Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
D7C5480B-A036-4E2F-9A13-711A4D6C4C99.jpeg
Het gaat wel gedoe brengen. Dit kwam ik tegen in Lyon. Omdat de laadkabel aan de andere kant zit bij VW ging deze berijder dwars op de laadplek staan. De volgende keer kom je er eentje tegen die de ‘buur’ plek neemt en zo twee plekken blokkeert? Ik begreep dat andere merken ook stilaan worden toegelaten.
 
Yep, zeker wat gedoe op deze manier. Maarja.. wat moeten ze ook anders? Kabels zijn gewoon te kort bij de Tesla Superchargers aangezien deze alleen voor Tesla's ontworpen zijn. Eigenlijk moet er gewoon een langere kabel bij komen. Maar dan krijg je natuurlijk weer andere problemen, niet iedereen gaat die netjes oprollen en terug hangen. Ik twijfel toch nog altijd of het een goed idee is dat de Superchargers zijn opengesteld voor andere merken. Maar zoveel zie je er eigenlijk ook niet meer laden, was alleen op het begin even omdat velen het wouden proberen.
 
Yep, zeker wat gedoe op deze manier. Maarja.. wat moeten ze ook anders? Kabels zijn gewoon te kort bij de Tesla Superchargers aangezien deze alleen voor Tesla's ontworpen zijn.
Ze moeten hier gewoon niet gaan laden want hun auto is niet geschikt voor de opstelling bij de SuC.
Ik zie het net als vroeger diesel tanken, dat deed ik ook niet bij de pomp voor vrachtwagens omdat het niet paste.
 
Ze moeten hier gewoon niet gaan laden want hun auto is niet geschikt voor de opstelling bij de SuC.
Ik zie het net als vroeger diesel tanken, dat deed ik ook niet bij de pomp voor vrachtwagens omdat het niet paste.

Dus als de accu bijna leeg is en ze het niet zouden halen tot bij een ander laadpunt, maar wel een SuC in de buurt is die opengesteld is en waar ze dus ook mogen laden, moeten ze het maar niet doen? Sorry hoor, maar als het gewoon mag dan zie ik er geen probleem in. Tuurlijk is het voor ons met onze Tesla's vervelend om te zien maar ik begrijp het helemaal. Dan had Tesla het maar niet moeten openstellen of een andere oplossing moeten bieden. Denk ook dat de meesten het nu echt als noodoplossing gebruiken en niet standaard bij een Tesla SuC gaan laden.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Het probleem zit hem in ' als het gewoon mag '. Ja, je mag laden, maar je mag mi *niet* meer dan één plek in beslag nemen.

Ik denk dat Tesla hier duidelijker in moet zijn. Desnoods een soort verlengkabel moet verkopen...

In de praktijk zal het wel meevallen en uiteraard is er begrip voor 'noodgevallen', maar het kan nooit de bedoeling zijn dat de capaciteit van een SuC door drie wordt gedeeld...
 
Een mogelijke oplossing is de prijs, zoals met alles.
Hier in Spanje betaal je bij Iberdrola 35c€ als je een Iberdrola kaart hebt, andere kaarten zijn welkom aan 1€...

Voor een Iberdrola kaart te hebben, moet je een Spaans adres hebben (of je gebruikt zoals ik het adres van de hoofdzetel van Iberdrola 😇 bij het aanmaken van je account).
 
Dus als de accu bijna leeg is en ze het niet zouden halen tot bij een ander laadpunt, maar wel een SuC in de buurt is die opengesteld is en waar ze dus ook mogen laden, moeten ze het maar niet doen? Sorry hoor, maar als het gewoon mag dan zie ik er geen probleem in. Tuurlijk is het voor ons met onze Tesla's vervelend om te zien maar ik begrijp het helemaal. Dan had Tesla het maar niet moeten openstellen of een andere oplossing moeten bieden. Denk ook dat de meesten het nu echt als noodoplossing gebruiken en niet standaard bij een Tesla SuC gaan laden.
Natuurlijk mag je met een ander merk aan de SuC laden, dat is niet het probleem, maar zoals Tesla op hun site al aangeeft zijn er wel spelregels waar je je aan moet houden:

“Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.”

Dus als je accu bijna leeg is en je geen ander laadpunt dan een SuC kunt halen, dan zal je toch moeten zoeken naar een ander laadpunt. Zeker in Nederland zijn er genoeg te vinden, misschien niet de snellader waar je naar op zoek bent, maar laden kun je vrijwel in elke stad of dorp.
 
Natuurlijk mag je met een ander merk aan de SuC laden, dat is niet het probleem, maar zoals Tesla op hun site al aangeeft zijn er wel spelregels waar je je aan moet houden:

“Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.”

Dus als je accu bijna leeg is en je geen ander laadpunt dan een SuC kunt halen, dan zal je toch moeten zoeken naar een ander laadpunt. Zeker in Nederland zijn er genoeg te vinden, misschien niet de snellader waar je naar op zoek bent, maar laden kun je vrijwel in elke stad of dorp.
Toch vind ik dat het kan, als ze niemand hinderen en bij de wagen blijven.
Laat ze maar eens proeven hoe eenvoudig het is om te laden, geen wachtrijen en met tot 32 tegelijk. Hun volgende wagen is misschien een Tesla, je wil immers niet altijd blijven verkeerd staan om te laden.
 
Toch vind ik dat het kan, als ze niemand hinderen en bij de wagen blijven.
Laat ze maar eens proeven hoe eenvoudig het is om te laden, geen wachtrijen en met tot 32 tegelijk. Hun volgende wagen is misschien een Tesla, je wil immers niet altijd blijven verkeerd staan om te laden.
Als het niet druk is en als ze niemand hinderen, zal het niet zo'n probleem zijn, maar blijft ongepast.
De vraag is wat de bestuurder doet als het druk is en de rest van de laders bezet is… Gaat de bestuurder dan plaats maken?
Als hun volgende auto een Tesla is kunnen we het voor die ene keer wel even gedogen……
 
De vraag is wat de bestuurder doet als het druk is en de rest van de laders bezet is…
Hij ziet ook al op voorhand de drukte in de app. Hij komt heus geen spitsroede lopen door zich verkeerd te parkeren aan een SuC waar maar 1 of 2 plaatsen meer vrij zijn (veel kans zelfs dat dat fysisch niet kan).
Als de helft nog vrij is bij aankomst, dan zullen die het eerste kwartier ook niet bezet zijn. Na een kwartier kan hij ook weer verder tot een volgende snellader.
 
We waren in Remouchamp gisteren. Drukke Suc: 2 plaatsen vrij toen we aankwamen, met een andere Tesla achter ons -> ineens alles bezet. Ja, na 5 minuten ging eentje weg, enzovoort. Maar dus steeds regelmatig enkel 1 plaats vrij.
Dit was geen drukke vakantie week-end, maar dit gebeurt nu al met Tesla's al.

Stel dat een non-Tesla achter ons was aangekomen-> die gaat gewoon de laatste vrijplaats nemen, waarschijnlijk blij zuchten: "yes, toch een vrij plaats"... dan pas beseffen dat owv zijn laadpoort, hij/zijn niet kan laden (gebruikt door Tesla ernaast). (*)
Wat zal hij doen: eruit rijden en wachten op een gunstiger plaats? Of daar wachten (dus Suc blokkeren) want mss dat de auto naast hem zal vertrekken, en als er een bruikbaar plaats ondertussen vrijkomt, die nemen?

Dear Tesla... You're gonna need a bigger boat. Of misschien zouden de OEM eens verder dan hun neus denken een hun laadpoort beter plaatsen.

(*) Uiteraard, dit gebeurt maar eens per Non-Tesla,.... maar hoeveel keer zal dit gebeuren.??
 
Twee weken geleden by Valenciennes. 10 plaatsen, 5 autos aan het laden waarvan 1 Tesla. 1 vrije plaats daar de ander merken 2 plekken bezet houden. Allemaal door te korte kabels. Daar kunnen die mensen niks aan doen, ligt aan Tesla. Als je de superchargers vrij maakt voor andere merken dan moet de infrastructuur het aan kunnen en dat is niet het geval.

 
Door langere kabels te gebruiken ga je ook grotere verliezen hebben, wat we dan ook weer niet goed vinden.
Ik blijf erbij, Tesla laadt aan tarief A en al de rest aan tarief Ax3.
Een mogelijke oplossing is de prijs, zoals met alles.
Hier in Spanje betaal je bij Iberdrola 35c€ als je een Iberdrola kaart hebt, andere kaarten zijn welkom aan 1€...

Voor een Iberdrola kaart te hebben, moet je een Spaans adres hebben (of je gebruikt zoals ik het adres van de hoofdzetel van Iberdrola 😇 bij het aanmaken van je account).

Discremenatie per auto/ inwoner vind ik niet gepast. Langere kabels zijn bij alle alternatieve laadstations van Shell/ BP tot Fastned/ Ionity al de norm.
 
De Tesla Supercharger is ontworpen voor Tesla zoals de IPhone lader voor IPhone, zoals de Nespresso cups voor Nespresso apparaten.

Je kan en mag laden bij Tesla (alstublieft service) maar moet wel passen. Vind ik niets mis mee. Is alles universeel beter? Ja natuurlijk, maar dan hadden de andere auto fabrikanten naar Tesla kunnen kijken hoe die hun laadmechanisme hebben ontworpen. My 2 cents..
 
Is alles universeel beter? Ja natuurlijk, maar dan hadden de andere auto fabrikanten naar Tesla kunnen kijken hoe die hun laadmechanisme hebben ontworpen. My 2 cents..
We zitten relatief in nog een heel vroeg stadium van de ontwikkeling van elektrische auto's. Als andere OEM's direct de eerste innovator kopieren voor eventuele 'gemak' zouden ze wel erg weinig moeten geloven in de ontwikkeling van de markt, hun eigen innovatie en teveel vertrouwen dan in dit geval Tesla de 'beste' oplossing heeft. Vrijwel niemand heeft last van meerdere laadkleppen behalve Tesla rijders die bij Superchargers laden. Sommige preferen ze zelfs op andere plekken dan de Tesla optie.

De Tesla Supercharger is ontworpen voor Tesla zoals de IPhone lader voor IPhone, zoals de Nespresso cups voor Nespresso apparaten.
Inderdaad, alleen heeft Tesla de Supercharger opengesteld voor andere auto's. Voor nu verloopt alles ook goed dus is er geen directe noodzaak iets te veranderen. Die enkele vervelende ervaring en post op TMC is mee te leven.
 
  • Like
Reactions: Maurice1