dat jullie je tijd ver vooruit zijn. Altijd lastig als pionier om anderen mee te krijgen. Ik heb net een nieuwe laadpaal besteld, Laadje geinstalleerd en ben overgestapt naar EnergyZero zodat ik energie afneem direct van de spotmarkt. Denk dat dit het energieconcept van de toekomst is.

De Laadje app werkt eenvoudig en is duidelijk. Wat ik niet handig vind aan Laadje is dat je in je planning een starttijd instelt maar als de auto op dat moment niet aangesloten is dan slaat Laadje de sessie over en wacht op de volgende starttijd (vaak de volgende dag). Ik weet van te voren niet hoe laat ik inplug. Soms in de middag, soms in de avond, soms diep in de nacht. Ik zie dat de tarieven grofweg het laagste zijn tussen 12:00 en 16:00 en 00:00 en 06:00. Ik zou het graag zo instellen dat ik alleen mijn verstrektijd opgeef en vervolgens te allen tijden kan inpluggen. Laadje moet er dan voor zorgen dat er tussen de inplugtijd en de vertrektijd zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt wordt van de laagste tarieven op de spotmarkt. En als de tijd tussen inpluggen en vertrekken te kort is dat hij continu laadt, ongeacht de spotmarktprijs.

Ook zou het mooi zijn als jullie ook een deal kunnen maken met Tennet zodat ik via die weg ook een kickback krijg. Altijd een mooi incentive als je iets "krijgt". Ik vraag me nu af wat er gebeurd als ik bij EnergieZero zit (laagste tarieven) en daarnaast Jedlix gebruik (Tennet kickback). Zou dit echter graag met Laadje doen omdat ik dan ook nog eens de optimale spotmarktprijzen meeneem.
 
Complimenten met Laadje Otto!. Ik denk dat jullie je tijd ver vooruit zijn. Altijd lastig als pionier om anderen mee te krijgen. Ik heb net een nieuwe laadpaal besteld, Laadje geinstalleerd en ben overgestapt naar EnergyZero zodat ik energie afneem direct van de spotmarkt. Denk dat dit het energieconcept van de toekomst is.

De Laadje app werkt eenvoudig en is duidelijk. Wat ik niet handig vind aan Laadje is dat je in je planning een starttijd instelt maar als de auto op dat moment niet aangesloten is dan slaat Laadje de sessie over en wacht op de volgende starttijd (vaak de volgende dag). Ik weet van te voren niet hoe laat ik inplug. Soms in de middag, soms in de avond, soms diep in de nacht. Ik zie dat de tarieven grofweg het laagste zijn tussen 12:00 en 16:00 en 00:00 en 06:00. Ik zou het graag zo instellen dat ik alleen mijn verstrektijd opgeef en vervolgens te allen tijden kan inpluggen. Laadje moet er dan voor zorgen dat er tussen de inplugtijd en de vertrektijd zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt wordt van de laagste tarieven op de spotmarkt. En als de tijd tussen inpluggen en vertrekken te kort is dat hij continu laadt, ongeacht de spotmarktprijs.

Ook zou het mooi zijn als jullie ook een deal kunnen maken met Tennet zodat ik via die weg ook een kickback krijg. Altijd een mooi incentive als je iets "krijgt". Ik vraag me nu af wat er gebeurd als ik bij EnergieZero zit (laagste tarieven) en daarnaast Jedlix gebruik (Tennet kickback). Zou dit echter graag met Laadje doen omdat ik dan ook nog eens de optimale spotmarktprijzen meeneem.
Wel bijzonder, nieuw lid, je eerste post en direct al reclame maken voor een nieuwe app.
Wellicht eerst even voorstellen dan kennen we de achtergrond.....
Even voorstellen...
 
Complimenten met Laadje Otto!. Ik denk dat jullie je tijd ver vooruit zijn. Altijd lastig als pionier om anderen mee te krijgen. Ik heb net een nieuwe laadpaal besteld, Laadje geinstalleerd en ben overgestapt naar EnergyZero zodat ik energie afneem direct van de spotmarkt. Denk dat dit het energieconcept van de toekomst is.

De Laadje app werkt eenvoudig en is duidelijk. Wat ik niet handig vind aan Laadje is dat je in je planning een starttijd instelt maar als de auto op dat moment niet aangesloten is dan slaat Laadje de sessie over en wacht op de volgende starttijd (vaak de volgende dag). Ik weet van te voren niet hoe laat ik inplug. Soms in de middag, soms in de avond, soms diep in de nacht. Ik zie dat de tarieven grofweg het laagste zijn tussen 12:00 en 16:00 en 00:00 en 06:00. Ik zou het graag zo instellen dat ik alleen mijn verstrektijd opgeef en vervolgens te allen tijden kan inpluggen. Laadje moet er dan voor zorgen dat er tussen de inplugtijd en de vertrektijd zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt wordt van de laagste tarieven op de spotmarkt. En als de tijd tussen inpluggen en vertrekken te kort is dat hij continu laadt, ongeacht de spotmarktprijs.

Ook zou het mooi zijn als jullie ook een deal kunnen maken met Tennet zodat ik via die weg ook een kickback krijg. Altijd een mooi incentive als je iets "krijgt". Ik vraag me nu af wat er gebeurd als ik bij EnergieZero zit (laagste tarieven) en daarnaast Jedlix gebruik (Tennet kickback). Zou dit echter graag met Laadje doen omdat ik dan ook nog eens de optimale spotmarktprijzen meeneem.
Hi Raul! Dank je voor de complimenten! Leuk om te horen natuurlijk, ook dat je al bent overgestapt!

Ik snap je punt wel over de scheduled charging functie. Het is een innovatieve functie die we ontwikkeld hebben, en dat is altijd het lastigst natuurlijk. We hebben hem wel zo gemaakt dat als je 'te vroeg' inplugt, je auto alsnog slim laadt vanaf het tijdstip dat je hebt ingesteld (als hij dan nog niet vol is natuurlijk). Als je 'te laat' inplugt (>30 min), begint hij gewoon met laden en doet Laadje verder niks. Je auto is in elk geval vol, alleen niet slim. Het idee is dus dat je probeert de tijden zo goed mogelijk te schatten, maar als ze een keer niet kloppen is er geen man overboord. We overwegen wel om een range van de begintijd te maken (bijv van 17 tot 20 uur) en dan af en toe te pollen of je auto ingeplugd staat. Maar dat veroorzaakt wel weer sluipverbruik. Voorlopig laten we het waarschijnlijk even zo.

Mocht dit toch niet handig voor je werken, wat ik me ook best kan voorstellen, kun je natuurlijk nog steeds de handmatige optie gebruiken, waarmee onze app nog steeds net zo handig is als de concurrentie.

Interessant wat je zegt over TenneT! De FCR markt is dat. Op dit moment hebben wij niet de schaalgrootte om met TenneT zo'n deal te sluiten. Maar als iedereen Laadje gaat gebruiken, wordt dit wel een logische vervolgstap.

Hoor graag je verdere ervaringen! Kan ook via het mailadres op de website, dan antwoord ik wat sneller.

Happy smart charging!