Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is de theorie. De harde praktijk zal vast heel anders zijn.
Ik heb de indruk dat in de hele maatschappij de theoretische werkelijkheid die bedacht is achter een buro steeds verder af gaat wijken van de praktijk buiten.
Vraag me wel af wat Tesla geconcludeerd heeft na de proefperiode in Noorwegen en Nederland. Zoiets als: er wordt weinig gebruik van gemaakt en er is gemiddeld toch voldoende plek bij de Superchargers?
TeslaBjorn gaf aan dat in Noorwegen alleen minder bezette SuC plaatsen zijn vrijgegeven. Intensief gebruikte plaatsen blijven (vooralsnog) alleen voor Tesla's.
Waar ik ook aan denk, is dat Tesla met haar navigatie de auto ook bewust stuurt naar de stalls met minder bezetting (verwachting) op dat moment.

ZO wordt de navigatie wel complex:
- files
- SuC bezetting
- bereik
- kortste pad

Alleen dat is al een Ai waard 😂
 
Dat is de theorie. De harde praktijk zal vast heel anders zijn.
Ik heb de indruk dat in de hele maatschappij de theoretische werkelijkheid die bedacht is achter een buro steeds verder af gaat wijken van de praktijk buiten.
Vraag me wel af wat Tesla geconcludeerd heeft na de proefperiode in Noorwegen en Nederland. Zoiets als: er wordt weinig gebruik van gemaakt en er is gemiddeld toch voldoende plek bij de Superchargers?
Je vergeet dat je een account moet hebben en dat Tesla die ten allen tijde kan blokkeren. Je zal niet snel geneigd zijn om een Tesla het laden te beletten. Mailtje naar Tesla met foto zal volstaan. Tesla kan verifiëren dat de wagen daar inderdaad stond en ook dat er op de SuC geen andere plaats vrij was. Ze kunnen wellicht zelfs zien dat er wachtenden zijn, terwijl de plaats naast de betrokkene niemand laadt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Het ontwerp van de stalls is nu zo dat je de kabel zowel naar links als naar rechts kan uitnemen. Ziet er wel mooi uit zo’n open constructie, maar misschien moeten ze de stall zo aanpassen (bijvoorbeeld dicht maken aan één kant) dat de kabel maar aan één kant kan worden uitgenomen en gebruikt. De kabel kan in dat geval ook kort blijven.
 
Het is maar de vraag of Tesla bovenstaande afkeurt als onderstaande de policy is

“Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.”

Er staat blokkeer geen andere auto’s, er staat niet: blokkeer geen andere Tesla’s. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen (ook omdat ik een auto met laadpoort aan de verkeerde kant heb besteld).
Het hele punt is dat, sinds Tesla SuC openstelt voor andere wagens er helemaal geen prioriteit is voor een Tesla t.o.v. een andere wagen. Er staat helemaal nergens dat je links of rechts moet inpluggen en er is geen 'verkeerde' kant, zolang je maar binnen het parkeervak past. Veel forumgebruikers denken hier dat ze één of ander voorrecht hebben en dat de auto's die aan de andere kant laden maar moeten oprotten als zij aankomen bij een volle SuC. Ik denk dat die zich gewoon moeten neerleggen bij de nieuwe realiteit. Tesla bepaalt de regels, niet de klant, en Tesla laat jouw auto toe, of deze nu links of rechts inplugt.
 
Als ik de nieuwe SuC foto's van Beaune (dank aan @pvkeep - #3,902) vergelijk met deze van de nieuwe SuCs in Roncq & Chartres, merk ik dat de oude opstelling (achter de parkeer plaats) is nu vervangen met een zijdelings opstelling, met aansluitpunt van het kabel aan de voorkant van het parkeer plaats. Dus meer in het midden van de geparkeerde auto.
Zelfs kan ik niet testen of juist oordelen (heb alleen een 85 ter beschiking), maar dit opstelling zou misschien toelaten om auto's met laadklep links aan de voorkant of rechts aan de achterkant toch de juiste laadpaal/parkeerplaats te gebruiken?
Bv Taycan & e-tron, met laadklep links van voor zouden ook achteruit kunnen parkeren en het kabel zou mss toch hun laadklep bereiken?
Ik zie alleen degene met laadklep in hun neus met een uitdaging. Oplossing zou om niet volledig in het parkeerplaats te gaan?

Wat denken jullie?

Frankrijk - Roncq
FB_IMG_1652202727145.thumb.jpg.853c6382a9518ca84be8dd3cbb5a604b.jpg


Frankrijk Chartres
FB_IMG_1651962682651.thumb.jpg.f5087d40463b093873a4b9c4c99df809.jpg
 
Shell onderzoek onder EV-rijders en het laden.
Ik heb deze ook ingevuld maar een aantal resultaten komen ook door de vraagstelling met de mogelijke antwoorden. o.a. Thuisladen ik heb ook aangegeven dat ik geen laadpaal heb en dat ik thuis laad op een gewoon stopcontact. Dat klopt niet helemaal want ik heb een 1 fase 32 Amp stopcontact maar die keuze was niet mogelijk net als een 3 Fase stopcontact niet als mogelijk antwoord gegeven kon worden. En nu vragen ze zich af waarom er best veel EV rijders zijn die een normaal stopcontact gebruiken.
 
Ik zag net dat ze in België ook wat locaties hebben opgesteld, waaronder Edegem.

Ik laad daar vaak.. is een V2 station.

Is nu reeds vaak druk.. ik mijd altijd een SuC wanneer meer dan de helft van de stalls bezet zijn want dan heb je (meestal) max 77kw.. veel superchargen is daar niet meer aan..

Heb nu zelf een Taycan in bestelling ( na 5 jaar Model S te hebben gereden )

Als tesla rijder is het natuurlijk balen wanneer een Taycan 2 stations zou bezetten.. anderzijds als Tesla het openstelt ( ze moesten dit doen dacht ik om bepaalde subsidies te blijven krijgen ) zou ik er echt geen probleem mee hebben om met de Taycan te gaan laden en als het niet anders kan 2 stalls in te nemen. Blijkbaar kan het in bepaalde situaties niet anders en mogelijks zal tesla wel een aantal langere kabels steken..

Bepaalde stalls waarbij aangegeven wordt prioriteit non-tesla… net zoals er nu soms staat prioriteit model 3 gezien niet alle stalls CCS hebben..
 
Ik zag net dat ze in België ook wat locaties hebben opgesteld, waaronder Edegem.

Ik laad daar vaak.. is een V2 station.

Is nu reeds vaak druk.. ik mijd altijd een SuC wanneer meer dan de helft van de stalls bezet zijn want dan heb je (meestal) max 77kw.. veel superchargen is daar niet meer aan..

Heb nu zelf een Taycan in bestelling ( na 5 jaar Model S te hebben gereden )

Als tesla rijder is het natuurlijk balen wanneer een Taycan 2 stations zou bezetten.. anderzijds als Tesla het openstelt ( ze moesten dit doen dacht ik om bepaalde subsidies te blijven krijgen ) zou ik er echt geen probleem mee hebben om met de Taycan te gaan laden en als het niet anders kan 2 stalls in te nemen. Blijkbaar kan het in bepaalde situaties niet anders en mogelijks zal tesla wel een aantal langere kabels steken..

Bepaalde stalls waarbij aangegeven wordt prioriteit non-tesla… net zoals er nu soms staat prioriteit model 3 gezien niet alle stalls CCS hebben..
Waar zie je dat ze in België ook open aan het stellen zijn?
Zowel de site als de app geeft (nog) geen locaties aan.
 
Dit weekend de Kona van mijn vrouw mee gehad omdat ik een flinke rit moest maken en dat met mijn model S niet te doen is. Wat komt dat ding ver op een lading zeg! Thuis voor een keertje naar 100% geladen en toen heel netjes rijdend op weg gegaan. Na 510km op de dagteller had ik nog een dikke 10% lading en reed ik vol goede moed naar een Shell recharge snellader. Niet aan de praat te krijgen, niet met pas, niet met app, en niet met direct betalen via QR. Klantenservice niet bereikbaar maar uiteindelijk teruggebeld door klantenservice DDOS attack op een server, heel europa plat.
Doorgereden naar SUC Breda, Kona beetje schuin in parkeervak gefrommeld en ik kon de kabel aansluiten en laden starten met de app. Kona werd met 80kW geladen en dat is stukken sneller dan de S dat doet. Wel een stuk duuder, want de S laadt nog gratis. Is de aangegeven prijs in de app inclusief of exclusief BTW? Ontvang ik daar een factuur van? Ik heb geen betaalmethode opgegeven in mijn app, en kan de laadsessie ook niet terugvinden in de historie.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Tsja, de koreanen worden onderschat, maar die zijn echt net zo ver met accutechnologie als Tesla...
Ik ga Hyundai en Kia niet onderschatten, maar hier wordt een EV van 2013 (!) vergeleken met een Kona van 2019.

Mijn M3 LR uit 2019 haalt pieken tot 245 kW, dat is ook veel sneller dan die oude S die de voorbije 9 jaar waarschijnlijk heel veel aan de SUC’ers gehangen heeft.
 
  • Like
Reactions: MaH and Dikkie Dik