Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ook een feit is hoe langer de kabel hoe minder efficiënt laden te veel verlies door teveel weerstand je moet dan veel meer Kw opladen voor minder te hebben geladen en dus niet 100% efficiënt ondervind het thuis zelfs met langere kabel aan mijn laadpaal. Met Teslafi kan de goed de efficiëntie zien ook door controle hoeveelheid Kw

Ik laad altijd met dezelfde kabel en de efficiency varieert zo gigantisch in Teslafi dat je wel erg veel metingen moet verrichten tenzij je je altijd in het zelfde weer aankomt met dezelfde SoC en dezelfde pack temperatuur.

Dus zeker gelijk dat langere kabels resulteren in een hogere weerstand maar die weerstand is zeer afhankelijk van de vermogens. Bij een snellaadpaal is dit zeer veel van invloed maar als je thuis staat te laden met 10A of 16A zal het weinig uitmaken.

De snelste test is gewoon aan je kabel te voelen. Als deze goed warm is thuis dan zou ik sowieso maar even alle klemmen langs gaan met een schroevendraaier want dat zou niet moeten.
 
Ik laad altijd met dezelfde kabel en de efficiency varieert zo gigantisch in Teslafi dat je wel erg veel metingen moet verrichten tenzij je je altijd in het zelfde weer aankomt met dezelfde SoC en dezelfde pack temperatuur.

Dus zeker gelijk dat langere kabels resulteren in een hogere weerstand maar die weerstand is zeer afhankelijk van de vermogens. Bij een snellaadpaal is dit zeer veel van invloed maar als je thuis staat te laden met 10A of 16A zal het weinig uitmaken.

De snelste test is gewoon aan je kabel te voelen. Als deze goed warm is thuis dan zou ik sowieso maar even alle klemmen langs gaan met een schroevendraaier want dat zou niet moeten.
Ik merk bij mij wel het verschil op 1 fase tussen 28 Amp en 24 Amp. Het voltage dat de auto aangeeft is toch een paar Volt hoger bij 24 Amp. Ik gebruik dan wel een 4mm^2 kabel van ongeveer 8 meter want die lag er al.
 
Ik merk bij mij wel het verschil op 1 fase tussen 28 Amp en 24 Amp. Het voltage dat de auto aangeeft is toch een paar Volt hoger bij 24 Amp. Ik gebruik dan wel een 4mm^2 kabel van ongeveer 8 meter want die lag er al.

Dat komt omdat 4mm2 helemaal niet geschikt is voor continu belasting met 28A. Ik snap wel dat het dan te zien is. Ik zou dat stukje lekker upgraden met 6mm2.

Zoals Wooter opmerkte: de CCS specificatie staat geen verlengkabels toe

Ik was niet echt serieus met die opmerking, zie smiley.
 
Dat komt omdat 4mm2 helemaal niet geschikt is voor continu belasting met 28A. Ik snap wel dat het dan te zien is. Ik zou dat stukje lekker upgraden met 6mm2.
Kan zelfs 42A over 4mm2 (de richtlijnen hebben niks te maken met wat kan). 6mm2`kan 54A aan, op de zaak komt bij ons 50A binnen over 6mm2, over gebeld en valt binnen de norm (verbaasde mij ook).

Temperatuur (koeling) is wel belangrijk. Laad al jaren over 2,5m2 met 25A (32A is daar max). Alleen je verzekering kan moeilijk doen als je afwijkt.
 
Dat komt omdat 4mm2 helemaal niet geschikt is voor continu belasting met 28A
Toch wel, zolang de kabel niet langer is dan 25m. Ik laad 32A met 4mm2 kabel. Kabel wordt slechts heel licht (aangenaam) warm.

 
Ik laad altijd met dezelfde kabel en de efficiency varieert zo gigantisch in Teslafi dat je wel erg veel metingen moet verrichten tenzij je je altijd in het zelfde weer aankomt met dezelfde SoC en dezelfde pack temperatuur.

Dus zeker gelijk dat langere kabels resulteren in een hogere weerstand maar die weerstand is zeer afhankelijk van de vermogens. Bij een snellaadpaal is dit zeer veel van invloed maar als je thuis staat te laden met 10A of 16A zal het weinig uitmaken.

De snelste test is gewoon aan je kabel te voelen. Als deze goed warm is thuis dan zou ik sowieso maar even alle klemmen langs gaan met een schroevendraaier want dat zou niet moeten.
Als ik thuis laad is dat 32A en na halfuur wordt deze kabel licht warm is normaal nieuwe laadpaal dit is normaal zeggen ze en dat geloof ik ook. De efficiëntie thuis is nooit 100% zoals bij SoC daar wordt deze gekoeld en constant bijgestuurd.
 
Kan zelfs 42A over 4mm2 (de richtlijnen hebben niks te maken met wat kan). 6mm2`kan 54A aan, op de zaak komt bij ons 50A binnen over 6mm2, over gebeld en valt binnen de norm (verbaasde mij ook).

Dat het KAN is een feit... maar ik doel op efficiency of beter gezegd verliezen doordat de weerstand door warmte toeneemt.

Zo kun je ook continu 16A over een 2.5mm2 ader pompen maar het is toch echt wel verstandiger om een dikkere ader te gebruiken. Niet omdat het niet kan maar omdat het de efficiency ten goede komt.
 
Het heeft allemaal te maken met de verliezen die je accepteert of een norm accepteert. Voor een geleider hebben de verliezen te maken met de oppervlakte, lengte en materiaal van de geleider zodat je de weerstand van de geleider hebt:
R = l * rho / s Weerstand = Stroom x soortelijke weerstand van het materiaal / oppervlakte van de geleider

Het vermogen dat je dan verliest in de geleider (kabel):
P = I2 * R Vermogen = Stroom in het kwadraat x Weerstand

Stel je accepteert X vermogen verlies dan kun je door een geleider van bijvoorbeeld 4mm2 (oppervlakte s) van een korte lengte veel meer stroom laten lopen dan door een lange geleider van die zelfde (oppervlakte s).

Daarom zie je in kabeltabellen ook altijd een combinatie van lengte, materiaal en stroomsterkte die de diameter(oppervlakte s) bepalen.
Ik denk ook dat Tesla mede daarom zo kort mogelijke kabels gebruikt bij de SUC.
 
Dat het KAN is een feit... maar ik doel op efficiency of beter gezegd verliezen doordat de weerstand door warmte toeneemt.

Zo kun je ook continu 16A over een 2.5mm2 ader pompen maar het is toch echt wel verstandiger om een dikkere ader te gebruiken. Niet omdat het niet kan maar omdat het de efficiency ten goede komt.
Klopt, gewoon niet te lang nemen en dan maakt het niet zoveel uit. Ik leg ook gelijk dikker dan nodig als het kan. Maar ik zou niet snel een grondkabel gaan vervangen (die wordt al gekoeld, die kun je flink belasten).
 
Je kunt een niet-tesla rijder ook gewoon ontkoppelen als deze verkeerd staat.... Of het netjes is / gewaardeerd wordt is een tweede


Kijk goed nieuws. Zelf snel ontkoppelen stekker in je eigen Tesla steken en weglopen. Probleem opgelost!
 
Dit wordt nog wel een probleem als ze meer van het netwerk willen openstellen voor niet-Tesla’s; die auto’s kunnen elkaar onderling ook ontkoppelen.

Een feature wat binnen het Tesla ecosysteem van eigen auto-lader-software oh zo handig is creert dan opeens een nare mogelijkheid.
Net als dat rijders eventuele noodknoppen op snelladers gebruikten om het laden bij een ander te stoppen.