TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

EV-Point: Nieuwe Belgische sectororganisatie van laadpuntoperatoren

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Jan 14, 2016.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Ter info:


    EV-Point mee aan de wieg van OPEN CHARGE POINT BELGIUM

    Geschreven door Bert De Swaef op 13 januari 2016 in de categorie Nieuws

    Aansluitend op het beleid van de Vlaamse Regering, waarbij stimulerende maatregelen genomen worden om onder andere het aantal laadpunten tegen 2020 flink te laten groeien, zijn wij verheugd u de nieuwe sectororganisatie van Laadpuntoperatoren die, in België gesitueerde, publiek toegankelijke laadstations voor elektrische voertuigen uitbaten voor te stellen : OpenChargePoint-Belgium.

    De doorbraak van elektrische wagens komt er niet zonder een vlot toegankelijk netwerk van laadpunten, waarbij afhankelijkheid van één aanbieder van laadpunten niet opportuun is. Zes partijen : Allego, Blue Corner, Eneco, EV-Box, EV-Point en The New Motion hebben zich juist daarom verenigd teneinde deze jonge innovatieve sector van het elektrisch rijden te helpen uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotoren.

    Op basis van onze expertise willen we graag ‘early adopters’ van elektrische wagens maximaal ondersteunen met een vlot toegankelijk netwerk van laadpunten, gebaseerd op open toegang voor binnen- en buitenlandse gebruikers, prijstransparantie, ad hoc betalingsmogelijkheden, en gestandaardiseerde technologie. En daarnaast willen we als sectororganisatie helpen een coherent beleid te ontwikkelen, teneinde de kwaliteit en de kwantiteit van laadinfrastructuur in België op het juiste peil te brengen.

    Daarom tekenen we op 12 januari in aanwezigheid van minister Turtelboom de “Gedragscode” die we als sectororganisatie hebben opgesteld, waarin kwalitatieve eisen zijn vooropgesteld.

    De doelstelling van de vereniging is mede dankzij een duidelijke overzichtskaart van publiek toegankelijke laadpunten, en het respect voor de Gedragscode zowel de kwaliteit als de kwantiteit van oplaadinfrastructuur te verhogen. Dit alles is van groot belang voor de E-rijder.

    De Swaef Alex, EV-Point.
    Co-voorzitter OpenChargePoint-Belgium

    - - - Updated - - -

    Ik zie nu alleen dat Theplugincompany en Vitaemobility (nog) niet meedoen.
    Ik hoop in ieder geval dat ze het in België op z'n minst interoperabel kunnen maken. Om dan daarna met de buurlanden uit te breiden.
    En ga hen tevens een mailtje sturen omtrent hun eenheden :cursing:.
    Prijzen lijken redelijk.
     
  2. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    En je kan op hun site NOG een pasje bestellen. Alsof we er al niet genoeg hebben :).
    Ik heb de indruk dat EV-point niet de sector organisatie is, maar gewoon een BlueCorner, Allego, Eneco, EV-box alternatief...

    Dat ze maar snel wat CHAdeMO laders uitrollen.
     
  3. Stijn

    Stijn Member

    Joined:
    Aug 12, 2015
    Messages:
    149
    Location:
    BE
    Met Eneco kan je bij 96% van de Belgische punten normaal opladen - zij hebben roaming contracten bij bijna iedereen
     
  4. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Inderdaad is EV-point een van de aanbieders en heet de nieuwe sectororganisatie 'OpenChargePoint-Belgium'.
     
  5. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,876
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Ik heb juist een laadpas minder, Essent stopt met de laadpas en draagt de klanten over aan TNM.
     
  6. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Hoera!!

    Alleen daarom ben ik al fan van Fastned. Omdat ze geen laadpasjes gebruiken.
    Mijn collectie laadpasjes kan makkelijk concurreren met het aantal klantenkaarten die mijn vrouw elke dag meezeult in haar [sjakosj].
     
  7. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Zucht....

    Mijn mail:

    Beste,

    Het doet me deugd een overkoepelend organisatie te zien die een facturatiesysteem op poten zet zonder pasjes!
    Echter, ik vraag me af of uw eenheden wel kloppen bij de prijzen. Er worden namelijk tarieven gehanteerd per hoeveelheid van vermogen (bijvoorbeeld 11 à 22kW) veronderstel ik. Terwijl op uw website "kWh" vermeld staat.

    Vriendelijke groeten,

    Hun 2 antwoorden
    Geachte,

    Er is telkens een toestel met een bepaald vermogen.
    Maar het laden zelf gebeurt aan een bepaalde laadsnelheid vb 11 kWh/u en dus is de prijs correct uitgedrukt in €/u.

    Hartelijke groeten / Cordialement
    Best regards / Mit freundlichen Grüßen

    De Swaef Alex

    Geachte,

    Sorry, iets te vlug op verzenden gedrukt.
    Even een kleine correctie : de overkoepelende organisatie zal zorgen voor interoperabiliteit tussen de verschillende operatoren, maar NIET zonder pasjes !

    Op dit ogenblik is EV-Point zowat de enige die het ook mogelijk maakt per SMS of via de App te activeren en af te rekenen.

    Hartelijke groeten / Cordialement
    Best regards / Mit freundlichen Grüßen

    De Swaef Alex
    ------------------------------------------------------------------

    Dirk, als je nog eens in je assertieve bui bent... laat u lekker gaan!
     
  8. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    LOL. Alex is zelfs directeur van EV point....
     
  9. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    525
    Location:
    Leuven, Belgium
    Hoewel kWh/u natuurlijk wat bizar overkomt, denk ik dat de eenheden eigenlijk wel kloppen:
    laadsnelheid in kilowattuur per uur of "kWh/u" klopt, hoewel gewoon spreken van een laadvermogen in kW misschien eleganter overkomt.
    Dat men een uurtarief aanrekent, is ook niet ongebruikelijk. Ik begreep pas recent dat Bluecorner voortaan hetzelfde doet: geen afrekening meer per kWh, maar per uur en een uurprijs die afhankelijk is van de laadsnelheid. Dus verbonden zijn aan een Bluecorner laadpaal en niet laden, kost toch geld en dat allicht om schijnladen te vermijden en de infrastructuur optimaal te kunnen benutten. Op zich een nobel streven en ik sta er op zich wel achter, maar soms toch ook vervelend. Vanavond een toneelvoorstelling in Leuven, maar na 1u max is de batterij terug vol. Moet ik dan tijdens de pauze de wagen gaan verzetten om extra kosten te vermijden? Zoniet wordt een laadbeurt wel erg duur. Dan kan ik beter langzamer laden, maar dat laat de Zoe niet toe: die neemt het maximum van wat kan genomen worden, dus 22 kW, sorry 22 kWh/u
    De DC-snelladers van TNM passen het principe ook al toe.
     
  10. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Het blijft toch raar klinken. kWh/u. Dan kan je afstand uitdrukken in kmu/u.
     
  11. Thor

    Thor Member

    Joined:
    Nov 28, 2014
    Messages:
    220
    Location:
    Nederland / Hellevoetsluis
    of nog beter kWhKm/u/Km:redface:
     
  12. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Je bedoelt vast en zeker kWhKm/uKm
     
  13. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,683
    Location:
    Haarlem
    't is al lastig genoeg voor de meeste mensen. Maak iedereen maar gek! :scared:
     
  14. Thor

    Thor Member

    Joined:
    Nov 28, 2014
    Messages:
    220
    Location:
    Nederland / Hellevoetsluis
    Doet me sterk denken aan: square inch per open Window[emoji102]
     
  15. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,319
    Location:
    Den Haag
  16. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Voor een was- of afwasmachine begrijp ik dat (kWh/beurt) omdat de vermogensafname vrij grillig verloopt.
    En als men een app gebruikt om het verbruik te monitoren kan ik er ook nog vrede mee nemen.

    Maar een laadpunt indelen in kWh kan er bij mij niet in.
     

Share This Page