Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EV-Point: Nieuwe Belgische sectororganisatie van laadpuntoperatoren

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Ter info:


EV-Point mee aan de wieg van OPEN CHARGE POINT BELGIUM

Geschreven door Bert De Swaef op 13 januari 2016 in de categorie Nieuws

Aansluitend op het beleid van de Vlaamse Regering, waarbij stimulerende maatregelen genomen worden om onder andere het aantal laadpunten tegen 2020 flink te laten groeien, zijn wij verheugd u de nieuwe sectororganisatie van Laadpuntoperatoren die, in België gesitueerde, publiek toegankelijke laadstations voor elektrische voertuigen uitbaten voor te stellen : OpenChargePoint-Belgium.

De doorbraak van elektrische wagens komt er niet zonder een vlot toegankelijk netwerk van laadpunten, waarbij afhankelijkheid van één aanbieder van laadpunten niet opportuun is. Zes partijen : Allego, Blue Corner, Eneco, EV-Box, EV-Point en The New Motion hebben zich juist daarom verenigd teneinde deze jonge innovatieve sector van het elektrisch rijden te helpen uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotoren.

Op basis van onze expertise willen we graag ‘early adopters’ van elektrische wagens maximaal ondersteunen met een vlot toegankelijk netwerk van laadpunten, gebaseerd op open toegang voor binnen- en buitenlandse gebruikers, prijstransparantie, ad hoc betalingsmogelijkheden, en gestandaardiseerde technologie. En daarnaast willen we als sectororganisatie helpen een coherent beleid te ontwikkelen, teneinde de kwaliteit en de kwantiteit van laadinfrastructuur in België op het juiste peil te brengen.

Daarom tekenen we op 12 januari in aanwezigheid van minister Turtelboom de “Gedragscode” die we als sectororganisatie hebben opgesteld, waarin kwalitatieve eisen zijn vooropgesteld.

De doelstelling van de vereniging is mede dankzij een duidelijke overzichtskaart van publiek toegankelijke laadpunten, en het respect voor de Gedragscode zowel de kwaliteit als de kwantiteit van oplaadinfrastructuur te verhogen. Dit alles is van groot belang voor de E-rijder.

De Swaef Alex, EV-Point.
Co-voorzitter OpenChargePoint-Belgium

- - - Updated - - -

Ik zie nu alleen dat Theplugincompany en Vitaemobility (nog) niet meedoen.
Ik hoop in ieder geval dat ze het in België op z'n minst interoperabel kunnen maken. Om dan daarna met de buurlanden uit te breiden.
En ga hen tevens een mailtje sturen omtrent hun eenheden :cursing:.
Prijzen lijken redelijk.
 
Zucht....

Mijn mail:

Beste,

Het doet me deugd een overkoepelend organisatie te zien die een facturatiesysteem op poten zet zonder pasjes!
Echter, ik vraag me af of uw eenheden wel kloppen bij de prijzen. Er worden namelijk tarieven gehanteerd per hoeveelheid van vermogen (bijvoorbeeld 11 à 22kW) veronderstel ik. Terwijl op uw website "kWh" vermeld staat.

Vriendelijke groeten,

Hun 2 antwoorden
Geachte,

Er is telkens een toestel met een bepaald vermogen.
Maar het laden zelf gebeurt aan een bepaalde laadsnelheid vb 11 kWh/u en dus is de prijs correct uitgedrukt in €/u.

Hartelijke groeten / Cordialement
Best regards / Mit freundlichen Grüßen

De Swaef Alex

Geachte,

Sorry, iets te vlug op verzenden gedrukt.
Even een kleine correctie : de overkoepelende organisatie zal zorgen voor interoperabiliteit tussen de verschillende operatoren, maar NIET zonder pasjes !

Op dit ogenblik is EV-Point zowat de enige die het ook mogelijk maakt per SMS of via de App te activeren en af te rekenen.

Hartelijke groeten / Cordialement
Best regards / Mit freundlichen Grüßen

De Swaef Alex
------------------------------------------------------------------

Dirk, als je nog eens in je assertieve bui bent... laat u lekker gaan!
 
Zucht....

Mijn mail:

Beste,

Het doet me deugd een overkoepelend organisatie te zien die een facturatiesysteem op poten zet zonder pasjes!
Echter, ik vraag me af of uw eenheden wel kloppen bij de prijzen. Er worden namelijk tarieven gehanteerd per hoeveelheid van vermogen (bijvoorbeeld 11 à 22kW) veronderstel ik. Terwijl op uw website "kWh" vermeld staat.

Vriendelijke groeten,

Hun 2 antwoorden
Geachte,

Er is telkens een toestel met een bepaald vermogen.
Maar het laden zelf gebeurt aan een bepaalde laadsnelheid vb 11 kWh/u en dus is de prijs correct uitgedrukt in €/u.

Hartelijke groeten / Cordialement
Best regards / Mit freundlichen Grüßen

De Swaef Alex

Geachte,

Sorry, iets te vlug op verzenden gedrukt.
Even een kleine correctie : de overkoepelende organisatie zal zorgen voor interoperabiliteit tussen de verschillende operatoren, maar NIET zonder pasjes !

Op dit ogenblik is EV-Point zowat de enige die het ook mogelijk maakt per SMS of via de App te activeren en af te rekenen.

Hartelijke groeten / Cordialement
Best regards / Mit freundlichen Grüßen

De Swaef Alex
------------------------------------------------------------------

Dirk, als je nog eens in je assertieve bui bent... laat u lekker gaan!
LOL. Alex is zelfs directeur van EV point....
 
Hoewel kWh/u natuurlijk wat bizar overkomt, denk ik dat de eenheden eigenlijk wel kloppen:
laadsnelheid in kilowattuur per uur of "kWh/u" klopt, hoewel gewoon spreken van een laadvermogen in kW misschien eleganter overkomt.
Dat men een uurtarief aanrekent, is ook niet ongebruikelijk. Ik begreep pas recent dat Bluecorner voortaan hetzelfde doet: geen afrekening meer per kWh, maar per uur en een uurprijs die afhankelijk is van de laadsnelheid. Dus verbonden zijn aan een Bluecorner laadpaal en niet laden, kost toch geld en dat allicht om schijnladen te vermijden en de infrastructuur optimaal te kunnen benutten. Op zich een nobel streven en ik sta er op zich wel achter, maar soms toch ook vervelend. Vanavond een toneelvoorstelling in Leuven, maar na 1u max is de batterij terug vol. Moet ik dan tijdens de pauze de wagen gaan verzetten om extra kosten te vermijden? Zoniet wordt een laadbeurt wel erg duur. Dan kan ik beter langzamer laden, maar dat laat de Zoe niet toe: die neemt het maximum van wat kan genomen worden, dus 22 kW, sorry 22 kWh/u
De DC-snelladers van TNM passen het principe ook al toe.
 
Hoewel kWh/u natuurlijk wat bizar overkomt, denk ik dat de eenheden eigenlijk wel kloppen:
laadsnelheid in kilowattuur per uur of "kWh/u" klopt, hoewel gewoon spreken van een laadvermogen in kW misschien eleganter overkomt.
Dat men een uurtarief aanrekent, is ook niet ongebruikelijk. Ik begreep pas recent dat Bluecorner voortaan hetzelfde doet: geen afrekening meer per kWh, maar per uur en een uurprijs die afhankelijk is van de laadsnelheid. Dus verbonden zijn aan een Bluecorner laadpaal en niet laden, kost toch geld en dat allicht om schijnladen te vermijden en de infrastructuur optimaal te kunnen benutten. Op zich een nobel streven en ik sta er op zich wel achter, maar soms toch ook vervelend. Vanavond een toneelvoorstelling in Leuven, maar na 1u max is de batterij terug vol. Moet ik dan tijdens de pauze de wagen gaan verzetten om extra kosten te vermijden? Zoniet wordt een laadbeurt wel erg duur. Dan kan ik beter langzamer laden, maar dat laat de Zoe niet toe: die neemt het maximum van wat kan genomen worden, dus 22 kW, sorry 22 kWh/u
De DC-snelladers van TNM passen het principe ook al toe.

Het blijft toch raar klinken. kWh/u. Dan kan je afstand uitdrukken in kmu/u.
 
image.jpg