TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Ervaringen realiseren nieuwe aansluiting

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ramonneke, Sep 4, 2018.

  1. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    Er moet een aansluiting komen bij mijn garage. Dit is een garagebox los van mijn woning. Er is hier geen aansluiting en hier zal Stedin mij op het net moeten aansluiten.

    Op dit moment zie ik ongeveer de volgende werkzaamheden:

    - Aansluiting op het net door Stedin
    - Misschien een geul graven vanaf de rooilijn tot aan mijn garage (6m) als Stedin dit niet doet
    - Aardpen slaan
    - Houten bord waar de groepenkast en meters geplaatst moeten worden
    - Plaatsen groepenkast, etc.


    Dat is toch wel een flinke klus! Wie heeft hier ervaringen mee of kan wellicht installateurs aanbevelen?
     
  2. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    Je moet een aansluiting aanvragen bij:

    Mijnaansluiting.nl - aanvragen Nuts aansluiting

    Die regelen dan punt 1 en 2.
    Punt 3 en 5 zal een elektricien moeten doen. Die kan vast punt 4 ook wel meenemen.
    Punt 4 zal een bouwbedrijf moeten doen, maar een plank ophangen kun je vast zelf ook :)
     
  3. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    Overigens moet er een groepenkast zijn alvorens de aansluiting gerealiseerd zal worden.
     
  4. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    Hier ging het mij eigenlijk het meeste om, de geul. Maar ik begrijp dus dat ze dus ook graven tot de garage ook al is dat dan op eigen grond.

    Ik kan de overige werkzaamheden zelf ook wel. Wellicht is het slaan van een aardpen nog een lastig karwij afhankelijk van de diepte. Ik overweeg dat dan wel uit te besteden.
     
  5. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    Ja, dat doen ze ook op eigen grond. Je betaald er ongetwijfeld gewoon per meter voor :)

    Aardpen slaan is opzich niet zo moeilijk, maar het ding moet de juiste aarding hebben en dat kun je alleen meten met de juiste apparatuur. Die heb je denk ik niet :)

    ivm. verzekering geneuzel is het handig om het in ieder geval achteraf te laten keuren. Mijn ervaring is dat keuren niet veel goedkoper is dan ook direct de klus zelf uit handen te geven.
     
  6. RobsEV

    RobsEV Member

    Joined:
    Jun 6, 2018
    Messages:
    836
    Location:
    Gouda, The Netherlands
    Staat de garage wel op hetzelfde terrein als je eigen woning of volledig ergens anders?

    Anders zou je gewoon een kabel vanuit je woning kunnen trekken.
     
  7. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    De garage zit niet op hetzelfde terrein. Het is een serie van boxen zeer dicht bij de woning. Ik kijk er tegen aan en dus helaas niet mogelijk een kabel te trekken.
     
  8. Ger356

    Ger356 Member

    Joined:
    Feb 15, 2018
    Messages:
    116
    Location:
    Haarlem, The Netherlands
    De eerste 25 meter zitten in het standaard bedrag voor een aansluiting (Stedin 1190,—). De meters daarboven moet je betalen. De lengte is afhankelijk van waar de hoofdkabel loopt en waar ze de las kunnen maken.
     
  9. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    Aangezien dit een normale straat is ga ik er even vanuit dat die 25 meter ruim voldoende is om tot de hoofdkabel te komen. Die ligt vast onder het trottoir of het wegdek en het hart van het wegdek is max 10 meter van de garage.
     
  10. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,127
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Denk er aan dat de meterkast met hoofschakelaar e.d. er moet hangen voor Stedin ook maar iets komt doen.

    Meterkast moet ook helemaal aan de NEN normen voldoen, anders krijg je je aansluiting niet. Denk aan ruimte er om heen vrij houden, afstand tot grond, etc.
     
    • Informative x 2
  11. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    Wat voor aardlek is nodig? In de installatie handleiding van Tesla staat niets over het type:

    - Installatiehandleiding - muuraansluiting

    "Gebruik beveiligingssystemen. De gekozen beveiling moet de volgende componenten hebben; een geschikte aardlekautomaat (RCD) en installatieautomaat gecertificeerd voor de ingestelde continue belasting."

    Staat ook nog eens een heerlijke spelfout in. Ook maar even netjes een melding van gemaakt bij Tesla.
     
  12. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    Als de aansluiting 3x25A is, mag dan de krachstroom automaat 25A zijn of moet dat 1 stapje lager?
     
  13. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    Dat moet 1,6x lager zijn. Dus maximaal 16 ampere.

    Voldoe je hier niet aan dan heb je geen (voldoende) selectiviteit meer. Je mag in specifieke situaties hier van afwijken.
    Ik zou derhalve zeggen dat de krachtstroom automaat wel 20A mag zijn voor dit specifieke geval.
     
  14. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    De NEN1010 zegt hierover dat dit een aardlekautomaat moet zijn die DC-lekstromen moet kunnen afvangen.

    Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een voertuigconnector
    die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen tegen
    DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor elektrische voertuigen. De geschikte
    maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
    — toestel voor aardlekbeveiliging type B of
    — toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de
    voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA.

    Met name het stukje "tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation". Het is dus zaak om te kijken of de door jou gekozen EVSE / laadpaal hier al reeds in voorziet. Ik denk het wel, want ik heb in praktijk nog nooit een Type-B aardlekbeveiliging gezien. Overigens: Verwar een Type-B aardlek niet met een Type-B automaat of alamat! dat is wat anders.
     
    • Informative x 1
  15. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    Dat zou bij mij in het begin de Tesla Mobile Connector zijn en iets later de Tesla Wall Connector.

    "...een geschikte aardlekautomaat (RCD) en installatieautomaat gecertificeerd voor de ingestelde continue belasting"

    Kan ik dan aannemen dat gezien in de tekst van de Wall Connector niets staat over een Type B aardlek dit dan ook niet nodig is?
     
  16. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    De Tesla Mobile Connector, denk dat je hier de UMC mee bedoelt, valt niet onder deze norm. Dat is namelijk een los apparaat net zoals je koelkast dat is. Als je de UMC gebruikt heb je ergens een Schuko of rode CEE stekker nodig. Daarvoor hoef je geen aanvullende maatregelen te nemen.

    De Wall Connector is een EVSE en valt wel onder de norm. Op deze URL:

    http://eva-scotland.org/forum/download/file.php?id=314&sid=9d2ccdc25d36c155d7f53957779c8df2

    Zie ik "Seperate unit supplied by Tesla".

    De TWC installatie handleiding bespreekt ook dat een RCD geplaatst moet worden conform normering.

    Zie ook, bevestigd noodzaak Type-B:

    Aanlsuiten Tesla Wall Charger (3X400+N) - Aardlekschakelaar
     
    • Informative x 1
  17. ramonneke

    ramonneke Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    666
    Location:
    Rotterdam
    Ok, dan maar een Type B automaat van 120 ipv een reguliere van 85 euro :)

    Nog een klein leer puntje voor mij. Volgens mij moet een aardlekschakelaar moet qua vermogen de som van de groepen kunnen dragen correct? Of is de regel dat het minimaal het vermogen van de grootste automaat moet zijn?
     
  18. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    Je moet gewoon 40A nemen. Dat is de standaard, en aangezien je toch 3x25A aansluiting hebt is 40A in elk geval voldoende.
     
    • Informative x 1
  19. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    1,352
    Location:
    Tynaarlo
    Hoooo! Een Type-B _automaat_ is wat anders dan een Type-B aardlek!

    Een Type-B aardlek moet je al snel denken aan zo'n 200 tot 300 euro.

    Bijvoorbeeld:
    Type B Aardlekschakelaar 3 polig + nul 40A 30mA 10kA

    Pin mij er niet op vast, maar een Type-B aardlek voor 120 euro bestaat niet denk ik.
     
  20. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    2,143
    Location:
    Limburg
    Dit wordt een kostbaar grapje al met al vrees ik. Zijn er geen alternatieven??
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC