Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met ramen tinten?

This site may earn commission on affiliate links.
Hoeveel % heb je jouw zijruiten en achterruit laten tinten?

Dat is idd iets om goed te overwegen. Ik heb de achterruit en het achterste dak geheel laten tinten, maar nu het donkerder wordt op straat is het nadeel dat je auto's en fietsers achter je erg slecht ziet. Ik vind het achteraf ook jammer dat mijn zoontje op de achterbank nu minder ziet als hij omhoog kijkt. Kortom, als ik het nog eens zou moeten doen, zou ik waarschijnlijk alleen de zijruiten voor en achter laten tinten.
 
@SergeLangendoen , Als je de achterruit met 20% tint, zie je dan nog wel wat door de binnenspiegel in het donker? Die dimt ook nog eens automatisch.

Ik vind echt het te donker. Je ziet alleen sterk gedimde lichten. Fietsers zonder licht zie je echt niet, als ik dit had geweten...... Folie zit er pas sinds afgelopen dinsdag op, maar overweeg al om hem te laten verwijderen. Echt zonde van het geld, maar veiligheid vind ik veel belangrijker;)

Wellicht dat ik nog 38% aan laat brengen (of 50%), omdat de achter zijramen 20% hebben. Heb je bij 38% wel nog goed zicht?

....en ook maar eens kijken of mijn leverancier me nog tegemoet wil komen. Die had me hier wel voor mogen waarschuwen, toch?
 
  • Informative
Reactions: MaSansky
Hoeveel % heb je jouw zijruiten en achterruit laten tinten?

Ik weet het niet meer precies. Ik wilde eerst 20% doen, maar kreeg het advies om dat niet te doen, want: erg donker. Ik denk dat het uiteindelijk iets van 35% is geworden, want je kunt, afhankelijk van het licht nog aardig naar binnen kijken. Voor heb ik 55% laten doen, zodat er nauwelijks kleurverschil is tussen voor- en achterruiten. Maar zelfs met een relatief lichte tint wordt de achterruit en zeker ook het dak naar mijn zin te donker voor in de avond en nacht.

En beetje getint glas vind ik wel mooi. Ik zie nu veel nieuwe Tesla's rijden waar je 'dwars' door heen kijkt, als een aquarium en dat vind ik geen gezicht.
 
  • Like
Reactions: Kiprich
Dus zelfs 38% ervaar je al als te donker? Ai, dat is jammer.... nog meer mensen met 38% of 50% die het ‘s avonds nog te donker vinden?

Ik heb bij het laten plaatsen van de folie geen % doorgegeven en vertrouwd op de ervaring van de leverancier. Die heeft achter dus 20% geplakt (achterdeuren en achterruit). Als ik de folie (20%) van de achterruit nu laat verwijderen, dan wordt het contrast met de zijruiten wel erg groot.

Iemand een advies (veiligheid versus effect versus style)?
 
Onze levercier wil tegen kostprijs van de folie, de folie van 20% verwijderen en vervangen. Zeer goede service!

Overigens had hij nog nooit klachten gehad over de 20%, wat ik gezien mijn eigen ervaring en de ervaringen op dit forum wel bijzonder vind. Maar goed, dat is een "zijstraat".

Nu is het natuurlijk de vraag welk tint % we moeten nemen. Hij kan natuurlijk niet bezig blijven;)

HIj kan varieren met klassen van 5%, dus 20-25-35 etc.

Voor ons is zicht door de achteruikijkspiegel ('s avonds) heel belangrijk, en natuurlijk demping van zonlicht/warmte. Op de achterste zijruiten hebben we 20%. Welk % adviseren jullie voor de achterruit? Ik denk zelf aan 45 a 55%

Weten jullie wat de standaard% af fabriek zijn bij bijvoorbeeld een Volvo?
 
@Luc2000 De fabrieks tint van Volvo is een beetje afhankelijk van het type, maar die neigt meer naar 20%. Als ik naar de V90 en V60 van de buren kijk, klopt dat ook wel redelijk, die ramen waren een stuk donkerder dan de getinte ramen in mijn Passat. Ik rij nu een Outlander en die zit ook dichter bij de 20% dan de 30%. Voor mijn Tesla zit zit ikzelf te denken aan 30-35%, zodat de achterruit nog goed licht laat zien (aangezien de standaard raamtint van een Tesla al iets donkerder is dan de standaard raamtint van een Passat, wordt hij hopelijk iets donkerder dan een fabrieks getinte Passat).

Wel netjes van je leverancier dat hij de achterruit vervangt! De kosten van ramen tinten zijn met name arbeidsloon volgens mij.
 
  • Love
Reactions: Arnout 2904
Mijn buurman heeft ook een af fabriek getinte Volvo. Maar daar kun je van buiten makkelijk doorheen kijken (zowel achterdeuren als achterruit). Bij de Tesla zie je vanaf buiten vrijwel niets. Dus combinatie van 20% met fabrieksramen van Tesla maken blijkbaar veel (!) donkerder, dan bij Volvo

Is er misschien ergens een site met voorbeelden van tint % in het donker?

Zou 45 a 50% in mijn geval nog zin hebben?


...en zeker heel netjes van de levarancier. Folie schijnt overigens best nog kostbaar te zijn. Maar bij hem krijg ik wel kwaliteit.

Als dank daarom even wat reclame
Mijnautoruit.nl in Houten ;)
 
  • Funny
Reactions: Kiprich
Google op tesla tint 40% (bijvoorbeeld), vaak krijg je redelijk wat hits vanuit Amerika. Ook op youtube staan behoorlijk wat bedrijven die hun tintkwaliteit showen.

Vervelende van foto's is wel dat de tint niet altijd even goed te zien is.
 
Begin november afspraak in Apeldoorn. Wrap, chrome delete en ramen tinten. Op de ramen van de achterdeuren gaat 22% en op de achterruit een tint lichter (35% is dat meen ik). Verschil met een achterruit met folie van 22% zie je van binnen goed, van buiten valt niet op dat de zijramen nu donkerder zijn.

Achterruit wordt tot op de bovenste draad van de ruitverwarming geplakt. Levert een heel klein kleurverschil op tussen de folie en de ruit boven de hoofden van de passagiers. Maar anders vind ik het daarboven veel te donker worden. Voorramen gaan op 55%.
 
  • Helpful
Reactions: Hans_TM3
@SergeLangendoen , Als je de achterruit met 20% tint, zie je dan nog wel wat door de binnenspiegel in het donker? Die dimt ook nog eens automatisch.

We doen eigenlijk niet anders, en ik heb nog nooit klachten gehad van mijn klanten dat het te donker is.
Het is natuurlijk zo dat vanaf buiten naar binnen donkerder is dan vanaf binnen naar buiten kijken.
Maar het is de wens van onze klanten wat ze willen.
Als lichter gewenst is dan kan dat ook is geen probleem.
Ik hoor eigenlijk alleen als hoofd preferentie het moet warmtewerend zijn voor b.v de kinderen.
En dan kom je ook op deze percentages folie.
 
Vandaag is mijn folie vervangen, 20 naar 45%. Na voor vervanging (na mijn laatste bijdrage in dit draadje) al een zeer vervelende telefonische (m.i. onnodige) discussie te hebben gehad met de leverancier, n.a.v. mijn vragen m.b.t. advies te plaatsen %, was vanmiddag voor mij de maat echt vol. Mijn echtgenote was er na het genoemde telefoontje eigenlijk al klaar mee...

Nadat ik de auto had opgehaald, zag ik direct bij thuiskomst op de rand van het dakraam duidelijk een “beschadiging” ter hoogte van de middenstijl van het dak. Daarop een app gestuurd met foto, waarin ik aangaf dat er blijkbaar iets niet goed gegaan was met een scherp voorwerp (het leek op een kras, stof dak was iets daarnaast (niet op foto) ook zeer licht (!) beschadigd) en of de kras hersteld kon worden. Werd meteen terug gebeld (wederom enigszins geïrriteerd) en ben direct weer langs gereden. Bleek geen kras o.i.d. maar lijmresten.

Ok, helder, oorzaak duidelijk.

Maar i.p.v. van even rustig na te denken hoe dit op te lossen ging hij deze lijmresten direct met zijn nagel verwijderen. Effect: folie op de rand beschadigd (zichtbaar en voelbaar, en ook nog eens op een plek waar geen lijmresten zaten...). Ik gaf aan dit erg jammer te vinden. Daarop raakte de leverancier wederom geïrriteerd en kwamen de verwijten als “dit is mij nog nooit gebeurd” etc etc. Argumenten waar je als consument nooit zoveel mee kan.

Ja, ik ben kritisch, maar zelfs de aflevering van de Tesla vond ik een zeer positieve ervaring;) Dus zeker geen “spijkers op laag water zoeker”. Maar ook kleine duidelijk zichtbare zaken, meld ik.

Laat ik voorop stellen dat ik het echt goede service vond dat de folie tegen een zeer faire prijs vervangen werd, maar dan mag ik toch wel wijzen op direct duidelijk zichtbare (maar gelukkig geen grote) afwijkingen en vragen om oplossingen? Ben er daarbij echt niet met een loupe langs gegaan;) Dan hoef je als leverancier niet meteen met hoge en boze toon te gaan wijzen naar de klant (überhaupt nooit verstandig). Gewoon rustig even overleggen.

Zie foto met lijmresten na vervanging folie en na (poging) verwijderen lijm (minder goed zichtbaar op foto).

Jammer dit soort ervaringen....

Auto blijft super;)
 

Attachments

  • 830E806A-13E4-427E-9809-F89BE456291A.jpeg
    830E806A-13E4-427E-9809-F89BE456291A.jpeg
    758.8 KB · Views: 165
  • 28E7EE6A-21C7-4B10-8936-13203B688B6E.jpeg
    28E7EE6A-21C7-4B10-8936-13203B688B6E.jpeg
    708.6 KB · Views: 136
Last edited:
We doen eigenlijk niet anders, en ik heb nog nooit klachten gehad van mijn klanten dat het te donker is.
Het is natuurlijk zo dat vanaf buiten naar binnen donkerder is dan vanaf binnen naar buiten kijken.
Maar het is de wens van onze klanten wat ze willen.
Als lichter gewenst is dan kan dat ook is geen probleem.
Ik hoor eigenlijk alleen als hoofd preferentie het moet warmtewerend zijn voor b.v de kinderen.
En dan kom je ook op deze percentages folie.

Hoor en lees op dit punt zeer verschillende verhalen. Sommige mensen gebruiken de achterruit niet, die hebben het liefst 0%;) Daarnaast zijn er ook leveranciers en gebruikers die <35% (zeker bij een M3) afraden.

Persoonlijk blijf ik 20%, in ieder geval bij een M3, in combinatie met gedimde binnenspiegel en (schijnbaar) af fabriek reeds licht getinte ramen ‘s avonds zeer donker en gevaarlijk vinden.