Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Nu ja en dat blijft natuurlijk een kwestie van certificaten handel. Als een SuC naast een kolencentrale staat dan is het toch echt die kolencentrale die de stroom levert.

Uiteindelijk is het goed dat de stroom elders door Tesla wordt ingekocht met een 'groene' herkomst en zal dat uiteindelijk die kolencentrale ook verdrijven.

Ik vind het netter om naar de srroommix in een regio te kijken. 😊
zo is t. Zo veel mogelijk groen inkopen allemaal, maakt t aantrekkelijk voor aanbieders om te blijven bouwen en investeren in wind en zonnepanelen en dan krijgen we grijs uiteindelijk wel de markt uit.
 
Nu ja en dat blijft natuurlijk een kwestie van certificaten handel. Als een SuC naast een kolencentrale staat dan is het toch echt die kolencentrale die de stroom levert.
Met stroom geld dat als je ergens een 100% groenestroomcontract hebt, de leverancier de door jou gebruikte MWh's moet kunnen voorzien uit 100% groene productie. Tuurlijk krijg jij naast een kolencentrale grijze elektronen, maar iemand anders die een niet 100% groenestroomcontract heeft, krijgt dan wel 100% groen opgewekte elektronen.
 
Een jaar of wat geleden in elk geval nog niet. Wel aangekondigd per 2021: Tesla says it will power all Superchargers with renewable energy this year
Maar ik zie niet of het doorgevoerd is. Dan zou ik verwachten dat ze het meer uitdragen.
99.96% Uptime, 100% Renewable
With more than 3,500 Supercharger locations, we own and operate the largest global, fast charging network in the world. Our global network had 99.96% uptime and was 100% renewable in 2021, achieved through a combination of onsite resources and annual renewable matching.

Bron: Impact | Product | Tesla
 
99.96% Uptime, 100% Renewable
With more than 3,500 Supercharger locations, we own and operate the largest global, fast charging network in the world. Our global network had 99.96% uptime and was 100% renewable in 2021, achieved through a combination of onsite resources and annual renewable matching.

Bron: Impact | Product | Tesla
En wat rekenen ze dan voor een CO2 uitstoot van de stroom uit de Superchargers? Ik haal mijn electriciteit ook uit een windmolen ver weg maar reken toch met de nationale electricteitsmix.
 
En wat rekenen ze dan voor een CO2 uitstoot van de stroom uit de Superchargers? Ik haal mijn electriciteit ook uit een windmolen ver weg maar reken toch met de nationale electricteitsmix.
Die begrijp ik niet zo goed.

Snap dat als jij t inkoopt iemand anders die groene stroom niet meer kan inkopen door het beperkte aanbod. Echter je rekent toch ook niet met het gemiddeld verbruik van het Nederlandse (EV) wagenpark?
 
Ik bereken mijn CO2 uitstoot niet.
Wat ik wel weet dat mijn zonnepanelen mijn huis voorzien van stroom en dat ik dan 1700 kWh over heb voor mijn Tesla. De rest zou uit 'groene stroom moeten komen'. Dat zou kunnen want windmolens genoeg in Flevoland, maar we hebben ook een gascentrale in de buurt waarvan binnenkort een gedeelte waterstof gaat worden.
Ik heb geen gas (sinds 1998) ik kreeg heet water van een biomassa centrale. Dat heet tot nu toe ook CO2 neutraal.
Ik heb ook een grote treurwilg in de tuin. :p
Ter compensatie heb ik een Laro om mee te spelen en nog een Volvo voor mijn vrouw mocht ik met de Tesla weg zijn.
 
Ik had voor de gein ff contact opgenomen met Hyundai NL, om te horen wat hun visie is op de combi Tesla SuC en Ioniq5.

Het enigszins ontluisterende antwoord:

“Beste Sander,

Bedankt voor uw bericht. Tesla laadpunten werken exclusief alleen op Tesla voertuigen. U kunt daar met een Hyundai helaas niet terecht. “

“Exclusief alleen”, dat is echt wel heel stellig 🤓
Die hebben de afgelopen jaren toch een paar nieuwsberichten gemist. Of als dit hun manier is om me bij Tesla weg te houden, werkt het bepaald averechts 🤨
 
Net terug van een trip door Noorwegen en de enige chaos door niet-Tesla laders die ik meegemaakt heb was in Zweden bij de Mellbystrand SuC. Een Audi met paardentrailer die behalve twee stalls ook nog de rijbaan tussen de parkeerrijen bezet hield, een ID.4 rijder die na diverse vergeefse pogingen een geschikte laadplek te vinden woedend naar z'n vrouw gebaarde dat ze in moest stappen en boos wegscheurde. Overigens ook een aantal (geleende?) Tesla's die niet wisten waar de laadport zat en dus ook maar half op de weg gingen staan. In Noorwegen zelf geen enkel probleem met niet-Tesla laders.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
In Frankrijk afgelopen weken voldoende VW ID’tjes zien staan. Op 1 suc met 8 laders stonden er 3 en pakte allemaal net dubbele plekken 😕. Laden die VWs ook trager? Want ze stonden er na mijn eigen best lange sessie nog steeds. Verder mooi om al die woedende fransen overal fotos van “gast” laders te zien maken..

Hopelijk bouwt Tesla die laders snel om met wat langere kabels, want er is wat ik zag voldoende animo voor.
 
Daar stonden die dan! Gisteren doorheen Duitsland gereden en amper 1 ID.3 gezien.

Een Nederlander met een e-tron plugde zijn auto in in Erlangen, maar die supercharger staat niet op de kaart als beschikbaar voor niet-Tesla's... "Ging toch ff proberen" zei ie, terwijl ie net proviand uit de McDo had gehaald (wat gek dat je eerst eten gaat halen op een verlaten industrieterrein, en dan pas gaat proberen om te laden).
 
Daar stonden die dan! Gisteren doorheen Duitsland gereden en amper 1 ID.3 gezien.

Een Nederlander met een e-tron plugde zijn auto in in Erlangen, maar die supercharger staat niet op de kaart als beschikbaar voor niet-Tesla's... "Ging toch ff proberen" zei ie, terwijl ie net proviand uit de McDo had gehaald (wat gek dat je eerst eten gaat halen op een verlaten industrieterrein, en dan pas gaat proberen om te laden).
Waarschijnlijk had hij erge honger!
 
Wordt mss wel eens tijd dat Tesla alles openzet voor niet-Tesla’s.. bij een trip door Frankrijk bij de volgende stall gaan laden:

Bourg-Achard Supercharger​

20 stalls v3.

Niet open voor niet Tesla’s…
Stond er fijn te laden als enigste en kwam een i3 aan met slechts 3%.

Na even sukkelen vroeg de man als ik even kon helpen maar helaas de locatie kwam niet in zijn lijst te staan.

Lijkt me geen enkele reden om deze grote locatie niet in te zetten. De man ging maar even laden bij een 11kw paal om zo naar een andere fast charger zo’n 15km verderop.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Daar stonden die dan! Gisteren doorheen Duitsland gereden en amper 1 ID.3 gezien.

Een Nederlander met een e-tron plugde zijn auto in in Erlangen, maar die supercharger staat niet op de kaart als beschikbaar voor niet-Tesla's... "Ging toch ff proberen" zei ie, terwijl ie net proviand uit de McDo had gehaald (wat gek dat je eerst eten gaat halen op een verlaten industrieterrein, en dan pas gaat proberen om te laden).
Vreemd. Ik zie die SUC toch wel op de kaart in de Tesla-App verschijnen en dan lijkt het me logisch dat die man die ook probeert te gebruiken.
Screenshot_20220824-113328_Tesla.jpg