Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Wisselend succes.

Gisterenavond bij Valenciennes in Frankrijk geladen, en het was druk. Er stond ook een Volvo XC40 te laden, en een Duitser met een BMW iX probeerde ook te laden.

Ik had wat haast (moest m'n vrouw in CDG ophalen) en arriveerde net toen de collega naast de iX weg reed, en nam zijn plaats in. De iX rijder stapte net uit en merkte net dat ik mijn kabel had ingeplugd, net aan de kant waar ook zijn laadpoort stond (maar dat ging ie toch niet halen want de laadpoort zit nogal ver vooruit en zijn auto was absoluut niet diep genoeg in het parkeervak geparkeerd).

Hij probeerde nog de iX scheef te manoeuvreren, maar naast zijn plek stond een struik en daar kon ie niet in rijden. Later reed een Model Y weg en is ie daar gaan proberen, maar even later reed ie weg dus ik vermoed dat ie ook niet de app had.

Heel gek dat Valenciennes wel open staat voor andere merken, en Senlis niet. Senlis is groter en heeft meer stalls.

Maar bot gezegd is alles tussen België en Parijs een snellaad-woestijn, behalve 4 CCS bij TotalEnergies richting Lille die druk bezet waren, en 2 CCS bij Enercon Longueil.
 
Begrijp niet dat ze zelf niet inzien dat dit op dergelijke kleine locaties gewoon niet werkt. Vallenciennes is al vaak stall pairing en dit wordt er zo niet beter op. Tesla moet of snel gaan ombouwen of snel gaan bijbouwen.
Ik denk dat het ook een stuk goodwill is. Als je met je e-tron van Brussel naar Parijs wil rijden, is het aanbod snelladers echt armzalig.

Richting Brussel is de laatste snellader voor de grens deze van TotalEnergies in Aire de Ressons met amper 4 laders, en richting Parijs moet je al laden bij IONITY voor Bergen, met ook 4 laadpalen, en moet je tot in Longueil geraken en daar zijn maar 2 laders.

Bot gezegd staan er tussen Brussel en Parijs 18 individuele snelladers voor andere merken (vooral gecentreerd vlak na Brussel en vlak voor Parijs), tegenover 36 supercharger stalls op 3 superchargers op dit traject.
 
Spannend... Tesla heeft zijn netwerk nog wat uitgebreid.

unknown.png


Net even gekeken in Duitsland en daar zijn echt de grote toegevoegd voor non-tesla.
Ben benieuwd wat het gaat geven.
 
Nou, dat is juist het doel hiervan. Meer inkomsten genereren om bestaande SuC's te upgraden en nieuwe SuC's te openen.
Vraag is alleen hoe. In Brabant en Limburg kunnen ze al geen nieuwe locaties meer openen net zoals Fastned en Ionity. In Belgie kan een vergunning tussen de 15 en 21 maanden duren en in Frankrijk is het niet beter. We gaan het allemaal de komende tijd zie hoe het zal gaan. Problemen zullen in het buitenland groter zijn dan in NL.
 
We zijn op dit moment in Noorwegen waar ook heel wat SUCs opengesteld zijn.
Die staan er meestal leeg bij. Maar ook de Ionity-laders zijn vlot beschikbaar en erg goedkoop: 1,8 NOK of 0,18€/kWh met transit. Laden bij een SUC kost hier meer dan laden aan elke andere HPC tenzij je een abonnement neemt. Iedereen kan met een App HPC-laden aan 4,20 NOK + een klein tijdstarief zodat iedereen de snellader neemt die best overeenstemt met het laadvermogen. Laden aan een SUC kost 5,65 NOK.
 
Ik heb enkele maanden de Abbo gehad van tesla en hoewel in het begin de ervaring super was, heb flink wat scheve gezichten gehad bij de SUC. Zelf als ik ervoor zorgde dat ik met m’n ix3 zodanig parkeerde dat ik niet dubbel geparkeerd stond, werd ik erop aangesproken dat ik verkeerd sta. Dan de prijsstijgingen zijn fors bij Tesla. Hebben de owners dezelfde prijzen? Het abbo bij Fastned is goedkoper. Het abbo bij bmw met pass voor IONITY is ook flink goedkoper (0,22€).

Inmiddels zijn er bij IONITY tussen België en Parijs een aantal chargers bijgekomen. Toch is het SUC netwerk schoner, meer stalls en werkt het altijd. Ik heb een keer een plek gehad met een kapotte laatste stall. Al met al ben ik terug naar Fastned want laden aan de snelweg is toch sneller en koffie bij van der valk was leuk in het begin.
 
Ik heb enkele maanden de Abbo gehad van tesla en hoewel in het begin de ervaring super was, heb flink wat scheve gezichten gehad bij de SUC. Zelf als ik ervoor zorgde dat ik met m’n ix3 zodanig parkeerde dat ik niet dubbel geparkeerd stond, werd ik erop aangesproken dat ik verkeerd sta. Dan de prijsstijgingen zijn fors bij Tesla. Hebben de owners dezelfde prijzen? Het abbo bij Fastned is goedkoper. Het abbo bij bmw met pass voor IONITY is ook flink goedkoper (0,22€).

Inmiddels zijn er bij IONITY tussen België en Parijs een aantal chargers bijgekomen. Toch is het SUC netwerk schoner, meer stalls en werkt het altijd. Ik heb een keer een plek gehad met een kapotte laatste stall. Al met al ben ik terug naar Fastned want laden aan de snelweg is toch sneller en koffie bij van der valk was leuk in het begin.
Heb je echt scheve gezichten gehad? In het begin keek ik wel verbaasd op maar zolang alles netjes gaat en er bij drukte niet onnodig plekken bezet gehouden worden kan ik me niet voorstellen dat men er moeite mee heeft.
 
Zelf als ik ervoor zorgde dat ik met m’n ix3 zodanig parkeerde dat ik niet dubbel geparkeerd stond
Ik dacht dat de laadplaats bij de iX3 rechtsachter stond, terwijl deze voor Tesla Linksachter staat. Als je dus niet volledig links naast de stalls kan gaan staan sta je altijd dubbel...
Het feit dat er meestal plaats genoeg vrij is, kan ik me ook moeilijk inbeelden dat je vieze gezichten hebt gekregen. Misschien waren het gewoon mensen met een vies gezicht die zich toevallig met een Tesla verplaatsen... 😀
 
Heb je echt scheve gezichten gehad? In het begin keek ik wel verbaasd op maar zolang alles netjes gaat en er bij drukte niet onnodig plekken bezet gehouden worden kan ik me niet voorstellen dat men er moeite mee heeft.
Heb je echt scheve gezichten gehad? In het begin keek ik wel verbaasd op maar zolang alles netjes gaat en er bij drukte niet onnodig plekken bezet gehouden worden kan ik me niet voorstellen dat men er moeite mee heeft.
Ik dacht dat de laadplaats bij de iX3 rechtsachter stond, terwijl deze voor Tesla Linksachter staat. Als je dus niet volledig links naast de stalls kan gaan staan sta je altijd dubbel...
Het feit dat er meestal plaats genoeg vrij is, kan ik me ook moeilijk inbeelden dat je vieze gezichten hebt gekregen. Misschien waren het gewoon mensen met een vies gezicht die zich toevallig met een Tesla verplaatsen... 😀
Haha, nou nee. Ik werd in Eindhoven altijd (3x) erop aangesproken dat wat ik deed niet netjes was. Namelijk parkeren op een normale parkeerplaats naast de stall om te kunnen laden.

Maar eerlijk is eerlijk, het ging vaker goed dan niet goed. Misschien chargeerde ik wat te veel!
 
  • Like
Reactions: OttoR and Maurice1
Nou kan het me enigszins wel voorstellen na een weekeind in een hotel in Mënsbech gezeten te hebben. 4 laders en over de gehele dag non-teslas welke de gekste toeren uithalen om te laden. Zelf kwam ik ook aan met 4% en toen waren er 2 stalls vrij maar onbereikbaar vanwege de manier waarop geparkeerd werd. Daarbij staan ze ook nog vaak langer dan een Tesla aan een SuC omdat de laadsnelheid rond de 60kw bleef hangen. Dit soort kleine locaties zijn echt totaal ongeschikt voor de proef.
 
Nou kan het me enigszins wel voorstellen na een weekeind in een hotel in Mënsbech gezeten te hebben. 4 laders en over de gehele dag non-teslas welke de gekste toeren uithalen om te laden. Zelf kwam ik ook aan met 4% en toen waren er 2 stalls vrij maar onbereikbaar vanwege de manier waarop geparkeerd werd. Daarbij staan ze ook nog vaak langer dan een Tesla aan een SuC omdat de laadsnelheid rond de 60kw bleef hangen. Dit soort kleine locaties zijn echt totaal ongeschikt voor de proef.
Jij gaat op hotel om de ganse dag door het raam te kijken ;-).
Bij geblokkeerde stalls en geen andere plaats vrij, zou ik toch Tesla verwittigen. Zij kunnen perfect zien wie er stond en hoe lang.
Ze kunnen dat dan mee nemen in hun evaluatie en ook de mensen vriendelijk verwittigen.
Ik zou die laadklanten in eerste instantie nog het voordeel van de twijfel geven. De eerste zag 4 lege stalls en was zich wellicht van geen kwaad bewust, de tweede zag wat de eerste deed en deed hetzelfde.
Ik denk dat je ook als niet-Tesla denkt dat Tesla het maar moet oplossen. Je hebt immers een abonnement gekocht, ziet in de app een lege SuC waar je op vertrouwt en bij aankomst zou je niet kunnen laden. Ik begrijp dat je dan “foert” zegt. Al zou ik dan wel bij de wagen blijven.