Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met verhuren?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil mijn Model 3 SR+ gaan verhuren via SnappCar (eerst ook via MyWheels, maar die doen dat blijkbaar niet meer! Hopelijk is dat geen veeg teken). Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb de volgende vragen:
  • Is het aan te raden? Wat zijn de voor- en nadelen?
  • Waar moet ik allemaal aan denken? (Ik heb al een vraag uitstaan bij de verzekering.)
  • Hoe gaat dat met laden? Het lijkt onpraktisch om het zo op te zetten dat de huurder zelf de elektriciteit betaalt, zoals dat bij benzine het geval is. Men kan gewoon Superchargers gebruiken en ik neem aan dat ik ook een laadpas erbij zal moeten geven aangezien men die over het algemeen niet zal hebben. Zijn daar toch mogelijkheden voor?
  • Ik wil eigenlijk het liefst Autopilot e.d. uitschakelen en voorkomen dat de huurder dat weer inschakelt. Het lijkt me niet wenselijk om onervaren mensen daarmee te laten spelen. Maar voor zover ik kan nagaan is er geen manier om dat te doen. Klopt dat of kan ik dit toch op de een of andere manier voor elkaar krijgen?
  • Tips voor diensten of accessoires die ik gemakkelijk erbij kan doen zonder dat dat mij veel geld of tijd kost?
  • Wat had ik nog meer moeten vragen?
 
Ik wil mijn Model 3 SR+ gaan verhuren via SnappCar (eerst ook via MyWheels, maar die doen dat blijkbaar niet meer! Hopelijk is dat geen veeg teken). Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb de volgende vragen:
  • Is het aan te raden? Wat zijn de voor- en nadelen?
  • Waar moet ik allemaal aan denken? (Ik heb al een vraag uitstaan bij de verzekering.)
  • Hoe gaat dat met laden? Het lijkt onpraktisch om het zo op te zetten dat de huurder zelf de elektriciteit betaalt, zoals dat bij benzine het geval is. Men kan gewoon Superchargers gebruiken en ik neem aan dat ik ook een laadpas erbij zal moeten geven aangezien men die over het algemeen niet zal hebben. Zijn daar toch mogelijkheden voor?
  • Ik wil eigenlijk het liefst Autopilot e.d. uitschakelen en voorkomen dat de huurder dat weer inschakelt. Het lijkt me niet wenselijk om onervaren mensen daarmee te laten spelen. Maar voor zover ik kan nagaan is er geen manier om dat te doen. Klopt dat of kan ik dit toch op de een of andere manier voor elkaar krijgen?
  • Tips voor diensten of accessoires die ik gemakkelijk erbij kan doen zonder dat dat mij veel geld of tijd kost?
  • Wat had ik nog meer moeten vragen?
Inmiddels paar jaar ervaring mee. Allereerst: alleen doen wanneer het je niet veel uitmaakt wie het ding huurt, of diegene 100x van 0-100 in 4 seconden accellereert (lees: Turkse bruiloft), 180 km/h rijdt, krassen zet bij het inparkeren, een blikje cola omkiept in het interieur enz. Anders zul je nooit rust hebben.

Als dat je allemaal weinig kan schelen: prima dienst. Want tijdens de verhuur all-risk dekking. En het SnappCar algoritme blokkeert al aardig wat idioten uit zichzelf.

Ik geef altijd een laadpas mee, want je wilt niet uit het buitenland gebeld worden door een huurder met lege batterij en geen laadpas. Ik geef een prepaid pas mee die elke sessie registreert en geef de tip dat snelladen bij Tesla gratis is (waarna het gros van de huurders, zoals van de Hollander mag worden verwacht, niets anders doet dan gratis volgooien).

Voordelen: Over het algemeen erg leuk om mensen een in hun ogen onvergetelijke ervaring te bieden. En daar ook nog wat zakgeld voor te krijgen. Ook: de verhuur dwingt me het ding af en toe te wassen en stofzuigen, wat ik zonder die dwang niet of nauwelijks zou doen.

Nadelen: aanzienlijke aantallen 20-jarigen die verontwaardigd zijn wanneer ze vaststellen dat ik een leeftijdsgrens hanteer en geïnteresseerden van relatief zuidelijke komaf die ingewikkeld doen wanneer duidelijk wordt dat ze niet cash kunnen huren buiten SnappCar om.

Samengevat: een combinatie van een servicegerichte instelling en een bepaalde mate van aangeboren botheid helpt.
 
Last edited:
Upvote 0
@michelh bedankt! Klinkt goed. Ik gebruik de auto nauwelijks, en ik heb hem gekocht van een meevaller dus ik ben er niet heel erg emotioneel aan gehecht. 😉

Voor hoeveel verhuur je hem? Kun je me meer vertellen over die laadpas? Is snelladen voor jou zelf ook gratis, of neem je die kosten voor lief? Ik moet daarvoor gewoon betalen, maar dat kan ik natuurlijk incalculeren.

Heb jij Autopilot en/of FSD en zo ja wat zijn je ervaringen met hoe mensen daarmee om kunnen gaan?
 
Upvote 0
@michelh bedankt! Klinkt goed. Ik gebruik de auto nauwelijks, en ik heb hem gekocht van een meevaller dus ik ben er niet heel erg emotioneel aan gehecht. 😉

Voor hoeveel verhuur je hem? Kun je me meer vertellen over die laadpas? Is snelladen voor jou zelf ook gratis, of neem je die kosten voor lief? Ik moet daarvoor gewoon betalen, maar dat kan ik natuurlijk incalculeren.

Heb jij Autopilot en/of FSD en zo ja wat zijn je ervaringen met hoe mensen daarmee om kunnen gaan?
Huurprijs: SnappCar hanteert een minimum- en een adviesprijs. Ik vraag het minimum. Het is een Model S uit 2013: snelladen bij Tesla gratis, geen camera’s (geen FSD).
Laadpas van NextCharge. Dat vraagt de prijs v/d provider plus 1 cent en rekent af via prepaid creditcardbudget. Aanvankelijk gekocht voor publiek laden in Italië, maar daar werkt een kaart van NewMotion (Shell) inmiddels vaak ook en die is dan goedkoper.
 
Last edited:
Upvote 0
Ik heb zelf een keer een M3 gehuurd via snappcar. Laden zat in de prijs inbegrepen (lijkt me de makkelijkste optie) en ik ben ergens geflitst (oeps) en had dat zelf ook wel door en heb het de verhuurder gezegd en inderdaad kreeg hij een bekeuring in de bus. Die heb ik betaald. Maar ik weet niet welke dwangmiddelen je hebt als een huurder dat niet doet. Misschien hem een slechte rating bij snappcar geven.
Waarom zou je Autopilot willen uitschakelen? Wat is het probleem dat onervaren mensen er mee gaan spelen? Ik was ook onervaren toen ik de eerste keer autopilot gebruikte, en als je teveel dingen fout doet volgens de auto wordt het toch uitgeschakeld. Je zou kunnen overweg om valet mode aan te zetten, dan is autopilot uitgeschakeld, maar is de maximumsnelheid ook maar 113 km/h en is de acceleratie en vermogen beperkt.

Ik weet niet of het een goede tip is voor de gemoedsrust of dat het juist voor extra stress gaat zorgen: er zijn mogelijkheden om alle data van de Tesla te loggen, bijvoorbeeld met Teslafi en Grafana. Dan zie je waar de auto is, hoeveel vermogen gebruikt wordt, rijsnelheid, SOC. Maar dan zie je dus ook hoe je auto (potentieel) misbruikt wordt.
 
Upvote 0
Ik weet niet of het een goede tip is voor de gemoedsrust of dat het juist voor extra stress gaat zorgen: er zijn mogelijkheden om alle data van de Tesla te loggen, bijvoorbeeld met Teslafi en Grafana. Dan zie je waar de auto is, hoeveel vermogen gebruikt wordt, rijsnelheid, SOC. Maar dan zie je dus ook hoe je auto (potentieel) misbruikt wordt.
In de kader van privacy, denk ik, dat je dit vooraf moet aankondigen of niet gebruiken. A.d.a.k. je volgt een auto net Als Elon zijn vliegtuig wordt gevolgd. in elk geval zou ik dit goed uitzoeken.
 
Upvote 0
just FYI, if you are looking for a Model 3 or Model S to rent for some days, Ufodrive offers them in Amsterdam, Den Haag and Rotterdam (And some other european big cities).

Rent is done fully digitally with the app, and charging is included.
I used it to test drive a model 3 for more than the 15 minutes that Tesla allows you, it all went smoothly and I enjoyed a black SR+ for a weekend in France.

I guess I have discount referral code as well, but I don't want to spam here. If someone is interested just send a pm
 
Upvote 0
  • Like
Reactions: Captain Chaos
Upvote 0
In de kader van privacy, denk ik, dat je dit vooraf moet aankondigen of niet gebruiken.
Dat klinkt heel ethisch, maar ik trek me daar weinig van aan. Ik kijk de eerste 20-30 minuten 2 à 3 keer of mensen een beetje normaal rijden: 90% wel, een enkeling niet wel (de ‘ik ben een rustige rijder’ die dan 20 minuten later met 190 km/h over de Autobahn gaat).

‘s Avonds kijk ik vaak even of het ding niet met minder dan 25km range is geparkeerd en de batterij oplaadt: een deel van de mensen steekt de laadkabel erin en denkt dat de rest vanzelf gaat, net als eerder op de dag bij superchargers. Dan zet ik de laadsessie digitaal aan en informeer de huurder.

Tot nu toe niemand meegemaakt die de privacy belangrijker vond dan een volle batterij of een verwijzing naar de dichtstbijzijnde laadpaal die het wel doet.
 
Upvote 0
Ik heb het nagevraagd bij SnappCar hoe het zit met vervangend vervoer wanneer een huurder schade maakt aan een auto die je via hen verhuurt. Dit is het antwoord:
Het vervangende vervoer wat in de voorwaarden van SnappCar wordt bedoeld is tijdens een pechgeval (voor de huurder), bij diefstal of wanneer een auto total loss wordt verklaard.
Bij reparatie van de auto wordt er vanuit SnappCar geen vervangend vervoer aangeboden, maar sommige garages hebben dit als eigen service voor de klant. Hier hebben wij geen invloed op.
Als ik dan zie en hoor hoe lang het soms duurt voor een reparatie klaar is (Een kennis van mij moest vier maanden wachten op een voorportier voor zijn model X) dan is het voor mij persoonlijk een te groot risico. Terwijl ik het delen van een auto juist een goed idee vindt. Ik wil eigenlijk helemaal geen auto hebben maar het is in mijn geval de voordeligste manier om een auto te kunnen gebruiken voor mijn werk.

Of kent er iemand een deelplatform waarbij dat deel wel goed is geregeld?
 
  • Informative
Reactions: nico180
Upvote 0
Ik heb het nagevraagd bij SnappCar hoe het zit met vervangend vervoer wanneer een huurder schade maakt aan een auto die je via hen verhuurt. Dit is het antwoord:

Als ik dan zie en hoor hoe lang het soms duurt voor een reparatie klaar is (Een kennis van mij moest vier maanden wachten op een voorportier voor zijn model X) dan is het voor mij persoonlijk een te groot risico. Terwijl ik het delen van een auto juist een goed idee vindt. Ik wil eigenlijk helemaal geen auto hebben maar het is in mijn geval de voordeligste manier om een auto te kunnen gebruiken voor mijn werk.

Of kent er iemand een deelplatform waarbij dat deel wel goed is geregeld?

Al zou dit al goed geregeld zijn dan nog is het de vraag of je met een EV weer een vervangende EV terug krijgt.
In mijn geval zou ik niet echt gelukkig zijn met en ICE als vervangwagen. (veel km / zeer goedkope stroomkosten)
Voor een 2e auto wellicht wel het overwegen waard.

Nb: zelf een paar jaar gebruik gemaakt van SnappCar (vb: Grand Espace Dld voor vakantie etc.) -> erg tevreden totdat een verhuurder 2 dagen voor m'n vakantie naar Italie zijn keutel introk........ -> daarna nooit meer gedaan en nu voor geen goud meer met een andere auto op vakantie :cool: .
 
  • Like
Reactions: Laurens_S
Upvote 0
Al zou dit al goed geregeld zijn dan nog is het de vraag of je met een EV weer een vervangende EV terug krijgt.
In mijn geval zou ik niet echt gelukkig zijn met en ICE als vervangwagen. (veel km / zeer goedkope stroomkosten)
Voor een 2e auto wellicht wel het overwegen waard.

Nb: zelf een paar jaar gebruik gemaakt van SnappCar (vb: Grand Espace Dld voor vakantie etc.) -> erg tevreden totdat een verhuurder 2 dagen voor m'n vakantie naar Italie zijn keutel introk........ -> daarna nooit meer gedaan en nu voor geen goud meer met een andere auto op vakantie :cool: .
Ditto. Mijn vraag was of ik een gelijkwaardige elektrische auto zou krijgen en het antwoord was: helemaal geen garantie op een vervanger
 
Upvote 0
In de kader van privacy, denk ik, dat je dit vooraf moet aankondigen of niet gebruiken. A.d.a.k. je volgt een auto net Als Elon zijn vliegtuig wordt gevolgd. in elk geval zou ik dit goed uitzoeken.
Privacy gaat toch over persoonsgegevens en niet over autogegevens?
Ik weet dat ook kentekens als persoonsgegevens worden gezien door de juristen, (daarom schijn je dat af te moeten plakken op foto’s) maar als je vooraf meldt dat je de gegevens vastlegt, moet dat toch gewoon mogen. Of is de wereld helemaal gek geworden?
 
Upvote 0
Privacy gaat toch over persoonsgegevens en niet over autogegevens?
Ik weet dat ook kentekens als persoonsgegevens worden gezien door de juristen, (daarom schijn je dat af te moeten plakken op foto’s) maar als je vooraf meldt dat je de gegevens vastlegt, moet dat toch gewoon mogen. Of is de wereld helemaal gek geworden?
Bij het huren van de auto wordt je ID vastgelegd. Als je dan gedurende de huur ook de tijd, locatie ed. vastlegt, kun je veel te weten komen over de individu.
Je moet een goede reden hebben om dit bij te houden:
 
Upvote 0