Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met fietsendragers voor Model 3 mét trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo!

Voor mijn Model 3 met trekhaak ben ik op de markt voor een fietsendrager. Ik kon wel de nodige bestaande topics vinden, maar die zijn allemaal oud en/of gaan over andere modellen of auto's zonder trekhaak of after market trekhaken, vandaar een nieuwe topic.

Ten eerste vroeg ik me af of er iets bekend is over het effect op het verbruik van een fiets op het dak vs een fiets achterop?

Zelf leek het mij logisch dat een fiets achterop minder extra luchtweerstand geeft, dus in eerste instantie ben ik op zoek naar een fietsendrager voor op de trekhaak. Het liefst een die ook nog toelaat dat de achterklep geopend kan worden.

Wie heeft er goede ervaringen met een dergelijke fietsendrager op een Model 3 met af fabriek trekhaak?
 
We hadden al een Uebler x21 omdat deze destijds als zeer goed en stabiel uit de test kwam. Deze afgelopen zomer ook weer gebruikt om met 2 racefietsen achterop de af fabriek trekhaak op vakantie te gaan. Tot 100 km/u verrassend genoeg niet eens zoveel extra verbruik. Bij 130 km/h wel duidelijk meer verbruik. Op enig moment circa 300 Wh/km over 10 km (lichte tegenwind). Bij 120 km/u meestal voldoende om ruim 2 uur te rijden tot de volgende supercharger. Overigens ben ik 2 meter lang en is mijn racefiets dus ook groot en hoog. Dat zal zeker invloed hebben op het verbruik. De ritten van 1000, 500 en 800 km waren prima te doen met fietsdrager en 2 fietsen (en volgeladen met bagage)
 

Attachments

  • IMG_20200719_081223.jpg
    IMG_20200719_081223.jpg
    258.6 KB · Views: 1,633
996F46E7-326F-44DA-9C89-7AC6D26917B4.jpeg
Ik heb een eenvoudige Thule Euroride 942. Passen drie fietsen. Heb paar ritjes naar Duitsland gemaakt ( rond 800 km) zónder problemen. Gemiddeld gebruik bij 115 km/hr 200 km. Ik laat de windscherm een de kindersitz bij de fiets laten zitten .
 
Heb een Pro User Diamant fietsdrager met lift en speciaal daarvoor een Tesla M3 met trekhaak + 13-polig stopcontact aangeschaft, maar helaas is het 13-polige stopcontact van de Tesla M3 gewoon fake, want er ontbreekt een continu 12V op pool 9 of 10. Ik heb dus niets aan deze fietsdrager. Tesla doet hier niets aan!! M.i. een flinke tekortkoming van Tesla!!!
 
Heb een Pro User Diamant fietsdrager met lift en speciaal daarvoor een Tesla M3 met trekhaak + 13-polig stopcontact aangeschaft, maar helaas is het 13-polige stopcontact van de Tesla M3 gewoon fake, want er ontbreekt een continu 12V op pool 9 of 10. Ik heb dus niets aan deze fietsdrager. Tesla doet hier niets aan!! M.i. een flinke tekortkoming van Tesla!!!

Ik heb een vermoeden dat men de continu 12V bewust niet aansluit om te voorkomen dat de relatief kleine 12V accu snel leeg getrokken wordt. Er zit wel een lader in waarmee van de "grote rij-accu" geladen kan worden richting de 12V accu maar grote (of langdurige) stroomafname is niet optimaal.

Er zijn M3 rijders welke alsnog "12V continu" rechts achterin bij de versterker of onder de achterbank vandaan gehaald hebben. Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn, er zijn serieuze problemen uit voort gekomen. Wellicht minder fraai maar wel veiliger -> van een 12V sigaretten aansteker stroom aftappen (als dat een optie is voor je lift)
 
Heb een Pro User Diamant fietsdrager met lift en speciaal daarvoor een Tesla M3 met trekhaak + 13-polig stopcontact aangeschaft, maar helaas is het 13-polige stopcontact van de Tesla M3 gewoon fake, want er ontbreekt een continu 12V op pool 9 of 10. Ik heb dus niets aan deze fietsdrager. Tesla doet hier niets aan!! M.i. een flinke tekortkoming van Tesla!!!
Ik wil ook een Pro User Diamant aanschaffen, maar begrijp ik hier nu uit dat de stekker niet aangesloten kan worden? Of dat het niet werkt?
 
Heb een Pro User Diamant fietsdrager met lift en speciaal daarvoor een Tesla M3 met trekhaak + 13-polig stopcontact aangeschaft, maar helaas is het 13-polige stopcontact van de Tesla M3 gewoon fake, want er ontbreekt een continu 12V op pool 9 of 10. Ik heb dus niets aan deze fietsdrager. Tesla doet hier niets aan!! M.i. een flinke tekortkoming van Tesla!!!

Ben je daarvoor al eens bij Tesland geweest? Ik zou eens informeren of zij daar wellicht een oplossing voor kunnen vinden.
Toen ik een dashcam heb aangeschaft via een groupbuy hier, heeft Herbert daar een keurige aansluiting voor in mijn Tesla gemaakt.
 
Heb een Pro User Diamant fietsdrager met lift en speciaal daarvoor een Tesla M3 met trekhaak + 13-polig stopcontact aangeschaft, maar helaas is het 13-polige stopcontact van de Tesla M3 gewoon fake, want er ontbreekt een continu 12V op pool 9 of 10. Ik heb dus niets aan deze fietsdrager. Tesla doet hier niets aan!! M.i. een flinke tekortkoming van Tesla!!!

Ben je daarvoor al eens bij bijv. Tesland geweest? Ik zou eens informeren of zij daar wellicht een oplossing voor kunnen vinden.
Toen ik een dashcam heb aangeschaft via een groupbuy hier, heeft Herbert daar een keurige aansluiting voor in mijn Tesla gemaakt.
 
Ik wil ook een Pro User Diamant aanschaffen, maar begrijp ik hier nu uit dat de stekker niet aangesloten kan worden? Of dat het niet werkt?
De stekker past, maar er is geen constante 12V dus de lift werkt niet.

Nu, er zijn wel in de auto enkele contactpunten die wel constant 12V zijn, dus als je van daar kan aftappen en aansluiten op die pin in het stopcontact van de trekhaak, dan kan je dus wel 12V voorzien.
 
Heb een Pro User Diamant fietsdrager met lift en speciaal daarvoor een Tesla M3 met trekhaak + 13-polig stopcontact aangeschaft, maar helaas is het 13-polige stopcontact van de Tesla M3 gewoon fake, want er ontbreekt een continu 12V op pool 9 of 10. Ik heb dus niets aan deze fietsdrager. Tesla doet hier niets aan!! M.i. een flinke tekortkoming van Tesla!!!
Ik weet niet hoe het bij Tesla's is, maar er zijn meer auto's waarbij de 12V aansluiting contact geschakeld is dus werkt het ook niet als de Tesla wakker is.
 
wij hebben een fietsendrager voor 4 fietsen, merk Thule
enige tijd geleden zijn we naar Gedinne gereden met onze Tesla model 3 Standart range . Thuis 100 % vol geladen . afstand thuis > bestemming was 171 km ,eindbestemming was in de "bergen " , ca 400 m hoogte, . aantal inzittenden 4 personen , 2 fietsen bij, zeer slecht weer, continu regen, verwarming aan , snelheid ca 110 kom op autosnelweg , bij aankomst had ik nog maar 30 km over , gelukkig was er een laadpaal in het hotel . verbruik was dus extreem hoog en verrassend . was even stressen ...
 
Heeft iemand een tip hoe je de stekker van een aanhanger op een makkelijke manier in het stopcontact op de model 3 kan doen? Kan dat ding naar buiten draaien (hoe?) of is er een adapter te krijgen die er makkelijk in en uit te doen is? Ik moet nu op mijn knieën onder de auto die stekker er in frommelen zonder dat ik iets zie... of doe ik iets fout?
 
Heeft iemand een tip hoe je de stekker van een aanhanger op een makkelijke manier in het stopcontact op de model 3 kan doen? Kan dat ding naar buiten draaien (hoe?) of is er een adapter te krijgen die er makkelijk in en uit te doen is? Ik moet nu op mijn knieën onder de auto die stekker er in frommelen zonder dat ik iets zie... of doe ik iets fout?
Ik denk dat op je rug liggen makkelijker is want dan kun je zien wat je doet. 😀
 
  • Like
Reactions: OttoR