Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen vandebron slim laden

This site may earn commission on affiliate links.

nico180

creating simple things - is true talent
Apr 9, 2016
1,820
1,197
Zutphen, Netherlands
Zijn hier rijders die al reeds ervaring hebben bij vandebron i.c.m. slim laden ?

Ik heb gevraagd aan vandebron wat het verschil in aanpak is t.o.v. JedLix slim laden
( zie draadje over Jedlix Ervaringen Jedlix - slim laden app )

TL;DR;
bij Jedlix is er alleen een korting op de stroom als je op een bepaald moment je auto oplaadt. Bij vandebron werkt het andersom, er komt geen korting op de stroom die je verbruikt, maar je wordt juist uitbetaald voor het onderbreken van het laden. Ze geven aan dat tot ongeveer €300,- per jaar kan gaan verdienen.​

het uitgebreid verhaal in mijn mailbox;

"Vandebron en Tennet zijn op zoek gegaan naar een manier waarop wij het elektriciteitsnet tijdens piekmomenten kunnen ontlasten, zodat er geen kolencentrales gebruikt hoeven te worden om extra energie op te wekken. Op piekmomenten worden momenteel voornamelijk kolencentrales gebruikt om extra te produceren om aan de vraag te kunnen voldoen. Dit kost Tennet veel geld en is uiteraard heel slecht voor het milieu.

De uitkomst is dat mensen die een Tesla hebben, zich nu kunnen aanmelden voor ons Slim Laden project. Het idee van het project is dat wij bij de auto's die op deze piekmomenten aan het opladen zijn, het laden kunnen onderbreken om op die manier het elektriciteitsnet weer te stabiliseren zonder dat er extra elektriciteit geproduceerd hoeft te worden. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van Blockchain technologie om de laadpalen de opdracht te kunnen geven dat zij vanzelf aan- of uit gaan zodra daarom gevraagd wordt. De besparing die Tennet hiermee maakt, wordt voor een groot deel weer uitbetaald aan de klant. Zo kunnen mensen die zich bij dit project aanmelden tot ongeveer €300,- per jaar verdienen door af en toe het laden te onderbreken.

Hoewel Jedlix en ons Slim Laden project erg op elkaar lijken, zijn er toch enkele belangrijke verschillen. Zo is het bijvoorbeeld dat je bij Jedlix alleen een korting op de stroom krijgt als je op een bepaald moment je auto oplaadt. Bij ons Slim Laden project werken wij juist andersom, er komt geen korting op de stroom die je verbruikt, maar je wordt juist uitbetaald voor het onderbreken van het laden. Hierdoor zijn het voordeel dat je krijgt en het effect dat je hebt op het energienet niet alleen veel meetbaarder, maar ook veel groter. Zoals ik al aangaf kan je bij ons project tot ongeveer €300,- per jaar gaan verdienen, terwijl je bij Jedlix volgens onze berekeningen waarschijnlijk niet verder komt dan €100,-.

Daarnaast is het zo dat je met energie van Vandebron precies weet waar het vandaan komt en dat je dus 100% groene stroom gebruikt om je auto op te laden als je Tesla aan de thuislader staat. Hoewel Eneco aardige stappen heeft gemaakt richting duurzaamheid, scoren zij volgens de Consumentenbond niet meer dan een 7, waar Vandebron maar liefst een 9,6 heeft behaald.

Als je nog meer informatie over Slim Laden wilt, dan kan je de volgende artikelen bekijken en een radioprogramma beluisteren:
- In het NRC
- In de Energeia
- de Telegraaf
- En op de radio

De enige voorwaarden waar je aan moet voldoen om mee te doen aan het Slim Laden project zijn:
  • Je hebt een Tesla.
  • Je hebt een actief energiecontract bij Vandebron.
  • Je hebt een Vandebron laadpas.
  • Je hebt een thuislader.
  • Je hebt een slimme meter die wij op afstand mogen uitlezen.
Ik hoop dat alles zo duidelijk is, als je nog meer vragen hebt of als het je leuk lijkt om mee te doen, schroom dan vooral niet om mij direct te bellen op ons Elektrisch Rijden Serviceteam Vandebron telefoonnummer op 0880 444 525. "
 
Prima initiatief van Vandebron. Juich ik toe!
Wel eerlijk om er bij te vermelden dat er EUR 18,- per jaar aan Servicekosten in rekening worden gebracht, dus dit gaat alvast af van je besparing. Tijdens de pilot is dit nog kosteloos.

Jedlix rekent een veel grotere besparing dan EUR100 per jaar voor, namelijk 15-20%. Dit is in mijn geval al snel EUR300.

Leuk zou zijn om Vandebron Slim Laden en Jedlix tegelijk te kunnen gebruiken. Eerstgenoemde betaalt je als je NIET gaat laden, laatstgenoemde als je WEL gaat laden. Altijd prijs!
 
Zijn er al deelnemers die iets kunnen zeggen over de eerste demand-respons events ?
Ik meen dat de planning was dat dat vanaf eind Oktober ging lopen.
Ben benieuwd wat en hoe je iets van die events merkt.

En voor diegenen die het nog niet hebben meegekregen: VdB heeft sinds kort ook een eigen laadpas en app en binnenkort gaan ze ook laadpalen voor thuis leveren (als ze innoverend zijn dan maken ze die zo dat die rechtstreeks met hun blockchain praten).
Vandebron Elektrisch rijden Goeie energie voor thuis en onderweg

En VandeBron is ook nog eens genomineerd voor de DAM Prijs: de prijs voor de meest duurzame MKB ondernemer in Amsterdam.
Vorig jaar is die prijs gewonnen door New Electric - hebben veel formuleden waarschijnlijk ook nog op gestemd.
Tot 21 November kan je hier stemmen: DAM Prijs
Als je niet op VdB wil stemmen dan kan ik een goede tweede keuze aanbevelen: Plastic Whale.
Zij varen met zelf gemaakte boten door de grachten en vissen daar al het drijfplastic uit.
Van dat plastic maken ze weer nieuwe boten etc..... Ik werk af en toe als schipper voor ze.
 
Zijn er al deelnemers die iets kunnen zeggen over de eerste demand-respons events ?
Ik meen dat de planning was dat dat vanaf eind Oktober ging lopen.
Ben benieuwd wat en hoe je iets van die events merkt.

En voor diegenen die het nog niet hebben meegekregen: VdB heeft sinds kort ook een eigen laadpas en app en binnenkort gaan ze ook laadpalen voor thuis leveren (als ze innoverend zijn dan maken ze die zo dat die rechtstreeks met hun blockchain praten).
Vandebron Elektrisch rijden Goeie energie voor thuis en onderweg

En VandeBron is ook nog eens genomineerd voor de DAM Prijs: de prijs voor de meest duurzame MKB ondernemer in Amsterdam.
Vorig jaar is die prijs gewonnen door New Electric - hebben veel formuleden waarschijnlijk ook nog op gestemd.
Tot 21 November kan je hier stemmen: DAM Prijs
Als je niet op VdB wil stemmen dan kan ik een goede tweede keuze aanbevelen: Plastic Whale.
Zij varen met zelf gemaakte boten door de grachten en vissen daar al het drijfplastic uit.
Van dat plastic maken ze weer nieuwe boten etc..... Ik werk af en toe als schipper voor ze.
Gestemd op Plastic Fantastic :)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Van mij mag je dit zelfs vanuit de overheid verplichten vanaf 2019 voor thuisladers.
Ben benieuwd hoeveel mensen voorstander en/of tegenstander zijn van deze regel, ondanks dat het ze er persoonlijk eigenlijk enkel nadeel door kunnen krijgen.
 
Ik had vorige week een andere vraag maar aangezien het nog stil was over de pilot dus ook geïnformeerd wat de status daarvan was.

Verder is het inderdaad zo dat er een beetje vertraging is opgelopen. Het is uiteraard een nogal innovatief project, dus dan zijn er nog wel eens hobbels die gladgestreken moeten worden. Dit zijn gelukkig geen grote obstakels, wij verwachten dat de pilot aan het eind van deze maand al van start kan gaan. Zodra er meer duidelijkheid is, zullen wij alle deelnemers daar direct van op de hoogte stellen.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Van mij mag je dit zelfs vanuit de overheid verplichten vanaf 2019 voor thuisladers.
Ben benieuwd hoeveel mensen voorstander en/of tegenstander zijn van deze regel, ondanks dat het ze er persoonlijk eigenlijk enkel nadeel door kunnen krijgen.

Ik heb nog een "domme lader" ... een amaxx 11 kW.... die in feite alleen maar een rode stekker aansluiting vertaald naar een type 2 protocol met de juiste stekker.... en ben daar blij mee...

Ik probeer al zoveel mogelijk s nachts te laden... omdat ik heb begrepen dat dat nog steeds de momenten zijn dat er een stroomoverschot is op het net.... en mijn 24 panelen leveren meer op dan mijn verbruik... dus overdag help ik de piek mee opvangen?

Natuurlijk zou het afschaffen van het salderen dit plaatje kunnen gaan veranderen.. want zelfs met powerwalls krijg je het niet voldoende afgevangen... dus uit economisch oogpunt zou ik in de verleiding gebracht worden overdag te gaan laden....

Uit kosten oogpunt zie ik ook het bezwaar dat je bij deze initiatieven al weer snel een slimmer kastje moet kopen (ik lees gelukkig niet dat dat kastje dan ook een abonnement moet hebben.... denk nog maar aan de xtra kosten van newmotion destijds...) maar dat slimmer kastje kost ook weer geld.... en het verplichte afnemen bij een leverancier... terwijl er jaarlijks een korting is voor overstappers / blijvers die NIET voor jaren vastliggen....

Een verplichting vd overheid zit ik ook niet helemaal op te wachten, want dan zijn we ook weer een stap dichter bij controle op een speciale EV belasting voor stroom gebruikt voor het laden van je auto om misgelopen benzine accijnzen te compenseren... wellicht een beetje paranoïde maar in verschillende staten in de VS wordt dit serieus besproken / al gedaan?....

Hoewel ik zelf zoveel mogelijk probeer te laden op dalmomenten, ben ik voorlopig dus geen voorstander van het verplichten van op dalmomenten laden icm controle op afstand.... brengt extra kosten en risico's met zich mee, je legt je vast en wellicht dat opheffen salderen icm eigen panelen je daarna helemaal in een catch 22 situatie brengt.

Ik hoop dat ik het verkeerd zie...
 
Je ziet het een beetje verkeerd inderdaad.

Ik probeer al zoveel mogelijk s nachts te laden... omdat ik heb begrepen dat dat nog steeds de momenten zijn dat er een stroomoverschot is op het net

Auto opladen moet je 's middags tussen 12 en 3 doen, dan is de energieproduktie namelijk het schoonst.
(Je auto 's nachts opladen omdat de belasting op het net dan veel lager is.... wie help je daar mee ? Alleen maar de netbeheerder ?)
DBi-Vr7XoAAWihs.jpg


Uit kosten oogpunt zie ik ook het bezwaar dat je bij deze initiatieven al weer snel een slimmer kastje moet kopen

Binnen afzienbare tijd krijg je als particulier gratis een autolader van je energiebedrijf bij een driejarig contract, in ruil voor demand-respons.

(achterkantvaneenbierviltjeberekeningeneenbeetjecreatiefrekenen: 50.000 Tesla's die opladen trekken 500MW, dat is een hele flinke gascentrale. Een gascentrale bouwen kost 250 miljoen euro, en dan heb je nog de running costs. Voor die 250 miljoen koop en installeer je 250.000 thuisladers, dan heb je dagelijks 500MWh (per auto gemm. 50km=11kWh/dag) om te verschuiven naar momenten dat er meer wind waait of meer zon schijnt).

Kortom: met hetzelfde geld begin je een virtuele powerplant, maar dan met schone energie.
Om maar even duidelijk te maken waarom VdB thuisladers tegen kostprijs gaat leveren ;)
 
Last edited:
Ik heb nog een "domme lader" ... een amaxx 11 kW.... die in feite alleen maar een rode stekker aansluiting vertaald naar een type 2 protocol met de juiste stekker.... en ben daar blij mee...

Ik probeer al zoveel mogelijk s nachts te laden... omdat ik heb begrepen dat dat nog steeds de momenten zijn dat er een stroomoverschot is op het net.... en mijn 24 panelen leveren meer op dan mijn verbruik... dus overdag help ik de piek mee opvangen?

Natuurlijk zou het afschaffen van het salderen dit plaatje kunnen gaan veranderen.. want zelfs met powerwalls krijg je het niet voldoende afgevangen... dus uit economisch oogpunt zou ik in de verleiding gebracht worden overdag te gaan laden....

Uit kosten oogpunt zie ik ook het bezwaar dat je bij deze initiatieven al weer snel een slimmer kastje moet kopen (ik lees gelukkig niet dat dat kastje dan ook een abonnement moet hebben.... denk nog maar aan de xtra kosten van newmotion destijds...) maar dat slimmer kastje kost ook weer geld.... en het verplichte afnemen bij een leverancier... terwijl er jaarlijks een korting is voor overstappers / blijvers die NIET voor jaren vastliggen....

Een verplichting vd overheid zit ik ook niet helemaal op te wachten, want dan zijn we ook weer een stap dichter bij controle op een speciale EV belasting voor stroom gebruikt voor het laden van je auto om misgelopen benzine accijnzen te compenseren... wellicht een beetje paranoïde maar in verschillende staten in de VS wordt dit serieus besproken / al gedaan?....

Hoewel ik zelf zoveel mogelijk probeer te laden op dalmomenten, ben ik voorlopig dus geen voorstander van het verplichten van op dalmomenten laden icm controle op afstand.... brengt extra kosten en risico's met zich mee, je legt je vast en wellicht dat opheffen salderen icm eigen panelen je daarna helemaal in een catch 22 situatie brengt.

Ik hoop dat ik het verkeerd zie...
Ik erken dat de overheid moeiteloos een hoop kan verpesten, ook erken ik dat de overheid een hoop geld mis gaat lopen vergeleken met nu op deze manier. Shell, Nederlands grootste bedrijf bijvoorbeeld zal drastisch terrein gaan verliezen en ik vermoed dat dit zelfs landelijk invloed heeft op de portemonnee.
overheidsinkomsten-2014.gif


En dan de omzet van Shell:
shell_omzet.jpg



Ik beschreef mijn gedachte om problemen zoals nu in Australië voor te zijn, daar zijn ze vrij drastisch op zonne- en wind energie overgestapt en konden ze om die reden niet meer 365 dagen per jaar elektriciteit leveren. Uiteindelijk heeft Elon Musk ze van accu's voorzien, maar dat was eigenlijk wel een probleem dat ik in Nederland graag wil voorkomen.

Overigens is een 10kW stekker zo'n 45km/h, dat is iedere dag gemakkelijk een volle accu. Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar heb je dat echt continu nodig? 10kW? Of is het gewoon uit luxe?

Het verschilt trouwens enorm hoeveel energie waard is per locatie, kassen bijvoorbeeld hebben meestal een eigen gas generator.
Inmiddels zijn er veel energiezuinigere lampen met dezelfde, of zelfs hogere, prestaties in verhouding tot vroeger.
Gevolg hiervan is dat deze generatoren een overcapaciteit hebben die ze gewoon op het net gooien, in de buurt van deze locaties is dus energie te over.

S'nachts is op dit moment inderdaad sowieso energie te over gezien vrijwel niemand wakker is om de energie te gebruiken.
Rond etenstijd wordt het meeste energie gebruikt.

Hoe dit belastingstechnisch in elkaar steekt weet ik niet, maar als het je interesseert heb ik hier wel een grafiek waarin je kunt zien hoeveel energie er in Nederland gebruikt wordt:
Productie - TenneT
(onderaan)

Het verschil tussen weekend en door de week is zichtbaar, het verschil tussen dag en nacht is zichtbaar, het verschil tussen vrije dagen en vakantiedagen is zichtbaar en het verschil tussen een koude en een minder koude dag is ook zichtbaar.

Er zijn zelfs mensen die zeggen dat je zonnepanelen eigenlijk naar het zuidwesten moet richten in plaats van het zuiden, omdat er in de namiddag meer gebruikt wordt dan overdag, of in de ochtend.
 
Ik kreeg van Vandebron een bericht dat ze nog plaats hebben voor deelnemers aan de SlimLaden pilot.
Omdat ze de pilot langzaam aan opstarten en opschalen zijn de verwachte financiele voordelen in het begin kennelijk wat lager. Voor deelname de eerste 6 maanden krijg je daarom in ieder geval 100,=
Zie bijgaand bericht.

Ik begreep dat de eerste demand respons events vorige week zijn gestart.
Als iemand zijn ervaringen wil delen dan horen we het graag.
 

Attachments

  • Slimladenbericht.pdf
    335.1 KB · Views: 68
Goedendag,

Ik doe ook mee met de slimladen pilot. Alles staat ingesteld, maar heb nog geen inzicht in eventuele acties / onderbrekingen oid.
Ik zag dat Energie voor de échte inkoopprijs | easyEnergy nu uurprijzen mogelijk maakt voor consumenten. Lijkt me wel interessant. Moet er alleen nog een API komen waar je kan opvragen wat de huidige prijs is en de eventuele verwachting voor komende periode. Dan kan je op basis daarvan bepalen of en met welk vermogen je gaat laden. Iemand zin om dat samen te bouwen? Bijv. op basis van Homey domotica platform?
 
  • Like
Reactions: cvonken
Welkom, gelijk een eerste interessante post Bauke.
Dat schept verwachtingen.
EasyEnergy: ik heb even op hun website gekeken en dat lijkt inderdaad heel mooi.
Met name de bijzonder lage tarieven 's nachts gaan als je dan laadt flink meewerken aan een lage energierekening!
Ben geen bouwer van apps, maar ben wel erg benieuwd wat dit gaat opleveren.
Wil aan de zijlijn als gebruiker wel mijn bijdrage leveren.
PM mij maar als je gaat starten. Laten we in dat geval er maar een nieuw draadje voor aanmaken.
 
Last edited: