Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

ervaringen met goedkoop langzaam laden op zonnestroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Geïnspireerd door dit bericht over lagere vergoedingen voor energie teruglevering heb ik eens gekeken naar mijn eigen tarieven.
Ik kwam tot de conclusie dat ik beter overdag kan laden als de zon schijnt, dan 's nachts.

Met een daltarief van zo'n 12 cent en een piektarief van 13 cent, en 6 cent voor teruglevering, kan ik overdag goedkoper laden, omdat ik de levering van 'dure stroom' kan voorkomen met mijn zonnepanelen.

Om het maximale uit de zonnestroom te halen moet ik de auto dus 'heel langzaam' opladen omdat de panelen max 2 kWh produceren.
Opladen met 5 tot 8 Ampere lijkt dan het beste. Er zijn dagen dat ik de auto niet gebruik en het dus prima is dat het super traag gaat (5 km / uur bij 5A).

Wat is jullie ervaring met langzaam laden? Gaat dat juist efficiënt vergelijken bij 30A (enkele fase), of juist minder efficiënt.

En dan de winst:
- vanaf 3 kW zonnestroom is het goedkoper om overdag te laden met de genoemde tarieven
- op een goede dag als ik 20 kWh zonnestroom opwek, kan ik ongeveer 10 kW in de auto stoppen. Dat scheelt ongeveer 40% (...80 cent per dag).
- als jouw huishouding weinig stroom nodig heeft kan je winst groter zijn
- ik heb de variabele kosten van stroomlevering niet meegenomen omdat ik vast kosten heb. Als jij variabele kosten hebt wordt de winst nog groter.
 
Als je in Nederland woont kun je toch salderen? Als je maar 2kWh aan piek energie produceert, kan ik me niet voorstellen dat je een overschot hebt.

Als je de Tesla gaat opladen op een heel laag vermogen, worden de verliezen veel groter. Heb ergens gelezen dat je het beste op 16A kunt laden om de minste verliezen te hebben.
 
You might want to consider a charger that allows you to put only your excess solar energy in your car:



don't know if that makes sense with just 2kWh solar, but it's an option out there for the solar guys who want to keep all their solar from themselves
 
En als je een Tesla Wall Charger V2 hebt hangen en niet bang bent van wat te knutselen, kan je die ook zelf slim maken met een Raspberry Pi.


Ik heb thuis 2 TWC V2's hangen op 1 RPi doe load balancing op 20A 3 fasen. Nog geen PV, maar dat kan ik later wel aanpassen/uitbreiden en optimaliseren.
 
Wat je ook kan meenemen in je overwegingen:
* iedere kW zonenergie in je EV heeft impact, aangezien er geen energie (grijs) voor opgewekt dient te worden. Dat is mij het meeste waard.
* in geval van een lease auto kan je opgewekte energie waarmee je de auto laadt declareren voor kW tarief van je leverancier. Je laadpas en laadpaal zien namelijk het verschil niet tussen energie van je leverancier en zelf opgewekt.
 
  • Like
Reactions: dutchchili
Milieutechnisch gezien loont het sowieso om overdag bij veel zon te laden.

Bij ons (in Noord Holland) loopt op mooie dagen de netspanning enorm op, soms boven de 250V. Door op die momenten je EV te laden voorkom je dat zon- en windenergie verspild worden doordat die afgeschakeld raken door die hoge spanning. Zonde van die energie.
 
  • Like
Reactions: NielsA and ERvee
Ik heb sinds een paar weken PV en heb het laden op zonnestroom toegevoegd aan mijn eigen Tesla loadbalancer:

Het laden moet je nu nog handmatig starten/stoppen en de keuze tussen "laden op PV" en "maximaal laden" wordt nu gedaan adhv het tijdstip (overdag/nacht). Het werkt aardig:

Screenshot 2022-08-14 at 13.22.36.png


Ik heb 6 kWp aan panelen en met mijn laatste update blijft de teruggaaf/afname binnen de 200W. Dit is de logging:
Code:
Aug 14 11:19:35  P1 returned is  1.0A, Tesla is using  3A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:04:16  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:04:49  P1 delivery is  1.9A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:05:22  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:09:50  P1 delivery is  3.2A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  2A.
Aug 14 12:10:45  P1 returned is  1.7A, Tesla is using  3A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:12:23  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:21:33  P1 delivery is  1.0A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:25:37  P1 delivery is  3.3A, Tesla is using  4A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:29:35  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:30:43  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:31:15  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:32:01  P1 delivery is  1.2A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:51:37  P1 returned is  2.7A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  4A.
 
Ik heb sinds een paar weken PV en heb het laden op zonnestroom toegevoegd aan mijn eigen Tesla loadbalancer:
Interessant omdat dit gebruik maakt van de Tesla API om de auto aan te sturen, ipv de laadpaal aan te sturen. Het is dus laadpaal-onafhankelijk, maar ik denk wel dat het je auto wakker houdt.
 
Interessant omdat dit gebruik maakt van de Tesla API om de auto aan te sturen, ipv de laadpaal aan te sturen. Het is dus laadpaal-onafhankelijk, maar ik denk wel dat het je auto wakker houdt.
Als je aan het laden bent is de auto altijd wakker natuurlijk ;)

En dit stukje code draait natuurlijk alleen maar als de auto aan het laden is:

Python:
# only actually do something if the Tesla is charging
charge_state = vehicle_data.get('charge_state',{})
 
Dat is wel een punt hoor. 's Nachts heb ik een detectie zitten op het verbruik: alleen als die omhoog schiet wordt de Tesla gepolld voor de charge_state. Overdag is dat lastiger.. door de PV kan je aan het verbruik niet meer zien of de Tesla aan het laden is. Is er een manier om te detecteren of de Tesla wakker is, zonder hem wakker te maken?
 
Dat is wel een punt hoor. 's Nachts heb ik een detectie zitten op het verbruik: alleen als die omhoog schiet wordt de Tesla gepolld voor de charge_state. Overdag is dat lastiger.. door de PV kan je aan het verbruik niet meer zien of de Tesla aan het laden is. Is er een manier om te detecteren of de Tesla wakker is, zonder hem wakker te maken?
Dat kan. Als de Tesla slaapt zal vehicles[0]['state'] niet de waarde 'online' hebben:

Code:
with teslapy.Tesla(tesla_user) as tesla:
    try:
      tesla.fetch_token()
      vehicles = tesla.vehicle_list()
    except teslapy.HTTPError as e:
      print(f"{type(e).__name__}: {str(e)}")
      sys.exit(1)
      
    if vehicles[0]['state'] != 'online':
      ....

Ik gebruikte dit in een vergelijkbaar zonnestroomlaadscriptje om te wachten tot de Tesla wakker werd door externe oorzaak (lees: ikzelf via de app).
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: RichieB and Maarten
Ik heb sinds een paar weken PV en heb het laden op zonnestroom toegevoegd aan mijn eigen Tesla loadbalancer:

Het laden moet je nu nog handmatig starten/stoppen en de keuze tussen "laden op PV" en "maximaal laden" wordt nu gedaan adhv het tijdstip (overdag/nacht). Het werkt aardig:

View attachment 844444

Ik heb 6 kWp aan panelen en met mijn laatste update blijft de teruggaaf/afname binnen de 200W. Dit is de logging:
Code:
Aug 14 11:19:35  P1 returned is  1.0A, Tesla is using  3A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:04:16  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:04:49  P1 delivery is  1.9A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:05:22  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:09:50  P1 delivery is  3.2A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  2A.
Aug 14 12:10:45  P1 returned is  1.7A, Tesla is using  3A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:12:23  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:21:33  P1 delivery is  1.0A, Tesla is using  5A. Changing Tesla to  4A.
Aug 14 12:25:37  P1 delivery is  3.3A, Tesla is using  4A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:29:35  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:30:43  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:31:15  P1 delivery is  1.1A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:32:01  P1 delivery is  1.2A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  1A.
Aug 14 12:51:37  P1 returned is  2.7A, Tesla is using  2A. Changing Tesla to  4A.

Dat is interessant, ik ben nog redelijk nieuw hiermee maar heb sinds kort zonnepanelen met micro omvormers van Enpase. Daarnaast lees ik mijn slimme meter uit met een P1 kabel en die is gekoppeld aan een ICS-2000. Het gedeelte begrijp ik, maar hoe haal je op dit moment de informatie van de P1? (API, of waar komt deze bij jou vandaan?)
 
Geïnspireerd door dit bericht over lagere vergoedingen voor energie teruglevering heb ik eens gekeken naar mijn eigen tarieven.
Ik kwam tot de conclusie dat ik beter overdag kan laden als de zon schijnt, dan 's nachts.

Met een daltarief van zo'n 12 cent en een piektarief van 13 cent, en 6 cent voor teruglevering, kan ik overdag goedkoper laden, omdat ik de levering van 'dure stroom' kan voorkomen met mijn zonnepanelen.

Om het maximale uit de zonnestroom te halen moet ik de auto dus 'heel langzaam' opladen omdat de panelen max 2 kWh produceren.
Opladen met 5 tot 8 Ampere lijkt dan het beste. Er zijn dagen dat ik de auto niet gebruik en het dus prima is dat het super traag gaat (5 km / uur bij 5A).

Wat is jullie ervaring met langzaam laden? Gaat dat juist efficiënt vergelijken bij 30A (enkele fase), of juist minder efficiënt.

En dan de winst:
- vanaf 3 kW zonnestroom is het goedkoper om overdag te laden met de genoemde tarieven
- op een goede dag als ik 20 kWh zonnestroom opwek, kan ik ongeveer 10 kW in de auto stoppen. Dat scheelt ongeveer 40% (...80 cent per dag).
- als jouw huishouding weinig stroom nodig heeft kan je winst groter zijn
- ik heb de variabele kosten van stroomlevering niet meegenomen omdat ik vast kosten heb. Als jij variabele kosten hebt wordt de winst nog groter.
Ik heb zelf een Zappi V2. Deze kan je zelf eenvoudig zo instellen dat er alleen geladen wordt als je overproductie van je zonnepanelen hebt. Je kunt ook instellen dat als er overdag niet voldoende is geladen, de auto ‘s nachts alsnog wordt geladen. Al met al flexibel in te stellen. Je hoeft zelf niet te knutselen met een RPi of een andere tool. Gewoon via de app instellen en het werkt.
 
Ik ben hier ook mee aan het stoeien geweest om de overcapaciteit in de auto te laden.
Ik vraag me alleen af wat het doet met de accu en de betrouwbaarheid?
Ik poll ongeveer elke 5 minuten wat de overcapaciteit is en zeker in de lente/herfst zit daar veel verschil in.
Dus dan start het laden, stopt het laden, schakelt hij lager naar 2 ampere, dan weer op naar 3 ampere, enzovoorts.
 
Geïnspireerd door dit bericht over lagere vergoedingen voor energie teruglevering heb ik eens gekeken naar mijn eigen tarieven.
Ik kwam tot de conclusie dat ik beter overdag kan laden als de zon schijnt, dan 's nachts.

Met een daltarief van zo'n 12 cent en een piektarief van 13 cent, en 6 cent voor teruglevering, kan ik overdag goedkoper laden, omdat ik de levering van 'dure stroom' kan voorkomen met mijn zonnepanelen.

Om het maximale uit de zonnestroom te halen moet ik de auto dus 'heel langzaam' opladen omdat de panelen max 2 kWh produceren.
Opladen met 5 tot 8 Ampere lijkt dan het beste. Er zijn dagen dat ik de auto niet gebruik en het dus prima is dat het super traag gaat (5 km / uur bij 5A).

Wat is jullie ervaring met langzaam laden? Gaat dat juist efficiënt vergelijken bij 30A (enkele fase), of juist minder efficiënt.

En dan de winst:
- vanaf 3 kW zonnestroom is het goedkoper om overdag te laden met de genoemde tarieven
- op een goede dag als ik 20 kWh zonnestroom opwek, kan ik ongeveer 10 kW in de auto stoppen. Dat scheelt ongeveer 40% (...80 cent per dag).
- als jouw huishouding weinig stroom nodig heeft kan je winst groter zijn
- ik heb de variabele kosten van stroomlevering niet meegenomen omdat ik vast kosten heb. Als jij variabele kosten hebt wordt de winst nog groter.

ik maak er een spelletje van, ondanks je gewoon mag salderen. Heb sinds maart rond de 80% geladen aan zonnestroom. Heb wel het geluk op een zonnige dat mijn zonnepanelen 5-6 uur lang boven de 5 KW leveren (piek rond de 7,1KW), en het laden dus ook echt zin heeft.
 
  • Like
Reactions: RichieB