Geïnspireerd door dit bericht over lagere vergoedingen voor energie teruglevering heb ik eens gekeken naar mijn eigen tarieven.
Ik kwam tot de conclusie dat ik beter overdag kan laden als de zon schijnt, dan 's nachts.
Met een daltarief van zo'n 12 cent en een piektarief van 13 cent, en 6 cent voor teruglevering, kan ik overdag goedkoper laden, omdat ik de levering van 'dure stroom' kan voorkomen met mijn zonnepanelen.
Om het maximale uit de zonnestroom te halen moet ik de auto dus 'heel langzaam' opladen omdat de panelen max 2 kWh produceren.
Opladen met 5 tot 8 Ampere lijkt dan het beste. Er zijn dagen dat ik de auto niet gebruik en het dus prima is dat het super traag gaat (5 km / uur bij 5A).
Wat is jullie ervaring met langzaam laden? Gaat dat juist efficiënt vergelijken bij 30A (enkele fase), of juist minder efficiënt.
En dan de winst:
- vanaf 3 kW zonnestroom is het goedkoper om overdag te laden met de genoemde tarieven
- op een goede dag als ik 20 kWh zonnestroom opwek, kan ik ongeveer 10 kW in de auto stoppen. Dat scheelt ongeveer 40% (...80 cent per dag).
- als jouw huishouding weinig stroom nodig heeft kan je winst groter zijn
- ik heb de variabele kosten van stroomlevering niet meegenomen omdat ik vast kosten heb. Als jij variabele kosten hebt wordt de winst nog groter.
Ik kwam tot de conclusie dat ik beter overdag kan laden als de zon schijnt, dan 's nachts.
Met een daltarief van zo'n 12 cent en een piektarief van 13 cent, en 6 cent voor teruglevering, kan ik overdag goedkoper laden, omdat ik de levering van 'dure stroom' kan voorkomen met mijn zonnepanelen.
Om het maximale uit de zonnestroom te halen moet ik de auto dus 'heel langzaam' opladen omdat de panelen max 2 kWh produceren.
Opladen met 5 tot 8 Ampere lijkt dan het beste. Er zijn dagen dat ik de auto niet gebruik en het dus prima is dat het super traag gaat (5 km / uur bij 5A).
Wat is jullie ervaring met langzaam laden? Gaat dat juist efficiënt vergelijken bij 30A (enkele fase), of juist minder efficiënt.
En dan de winst:
- vanaf 3 kW zonnestroom is het goedkoper om overdag te laden met de genoemde tarieven
- op een goede dag als ik 20 kWh zonnestroom opwek, kan ik ongeveer 10 kW in de auto stoppen. Dat scheelt ongeveer 40% (...80 cent per dag).
- als jouw huishouding weinig stroom nodig heeft kan je winst groter zijn
- ik heb de variabele kosten van stroomlevering niet meegenomen omdat ik vast kosten heb. Als jij variabele kosten hebt wordt de winst nog groter.