Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen realiseren nieuwe aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Er moet een aansluiting komen bij mijn garage. Dit is een garagebox los van mijn woning. Er is hier geen aansluiting en hier zal Stedin mij op het net moeten aansluiten.

Op dit moment zie ik ongeveer de volgende werkzaamheden:

- Aansluiting op het net door Stedin
- Misschien een geul graven vanaf de rooilijn tot aan mijn garage (6m) als Stedin dit niet doet
- Aardpen slaan
- Houten bord waar de groepenkast en meters geplaatst moeten worden
- Plaatsen groepenkast, etc.


Dat is toch wel een flinke klus! Wie heeft hier ervaringen mee of kan wellicht installateurs aanbevelen?
 
Je moet een aansluiting aanvragen bij:

Die regelen dan punt 1 en 2.

Hier ging het mij eigenlijk het meeste om, de geul. Maar ik begrijp dus dat ze dus ook graven tot de garage ook al is dat dan op eigen grond.

Ik kan de overige werkzaamheden zelf ook wel. Wellicht is het slaan van een aardpen nog een lastig karwij afhankelijk van de diepte. Ik overweeg dat dan wel uit te besteden.
 
Ja, dat doen ze ook op eigen grond. Je betaald er ongetwijfeld gewoon per meter voor :)

Aardpen slaan is opzich niet zo moeilijk, maar het ding moet de juiste aarding hebben en dat kun je alleen meten met de juiste apparatuur. Die heb je denk ik niet :)

ivm. verzekering geneuzel is het handig om het in ieder geval achteraf te laten keuren. Mijn ervaring is dat keuren niet veel goedkoper is dan ook direct de klus zelf uit handen te geven.
 
De eerste 25 meter zitten in het standaard bedrag voor een aansluiting (Stedin 1190,—). De meters daarboven moet je betalen. De lengte is afhankelijk van waar de hoofdkabel loopt en waar ze de las kunnen maken.

Aangezien dit een normale straat is ga ik er even vanuit dat die 25 meter ruim voldoende is om tot de hoofdkabel te komen. Die ligt vast onder het trottoir of het wegdek en het hart van het wegdek is max 10 meter van de garage.
 
Denk er aan dat de meterkast met hoofschakelaar e.d. er moet hangen voor Stedin ook maar iets komt doen.

Meterkast moet ook helemaal aan de NEN normen voldoen, anders krijg je je aansluiting niet. Denk aan ruimte er om heen vrij houden, afstand tot grond, etc.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke and Mars1
Wat voor aardlek is nodig? In de installatie handleiding van Tesla staat niets over het type:

- Installatiehandleiding - muuraansluiting

"Gebruik beveiligingssystemen. De gekozen beveiling moet de volgende componenten hebben; een geschikte aardlekautomaat (RCD) en installatieautomaat gecertificeerd voor de ingestelde continue belasting."

Staat ook nog eens een heerlijke spelfout in. Ook maar even netjes een melding van gemaakt bij Tesla.
 
Dat moet 1,6x lager zijn. Dus maximaal 16 ampere.

Voldoe je hier niet aan dan heb je geen (voldoende) selectiviteit meer. Je mag in specifieke situaties hier van afwijken.
Ik zou derhalve zeggen dat de krachtstroom automaat wel 20A mag zijn voor dit specifieke geval.
 
Wat voor aardlek is nodig? In de installatie handleiding van Tesla staat niets over het type: "Gebruik beveiligingssystemen. De gekozen beveiling moet de volgende componenten hebben; een geschikte aardlekautomaat (RCD) en installatieautomaat gecertificeerd voor de ingestelde continue belasting."

Staat ook nog eens een heerlijke spelfout in. Ook maar even netjes een melding van gemaakt bij Tesla.

De NEN1010 zegt hierover dat dit een aardlekautomaat moet zijn die DC-lekstromen moet kunnen afvangen.

Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een voertuigconnector
die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen tegen
DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor elektrische voertuigen. De geschikte
maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
— toestel voor aardlekbeveiliging type B of
— toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de
voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA.

Met name het stukje "tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation". Het is dus zaak om te kijken of de door jou gekozen EVSE / laadpaal hier al reeds in voorziet. Ik denk het wel, want ik heb in praktijk nog nooit een Type-B aardlekbeveiliging gezien. Overigens: Verwar een Type-B aardlek niet met een Type-B automaat of alamat! dat is wat anders.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Met name het stukje "tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation". Het is dus zaak om te kijken of de door jou gekozen EVSE / laadpaal hier al reeds in voorziet.

Dat zou bij mij in het begin de Tesla Mobile Connector zijn en iets later de Tesla Wall Connector.

"...een geschikte aardlekautomaat (RCD) en installatieautomaat gecertificeerd voor de ingestelde continue belasting"

Kan ik dan aannemen dat gezien in de tekst van de Wall Connector niets staat over een Type B aardlek dit dan ook niet nodig is?
 
De Tesla Mobile Connector, denk dat je hier de UMC mee bedoelt, valt niet onder deze norm. Dat is namelijk een los apparaat net zoals je koelkast dat is. Als je de UMC gebruikt heb je ergens een Schuko of rode CEE stekker nodig. Daarvoor hoef je geen aanvullende maatregelen te nemen.

De Wall Connector is een EVSE en valt wel onder de norm. Op deze URL:

http://eva-scotland.org/forum/download/file.php?id=314&sid=9d2ccdc25d36c155d7f53957779c8df2

Zie ik "Seperate unit supplied by Tesla".

De TWC installatie handleiding bespreekt ook dat een RCD geplaatst moet worden conform normering.

Zie ook, bevestigd noodzaak Type-B:

Aanlsuiten Tesla Wall Charger (3X400+N) - Aardlekschakelaar
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Zie ook, bevestigd noodzaak Type-B:

Ok, dan maar een Type B automaat van 120 ipv een reguliere van 85 euro :)

Nog een klein leer puntje voor mij. Volgens mij moet een aardlekschakelaar moet qua vermogen de som van de groepen kunnen dragen correct? Of is de regel dat het minimaal het vermogen van de grootste automaat moet zijn?