Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen verschillen tussen modellen

This site may earn commission on affiliate links.
Momenteel heb ik een loaner (oude MS, waarschijnlijk eerste hardware) en merkte behoorlijk wat verschillen op. Ondanks dat het een afgeragde bak is, vond ik veel dingen erg fijn. Zou ik dus de volgende keer weer een 3 nemen, of een iets modernere MS of zelfs een MX? En dan vooral ook welke opties het meer dan waard zijn. Tweedehands of de laatste versie?

Nu bedacht ik me dat er hier op het forum diverse mensen zijn die meerdere Tesla's op de opritlaan hebben staan en dus het beste aan kunnen geven wat de verschillen zijn naast de dingen die we op de Tesla-site kunnen lezen. Dus bij deze een oproep aan de mensen die ruime ervaring hebben met meerdere modellen om wat te vertellen over de verschillen, en vooral wat je fijner vindt aan een specifiek model of optie.

Alvast bedankt!
 
We hebben een Model X 100D (6 zits) van 2017 en een Model 3 Performance van 2019.

Model X
+ comfortabelere zetels
+ ruim interieur
+ automatische deuren, die voor bestuurder automatisch openen/sluiten
+ ruime frunk
+ trekhaak
+ groot scherm met apart dashboard
+ handige grote bekerhouders in de lage middenconsole
- trage MCU1
- hoog verbruik en beperkt rijbereik tov de Model 3
- prijs
- groot om te parkeren
- relatief kleine koffer met de derde rij niet opgeklapt
- zelfs met achterbank neer kan je door de 2 aparte captains chairs niet eenvoudig een fiets transporteren
- bekerhouders in armleuning vind ik maar niks

Model 3
+ rijbereik en laag verbruik
+ sneller laden aan V3 superchargers, IONITY
+ comfortabel te parkeren
+ snellere MCU2
+ ruime koffer voor een middenklasser
- kleiner interieur
- kleine frunk. Nog altijd wel nuttig voor een laptoptas maar niet meer voor de rommel die in m'n X past
- kleiner scherm, 2 functies + navigatie gaat niet eenvoudig
- zetels geven voorraan minder zijdelingse ondersteuning
- geen automatische deuren. Dat klinkt gek, maar eens je het gewoon bent, mis je het echt op een Model 3

Voor mij is de Model X de favoriete reisgezel voor lange afstanden. Het rijbereik is een domper, maar je zit er comfortabeler in.
 
Last edited:
Momenteel heb ik een loaner (oude MS, waarschijnlijk eerste hardware) en merkte behoorlijk wat verschillen op. Ondanks dat het een afgeragde bak is, vond ik veel dingen erg fijn. Zou ik dus de volgende keer weer een 3 nemen, of een iets modernere MS of zelfs een MX? En dan vooral ook welke opties het meer dan waard zijn. Tweedehands of de laatste versie?

Nu bedacht ik me dat er hier op het forum diverse mensen zijn die meerdere Tesla's op de opritlaan hebben staan en dus het beste aan kunnen geven wat de verschillen zijn naast de dingen die we op de Tesla-site kunnen lezen. Dus bij deze een oproep aan de mensen die ruime ervaring hebben met meerdere modellen om wat te vertellen over de verschillen, en vooral wat je fijner vindt aan een specifiek model of optie.

Alvast bedankt!

Wat vind je fijn aan een afgeragde S tbv van je eigen 3?

Ik heb zelf met verschillende loaners met verschillende HW types gereden.
In zowel S-en als in 3-en.
Hoe nieuwer de auto des te fijner en geruislozer dat deze reed.
Dit was zowel in de S-en als in de 3-en.

De S-en waren fijnere reisauto's de 3-en stuurde fijner.
 
De ervaringen van wooter ten aanzien van X en 3 kan ik grotendeels beamen. Bereik van onze X is hoger dan onze 3. Bij de 3 mis ik echt de automatische deuren, meer dan ik had verwacht. De S alleen meerdere keren als loaner gereden en dat vond ik ook best een prettige auto maar nooit met AP gebruikt.
 
  • Informative
Reactions: watt
De ervaringen van wooter ten aanzien van X en 3 kan ik grotendeels beamen. Bereik van onze X is hoger dan onze 3. Bij de 3 mis ik echt de automatische deuren, meer dan ik had verwacht. De S alleen meerdere keren als loaner gereden en dat vond ik ook best een prettige auto maar nooit met AP gebruikt.
Wat is er zo fijn aan die automatische deuren? Softclosing kan ik nog bij voorstellen.


Een verhoging schuin oprijden met een model X hoor je toch wel veel gekraak tov de model S.
 
Ik heb zelf een Model 3 en ook in verschillende loaners model S gereden. Op zich is de S een fijne auto, maar naar mijn zin te 'Amerikaans' in de zin van onnnodig groot en daardoor onhandelbaar is centra van oude steden, slome vering en indirect sturen. Ik vind de Model 3 1000 keer fijner rijden en sturen. Veel directer en veel handzamer in het Nederlandse verkeer. Ik vind de meerprijs van een S tov de Model 3 het niet waard. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
Nog altijd wel nuttig voor een laptoptas

Let daar mee op. De frunk kan van buitenaf geopend worden zonder sleutel.

On-topic.
De S (en X) is inderdaad heel groot, maar of dat nu echt hinderlijk is? Wat moeten al die lichte vrachten, minibusjes, pick-ups, dan wel niet zeggen.
Bij de 3 vind ik de vaste hoedenplank een domper. Er kan nog geen stoel in. De hoedenplank gaat er vaak uit en de achterzetels plat in onze S. Fiets er in, ritje naar containerpark...
De luchtvering is super aangenaam en dan heb ik de Raven nog niet.
Open dak.
AP1 zonder spoken.
En natuurlijk gratis laden en communicatie.
Nadelen zijn: trager laden, MCU zwaard van Damocles, idem voor draagarmen, 12V batterij, deurhendels,
Browser die niet werkt.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ik kan enkel uit ervaring met een M3 praten maar qua uiterlijk zou de MS afvallen voor mij.
Ziet er stilaan gedateerd uit, buiten een oppervlakkige facelift over de jaren heen is er weinig gewijzigd. En hoe het scherm in het dashboard verwerkt zit heb ik altijd al lelijk gevonden maar dat is persoonlijke smaak.
 
Ik kan enkel uit ervaring met een M3 praten

Spreek je jezelf dan in je volgende zin niet tegen? ;)

qua uiterlijk zou de MS afvallen voor mij.
Ziet er stilaan gedateerd uit, buiten een oppervlakkige facelift over de jaren heen is er weinig gewijzigd. En hoe het scherm in het dashboard verwerkt zit heb ik altijd al lelijk gevonden maar dat is persoonlijke smaak.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar vond het grappig.
 
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp
Wat vind je fijn aan een afgeragde S tbv van je eigen 3?

Ik heb zelf met verschillende loaners met verschillende HW types gereden.
In zowel S-en als in 3-en.
Hoe nieuwer de auto des te fijner en geruislozer dat deze reed.
Dit was zowel in de S-en als in de 3-en.

De S-en waren fijnere reisauto's de 3-en stuurde fijner.

1015(?) MS zonder FSD versus 2019 M3 met alle toeters en bellen. Heb maar korte tijd kunnen analyseren, terwijl "GEEN FSD" de meeste aandacht vroeg.

Voordelen:
- open dak
- veel meer ruimte achterin, en veel makkelijker toegankelijk
- scherm achter stuur
- voelt als een Mercedes
- iets ruimer bij benen achterin
- Automatische achterklep
- deuren kun je dichtdoen ipv dichtslaan (in verhouding)
- veel betere vering. Kan bij de slechtste weg van Amsterdam-West met 10km/u harder rijden.
- scherm rechtop icm muziek
- vond grootte qua parkeren heel erg meevallen

Nadelen (veel is opgelost in nieuwe MS, denk ik)
- erg trage hardware en langzaam internet
- stoel zat te hoog (ben 1m90)
- lawaai van buiten. Dacht dat MS juist beter geisoleerd was. Kan ook probleem zijn met specifiek deze MS, want voroge loaner was juist wel stiller.
- scherm rechtop voor Youtube
- geen FSD maakt een Tesla zo gewoontjes
- muziekinstallatie klonk slechter.
 
MS P85 (2013) versus MX100D (2019) versus B electric (2017, Tesla drive train en battery pack). De M3 was nooit een optie (te klein voor vijf, te weinig km garantie, te weinig laadruimte en een onhandige vaste hoedenplank).

De S
+ achterwielaandrijving (= plezier)
+ grootte frunk: flinke koffer, meerdere statiegeldkratjes enz.
+ laadruimte: met de bank plat passen meerdere racefietsen
+ cruise control Mercedes (fijner dan Tesla adaptive)
+ gewoon een grote lege bak tussen de stoelen in plaats van vakjes en dingetjes met deksels en klepjes
+ 22kW duolader (~ 100 km/h)
- na een week of wat in de X heb ik de eerste rit daarna in de S het gevoel door een brievenbus naar buiten te kijken en wacht ik vergeefs op het moment dat het portier zichzelf sluit...

De X
+ een nog fijnere Langstreckenwagen dan de S: een 6-persoons wit interieur met gangpad in combinatie met vleugeldeuren voelt als een klein vliegtuig
+ uitzicht: de doorgaande glasplaat is nog altijd genieten
+ portieren die zelf openen en sluiten: ik wist niet hoe fijn dat is
+ de vleugeldeuren: veel degelijker en praktischer in gebruik dan verwacht
+ de belofte van FSD (ik vind het nu nog niks)
- de ruitenwissers en vooral de cruise control zijn minder fijn dan die van de S

De B
+ een Tesla in disguise: zelfde drive-train en battery pack als de S, maar met Mercedes kwaliteit interieur
+ veel stiller dan S en X
+ geen vampire drain
+ handig in de stad dankzij Japanse koets: klein, kort, vierkant en daardoor toch veel ruimte
- geen smart phone toegang (veel te duur) en prehistorische navigatie, waarin bijvoorbeeld wel alle tankstations staan, maar geen laadpalen
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ik heb zelf een Model 3 en ook in verschillende loaners model S gereden. Op zich is de S een fijne auto, maar naar mijn zin te 'Amerikaans' in de zin van onnnodig groot en daardoor onhandelbaar is centra van oude steden, slome vering en indirect sturen. Ik vind de Model 3 1000 keer fijner rijden en sturen. Veel directer en veel handzamer in het Nederlandse verkeer. Ik vind de meerprijs van een S tov de Model 3 het niet waard. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
. Ik vind de meerprijs van een S tov de Model 3 het niet waard
Dat vind ik nu ook wel, maar bij alle merken zit die verdeling scheef.
3 is alsnog geen optie wegens de koffer en de aankondiging van de Y laat mij wachten. Osborne effect.
Tegelijk nog een nadeel van de S. Heeft toch wat decadentiegehalte (mijn grootste weerstand eigenlijk toen ik hem kocht). De 3 is meer een wagen van het volk.
 
Beste Model X en S rijders, missen jullie geen middenarmsteun achterin? Best vreemd dat jullie dat niet hebben en de model 3 en Y wel. Auto’s in vergelijkbare klassen hebben dat eigenlijk altijd wel.

Vind het ook vreemd dat de X in de 6-zits configuratie geen armsteunen biedt in de middelste rij.