TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

EV-box

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by in-clusion, Mar 16, 2016.

  1. in-clusion

    in-clusion Member

    Joined:
    May 26, 2013
    Messages:
    294
    Location:
    The Netherlands
    Blijkbaar heb ik even niet opgelet en betaal ik twee keer BTW over mijn ingekochte stroom.
    Ik heb deEV-box laadpaal aangesloten op mijn meterkast van mijn woonhuis.
    Tot januari betaalde ik de gebruikte stroom via mijn EV-box incl BTW aan EV-box en die sluisde dit geld ook incl BTW weer naar mijn privé rekening.
    Vanaf januari houden ze de betaalde BTW in en betalen die aan de Belastingdienst.
    Dus 2 keer BTW betaald..........
     
  2. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,410
    Location:
    De Woude NL
    Gewoon bij de volgende aangifte weer terughalen. Zelfs de fiscus komt niet twee keer btw ophalen.
     
  3. Peters25

    Peters25 Member

    Joined:
    Oct 22, 2016
    Messages:
    29
    Location:
    Vleuten (NL)
    Overweeg de aanschaf van een EV-box laadpaal (11kW) voor thuis.
    Wil verbruik door kunnen belasten naar eigen BV.
    Hoe zijn jullie ervaringen?
     
  4. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,966
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Niet doen, neem een Tesla HPWC met een eenvoudige tussenmeter. Goedkoper en mooier, kun je ook (later) nog een Maxem aan toevoegen voor de bewaking van de belasting van je aansluiting en heb je meteen een mooie factuur.
     
    • Like x 1
  5. Ton S90D

    Ton S90D Member

    Joined:
    Jun 18, 2016
    Messages:
    109
    Location:
    Friesland
    +1
     
  6. jm71

    jm71 Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    965
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Ik heb in het verleden zoveel gedoe gehad met EV-Box. Ik heb thuis een laadpunt van hen met zo'n back-office abonnement waar ik eigenlijk geen bal mee doe. Maar ze wilden per se dat ik mezelf factureerde (als leverancier) en mezelf betaalde (als afnemer). Het enige dat ik wil is een jaarlijks overzicht van mijn verbruik, het EV-Box abonnement is daar veel te overderven voor. Ik overweeg nu dus ook om alsnog een Tesla HPWC te nemen en er Maxem achter te zetten. Maar het is eigenlijk zonde van de investering die ik drie jaar geleden heb gedaan.
    Trouwens, als je maxem neemt, wat zijn dan je maandelijkse kosten om inzicht te krijgen in je verbruik?
     
  7. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,966
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    € 0,- :)
     
  8. Peters25

    Peters25 Member

    Joined:
    Oct 22, 2016
    Messages:
    29
    Location:
    Vleuten (NL)
    Heb inmiddels dit draadje over de HPWC doorgeakkerd.
    High Power Wall Charger Mk II
    Bedankt voor de inbreng en foto's. Heb er veel van geleerd.
     
  9. jm71

    jm71 Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    965
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Kijk, dan heb ik daarmee alvast weer 130 euro per jaar back-office kosten bij EV-Box terug verdiend...
    Toch maar eens overwegen dus om een HPWC en gelijk maar Maxem er bij aan te schaffen
     
  10. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,410
    Location:
    De Woude NL
    Waarom niet alleen een tussenmeter? Kost een paar tientjes. Ik factureer vanuit privé één keer per jaar aan de BV en dat is alles.
     
  11. jm71

    jm71 Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    965
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Ja dat kan ook Wim, voor het meten van het verbruik. Maar ik zit toch al een tijd aan Maxem te denken, want dan heb ik ook de mogelijkheid om sneller te laden zolang het overige verbruik in huis dat toelaat. Ik heb toch wel regelmatig momenten dat ik een uurtje tussendoor moet laden, en nu is dat begrensd op 50km/h. Als dat iets meer kan zijn, is dat meegenomen.
     
  12. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,410
    Location:
    De Woude NL
    Helder. Zelf overweeg ik de Tesla lader aan te schaffen omdat deze op 22 kW kan laden. Die capaciteit heb ik zelden of nooit nodig. Wel vind ik het prettig om in de koude maanden een uur voor vertrek nog bij te laden om de accu op te warmen en daarmee een heel hoog verbruik bij het begin van de rit te voorkomen.
     
  13. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    500
    Location:
    Belgium
    Onze laders moeten dringend allemaal "slim" worden (dus voorrang gevend aan verbruik van rest van huishouden). Wordt nog meer evident als we straks niet één maar twee EV's moeten opladen. Ik denk dat Filip (@fivari) met zijn "Fivari Smart Charger" een no-nonsense oplossing zal hebben.
     
  14. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Even over die BTW. Als de elektriciteit voor het opladen van je Tesla door jouw energiebedrijf aan jou privé in rekening wordt gebracht en je laat dat vervolgens door je BV vergoeden, dan is voor je BV de BTW (voorbelasting) NIET aftrekbaar. Uiteraard is wel de hele vergoeding aftrekbaar als kosten voor de fiscale winstbepaling, zodat het in de vergoeding meegenomen BTW-deel indirect wel gedeeltelijk wordt 'vergoed' in de winstbelasting.
     
  15. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
    Ik heb met mijn EV-box sinds een update in april ofzo dat de Model S die op timer staat om te laden om 1:00 's nachts regelmatig niet oplaad en in een soort error code springt. Rode ring. Ik wordt al maanden van het kastje naar de muur gestuurd. Iemand dezelfde ervaring met Ev-Box?
     

Share This Page