Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
“daar is ook een wachtrij dus dacht laat ik Ionity proberen”.
Ik begrijp het, maar logisch is het niet als je bij een 12 stall supercharger moet wachten, en dan beslist om naar een IONITY locatie te rijde met 4 stalls. Statistisch gezien gaat de wachtrij bij de supercharger namelijk sneller.

Ik heb 1 keer in een laadfile gestaan, aan de supercharger Zwolle voor de uitbreiding. Ik had 4 auto's voor me en heb 10 minuten moeten wachten, net omdat er elke paar minuten iemand klaar was met laden en iemand voor me kon inprikken en de wachtrij dus snel korter werd.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Dat wordt hier overal tegengesproken. Op enkele uitzonderingen na. Ik zie eerder klachten over files bij Ionity en fastned.
Afgelopen weekeinden het eens in de gaten gehouden maar in Frankrijk en Duitsland waren er bij SuC’s ook wachtrijen. En veel meer dan andere jaren. De verkoop is daar explosief gestegen en dat merk je nu. SUC MAP
 
Afgelopen weekeinden het eens in de gaten gehouden maar in Frankrijk en Duitsland waren er bij SuC’s ook wachtrijen. En veel meer dan andere jaren. De verkoop is daar explosief gestegen en dat merk je nu. SUC MAP
Hou er wel rekening mee dat er ook genoeg supercharger locaties in Duitsland zijn met maar 8, 6 of zelfs maar 4 stalls. Die lopen snel vol.

Maar er zijn genoeg V3 opties met 12 en meer stalls, dus als je gewoon de kleine superchargers vermijd, heb je zelden last van files.

Dus bv Oberhonnefeld of Limburg ipv Mogendorf, Kleinostheim, Weibersbrunn, Dettelbach en Erlangen ipv Wertheim en Geiselwind, Rosenheim ipv Bernau, etc...

Overigens merkte ik enkele weken terug dat de Tesla navi automatisch de supercharger wijzigt naar bezetting... Ik reed origineel naar Waldlaubersheim (8xV2) en hij paste dat aan naar eerst Gensingen (22xV3) en dan Pfalsfeld (16xV2).
 
  • Like
Reactions: OttoR and nico180
Vandaag voor het eerst een SUC gehad die overbezet was. We reden van Avignon naar Poiters. Kort voor Vienne gaf de navigatie opeens aan dat we in Vienne 10 min extra moesten laden en schakelde van Clermont Ferrand naar Montlucon. Na een beetje zoeken kwamen we erachter dat er een icoontje van een klokje stond bij Clermont Ferrand. Hoewel we de 10 min laden in Vienne oversloegen (vrouwlief vond dat onzin want we 'zaten nog vol') hebben we Montlucon prima gehaald. Daar voldoende stalls aanwezig om niet eens te hoeven pairen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Afgelopen weekeinden het eens in de gaten gehouden maar in Frankrijk en Duitsland waren er bij SuC’s ook wachtrijen. En veel meer dan andere jaren. De verkoop is daar explosief gestegen en dat merk je nu. SUC MAP
1 zaterdag in de zomer en 2 in de winter. 99% van de dagen geen problemen dus. Ik weiger rekening te houden met 1 % uitzonderingen. En hopelijk Tesla ook. Zou slecht beheer zijn om geld in te zetten om die 1% te willen oplossen. Iedereen was op voorhand verwittigd.
 
Als je de dat kaartje zo ziet dan zijn we in Nederland toch belachelijk verwend met al die SuC's waarvan velen met 15 of zelfs 20+ plekken.

En dan beseffend dat er in Nederland maar liefst 81.000 palen staan, waarvan 3.000 snelladers voor zo'n 725.000 (deels) elektrische auto's.

Zeker! Ik verbaas mij regelmatig over het dichte netwerk van SuC's en andere laders. Het woordlaadstress mag wel uit het NL woordenboek :)
 
  • Like
Reactions: OttoR
1 zaterdag in de zomer en 2 in de winter. 99% van de dagen geen problemen dus. Ik weiger rekening te houden met 1 % uitzonderingen. En hopelijk Tesla ook. Zou slecht beheer zijn om geld in te zetten om die 1% te willen oplossen. Iedereen was op voorhand verwittigd.
Je ziet over het hoofd dat de gemiddelde Belg zijn auto kiest op basis van zijn vakantie.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Je ziet over het hoofd dat de gemiddelde Belg zijn auto kiest op basis van zijn vakantie.
Inderdaad en door alle misinformatie en clickbait denkt hij nog streeds dat dat een ICE moet zijn.
Het is vechten tegen de bierkaai. Ik krijg het in mijn eigen familie nog niet allemaal getackled. Ik ben gestopt met antwoorden op alle negativiteit op open FB groepen.
Hier zijn we nog relatief veilig. Af en toe een uitschuiver wel, maar die krijgt dan het ganse forum over zich heen. Wat ook weer leuk is 😉.
 
Ach….. Als je gaat vliegen sta je tegenwoordig op sommige dagen ook minimaal 4 uur in de rij te wachten. Die enkele keer dat je moet wachten om te laden valt dan best wel mee ;)

Je zegt het als grapje, maar het is inderdaad rampzalig. Ten eerste kan je in het vliegtuig veel minder meenemen dan in een auto. Bagage extra is behoorlijk aan de prijs. Dan naar de luchthaven rijden. Stel naar Schiphol, rekening houdend met vertraging. Dan parkeren. Duur en kost tijd. Dan in een vier uur durende rij om koffers kwijt te kunnen, security en boarding. Zeker met (kleine) kinderen geen pretje. Hopelijk nog tijd voor kort toiletbezoek. Dan vlucht: wel razendsnel maar tenzij je business class vliegt is het woord comfortabel niet echt van toepassing. Op plaats van bestemming wachten op bagage. Moet je nog het geluk hebben dat alles komt :-( Dan taxi of of auto ophalen...

Hoe verder weg, hoe aantrekkelijker het is, maar voor minder dan 500-800 km denk ik dat de auto een mooi alternatief is. Ik reken ongeacht hoe, altijd één dag heen en één dag terug als 'reisdagen'. Met vliegtuig zie ik dat *tegenwoordig* als een verloren vakantiedag. In de auto: alle spullen mee, luxe zitten, zelf bepalen waar je wat eet, wanner je stopt enz....

Qua kosten weet ik niet precies: maar stel 1600 km maal 10ct de km = 160 euro. Deel dat eens door aantal personen...

Dan nog het voordeel dat je op locatie geen auto hoeft te huren of taxi's te nemen.

En voor de gelukkigen met lifelong free superchargen is he helemaal een non-issue :)

Ga je verder weg, dan gaat tijd meespelen. Canarische eilanden, Zuid Italië verder het oostblok in, dan ben je paar dagen aan het reizen. Zie je dat als vakantie, no problem. Maar anders is vliegtuig handiger.

OEPS: ik zie dat ik wel erg off-topic ga. Excuus.
 
Ten eerste kan je in het vliegtuig veel minder meenemen dan in een auto. Bagage extra is behoorlijk aan de prijs.
Het viel mij vanmorgen op de E17 tussen Gent en Kortrijk weer op. Nederlandse wagens met X-benen wegens overladen, dakkoffer er op en nog eens een aanhangwagen ook. Met wat dat kost aan extra verbruik en tijdverlies, kan je op je bestemming plaatse veel zaken kopen, die je dan niet hoeft mee te nemen.
En als ze low cost vliegen, kan alles ineens in een cabin case, want een valies kost extra.
 
Een goede Hollander heeft natuurlijk wel zijn zakken aardappelen en blikken groente bij zich! :)

Ach, hier valt op dat de Belgen niet willen snappen dat er snelheidslimieten gelden, en ze worden boos als je niet aan de kant gaat als je aan het inhalen bent met 100 km/h op de GPS. Zo is er altijd wat. ;)
 
Het viel mij vanmorgen op de E17 tussen Gent en Kortrijk weer op. Nederlandse wagens met X-benen wegens overladen, dakkoffer er op en nog eens een aanhangwagen ook. Met wat dat kost aan extra verbruik en tijdverlies, kan je op je bestemming plaatse veel zaken kopen, die je dan niet hoeft mee te nemen.
En als ze low cost vliegen, kan alles ineens in een cabin case, want een valies kost extra.
Helemaal eens. Ging mij meer om kleding, babyspullen, sport artikelen ed.

Ik heb het ook nooit begrepen dat mensen eten meenemen. Juist leuk om in een 'andere' supermarkt of nog beter: kleine lokale winkeltjes wat te kopen.... Idem voor toiletartikelen.

Wellicht heb jij een andere partner, maar als ik vlieg heeft mijn vrouw echt niet genoeg aan een cabin case maar zit ik met minimaal twee extra koffers :cool:
 
  • Like
Reactions: Phil V
Je zegt het als grapje, maar het is inderdaad rampzalig. Ten eerste kan je in het vliegtuig veel minder meenemen dan in een auto. Bagage extra is behoorlijk aan de prijs. Dan naar de luchthaven rijden. Stel naar Schiphol, rekening houdend met vertraging. Dan parkeren. Duur en kost tijd. Dan in een vier uur durende rij om koffers kwijt te kunnen, security en boarding. Zeker met (kleine) kinderen geen pretje. Hopelijk nog tijd voor kort toiletbezoek. Dan vlucht: wel razendsnel maar tenzij je business class vliegt is het woord comfortabel niet echt van toepassing. Op plaats van bestemming wachten op bagage. Moet je nog het geluk hebben dat alles komt :-( Dan taxi of of auto ophalen...

Hoe verder weg, hoe aantrekkelijker het is, maar voor minder dan 500-800 km denk ik dat de auto een mooi alternatief is. Ik reken ongeacht hoe, altijd één dag heen en één dag terug als 'reisdagen'. Met vliegtuig zie ik dat *tegenwoordig* als een verloren vakantiedag. In de auto: alle spullen mee, luxe zitten, zelf bepalen waar je wat eet, wanner je stopt enz....

Qua kosten weet ik niet precies: maar stel 1600 km maal 10ct de km = 160 euro. Deel dat eens door aantal personen...

Dan nog het voordeel dat je op locatie geen auto hoeft te huren of taxi's te nemen.

En voor de gelukkigen met lifelong free superchargen is he helemaal een non-issue :)

Ga je verder weg, dan gaat tijd meespelen. Canarische eilanden, Zuid Italië verder het oostblok in, dan ben je paar dagen aan het reizen. Zie je dat als vakantie, no problem. Maar anders is vliegtuig handiger.

OEPS: ik zie dat ik wel erg off-topic ga. Excuus.
Typisch dat zelfs op dit forum het milieu aspect niet genoemd wordt.
Zeker op de korte afstanden is het qua vervuiling belachelijk om vliegen überhaupt te overwegen.
Wij zijn voor de zoveelste keer in Spanje met de X, heerlijk ontspannen reis op grotendeels Franse kernenergie.. Minder CO lukt haast niet 😏
 
Typisch dat zelfs op dit forum het milieu aspect niet genoemd wordt.
Zeker op de korte afstanden is het qua vervuiling belachelijk om vliegen überhaupt te overwegen.
Wij zijn voor de zoveelste keer in Spanje met de X, heerlijk ontspannen reis op grotendeels Franse kernenergie.. Minder CO lukt haast niet 😏
Aardig off topic maar toch. Ik dacht dat Tesla SuC altijd groene stroom (wind, zon en water) was.

Weet iemand of dit klopt?
 
Typisch dat zelfs op dit forum het milieu aspect niet genoemd wordt.
Zeker op de korte afstanden is het qua vervuiling belachelijk om vliegen überhaupt te overwegen.
Wij zijn voor de zoveelste keer in Spanje met de X, heerlijk ontspannen reis op grotendeels Franse kernenergie.. Minder CO lukt haast niet 😏
Toch is met de auto of trein niet altijd handig. Probeer eens (zakelijk) naar Cardiff te reizen, met het vliegtuig heen en terug op dezelfde dag, of 1 dag heen andere dag terug na vergaderingen 2 dagen, Met de auto ben je tenminste 2 dagen reistijd kwijt, en Wales heeft niet echt iets met EV's (geen laders). Maar 1 Tesla en 1 BMW i3 gezien daar.
 
Een jaar of wat geleden in elk geval nog niet. Wel aangekondigd per 2021: Tesla says it will power all Superchargers with renewable energy this year
Maar ik zie niet of het doorgevoerd is. Dan zou ik verwachten dat ze het meer uitdragen.
Nu ja en dat blijft natuurlijk een kwestie van certificaten handel. Als een SuC naast een kolencentrale staat dan is het toch echt die kolencentrale die de stroom levert.

Uiteindelijk is het goed dat de stroom elders door Tesla wordt ingekocht met een 'groene' herkomst en zal dat uiteindelijk die kolencentrale ook verdrijven.

Ik vind het netter om naar de srroommix in een regio te kijken. 😊