Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Wie heeft ervaring met een 2dehands tesla ? Waar op letten of zeker afblijven ?

Hoi Robin, welkom. Ik heb een tweedehands model S. Wat ik vrienden die ook enthousiast geworden zijn aanraad:
  • Je kunt uitrekenen wat de beschikbare capaciteit is van de batterij, zie ook hier. Dat mag na 5 jaar zo'n 10 tot 15% lager liggen dan bij aankoop. Je wilt een tweedehands Tesla die alleen maar aan Superchargers heeft gehangen (taxi's) vermijden, die zijn qua oplaadvermogen beperkt en de batterij heeft het dan zwaar te verduren gehad
  • Sommige mensen zweren bij de nieuwe autopilot (AP2, 2,5 of 3), anderen zijn tevreden met de vorige autopilot (AP1). Kijk wat je nodig hebt en laat je niet te gek maken door toekomstige mogelijkheden die er nog niet zijn. Deze link geeft een goede beschrijving van wat er ten tijde geleverd werd aan opties
  • Kijk naar Tesla's die ouder zijn dan 5 jaar, als ze jonger zijn vallen ze nog onder het financieel gunstige bijtellingsregime voor zakelijke rijders. Dat zie je dan terug in de hogere tweedehandsprijs terwijl je er als particuliere rijder niets aan hebt
  • Tesla geeft zelf ook inruilprijzen af, die liggen veel lager dan de ANWB koerslijsten. Die koerslijsten houden ook maar in beperkte mate rekening met het feit dat de model S in sommige gevallen meer dan 33% afschrijving kende in 1 jaar en die prijzen lijken dus weer te hoog
  • Heeft de auto in het verleden schade gehad die niet door Tesla is hersteld? Dan kan het zijn dat de auto geen software updates (of garantie) meer van Tesla ontvangt. De meestvoorkomende software voor een Model S van 5 jaar oud is 2020.36.11, check dat even
  • Verder ook gewoon gezond verstand gebruiken: Is er schade te zien? Is er netjes mee omgegaan? Zit de granny charger en de laadkabel erbij?
  • De 2012 en 2013 modellen hebben bijna geen garantie meer (8 jaar op aandrijving en batterij), sommige eigenaren durven dat risico niet aan. Als er al veel aan is vervangen is het risico voor jou als koper lager en kun je mogelijk een goede koop sluiten
Ik kom ook maar net kijken hier, er zijn van nog veel andere goede tips. Succes met zoeken.
 
  • Informative
Reactions: watt
Wat is een granny charger?
Bijtelling geld niet in België
Ik heb er gezien met 133 000 km van 2015 voor 36750. Staat op 2dehands.be zoekernr : m1627648068

Zwart interieur vind ik mooier.
Free supercharger vind ik pluspunt. Nog 3j garantie. Bij een aantal advertenties zie ik dat de accu's vervangen zijn ondanks lage km.
Is er een slechte serie van accu's geweest?
 
Wat is een granny charger?
Gewoon 230 Volt. Bij een Tesla krijg je een (verloop-)kabel voor 230 bijgeleverd. Een korte kabel, dus heb je waarschijnlijk ook een verlengkabel nodig. Dat moet dan wel eentje zijn die grote stromen aankan. Ik heb vaak plezier van gehad van die 230V, in landen zonder Superchargers (Letland, Estland).
EV-Lingo schrijft:
A type 1 charger is a granny charger. The reason being that it’s the slowest charging rate (sorry to all of the granny’s out there!). A granny cable provides power via a 3 pin wall socket similar to those that you plug your vacuum or TV into. This cable will charge EVs at around 10 amps
 
Gewoon 230 Volt. Bij een Tesla krijg je een (verloop-)kabel voor 230 bijgeleverd. Een korte kabel, dus heb je waarschijnlijk ook een verlengkabel nodig. Dat moet dan wel eentje zijn die grote stromen aankan. Ik heb vaak plezier van gehad van die 230V, in landen zonder Superchargers (Letland, Estland).
EV-Lingo schrijft:
A type 1 charger is a granny charger. The reason being that it’s the slowest charging rate (sorry to all of the granny’s out there!). A granny cable provides power via a 3 pin wall socket similar to those that you plug your vacuum or TV into. This cable will charge EVs at around 10 amps
Ik heb enkele jaren geleden een verlengkabel van 25 meter uit de Praxis gehaald met voldoende dikke aders. Ideaal als je op vakantie toch bij een chalet, B&B of zo wil laden en er geen expliciete laadvoorzieningen zijn. "Oh, een stopcontact is voldoende". Ik heb er zelfs over de plas kunnen laden met een degelijke UK adapter en de verlengkabel over de schutting
 
Gewoon 230 Volt. Bij een Tesla krijg je een (verloop-)kabel voor 230 bijgeleverd. Een korte kabel, dus heb je waarschijnlijk ook een verlengkabel nodig. Dat moet dan wel eentje zijn die grote stromen aankan. Ik heb vaak plezier van gehad van die 230V, in landen zonder Superchargers (Letland, Estland).
EV-Lingo schrijft:
A type 1 charger is a granny charger. The reason being that it’s the slowest charging rate (sorry to all of the granny’s out there!). A granny cable provides power via a 3 pin wall socket similar to those that you plug your vacuum or TV into. This cable will charge EVs at around 10 amps

Dan is EV-Lingo fout.
Mode 1 laden wil zeggen laden met niets anders dan laden met een gewoon electriciteitssnoer, met twee geschikte stekkers.
Mode 2 laden is met een control unit in de kabel gemonteerd (aka 'granny charger').
Mode 3 laden is AC laden met de control unit in de wallbox.
Mode 4 laden is DC laden.

'Type' slaat op de stekker.
Type 1 is de stekker zoals in gebruik bij de oude Leaf, Outlander of de Opel Ampera.
Type 2 is de Mennekes zoals we die allemaal kennen.

(Leuk weetje: volgens de specs dient er een onderscheid te zijn in de stekkers die gebruikt moeten worden voor mode1 en mode2, om te voorkomen dat je direct spanning zet op de electronica in een auto. Als je wel eens met je Model 3 de verkeerde (type2) stekker van een V2 Supercharger in je chargeport hebt geprobeerd te stoppen dan weet je wat het is: er zit een heel klein extra nokje op deze stekker.
Op de chargeport van de Model S en X zit een kleine extra uitsparing; hierdoor past deze SuC V2 type 2 wel in de chargeport van deze oudere modellen.
De chargeport van de Model 3 heeft dit niet meer.
Maar dat extra driehoekje was ooit bedoeld voor stekkers op een mode 1 kabel. Is voor zover ik weet nooit echt door fabrikanten gebruikt (want onveilig: er staat spanning op de stekker ook al ben je nog niet aan het laden). De hamvraag: gezien dat de inlet ervoor geschikt is, heeft Tesla bij de introductie van de MS/MX in Europa overwogen de auto geschikt te maken voor mode 1 laden, of is de auto dat ooit geweest?)
 
Mode 1 laden wil zeggen laden met niets anders dan laden met een gewoon electriciteitssnoer, met twee geschikte stekkers.
Mode 2 laden is met een control unit in de kabel gemonteerd (aka 'granny charger').
Ik ken geen recente auto waar je zonder control unit de auto kan laden.

Type 1 en type 2 vereisen beide een control unit die de AC stroom activeert dmv een relais, nadat er over de signaalpinnen de juiste signalen zijn uitgewisseld tussen control unit en AC lader in het voertuig.

Type 1:
type-1-connector.jpg

Type 2:
type-2-connector.jpg
 
Hallo, ik wil me bij deze ook even voorstellen. Na al een aantal keren met een Tesla Model S te hebben gereden, destijd een 90D die toen net uit was, was ik meteen verkocht om elektrisch te rijden maar op dat moment was het voor mij niet financiëel haalbaar.

Nu zijn we ondertussen een aantal jaren verder en door verandering van job moet ik zelf terug in een wagen voorzien. Het ideale moment om alles nog eens opnieuw te bekijken.

Na een aanvraag te hebben gedaan bij de energiemaatschappij kwam er groen licht voor de upgrade van mijn electriciteitsaansluitng waardoor ik thuis op vol vermogen kan laden.

Midden oktober heb ik dan ook een Model X besteld. Ik wou altijd al eens een SUV en gezien het fiscaal voordeel moest ik daar nu niet mer over twijfelen. Ik ging eerst de long-range bestellen maar ben uiteindelijk toch voor de performance gegaan (iets met boys and toys :) ). Mijn vrouw heeft het kleur gekozen dus het is een witte geworden met zwart interieur en de 22" velgen.

Ik lees over de Model X, sinds de "Raven" update in 2019, alleen maar positieve zaken en ieen weekendje testrijden heeft dat ook alleen maar bevestigd. Levering is voorzien voor december dus ik ben aan het aftellen .

Na levering komt er eerst een ceramische coating op en dan ook nog een chrome delete. Nu nog een beetje aftellen, me wat bijscholen via dit forum en af en toe mijn tesla acount checken of mijn VIN nummer al is toegekend :)

Ik heb eigenlijk altijd al met dieselmotoren gereden. Momenteel rijd ik met een Kia Stinger GT die heel plezant is om met te rijden maar die in de verste verte de soeplesse en de performantie van een EV niet evenaart. Om dan nog maar niet te spreken over de gebruikskosten enz ...

Ik start meteen in de wintermaanden dus ik ben heel benieuwd hoe ik de eerste winter ga ervaren.

Goedemorgen, de levering voor mijn MX was vorige week per sms bevestigd voor aanstaande zaterdag maar ik krijg gisteren om 16u30 ineens een telefoontje van Tesla. Ik dacht eerst van : ja, daar gaan we. Ze hebben een probleem gevonden en de levering moet worden uitgesteld maar neen, de wagen was blijkbaar nog vroeger toegekomen en ze hadden de betaling en nummerplaat reeds ontvangen en dus mocht ik de wagen vroeger komen afhalen.

Dus nacht met weinig slaap ga ik straks om 10u de wagen afhalen bij het service center in Antwerpen. Tot nu toe in ieder geval heel tevreden van de service en de manier waarmee alles wordt opgevolgd en uitgevoerd.
 
Goedemorgen, de levering voor mijn MX was vorige week per sms bevestigd voor aanstaande zaterdag maar ik krijg gisteren om 16u30 ineens een telefoontje van Tesla. Ik dacht eerst van : ja, daar gaan we. Ze hebben een probleem gevonden en de levering moet worden uitgesteld maar neen, de wagen was blijkbaar nog vroeger toegekomen en ze hadden de betaling en nummerplaat reeds ontvangen en dus mocht ik de wagen vroeger komen afhalen.

Dus nacht met weinig slaap ga ik straks om 10u de wagen afhalen bij het service center in Antwerpen. Tot nu toe in ieder geval heel tevreden van de service en de manier waarmee alles wordt opgevolgd en uitgevoerd.

Deze morgen de afhaling kunnen doen. Dit was een contactloze afhaling. Sleutels en papieren lagen in een locker die met een qr code te openen is die je wordt doorgemail. Na inspectie jammergenoeg toch een 4-tal gebreken moeten vaststellen :

- Motorkap is links niet netjes uitgelijd
- Voorbumper sluit langs links iets minder goed aan (is minimaal maar toch)
- Kunstof rand boven de achterbumper (soort van beschermstrook voor het in- en uitladen) waren een aantal lichte krassen te zien
- Kofferklep rechts en ook het doorlopende stukje van de zijflank rechts heeft een fout in het spuitwerk. Ziet er wat hobbelig uit en staan ook een bolletje op.

Heb het ter plaatse direct gemeld en ook per mail doorgestuurd met de nodige foto's en heb ondertussen al bericht gehad dat ze het zo snel mogelijk proberen op te lossen. Verder heel erg tevreden en hij hangt voor de eerste keer thuis aan de laadpaal.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: zkpq and RioolRat