Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen realiseren nieuwe aansluiting

This site may earn commission on affiliate links.
Pin mij er niet op vast, maar een Type-B aardlek voor 120 euro bestaat niet denk ik.

CHINT aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA

- Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA - EMAT componenten


Dit wordt een kostbaar grapje al met al vrees ik. Zijn er geen alternatieven??

Het is geen goedkope oplossing. Vandaar dat ik ook kijk ik of ik zelf al veel voorbereidende zaken kan doen. Totale kosten minstens 1400 EUR ex BTW. Dan is er nog niet eens een elektricien aan te pas gekomen.

Overzichtje van de kosten:

- Aansluitpunt garage


Het zou wel een waardevermeerdering zijn van de betreffende garagebox + oprit dus het is niet een desinvestering. Maar toch, jaarlijks 250 EUR vastrecht voor 3x25A en dan éénmalig die 1400 EUR.

Laten we zeggen dat de garage hierdoor 400 meer waard is. Dan is er een afschrijving van 200 per jaar + 250 vastrecht, dat is 450 EUR waar je 400/0.35 = 1143kWh voor koopt. Financieel gezien is dat het niet waard maar wel het comfort om altijd op m'n eigen plek te kunnen laden. Althans, voorheen reed ik jaarlijks 12000 tot 15000. Ik vermoed dat dat nu iets van 20k zal worden maar dan nog.


De enige andere optie is altijd bij de publieke infra te laden zoals een laadpaal in de wijk a 30/35 cent per kWh en super chargers. Dan staat de auto niet dichtbij en op het randje van de wijk met weinig toezicht. Dat geeft me nu al niet een prettig gevoel.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Iedereen vergeet en m.i. belangrijk aspect.
De extra aansluiting geeft je de mogelijkheid om heel goedkoop stroom te krijgen via verlaagd belastingtarief.
Daar is hier op het forum ook een draadje over te vinden.
Er is nog wel een valkuil (aansluiting mag alleen voor het laden van de auto gebruikt worden en mag geen onderdeel uitmaken van enig onroerend goed). Heb het zelf ook.
PM mij maar, kan ik je ook de oplossing aan de hand doen. Ben wel druk, maar er moet een gaatje te vinden zijn. :)
 
mbt. die Type B: Ik zou dat lekker laten varen. Zowel mijn eigen installatie alsmede _alle_ installaties die ik heb gezien die door elektriciens zijn aangelegd in zowel utiliteit als particuliere woningen maken gewoon gebruik van een Type A aardlek, veelal gewoon een alamat (aardlek + automaat in 1). Scheelt naast geld ook 4 modulen in je kast.

Hetzelfde met zonnepanelen. Daar moet officieel ook een Type B aardlek op (tenzij de omvormer al lekstromen detecteert), heb ik in praktijk ook nog nooit gezien.
 
mbt. die Type B: Ik zou dat lekker laten varen. Zowel mijn eigen installatie alsmede _alle_ installaties die ik heb gezien die door elektriciens zijn aangelegd in zowel utiliteit als particuliere woningen maken gewoon gebruik van een Type A aardlek, veelal gewoon een alamat (aardlek + automaat in 1). Scheelt naast geld ook 4 modulen in je kast.

Hetzelfde met zonnepanelen. Daar moet officieel ook een Type B aardlek op (tenzij de omvormer al lekstromen detecteert), heb ik in praktijk ook nog nooit gezien.

Wat is het doel van de Type B? Sneller te activeren bij lekstromen of juist meer marge toe te staan om te voorkomen dat hij omgaat?