Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoor twee verschillende verhalen over Superchargers voor niet-Tesla's in binnen en buitenland. Tesla zelf zegt formeel dat er op SuC locaties geen onderscheid wordt gemaakt tussen Tesla's en niet-Tesla's - ook niet als het erg druk is. Van andere bronnen hoor ik dat er wel een bepaald onderscheid is. Zo zouden drukke SuC locaties met >=60% bezette stalls niet meer als beschikbaar aangeven worden in de Tesla app (of zelfs het niet meer toestaan voor derden om te laden). Wie weet hoe het echt zit?
 
Ik hoor twee verschillende verhalen over Superchargers voor niet-Tesla's in binnen en buitenland. Tesla zelf zegt formeel dat er op SuC locaties geen onderscheid wordt gemaakt tussen Tesla's en niet-Tesla's - ook niet als het erg druk is. Van andere bronnen hoor ik dat er wel een bepaald onderscheid is. Zo zouden drukke SuC locaties met >=60% bezette stalls niet meer als beschikbaar aangeven worden in de Tesla app (of zelfs het niet meer toestaan voor derden om te laden). Wie weet hoe het echt zit?
Teslabjorn heeft aangegeven dat in Noorwegen alleen strategische laadlocaties zijn vrijgegeven voor niet-tesla's m.a.w. daar waar veel Tesla's laden en redelijkwijs een laadfile is te verwachten, is laden door niet-Tesla's niet mogelijk. Dubbele ontkenning, altijd leuk om te lezen ;)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Yero and ERvee
Eigenlijk precies het tegenovergestelde van dit topic en daarom wellicht on-topic. Ik maak intussen gebruik van de Bonnet laadapp en daarmee laad je goedkoper bij Fastned (en volgens mij ook al Ionity) dan bij de Tesla superchargers. € 50,- pre-paid en dan betaal je € 0,29 per Kw. Nog verschillende actiecodes, eerste maand gratis etc. Heb hem nu voor het eerst gebruikt omdat bij mijn huis Allego chargers staan, één flat fee overal.
Mij zie je voorlopig niet meer bij de Superchargers.
 
Recent naar Oostenrijk en terug gereden, en viel erg goed mee, ook op terugweg zondag.

Nu, het overwicht in Duitsland is ook vooral Model 3 en Y, ik heb een paar e-trons zien rijden maar die hadden allemaal een Nederlands kenteken, en de rest was een Taycan aan de supercharger in Limburg. In Erlangen heb ik de enige Polestar 2 gezien, en die stond op een supercharger plek te laadpaalkleven (kabel niet ingestoken).
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Eigenlijk precies het tegenovergestelde van dit topic en daarom wellicht on-topic. Ik maak intussen gebruik van de Bonnet laadapp en daarmee laad je goedkoper bij Fastned (en volgens mij ook al Ionity) dan bij de Tesla superchargers. € 50,- pre-paid en dan betaal je € 0,29 per Kw. Nog verschillende actiecodes, eerste maand gratis etc. Heb hem nu voor het eerst gebruikt omdat bij mijn huis Allego chargers staan, één flat fee overal.
Mij zie je voorlopig niet meer bij de Superchargers.
Zelfs zonder pre paid is Bonnet goedkoper dan Tesla. Het is alleen jammer dat snelladers in het oosten van het land wat dun bezaaid zijn. Die 50 kW Fastned bij Scheemda kun je dat snelladen noemen?
 
Eigenlijk precies het tegenovergestelde van dit topic en daarom wellicht on-topic. Ik maak intussen gebruik van de Bonnet laadapp en daarmee laad je goedkoper bij Fastned (en volgens mij ook al Ionity) dan bij de Tesla superchargers. € 50,- pre-paid en dan betaal je € 0,29 per Kw. Nog verschillende actiecodes, eerste maand gratis etc. Heb hem nu voor het eerst gebruikt omdat bij mijn huis Allego chargers staan, één flat fee overal.
Mij zie je voorlopig niet meer bij de Superchargers.
Binnenkort een trip naar Frankrijk maken...
Het gaat een mix worden van Ionity & Tesla SUC's.
Enkel Ionity gaf voor mijn route +30 min aan.
Enkel Tesla was dan "te duur" & ook iets verder.

Ionity zit trouwens nog niet in Bonnet... Zou er wel aankomen voor de zomervakantie.
EDIT: Lijkt nu wel al inorde te zijn... Er staan chargers van Ionity in hun mapje in de app & website.
 
Last edited:
Ik heb bij die Bonnet een Maingau-gevoel: jaartje lang goedkope tarieven, en dan gewoon dezelfde tarieven als de andere MSP's...

Maar goed, het is wel nodig... Zelfs ik vind tarieven van 60 cent per kWh al normaal en dat hoort het niet te zijn.
 
Ach het lijkt zo wel en standaard te worden. Elk jaar staat er wel een dienst op die eerst moet werven en daarna de prijzen omhoog gooit. Het is een beetje hetzelfde als overstappen met een energie contract.
Klopt, altijd iets voor de grote vakantie. Voor de occasionele lader is het niet de moeite om voor die paar euro telkens nieuwe laadkaarten te verzamelen. Voor grotere gebruikers en straatladers waarschijnlijk wel.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Klopt, altijd iets voor de grote vakantie. Voor de occasionele lader is het niet de moeite om voor die paar euro telkens nieuwe laadkaarten te verzamelen. Voor grotere gebruikers en straatladers waarschijnlijk wel.
De titel van dit draadje is ervaringen met van/met niet Tesla laders bij een Supercharger, maar ik lees alleen maar beschouwingen over mogelijke problemen, drukte of prijzen enz. Zijn er eigenlijk wel niet-Tesla laders bij de Suc’s ??
 
Aan de huidige prijzen zullen er niet veel.ervaringen binnen komen.
Ik denk dat velen, zoals ook ik, bijna enkel snelladen gebruiken op vakantie. Dan moet je het sowieso bij één of andere provider doen. En dan wil ik gewoon laden waar ik niet met aanschuiven. Voor die ene keer per jaar ga ik me dan geen zorgen maken dat ik ergens tien euro meer zou moeten betalen. Als SuC vol staat, heb ik heb probleem om extra te betalen aan Ionity en ik ga er van uit dat het omgekeerde geldt voor de e-tronrijder. Ik vermoed alleen dat de beschikbaarheid van SuC nog niet zo gekend is bij niet-Teslarijders, waardoor het dit jaar allemaal wel zal meevallen.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Rqcg
Ik denk dat velen, zoals ook ik, bijna enkel snelladen gebruiken op vakantie. Dan moet je het sowieso bij één of andere provider doen. En dan wil ik gewoon laden waar ik niet met aanschuiven. Voor die ene keer per jaar ga ik me dan geen zorgen maken dat ik ergens tien euro meer zou moeten betalen. Als SuC vol staat, heb ik heb probleem om extra te betalen aan Ionity en ik ga er van uit dat het omgekeerde geldt voor de e-tronrijder. Ik vermoed alleen dat de beschikbaarheid van SuC nog niet zo gekend is bij niet-Teslarijders, waardoor het dit jaar allemaal wel zal meevallen.
Gho, ligt er natuurlijk allemaal aan.
Ben vorig jaar naar Kroatië gegaan met aanhangwagen. In totaal zo'n 543kwh aan superchargers.
Dan is het verschil met de huidige prijzen en dan bv een bonnet wel groot.

0,30€ voor fastned/ionity
0,59€ (weet niet wat de exacte prijzen ongeveer zijn maar zal hier rond zijn denk ik) voor tesla superchargers

Scheelt dus een pak geld wat je kan uitsparen +-150 euro voor de hele trip.

Dus denk met de huidige prijssetting er maar weinig niet-tesla's gaan laden bij tesla superchargers.
Het eerste piloot project was nog met prijzen waar Tesla VEEL goedkoper was dan eender welke aanbieder.

Aan andere kant... Bij Tesla ben je praktisch zeker van plek om te laden.
Zeker als je de trip tijdens de nacht doet.
 
514F8AE5-1043-40D1-810E-D6C70679CAE0.jpeg


Afgelopen maandag bij Valenciennes (Frankrijk), twee Mustangs die samen vier laadpalen blokkeerden, waarna een tesla “creatief” werd, om toch te kunnen laden. Verder een Peugeot die wel zoals een tesla aan de lader stond. Verder viel me op dat de Laadkabel bij de mustangs erg strak stond, zal niet goed zijn voor de levensduur…

Ik begon toch te twijfelen of dit een goede zet was van tesla…