Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen na ruim 1 jaar Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ergens tussen kerst en oudjaar 2014 heb ik in Tilburg de nieuwe Tesla opgehaald (85S). Inmiddels dus ruim een jaar eigenaar/berijder; tijd voor een korte evaluatie.

Ten eerste: dit is verreweg de beste en meest comfortabele auto die ik heb gehad. Ik merk het vooral de enkele keren dat ik nog in een 'gewone' auto rijd; eigenlijk valt dit altijd tegen (reageert traag, herrie, veel handelingen etc). Het is ook wel verreweg de duurste auto, dus in dat opzicht lag de verwachting ook wel wat hoger.

Ik rijd soms best grote stukken binnen Nederland, maar met de dagafstanden blijf ik bijna altijd wel onder de 300 kilometer. Dat betekent dat ik in de praktijk nauwelijks 'range anxiety' heb. De auto laadt 's nachts op de oprit op en met 90% (standaard instelling) kom ik bijna altijd uit. Die eigen oprit is wel een dingetje; als ik afhankelijk was geweest van publieke laadpunten (de meest dichtbijzijnde zit 500 meter verderop en is regelmatig bezet of, the horror, ge-ICED) voor het dagelijks opladen dan was de lol er wel snel afgeraakt.

Ondanks het behoorlijke bereik is de standaard vraag van mensen: hoe ver kom je met 1 accu? Ik heb de indruk dat veel mensen hun dagelijkse autokilometers nogal overschatten.

Het is een ideale gezinsauto (3 kinderen). We hebben het extra bankje achterin genomen; op korte stukjes zitten mijn 2 oudste kinderen hier nog steeds graag in (het begint voor de oudste al wel krap te worden). De normale achterbank is buitengewoon ruim. De bagageruimte is verder extreem ruim en natuurlijk is er nog de reserveruimte voorin.

Voor langere afstanden is het laden en de planning die erbij komt enerzijds een beperking, maar anderzijds ook wel een deel van de charme. Met het SuC-netwerk dat er inmiddels ligt, is de pioniersfase inmiddels wel afgelopen. Ik ben zonder problemen regelmatig naar Duitsland en België gereden en maak van een nadeel maar een voordeel door SuC-stops te gebruiken als koffie/lunchpauze. Verder heb ik als principe dat als er ergens waar ik moet zijn een laadpaal staat, ik de auto ook gewoon aanhaak. Enerzijds omdat het geruststellend is om de accu vrij vol te hebben (je weet maar nooit of je nog ergens anders heen moet, er een omleiding is of whatever), anderzijds ook omdat naar mijn inschatting er een kostbare infrastructuur voor elektrisch laden ligt met nog maar een beperkt gebruik/verdienmodellen; door af en toe mijn relatief grote accu op te laden draag ik (hoe bescheiden ook) wellicht iets bij aan het draagvlak van laadvoorzieningen.

De afwerking vind ik nog steeds goed. De ruimte tussen de voorstoelen is wel wat knullig; ik heb er een paar bakjes in gezet voor de gebruikelijke autorommel en ben eigenlijk nog te lui geweest om me te verdiepen in de prefab consoles die vast al wel op de markt zijn.

Het zelfsturen is een zeer welkome aanwinst. Ik maak er veel meer gebruik van dan ik had verwacht en durf inmiddels ook 'los te laten' (wel handen losjes aan het stuur, maar met een iets verminderde waakzaamheid). Vooral op lange saaie dagelijkse snelwegstukken een uitkomst en een reden op zich om Tesla te kiezen ipv een auto in dezelfde klasse die dit kunstje niet kan. Eigenlijk is de boordcomputer op deze stukken een betere chauffeur dan ik ben (zal nooit eens slingeren, houdt constant afstand van voorligger etc).

Onderhoud? Tot nu toe niks van gemerkt dat de auto deze nodig heeft (inmiddels 35.000 km verder). Misschien toch maar eens een servicebeurt inplannen.

De auto wordt deels gevoed met zonne-energie (nieuwe panelen op het dak, goed voor 2500kw/jr). Ik ben geen bomenknuffelaar maar ben toch wel trots dat ik inmiddels zonder directe uitstoot en dan ook nog grotendeels op groene stroom rondrijd. Ik denk ook echt dat elektrisch rijden de toekomst heeft en ook kan gaan zorgen voor een forse vermindering van fijnstof/roet in stedelijk gebied en vind het inmiddels onbegrijpelijk dat er bijvoorbeeld niet veel meer elektrische scooters zijn.

Wat even wennen was (en soms nog steeds is), is de omvang van de auto. Ik ben middenklasse-auto's gewend (denk aan Volvo V50/S40); Tesla model S is toch echt wel weer een ander formaat. In de stad (Den Haag) zijn er parkeergarages die ik met de Tesla echt mijd (o.a. die onder het Plein). Verder klap ik bij de ingang/uitgang de spiegels vaak maar even in.

Een ander nadeel is het gebrek aan een trekhaak. Dit kan een overweging zijn om in de zomer toch maar de Volvo V50 te pakken om zo toch de fietsen mee te nemen naar het vakantie-adres, hoewel dit verder in alle opzichten een stapje terug is ten opzichte van de Tesla.

Wordt een volgende auto weer elektrisch? De kans daarop is groter dan 90%. Als model E ook voldoende bereik heeft (>300km/dag 'echte' kilometers, ook in de winter) dan doe ik misschien wel een stapje terug in formaat (90% van de tijd rijd ik nu alleen in een best wel grote auto..) en gebruiken we de ICE nog voor vakanties/wintersport.
 
Heel herkenbaar. Ook ik ben verrast over de mate waarin ik, op de juiste wegen, de Autopilot gebruik. Inmiddels is het zo dat op de standaard snelweg, met goede belijning en geen gekke weersomstandigheden de auto het veiliger doet dan ikzelf zal kunnen. Ik durf hem daar dan ook regelmatig echt los te laten, maar blijf natuurlijk wel alert.

Maar saaie stukken gaan zo probleemloos voorbij en ik ben zelfs al eens per ongeluk een afslag voorbij gereden op deze manier.

Benieuwd naar de verdere updates waar de door de auto's verzamelde data over de wegen en de ideale lijn meer worden gebruikt en hopelijk ook een koppeling aan de navigatie.

Verder is de auto precies zoals je omschrijft. Inmiddels hebben we de tweede en de eerste is met 83k km verkocht. Daarmee zijn veel reizen gemaakt en vooral de bagageruimte is imponerend.

Nu zelfs een stapje terug in batterij (70) maar dan wel de D versie. Prima combinatie, vlot, altijd goede tractie, en iets zuiniger. Bereik is, zoals je zegt, geen probleem want 9 van de 10 lange ritten blijven toch binnen het bereik en anders zijn er de SuC's.

Ook ik heb het geluk thuis te kunnen laden (net terug uit Rotterdam en morgenochtend naar Amsterdam, staat lekker binnen en om 02.00 uur gaat hij naar 90% laden) en vraag me af of ik het ook zo gemakkelijk zou doen als ik afhankelijk was van stoeppaaltjes. Ik denk dat ik in dat geval regelmatig hier langs de SuC van Tesla zelf zou gaan (5 km van hier) hoewel dat niet de bedoeling is.

Het eerste jaar heb ik trouwens veel in Oosterhout geladen, ook best wel omdat ik de tijd daar wel goed kon besteden (kantoor in de cloud) en het scheelde. Op een gegeven moment is dat ineens over en ik ben er nu hooguit als er een vergadering is. Dan plug ik voor de gezelligheid wel even in.

Maar niets is zo mooi als de wetenschap dat hij, terwijl wij slapen, wordt bijgeladen en elke ochtend klaar staat met een (genoeg) volle batterij.

Veel plezier nog verder!
 
Voor mij ook heel herkenbaar allemaal.
Ik heb nog nooit range tekort gehad. Een keer vanuit Lauwersoog aan het begin beetje teveel lol gehad met een Duitse Porsche Cayenne waardoor het wat krap was naar huis maar dat was alleen voor mijn vrouw een issue. Ik wist dankzij de tripplanner dat ik met 1% zou aankomen. :smile:Mijn vrouw is het type dat al gaat tanken als er nog een kwart in de tank zit...
Als wij voor de Tesla op vakatie gingen reden we door tot de tank leeg was (600-700 km) en gingen dan stoppen. Nu met de SUC stops kom je veel uitgeruster aan. Ook de 2 kinderen zijn blij met de SUC stops, die voor hun eerder te kort dan te lang zijn...

Ook de service is van top niveau. Ik ben de vloermat achterin bijvoorbeeld een keer verloren. :redface: Maar toen ik bij de SEC een nieuwe wilde gaan kopen kreeg ik die gewoon! Verder word elke vraag / opmerking serieus genomen en opgelost waar mogelijk.. (Ik heb nog wel een vraag uitstaan over de headliner die achter de rubbers vandaan komt, daar zou een fix voor komen)

Verder gewoon een super auto. In Maart kijken wat Model 3 word en dan beslissen of ik voor een Model X ga sparen of voor een model 3. (Of misschien toch voor een autopilot model S )
 
Verder gewoon een super auto. In Maart kijken wat Model 3 word en dan beslissen of ik voor een Model X ga sparen of voor een model 3. (Of misschien toch voor een autopilot model S )
Same here! Ik wil echt niet anders meer, al weet ik niet of ik nog een ton voor een auto wil (of liever gezegd, kan) gaan uitgeven.

Verder leuk te lezen en herkenbaar. Ik heb de mijne sinds november 2013 (dit is dus een ervaring na 2 jaar :wink:) en nog nooit problemen gehad met de range. Sterker nog, ik denk dat ik op vakantie met een ICE vroeger eerder met samengeknepen billen zat omdat ik op de autobahn nog wel eens een benzinestation liet passeren omdat ik dacht dat ik de volgende wel zou halen.
Ik ga over ruim twee weken met collega's skiën in Sankt Anton, waar nota bene een SuC is. De discussies die ik met ze heb...het is eeuwig zonde dat er nog mensen zijn die bang zijn voor lange ritten in een EV. "Wat als dit, wat als dit". Allemaal bullsh*t. Als ik alle argumenten uit hun hoofd praat grijpen ze het laatste argument aan: ze willen geen vertraging oplopen door het laden, en dus gaan we nu in een rammelende Franse ICE. Verder zijn ze best aardig overigens. Maar die koudwatervrees zit er helaas nog bij veel mensen in.
Toegegeven, als je een Model S koopt en met in je achterhoofd de opgegeven 480 km range, kom je heel bedrogen uit. Na twee jaar levert een (typical) range charge mij 372 km op, en met normaal woon-werk verkeer mag ik blij zijn als ik daar uiteindelijk 300 km uit pers. En toch, voor alle beginners die meelezen, vergeet die angst dat je met een lege accu langs de weg komt te staan. En het laden is gewoon leuk. Lange ritten worden er relaxter door en de rest van het jaar bij dagelijks gebruik is dit al helemaal geen issue en geniet van je een geweldige auto. Al met al na 26 maanden nog steeds verliefd.
 
Een ander nadeel is het gebrek aan een trekhaak. Dit kan een overweging zijn om in de zomer toch maar de Volvo V50 te pakken om zo toch de fietsen mee te nemen naar het vakantie-adres, hoewel dit verder in alle opzichten een stapje terug is ten opzichte van de Tesla.

Als je een pano hebt kun je met de dakdragers en 2 van deze maximaal 5 fietsen meenemen. Hou wel rekening met > 20% hoger verbruik tov van normaal.
 
Leuk verhaal! Bedankt voor het delen.

Ik rij de mijne ook nog niet zo lang (maandje nu) en ben vol lof over de auto. Wat een mooi ding en het rijdt echt heerlijk.
De service bij Tesla is ook prima, je wordt altijd vriendelijk te woord gestaan, en als er wat mis mee is wordt er ook niet moeilijk gedaan, afspraak maken en het wordt gemaakt (had zelf een lijstje met kleine puntjes, geen discussie, wordt gewoon opgelost, perfect!).

Voor mij is dit ook m'n eerste elektrische wagen en het niet even snel kunnen tanken vind ik af en toe nog wel een lastige kwestie (al is het maar mentaal).
"Ga ik het wel of niet redden tot de lokatie"
"Stel ik wil een keer naar Duitsland, heb ik dan bepaalde stekkers nodig, heb ik dan weer een andere laadpas nodig"
"Stel ik wil een keer naar Belgie, moet ik dan ook weer andere stekkers meenemen, neuter probleem, ga ik uberhaupt kunnen opladen als ik daar ben, heb ik hier ook weer een bepaalde laadpas nodig, of werkt de laadpas van bv Newmotion in al deze landen op alle lokaties"

Normaal zou ik in de auto stappen en gaan, is de tank leeg dan gooien we hem even vol. Nu ben ik nog niet 100% er van overtuigd dat ik zonder kopzorgen de auto vol kan laden waar ik ook maar ben.

Dit zullen ongetwijfeld dingen zijn die je moet ondervinden en dan zal iedere berijder zich wel "vertrouwder" gaan voelen voor de langere ritten.
 
Leuk verhaal! Bedankt voor het delen.

Ik rij de mijne ook nog niet zo lang (maandje nu) en ben vol lof over de auto. Wat een mooi ding en het rijdt echt heerlijk.
De service bij Tesla is ook prima, je wordt altijd vriendelijk te woord gestaan, en als er wat mis mee is wordt er ook niet moeilijk gedaan, afspraak maken en het wordt gemaakt (had zelf een lijstje met kleine puntjes, geen discussie, wordt gewoon opgelost, perfect!).

Voor mij is dit ook m'n eerste elektrische wagen en het niet even snel kunnen tanken vind ik af en toe nog wel een lastige kwestie (al is het maar mentaal).
.

Www.supercharge.info geeft geruststellende info. Je kunt bijna alles via Superchargers doen.