Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik heb dit forum net ontdekt, gaaf! Ik sta aan de vooravond om een M3P te bestellen. Heerlijk als je verder zo weinig keuze hebt bij Tesla, dat maakt dit proces tot een uiterst korte doch plezierige exercitie. Over mijzelf; Michel uit het midden van NL, 47 jaar, twee prachtige kinderen en dito vrouw. Diepgewortelde liefde voor oude BMW's, Italie en sport. de M3P wordt mijn eerste EV en als ik de berichten lees over de M3P dan moet het een enorme belevenis zijn. Omdat mijn neef bij Tesla werkte heb ik wel een een paar uur in een MSP100D gereden, 'what a blast' (letterlijk en figuurlijk)! Ik rij nu nog hybride wat mij ook erg goed bevalt, maar fosiele brandstof is aan zijn eind in mijn beleving. Ik hoop hier een hoop informatie op te kunnen lezen of deel te nemen aan interessante discussies.

Voor nu, een fijne dag allemaal!
 
Hallo allemaal,

Ik rijd momenteel een PHEV (Outlander) en heb daarmee de liefde voor elektrisch rijden ontdekt. Ik moet eind dit jaar weer iets nieuws uitkiezen voor de lease en ben dan ook vastbesloten minimaal plug-in te blijven rijden maar liefst (ik twijfel nog wat) volledig elektrisch. Ik wil ook groteren afstanden af kunnen leggen (o.a. wintersport en zomervakantie, maar ook naar mijn ouders is het 400km retour), en dan kom je al gauw op de Tesla M3 LR uit (S en X zijn buiten mijn budget).
Ik twijfel nog wel wat, want met mijn huidige PHEV kan ik voor het dagelijkse werk ook alles elektrisch doen, en overschakelen naar een M3 heeft voor met name de vakantie toch ook wel flink wat (deels negatieve) consequenties (laadtijd, lader beschikbaarheid, laadruimte, etc.). Maar ook voordelen natuurlijk (nog meer bijdragen aan beter milieu, lekker en sportief kunnen rijden). Qua kosten heb ik al uitgerekend dat het voor mijn geval op precies hetzelfde uitkomt, mits dit jaar geleverd (M3 vs Outlander), omdat de meerprijs dit jaar nog net wordt gecompenseerd door het bijtellingsvoordeel. Dat is volgend jaar een heel ander verhaal en zou ik voor mijn situatie een flink stuk duurder uit zijn voor de M3. Niet dat het daar alleen om gaat, maar het speelt wel mee natuurlijk.
Ik vind het erg tof om op o.a. deze site e.e.a. uit te zoeken. En als ik elders iets relevants vind deel ik het hier ook weer natuurlijk.
Groetjes en dank aan ieder die bijdraagt.
 
  • Like
Reactions: watt and Klaas
Welkom op het forum!

Ik kom ook uit een Outlander, die auto beviel mij voor geen meter qua elektrisch rijden. 30km maximaal, wat nooit gehaald werd. Ik reed 200km snelwegkilometers per dag, 5 dagen per week. Vrijwel altijd volledig op benzine, wat behoorlijk extreme brandstofkosten tot gevolg had, in vergelijk met de optimistisch gecalculeerde kosten door de leasemaatschappij (te zware vierkante auto met een te kleine motor). Ik heb meerdere keren het verbruik moeten uitleggen omdat men de brandstofkosten te hoog vond. Ik moest altijd goed berekenen wanneer ik weer bij de pomp moest staan om die veel te kleine benzinetank te vullen (meestal om de 1 a 2 dagen dus).

Ik kan je verzekeren dat een overstap naar volledig elektrisch rijden echt meer comfort brengt. Qua rijeigenschappen, luxe, maar ook vanwege het enorme gemak dat je voor je dagelijkse ritjes nooit meer bang hoeft te zijn dat je de range niet hebt (als je thuis laadt uiteraard). Ik weet niet hoe vaak je op vakantie gaat, maar als dat 1 of 2 keer per jaar is, met iets van 2 a 3 extra laadbeurten in vergelijk met de Outlander, is het dan wel zo'n enorm verschil over een jaar gezien? Tijdens een lange vakantierit rij je vrijwel volledig op benzine met de Outlander, omdat je onderweg niet bijlaadt. 400km maximaal, als je goed op je snelheid lette. Voor mij waren de brandstofkosten naar Italië torenhoog in vergelijk met bv mijn Passat diesel, waar ik ruim 1100km op 1 tank kon rijden met 130km per uur. In vergelijk met de Tesla zijn de brandstofkosten helemaal extreem uiteraard.

Qua bagageruimte is de Outlander uiteraard niet te verslaan, al geeft de M3 vrijwel evenveel laadruimte als mijn vorige VW Passat sedan. Er kan meer in dan je denkt (mits je slim inpakt). Je verliest ook wat ruimte op de achterbank, ik weet niet of dat een enorm probleem is.

Voor mij is de overgang naar de M3 een verademing geweest, waar ik het regeneratieve remmen bij de Outlander op minimaal had staan, is dat nu 1 van de grootste pluspunten van de Tesla.

Hallo allemaal,

Ik rijd momenteel een PHEV (Outlander) en heb daarmee de liefde voor elektrisch rijden ontdekt. Ik moet eind dit jaar weer iets nieuws uitkiezen voor de lease en ben dan ook vastbesloten minimaal plug-in te blijven rijden maar liefst (ik twijfel nog wat) volledig elektrisch. Ik wil ook groteren afstanden af kunnen leggen (o.a. wintersport en zomervakantie, maar ook naar mijn ouders is het 400km retour), en dan kom je al gauw op de Tesla M3 LR uit (S en X zijn buiten mijn budget).
Ik twijfel nog wel wat, want met mijn huidige PHEV kan ik voor het dagelijkse werk ook alles elektrisch doen, en overschakelen naar een M3 heeft voor met name de vakantie toch ook wel flink wat (deels negatieve) consequenties (laadtijd, lader beschikbaarheid, laadruimte, etc.). Maar ook voordelen natuurlijk (nog meer bijdragen aan beter milieu, lekker en sportief kunnen rijden). Qua kosten heb ik al uitgerekend dat het voor mijn geval op precies hetzelfde uitkomt, mits dit jaar geleverd (M3 vs Outlander), omdat de meerprijs dit jaar nog net wordt gecompenseerd door het bijtellingsvoordeel. Dat is volgend jaar een heel ander verhaal en zou ik voor mijn situatie een flink stuk duurder uit zijn voor de M3. Niet dat het daar alleen om gaat, maar het speelt wel mee natuurlijk.
Ik vind het erg tof om op o.a. deze site e.e.a. uit te zoeken. En als ik elders iets relevants vind deel ik het hier ook weer natuurlijk.
Groetjes en dank aan ieder die bijdraagt.
 
  • Like
Reactions: coolname
Hey allemaal!

Nieuw hier en zin om onderdeel te zijn van het NL gedeelte!

30 jaar & ga morgen in Tilburg mijn eerste Tesla, een blauwe P90D uit december 15, ophalen!

Reeds bekend met het eMMC probleem en er is me verteld via Delivery om direct contact op te nemen met service na aflevering om een afspraak in te plannen voor MCU1 naar MCU2. Gaan het zien of dat in de praktijk ook echt mogelijk is.

Tot vaker!

Update:

Niet mogelijk tot "later dit jaar" (volgens mobile service) & gaat "ten minste 3500 kosten" volgens zelfde meneer.

Inmiddels ruim 2k kilometer met de model S erop zitten & in love. Afgelopen weekend velgen verwisseld - wel klaar denk ik zo (chrome delete iets teveel van het goede, dan moeten mijn velgen ook gelijk in de poedercoat.

Car.jpg
 
Last edited:
Update:

Niet mogelijk tot "later dit jaar" (volgens mobile service) & gaat "ten minste 3500 kosten" volgens zelfde meneer.

Inmiddels ruim 2k kilometer met de model S erop zitten & in love. Afgelopen weekend velgen verwisseld - wel klaar denk ik zo (chrome delete iets teveel van het goede, dan moeten mijn velgen ook gelijk in de poedercoat.

View attachment 554785

Een chrome delete inclusief donkere velgen staan zeker ook mooi, maar op jouw wagen is dit echt niet onaardig zo, sterker nog: het ziet er rete strak uit!

Je zou eens in het forum kunnen kijken, er is namelijk meer gesproken over een MCU1 upgrade. Nu wordt dit enkel nog in de US uitgevoerd maar de verwachting is inderdaad dat dat over een tijdje naar Europa komt, hoewel ik niet direct de verwachting had dat dit ten minste 3500 EUR gaat kosten, gezien het nu voor 2500$ wordt aangeboden in de US, meestal houdt dit in dat het in Europa 2500 EUR - 2800 EUR gaat kosten.
 
Hoi, ik ben sinds gisteren ook een tesla rijder. Had eerder al enkele keren met een model 3 gereden, maar nu heb ik er zelf een geleased, via battmobiel in Gent (een deelplatform voor elektrische wagens, ik rijd zelf niet zo veel en dan kunnen anderen er ook van gebruik maken).
Het is een model 3 LR AWD in het blauw en zwart interieur, met 18" aero wielen.
Had eerst een met 19" besteld (die reeds op de boot stond in februari), maar door een misverstand bij de leasemaatschappij (in de lockdown periode) is dit niet doorgegaan en heb ik twee weken geleden opnieuw een stockmodel besteld, dezelfde maar dan met 18" wielen, en vermits hij al eens ingeschreven was (200 km gereden) ging er ook nog wat van de prijs af.
Moet zeggen dat die 18" wel erg comfortabel en stil rijden, voor de rest geweldige wagen, over enkele dagen rijd ik er mee naar spanje, spannend!

20200630_123843_HDR.jpg
 
Ik twijfel nog wel wat, want met mijn huidige PHEV kan ik voor het dagelijkse werk ook alles elektrisch doen, en overschakelen naar een M3 heeft voor met name de vakantie toch ook wel flink wat (deels negatieve) consequenties (laadtijd, lader beschikbaarheid, laadruimte, etc.).

Na een jaar met een M3LR kan ik je vertellen die negatieve consequenties erg meevallen (in mijn geval er niet zijn):
met 450l heeft de Tesla een meer dan fatsoenlijk bagagevolume. Soms een beetje passen en meten, maar wintersport en zomervakantie zijn hier geen issue. Het supercharger netwerk zorgt er voor dat je op doorreis naar bestemming niet hoeft na te denken over laden. Ik kan altijd direct terecht. Lokaal zoek ik vooraf contact met de verhuurder en tot op heden mag ik altijd op lokatie laden (gratis). Kijk voor de lol eens op abetterrouteplanner. Je zal zien dat wanneer je thuis vol wegrijdt, redelijk leeg aankomt op lokatie en SUC's (5%), dat je vaak niet langer dan 20-25 minuten aan het laden bent. Iedereen hier gaat beamen dat dat amper genoeg is voor een toiletbezoek en kop koffie. Neem die sprong!
 
  • Like
Reactions: watt
Maandag mijn 6-zits Model X opgehaald als vervanger voor een hybride Volvo XC90 T8. Lang over de voor- en nadelen nagedacht, maar eigenlijk was de X de meest slimme duurzame optie als vervanger van de bestaande SUV. Alternatieven overwogen, maar ook daar kleven grote nadelen. Vind het SuC netwerk toch nog steeds wel een flink pluspunt (zeker omdat er nog net onbeperkt superchargen bij de auto wordt geleverd).

De eerste ervaringen zijn goed, zijn wel wat dingen waar ik me aan zou kunnen irriteren zoals de in verhouding met wat ik gewend ben enorme hoeveelheid alarmgeluiden (aan en uitzetten van Autopilot hoeft van mij echt geen alarmbel voor te gaan). Joe Mode zal wellicht voor de achterbank helpen maar weinig voor de passagier naast me die net de ogen even dicht doet..

Dinsdag moest ik echter onverhoopt twee geleverde bureaus retourneren naar PostNL. Dat had maandag nog met gemak gelukt (2e en 3e zitrij Volvo kon volledig plat) maar in de (bewust gekozen) 6-zits Model X lukte het met de stoelen helemaal naar voren geschoven net niet. De Volvo was wat hoger dus dat hielp in deze ook (net meer ruimte om het ergens overheen te duwen).

Uiteindelijk dan maar bureau uit de verpakking gehaald en bij de post weer in elkaar gezet. Dat moeten we vrijdag dus nog een keer doen met bureau 2. Daar tegenover staat dan wel weer dat in de MX standaard een trekhaak meegeleverd wordt. Daarnaast is het gros van de ritten de ruimte ook weer niet nodig.

Zijn er nog tips van 6-zits rijders hoe je nu meest handig om gaat met grotere lading? Heb al Youtube video's gezien van o.a. TeslaBjorn met een sofa. Zoals hierboven al geroepen, de 6 zits is wel bewust gekozen dus ook bewust dat het wellicht met een 5 of 7 zitter makkelijker is om de laadvloer plat te maken.
Wat me ook opviel is dat de auto bleef 'zeuren' over dat de stoelen niet vergrendeld waren als je deze helemaal vooruit schuift. Hoe los je dat op?

Zul je trouwens ook net zien dat de laadpaal in de straat al enkele dagen defect lijkt en de monteur nog niet is langs geweest. Gelukkig nog 1 laadpaal om de hoek, en anders in de buurt van kantoor ook nog een Total DC lader tegen tarief van AC laden (prima te combineren met het eten van een broodje). De Maingau laadpas had ik al liggen, dus als het goed is ook relatief goedkoop Fastned indien nodig.
 
Zijn er nog tips van 6-zits rijders hoe je nu meest handig om gaat met grotere lading? Heb al Youtube video's gezien van o.a. TeslaBjorn met een sofa. Zoals hierboven al geroepen, de 6 zits is wel bewust gekozen dus ook bewust dat het wellicht met een 5 of 7 zitter makkelijker is om de laadvloer plat te maken.

Welkom, mooie auto :D

Zelf ook een 6-zits in bezit en gooi eigenlijk grote lading altijd in de aanhangwagen, dat houdt de auto ook een beetje proper. Misschien niet helemaal het antwoord waar je naar op zoek was ;)
 
Hallo allemaal,

Even voorstellen....

Mijn naam is Alexander ben 45 jaar jong en sta op het punt om wel of geen Tesla aan te schaffen.
Gisteren een proefrit in Tilburg gereden met een S performance en een 3 performance.
Was na de proefritten bijna zeker dat het een S of 3 gaat worden totdat......ik dit forum tegenkwam en er echt extreem veel problemen met de M3 op staan??!!

Dit heeft mij enorm aan het twijfelen gemaakt.
Wie kan dit bij mij wegnemen of toch maar voor een BMW gaan?

Groet,

Alexander


Got it <a href="Mijn volgende auto: geen Tesla meer....">Mijn volgende auto: geen Tesla meer....</a>
 
Na alweer meer dan een jaar read-only op dit forum rondgestruind te hebben is het wel eens tijd geworden om me eens voor te stellen...

Ik ben Marcel, werk als freelance C/C++/Java-developer, en ben sinds juli vorig jaar de trotse bezitter van een zwarte M3 LR AWD 18" met trekhaak. Geen last gehad van de levertijd-ellende die toen speelde, net voor de grote hausse heb ik een voorraad-model besteld, binnen 2 weken stond ie op de oprit :D, naast de Zoe van mijn vrouw.

De auto's die ik hiervoor gereden heb:
- Hyundai Kona Electric (3 maanden gereden, toen verkocht om de Tesla te gaan rijden)
- Mercedes Benz C350e Plugin Hybride. Het (20 km per acculading :oops:) elektrisch rijden beviel zo goed dat ik toen besloot om voor full-electric te gaan.
- Daarvoor was het van alles en nog wat: Renault 5 met 37 pk, Toyota Prius, Seat Altea XL 1.8 Turbo, Toyota Auris Hybrid, Renault Laguna 2.0 Turbo, en nog het één en ander tussendoor.
 
Was dat je originele plan, of beviel de Kona niet?
Begin 2018 besloten ik en mijn vrouw om dat jaar nog elektrisch te gaan rijden. Mijn vrouw een Zoe, ikzelf een Tesla M3.
Mijn vrouw is dat wel gelukt... Kia Picanto -> Renault Zoe. Een tweedehandsje, dus eigenlijk een kwestie van het koopcontract ondertekenen en elektrisch naar huis rijden.
In maart 2018 leek het nog wel een poos te gaan duren voor de Tesla M3 er zou zijn, dus besloot ik de toen bijna bestelbare Kona Electric te reserveren (als 1e bij de plaatselijke dealer), zodat ik die in augustus/september zou kunnen gaan rijden. Helaas pindakaas, de levertijd viel tegen, dat werd februari 2019. Toen was de Tesla M3 inmiddels wel leverbaar. De Kona viel in zoverre tegen dat hij toch wel aan de kleine kant was. Qua ruimte, maar vooral qua rijgedrag. Vlak voor de zomervakantie heb ik de knoop doorgehakt en een "direct leverbare" Tesla M3 LR te bestellen. Twee weken later stond hij voor de deur.
Kortom: de Kona was geen slechte auto, maar de Tesla heeft wel een stuk meer het 'WOW'-gevoel. Het is één van de weinige auto's waar ik niet na een jaartje denk "hmmm, toch weer eens tijd voor iets anders".
 
  • Love
Reactions: nico180