Zijn hier rijders die al reeds ervaring hebben bij vandebron i.c.m. slim laden ?
Ik heb gevraagd aan vandebron wat het verschil in aanpak is t.o.v. JedLix slim laden
( zie draadje over Jedlix Ervaringen Jedlix - slim laden app )
TL;DR;
het uitgebreid verhaal in mijn mailbox;
"Vandebron en Tennet zijn op zoek gegaan naar een manier waarop wij het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten kunnen ontlasten, zodat er geen kolencentrales gebruikt hoeven te worden om extra energie op te wekken. Op piekmomenten worden momenteel voornamelijk kolencentrales gebruikt om extra te produceren om aan de vraag te kunnen voldoen. Dit kost Tennet veel geld en is uiteraard heel slecht voor het milieu.
De uitkomst is dat mensen die een Tesla hebben, zich nu kunnen aanmelden voor ons Slim Laden project. Het idee van het project is dat wij bij de auto's die op deze piekmomenten aan het opladen zijn, het laden kunnen onderbreken om op die manier het elektriciteitsnet weer te stabiliseren zonder dat er extra elektriciteit geproduceerd hoeft te worden. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van Blockchain technologie om de laadpalen de opdracht te kunnen geven dat zij vanzelf aan- of uit gaan zodra daarom gevraagd wordt. De besparing die Tennet hiermee maakt, wordt voor een groot deel weer uitbetaald aan de klant. Zo kunnen mensen die zich bij dit project aanmelden tot ongeveer €300,- per jaar verdienen door af en toe het laden te onderbreken.
Hoewel Jedlix en ons Slim Laden project erg op elkaar lijken, zijn er toch enkele belangrijke verschillen. Zo is het bijvoorbeeld dat je bij Jedlix alleen een korting op de stroom krijgt als je op een bepaald moment je auto oplaadt. Bij ons Slim Laden project werken wij juist andersom, er komt geen korting op de stroom die je verbruikt, maar je wordt juist uitbetaald voor het onderbreken van het laden. Hierdoor zijn het voordeel dat je krijgt en het effect dat je hebt op het energienet niet alleen veel meetbaarder, maar ook veel groter. Zoals ik al aangaf kan je bij ons project tot ongeveer €300,- per jaar gaan verdienen, terwijl je bij Jedlix volgens onze berekeningen waarschijnlijk niet verder komt dan €100,-.
Daarnaast is het zo dat je met energie van Vandebron precies weet waar het vandaan komt en dat je dus 100% groene stroom gebruikt om je auto op te laden als je Tesla aan de thuislader staat. Hoewel Eneco aardige stappen heeft gemaakt richting duurzaamheid, scoren zij volgens de Consumentenbond niet meer dan een 7, waar Vandebron maar liefst een 9,6 heeft behaald.
Als je nog meer informatie over Slim Laden wilt, dan kan je de volgende artikelen bekijken en een radioprogramma beluisteren:
- In het NRC
- In de Energeia
- de Telegraaf
- En op de radio
De enige voorwaarden waar je aan moet voldoen om mee te doen aan het Slim Laden project zijn:
Ik heb gevraagd aan vandebron wat het verschil in aanpak is t.o.v. JedLix slim laden
( zie draadje over Jedlix Ervaringen Jedlix - slim laden app )
TL;DR;
bij Jedlix is er alleen een korting op de stroom als je op een bepaald moment je auto oplaadt. Bij vandebron werkt het andersom, er komt geen korting op de stroom die je verbruikt, maar je wordt juist uitbetaald voor het onderbreken van het laden. Ze geven aan dat tot ongeveer €300,- per jaar kan gaan verdienen.
het uitgebreid verhaal in mijn mailbox;
"Vandebron en Tennet zijn op zoek gegaan naar een manier waarop wij het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten kunnen ontlasten, zodat er geen kolencentrales gebruikt hoeven te worden om extra energie op te wekken. Op piekmomenten worden momenteel voornamelijk kolencentrales gebruikt om extra te produceren om aan de vraag te kunnen voldoen. Dit kost Tennet veel geld en is uiteraard heel slecht voor het milieu.
De uitkomst is dat mensen die een Tesla hebben, zich nu kunnen aanmelden voor ons Slim Laden project. Het idee van het project is dat wij bij de auto's die op deze piekmomenten aan het opladen zijn, het laden kunnen onderbreken om op die manier het elektriciteitsnet weer te stabiliseren zonder dat er extra elektriciteit geproduceerd hoeft te worden. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van Blockchain technologie om de laadpalen de opdracht te kunnen geven dat zij vanzelf aan- of uit gaan zodra daarom gevraagd wordt. De besparing die Tennet hiermee maakt, wordt voor een groot deel weer uitbetaald aan de klant. Zo kunnen mensen die zich bij dit project aanmelden tot ongeveer €300,- per jaar verdienen door af en toe het laden te onderbreken.
Hoewel Jedlix en ons Slim Laden project erg op elkaar lijken, zijn er toch enkele belangrijke verschillen. Zo is het bijvoorbeeld dat je bij Jedlix alleen een korting op de stroom krijgt als je op een bepaald moment je auto oplaadt. Bij ons Slim Laden project werken wij juist andersom, er komt geen korting op de stroom die je verbruikt, maar je wordt juist uitbetaald voor het onderbreken van het laden. Hierdoor zijn het voordeel dat je krijgt en het effect dat je hebt op het energienet niet alleen veel meetbaarder, maar ook veel groter. Zoals ik al aangaf kan je bij ons project tot ongeveer €300,- per jaar gaan verdienen, terwijl je bij Jedlix volgens onze berekeningen waarschijnlijk niet verder komt dan €100,-.
Daarnaast is het zo dat je met energie van Vandebron precies weet waar het vandaan komt en dat je dus 100% groene stroom gebruikt om je auto op te laden als je Tesla aan de thuislader staat. Hoewel Eneco aardige stappen heeft gemaakt richting duurzaamheid, scoren zij volgens de Consumentenbond niet meer dan een 7, waar Vandebron maar liefst een 9,6 heeft behaald.
Als je nog meer informatie over Slim Laden wilt, dan kan je de volgende artikelen bekijken en een radioprogramma beluisteren:
- In het NRC
- In de Energeia
- de Telegraaf
- En op de radio
De enige voorwaarden waar je aan moet voldoen om mee te doen aan het Slim Laden project zijn:
- Je hebt een Tesla.
- Je hebt een actief energiecontract bij Vandebron.
- Je hebt een Vandebron laadpas.
- Je hebt een thuislader.
- Je hebt een slimme meter die wij op afstand mogen uitlezen.