Ergens tussen kerst en oudjaar 2014 heb ik in Tilburg de nieuwe Tesla opgehaald (85S). Inmiddels dus ruim een jaar eigenaar/berijder; tijd voor een korte evaluatie.
Ten eerste: dit is verreweg de beste en meest comfortabele auto die ik heb gehad. Ik merk het vooral de enkele keren dat ik nog in een 'gewone' auto rijd; eigenlijk valt dit altijd tegen (reageert traag, herrie, veel handelingen etc). Het is ook wel verreweg de duurste auto, dus in dat opzicht lag de verwachting ook wel wat hoger.
Ik rijd soms best grote stukken binnen Nederland, maar met de dagafstanden blijf ik bijna altijd wel onder de 300 kilometer. Dat betekent dat ik in de praktijk nauwelijks 'range anxiety' heb. De auto laadt 's nachts op de oprit op en met 90% (standaard instelling) kom ik bijna altijd uit. Die eigen oprit is wel een dingetje; als ik afhankelijk was geweest van publieke laadpunten (de meest dichtbijzijnde zit 500 meter verderop en is regelmatig bezet of, the horror, ge-ICED) voor het dagelijks opladen dan was de lol er wel snel afgeraakt.
Ondanks het behoorlijke bereik is de standaard vraag van mensen: hoe ver kom je met 1 accu? Ik heb de indruk dat veel mensen hun dagelijkse autokilometers nogal overschatten.
Het is een ideale gezinsauto (3 kinderen). We hebben het extra bankje achterin genomen; op korte stukjes zitten mijn 2 oudste kinderen hier nog steeds graag in (het begint voor de oudste al wel krap te worden). De normale achterbank is buitengewoon ruim. De bagageruimte is verder extreem ruim en natuurlijk is er nog de reserveruimte voorin.
Voor langere afstanden is het laden en de planning die erbij komt enerzijds een beperking, maar anderzijds ook wel een deel van de charme. Met het SuC-netwerk dat er inmiddels ligt, is de pioniersfase inmiddels wel afgelopen. Ik ben zonder problemen regelmatig naar Duitsland en België gereden en maak van een nadeel maar een voordeel door SuC-stops te gebruiken als koffie/lunchpauze. Verder heb ik als principe dat als er ergens waar ik moet zijn een laadpaal staat, ik de auto ook gewoon aanhaak. Enerzijds omdat het geruststellend is om de accu vrij vol te hebben (je weet maar nooit of je nog ergens anders heen moet, er een omleiding is of whatever), anderzijds ook omdat naar mijn inschatting er een kostbare infrastructuur voor elektrisch laden ligt met nog maar een beperkt gebruik/verdienmodellen; door af en toe mijn relatief grote accu op te laden draag ik (hoe bescheiden ook) wellicht iets bij aan het draagvlak van laadvoorzieningen.
De afwerking vind ik nog steeds goed. De ruimte tussen de voorstoelen is wel wat knullig; ik heb er een paar bakjes in gezet voor de gebruikelijke autorommel en ben eigenlijk nog te lui geweest om me te verdiepen in de prefab consoles die vast al wel op de markt zijn.
Het zelfsturen is een zeer welkome aanwinst. Ik maak er veel meer gebruik van dan ik had verwacht en durf inmiddels ook 'los te laten' (wel handen losjes aan het stuur, maar met een iets verminderde waakzaamheid). Vooral op lange saaie dagelijkse snelwegstukken een uitkomst en een reden op zich om Tesla te kiezen ipv een auto in dezelfde klasse die dit kunstje niet kan. Eigenlijk is de boordcomputer op deze stukken een betere chauffeur dan ik ben (zal nooit eens slingeren, houdt constant afstand van voorligger etc).
Onderhoud? Tot nu toe niks van gemerkt dat de auto deze nodig heeft (inmiddels 35.000 km verder). Misschien toch maar eens een servicebeurt inplannen.
De auto wordt deels gevoed met zonne-energie (nieuwe panelen op het dak, goed voor 2500kw/jr). Ik ben geen bomenknuffelaar maar ben toch wel trots dat ik inmiddels zonder directe uitstoot en dan ook nog grotendeels op groene stroom rondrijd. Ik denk ook echt dat elektrisch rijden de toekomst heeft en ook kan gaan zorgen voor een forse vermindering van fijnstof/roet in stedelijk gebied en vind het inmiddels onbegrijpelijk dat er bijvoorbeeld niet veel meer elektrische scooters zijn.
Wat even wennen was (en soms nog steeds is), is de omvang van de auto. Ik ben middenklasse-auto's gewend (denk aan Volvo V50/S40); Tesla model S is toch echt wel weer een ander formaat. In de stad (Den Haag) zijn er parkeergarages die ik met de Tesla echt mijd (o.a. die onder het Plein). Verder klap ik bij de ingang/uitgang de spiegels vaak maar even in.
Een ander nadeel is het gebrek aan een trekhaak. Dit kan een overweging zijn om in de zomer toch maar de Volvo V50 te pakken om zo toch de fietsen mee te nemen naar het vakantie-adres, hoewel dit verder in alle opzichten een stapje terug is ten opzichte van de Tesla.
Wordt een volgende auto weer elektrisch? De kans daarop is groter dan 90%. Als model E ook voldoende bereik heeft (>300km/dag 'echte' kilometers, ook in de winter) dan doe ik misschien wel een stapje terug in formaat (90% van de tijd rijd ik nu alleen in een best wel grote auto..) en gebruiken we de ICE nog voor vakanties/wintersport.
Ten eerste: dit is verreweg de beste en meest comfortabele auto die ik heb gehad. Ik merk het vooral de enkele keren dat ik nog in een 'gewone' auto rijd; eigenlijk valt dit altijd tegen (reageert traag, herrie, veel handelingen etc). Het is ook wel verreweg de duurste auto, dus in dat opzicht lag de verwachting ook wel wat hoger.
Ik rijd soms best grote stukken binnen Nederland, maar met de dagafstanden blijf ik bijna altijd wel onder de 300 kilometer. Dat betekent dat ik in de praktijk nauwelijks 'range anxiety' heb. De auto laadt 's nachts op de oprit op en met 90% (standaard instelling) kom ik bijna altijd uit. Die eigen oprit is wel een dingetje; als ik afhankelijk was geweest van publieke laadpunten (de meest dichtbijzijnde zit 500 meter verderop en is regelmatig bezet of, the horror, ge-ICED) voor het dagelijks opladen dan was de lol er wel snel afgeraakt.
Ondanks het behoorlijke bereik is de standaard vraag van mensen: hoe ver kom je met 1 accu? Ik heb de indruk dat veel mensen hun dagelijkse autokilometers nogal overschatten.
Het is een ideale gezinsauto (3 kinderen). We hebben het extra bankje achterin genomen; op korte stukjes zitten mijn 2 oudste kinderen hier nog steeds graag in (het begint voor de oudste al wel krap te worden). De normale achterbank is buitengewoon ruim. De bagageruimte is verder extreem ruim en natuurlijk is er nog de reserveruimte voorin.
Voor langere afstanden is het laden en de planning die erbij komt enerzijds een beperking, maar anderzijds ook wel een deel van de charme. Met het SuC-netwerk dat er inmiddels ligt, is de pioniersfase inmiddels wel afgelopen. Ik ben zonder problemen regelmatig naar Duitsland en België gereden en maak van een nadeel maar een voordeel door SuC-stops te gebruiken als koffie/lunchpauze. Verder heb ik als principe dat als er ergens waar ik moet zijn een laadpaal staat, ik de auto ook gewoon aanhaak. Enerzijds omdat het geruststellend is om de accu vrij vol te hebben (je weet maar nooit of je nog ergens anders heen moet, er een omleiding is of whatever), anderzijds ook omdat naar mijn inschatting er een kostbare infrastructuur voor elektrisch laden ligt met nog maar een beperkt gebruik/verdienmodellen; door af en toe mijn relatief grote accu op te laden draag ik (hoe bescheiden ook) wellicht iets bij aan het draagvlak van laadvoorzieningen.
De afwerking vind ik nog steeds goed. De ruimte tussen de voorstoelen is wel wat knullig; ik heb er een paar bakjes in gezet voor de gebruikelijke autorommel en ben eigenlijk nog te lui geweest om me te verdiepen in de prefab consoles die vast al wel op de markt zijn.
Het zelfsturen is een zeer welkome aanwinst. Ik maak er veel meer gebruik van dan ik had verwacht en durf inmiddels ook 'los te laten' (wel handen losjes aan het stuur, maar met een iets verminderde waakzaamheid). Vooral op lange saaie dagelijkse snelwegstukken een uitkomst en een reden op zich om Tesla te kiezen ipv een auto in dezelfde klasse die dit kunstje niet kan. Eigenlijk is de boordcomputer op deze stukken een betere chauffeur dan ik ben (zal nooit eens slingeren, houdt constant afstand van voorligger etc).
Onderhoud? Tot nu toe niks van gemerkt dat de auto deze nodig heeft (inmiddels 35.000 km verder). Misschien toch maar eens een servicebeurt inplannen.
De auto wordt deels gevoed met zonne-energie (nieuwe panelen op het dak, goed voor 2500kw/jr). Ik ben geen bomenknuffelaar maar ben toch wel trots dat ik inmiddels zonder directe uitstoot en dan ook nog grotendeels op groene stroom rondrijd. Ik denk ook echt dat elektrisch rijden de toekomst heeft en ook kan gaan zorgen voor een forse vermindering van fijnstof/roet in stedelijk gebied en vind het inmiddels onbegrijpelijk dat er bijvoorbeeld niet veel meer elektrische scooters zijn.
Wat even wennen was (en soms nog steeds is), is de omvang van de auto. Ik ben middenklasse-auto's gewend (denk aan Volvo V50/S40); Tesla model S is toch echt wel weer een ander formaat. In de stad (Den Haag) zijn er parkeergarages die ik met de Tesla echt mijd (o.a. die onder het Plein). Verder klap ik bij de ingang/uitgang de spiegels vaak maar even in.
Een ander nadeel is het gebrek aan een trekhaak. Dit kan een overweging zijn om in de zomer toch maar de Volvo V50 te pakken om zo toch de fietsen mee te nemen naar het vakantie-adres, hoewel dit verder in alle opzichten een stapje terug is ten opzichte van de Tesla.
Wordt een volgende auto weer elektrisch? De kans daarop is groter dan 90%. Als model E ook voldoende bereik heeft (>300km/dag 'echte' kilometers, ook in de winter) dan doe ik misschien wel een stapje terug in formaat (90% van de tijd rijd ik nu alleen in een best wel grote auto..) en gebruiken we de ICE nog voor vakanties/wintersport.