Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Hey nieuwe hier. dus al een tijdje geïnteresseerd in tesla. vorige vrijdag de stap gezet en deze aangekocht met de zaak.
krijg ik zaterdag een mail dat mijn geconfigureerde tesla model y performance klaar is voor levering op 31/03!o_O ik schrok hiervan dacht toch even 3a6 maanden te duren... maar Lucky me zeker? even gebeld met telsa bleek een persoon te zijn die een wagen zoals mij besteld had maar verkoop ging niet door en daardoor heb ik die zijn plek gekregen.... vin nummer enz al gekregen en bevestigde datum van ophaal.
nu is natuurlijk nog niks in orde ivm het thuis opladen ik heb zonnepanelen en een batterij en sinds vandaag ook een tesla wall oplader. moet nu natuurlijk nog een verzwaring aanvragen bij fluvius benieuwd wat dit gaat kosten... en dan pas de thuis oplader kunnen instaleren... zal dus komende tijd laden worden met de stekker. en publieke laadpalen :)
 
Als je zonnepanelen hebt en een batterij zie ik niet echt een reden om een verzwaring aan te vragen.
kijk eerst eens wat het geeft om een nachtje op te laden. De laatste tijd probeer ik thuis zo traag mogelijk op te laden omwille van de netvergoeding die op het piekvermogen gebaseerd is.
Onze M3 staat bijna altijd thuis en aan de tweede lader. Dit is een aangepaste slimme lader die continu checkt wat we over hebben aan zonne-energie en dit in de auto steekt ipv op het net.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Als je zonnepanelen hebt en een batterij zie ik niet echt een reden om een verzwaring aan te vragen.
kijk eerst eens wat het geeft om een nachtje op te laden. De laatste tijd probeer ik thuis zo traag mogelijk op te laden omwille van de netvergoeding die op het piekvermogen gebaseerd is.
Onze M3 staat bijna altijd thuis en aan de tweede lader. Dit is een aangepaste slimme lader die continu checkt wat we over hebben aan zonne-energie en dit in de auto steekt ipv op het net.
Ik laadt zo weinig mogelijk zo traag zeker niet minder dan 20amp 4,4Kw omdat dan de batterij zo sterk degradeert.
 
natuurlijk nog een verzwaring aanvragen bij fluvius
Niet doen. Ik dacht ook dat dat nodig zou zijn toen ik 6,5 jaar geleden mijn MS kocht, maar @S-19910 gaf mij hier toen de raad om gewoon met de standaard monofase 40A aansluiting te proberen, Ik heb nog nooit problemen gehad en ik deed 45000km per jaar (sedert Corona wat minder).
Stel dat je pas om 22:00 aankomt en weer om 6u weg moet dan heb je 8u om te laden. Je krijgt er dan zeker meer 200 km in. Als je leeg aankomt, dan betekent dat dat je die dag 400km gedaan hebt. ik denk dat er weinig dagen gaan zijn dat je op dag 1, 400 km doet, om 22 uur pas thuiskomt en 's anderendaags om 6 uur moet vertrekken voor weer meer dan 200 km. En als dat zo is, zal je zeker wel eens een SuC passeren en zal een koffiepauze meer dan welkom zijn of zelfs nodig. Hier hou ik er dan nog geen rekening mee dat je op je bestemming misschien kon laden, wat nu ondertussen op heel veel plaatsen wel mogelijk is.
Als je op dag 2 dag meer dan 400 kg nodig moet je sowieso onderweg laden. Er is dus enkel winst met sneller laden als je leeg aankomt en 's anderendaags tussen de 200 en de 400 km moet.
 
Niet doen. Ik dacht ook dat dat nodig zou zijn toen ik 6,5 jaar geleden mijn MS kocht, maar @S-19910 gaf mij hier toen de raad om gewoon met de standaard monofase 40A aansluiting te proberen, Ik heb nog nooit problemen gehad en ik deed 45000km per jaar (sedert Corona wat minder).
Stel dat je pas om 22:00 aankomt en weer om 6u weg moet dan heb je 8u om te laden. Je krijgt er dan zeker meer 200 km in. Als je leeg aankomt, dan betekent dat dat je die dag 400km gedaan hebt. ik denk dat er weinig dagen gaan zijn dat je op dag 1, 400 km doet, om 22 uur pas thuiskomt en 's anderendaags om 6 uur moet vertrekken voor weer meer dan 200 km. En als dat zo is, zal je zeker wel eens een SuC passeren en zal een koffiepauze meer dan welkom zijn of zelfs nodig. Hier hou ik er dan nog geen rekening mee dat je op je bestemming misschien kon laden, wat nu ondertussen op heel veel plaatsen wel mogelijk is.
Als je op dag 2 dag meer dan 400 kg nodig moet je sowieso onderweg laden. Er is dus enkel winst met sneller laden als je leeg aankomt en 's anderendaags tussen de 200 en de 400 km moet.
hmm zo heb ik het nog niet bekeken... indd bedankt voor de tip in mijn geval blijft die eerder overdag staan enkel weekend niet maar in de week wel en wordt deze enkel in de avond met gereden dan. nogmaals bedankt
 
Degradatie is permanent wat jij ziet is de onnauwkeurigheid van de BMS. ALs je bijvoorbeeld vaak achter elkaar de SOC tussen de 50 en 80% houdt dat weet de BMS niet precies meer hoeveel er precies in de accu zit en wordt het meer een schatting. Rijdt je hem dan eens dieper leeg en laadt hem daarna verder op dat kent de BMS de accu weer beter.
 
ALs je bijvoorbeeld vaak achter elkaar de SOC tussen de 50 en 80% houdt dat weet de BMS niet precies meer hoeveel er precies in de accu zit en wordt het meer een schatting.
Is eigenlijk altijd een schatting op basis van de gemeten spanning (die eerst licht afneemt ifv de SoC om op het laatste naar 0 te vallen bij lege batterij).

Internet of things, big data, machine learning, en AI, om het met buzzwords te zeggen.

Die schatting gebeurt op basis van de gemeten spanning die de batterij op ern bepaalt moment levert en is normaal gezien heel accuraat. Een bepaalde spanning staat echter niet altijd gelijk aan dezelfde SoC. De ene keer staat spanning X gelijk aan 30% en een half jazr later is dat 29,9%. Door de omstandigheden (temperatuur batterij, buitentemperatuur, degradatie, afgenomen vermogen) wijzigt die verhouding. De Tesla moet dus constant eijn berekening bijstellen.
Als je van 100 naar bijna leeg rijdt maakt hij elke spanning al eens mee en evalueert en corrigeert hij zijn berekening. Als je begint te laden aan 20% (volgens zijn schatting) maar er kan nog 80,2% bij dan weet hij dat zijn schatting 18,8% had moeten zijn en houdt hij daar de volgende keer rekening mee.
Als je nooit onder de 30% gaat, dan weet hij ook niet welke spanning er exact tegenover 25% staat en is de schatting geëxtrapoleerd en onnauwkeuriger.
Vroeger moest je voor de calibratie echt van 100% tot bijna nul rijden. Nu heeft Tesla al zo veel data van hun fleet verzameld, dat ze de schatting van jouw wagen kunnen optimaliseren met de data van hun volledige vloot en is dit minder nodig.
 
Dit is een aangepaste slimme lader die continu checkt wat we over hebben aan zonne-energie en dit in de auto steekt ipv op het net.
Welke heb je daarvoor en hoe werkt dit samen met je solar install?

ik heb nu een SMA omvormer, maar gewoon een TWC dus zit wat manueel te sukkelen maar echt handig is dit niet.

ik las ergens dat je kan een raspberry pi programmeren om via teslafi telkens je amperage in de auto op- of af te schalen naarmate er stroom overschot is, maar echt superhandig lijkt me dit ook niet.

SMA heeft zelf ook een laadpaal, maar vind ik dan weer een dure grap en als er over zoveel jaar V2X komt dan heb ik weer een andere nodig
 
Welke heb je daarvoor en hoe werkt dit samen met je solar install?

ik heb nu een SMA omvormer, maar gewoon een TWC dus zit wat manueel te sukkelen maar echt handig is dit niet.

ik las ergens dat je kan een raspberry pi programmeren om via teslafi telkens je amperage in de auto op- of af te schalen naarmate er stroom overschot is, maar echt superhandig lijkt me dit ook niet.

SMA heeft zelf ook een laadpaal, maar vind ik dan weer een dure grap en als er over zoveel jaar V2X komt dan heb ik weer een andere nodig
Het is een selfmade installatie met selfmade software van een vriend van mij. hij heeft een deel van de TWC gebruikt en een deel zit in een aparte schakelkast. een module aan de meter controleert of er iets op het net gaat. deze module is met wifi verbonden met de schakelkast. meer kan ik er ook niet over vertellen.
Maar het werkt wel. Je ziet bij de minste wolk die voorbij komt de lader zichzelf aanpassen. De maximum capaciteit van de lader is verminder om grote pieken en dalen de voorkomen. maar ik heb voor noodgevallen een tweede lader die nog op vol vermogen werkt.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Het is een selfmade installatie met selfmade software van een vriend van mij. hij heeft een deel van de TWC gebruikt en een deel zit in een aparte schakelkast. een module aan de meter controleert of er iets op het net gaat. deze module is met wifi verbonden met de schakelkast. meer kan ik er ook niet over vertellen.
Maar het werkt wel. Je ziet bij de minste wolk die voorbij komt de lader zichzelf aanpassen. De maximum capaciteit van de lader is verminder om grote pieken en dalen de voorkomen. maar ik heb voor noodgevallen een tweede lader die nog op vol vermogen werkt.
zit dus een beetje in de lijn van wat ik zou willen doen met de raspberry pi + home assistant + twc + teslafi etc...

alleen ben ik geen programmeur dus ik zoek nog een IT wizard die het allemaal kan waarmaken :-D
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Ik heb mij zojuist aangemeld hier. Sinds 29 maart in bezit van een nieuwe M3 RWD. Hiervoor 5 jaar Nissan Leaf en daarvoor 5 jaar Mitsubishi Outlander. Het wordt steeds beter dus, en ik kom steeds verder op een acculading :)

Ik volg dit forum al even en ben erg blij met alle tips en informatie, ik hoop ook een zinnige bijdrage te kunnen leveren.
Welkom! En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Hey! Zal mij ook even voorstellen hier; ik ben Jason uit BE, ben niet de grote poster maar volg graag alle nieuwigheden en tips over Tesla 😊
Heb de laatste 10j BMW gereden maar toch al een hele tijd zitten kijken naar Tesla, als techneut die ook heel geinteresseerd is in SpaceX en crypto kon je daar natuurlijk niet rond...
Maar jarenlang leek mij dat een ver van mijn bed show, elektrisch rijden dat is toch een hele stap he dachten we hier thuis.
Begin dit jaar kwam echter de tijd dat we eindelijk eens een nieuwe wagen dienden te kopen, de keuze was in eerste instantie een potige benzine wagen, 330i met M pakket bijvoorbeeld.
Prijzen nieuw daarvan swingen echt de pan uit met wat opties dus rondgekeken voor een jonge 2de hands directiewagen en tijdens die zoektocht toch stiekem wat zien naar Tesla en de elektrische toer wat gedaan met onder andere ook Hyundai Ioniq 6 bezocht (levertijd min 15 maand, whaat??). Hybride was geen optie voor mij, das een half verhaal, dus stonden voor een dilemma. Dan plots... Solden bij Tesla, prijsdalingen van duizenden euro's :eek: Toen werd het wel heel interessant...
De vergelijking even gedaan met anderen en hun prijzen en toch eens gaan kijken en testen bij Tesla, na 1 dag nadenken i pulled the trigger: op 4 februari dit jaar een M3P Deep Blue Metallic besteld!
Deze werd geleverd op 20 maart, 1,5 maand ipv 15 maanden mooi zo, en lekker vlot verlopen. Heb hem nu dus een maand ongeveer en ik heb de juiste keuze gemaakt voor mezelf.
Superblij met de wagen, mooi, goed uitgerust, comfortabel en retesnel en helemaal verkocht voor elektrisch rijden.
Heb er nu een 1400km mee gereden, niets op aan te merken, enkel 1 dingetje en dat is een paint defect op mijn deurklink achterzijde, maar dat wordt gefixt en afspraak al ingeboekt.
Momenteel laadt ik thuis met de granny charger maar een laadpaal is besteld van Loxone en zal geintegreerd worden in mijn smarthome, trouwens ook één van de redenen elektrische wagen keuze, heb elk jaar wel wat overschot van PV panelen dus eigenlijk een no brainer.
De wagen is snel, héél snel maar toch nodigt hij niet uit en betrap ik mijn eigen om het verbruik zo laag mogelijk te houden, het is bijna een spelletje. Maar dat is in het begin altijd zo denk ik, heb een gemiddelde van 188Wh/100km op die 1400km nu (eerste 100km wel wat zitten spelen uiteraard), sommige lange ritten van 50km al wel onder de 150Wh/100km gedoken, dus aardig verrast van de zuinigheid.

Al bij al ben ik content :)
 

Attachments

  • sonicgoodoutatime.jpg
    sonicgoodoutatime.jpg
    556.9 KB · Views: 257
  • 336599548_569716604993023_4512570427342282266_n.jpg
    336599548_569716604993023_4512570427342282266_n.jpg
    917.1 KB · Views: 48
  • 341271740_1062664967940338_7630469031918365197_n.jpg
    341271740_1062664967940338_7630469031918365197_n.jpg
    871.1 KB · Views: 49
Hallo iedereen bij deze zal ik mij ook maar even voorstellen. Ik ben Jasper uit Nederland. Ik heb na een proefrit in de M3 en de MY gisteren de MYLR besteld in de kleur blauw met witte bekleding. Ik lees al enige tijd mee op het forum en heb ook heel veel gehad aan de informatie over beide modellen die ik hier uit de gebruikerservaringen haalde. Uiteindelijk voor de MY gekozen. Deels door de hogere instap maar vooral de laadruimte. Ik ben duikinstructeur in mijn vrije tijd en dan is een vlakke laadvloer waar je op kunt zitten om je zware set aan te trekken ideaal. De LR gekozen vanwege de AWD :) dat kleine beetje extra range is leuk maar zoals ik hier al het en der las maar 80/100 km ten opzichte van de RWD. Ik merk ook dat zodra ik de auto besteld had ik gelijk ben gaan kijken naar leuke extra speeltjes😂😂 maar nu eerst de auto maar afwachten. Als het goed is komt hij ergens eind juni😁. Tot die tijd lees ik hier graag mee.
 
zoals ik hier al het en der las maar 80/100 km ten opzichte van de RWD
Je moet daar niet te veel op focussen. Als je 100 nodig hebt, mag je gerust tot 100 laden, maar best geen dagen laten staan.
Grotere range, betekent ook sneller laden, want de drop in laadvermogen komt later.
Ook met een RWD ga je onderweg niet tot 100% laden, want de laatste procenten gaan te traag.
Ook met een RWD ga je niet tot 0% rijden, want je moet laden aan de verst bereikbare laadpaal, niet aan 0%.
Aan de andere kant. De meesten van ons hebben slechts winst met een LR op vakantieritten, want voor dagelijks gebruik volstaat zelfs een RWD. Dat scheelt dan op vakantie vaak nog maar 1 stop. Of dit het prijsverschil rechtvaardigt, moet ieder voor zich uitmaken. Je kan met het prijsverschil die extra stop heel aangenaam maken of op bestemming compenseren.
Maar goed, vroeger bestelden velen een duurdere wagen om 1 keer per jaar de caravan te kunnen trekken.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Enzo63
Je moet daar niet te veel op focussen. Als je 100 nodig hebt, mag je gerust tot 100 laden, maar best geen dagen laten staan.
Grotere range, betekent ook sneller laden, want de drop in laadvermogen komt later.
Ook met een RWD ga je onderweg niet tot 100% laden, want de laatste procenten gaan te traag.
Ook met een RWD ga je niet tot 0% rijden, want je moet laden aan de verst bereikbare laadpaal, niet aan 0%.
Aan de andere kant. De meesten van ons hebben slechts winst met een LR op vakantieritten, want voor dagelijks gebruik volstaat zelfs een RWD. Dat scheelt dan op vakantie vaak nog maar 1 stop. Of dit het prijsverschil rechtvaardigt, moet ieder voor zich uitmaken. Je kan met het prijsverschil die extra stop heel aangenaam maken of op bestemming compenseren.
Maar goed, vroeger bestelden velen een duurdere wagen om 1 keer per jaar de caravan te kunnen trekken.
Stiekem zijn er een hoop ook met winst buiten de vakantie. Kwestie van kijken wat je persoonlijk regelmatig aan kilometers maakt en welke auto daarbij past. Heb wel voor een LR gekozen en dat is een gelukkige keuze gebleken, kom regelmatig met een procentje of 10 a 15 thuis aan waarna hij op de oprit rustig kan bijtanken, met de SR zou ik al die keren toch even aan de supercharger moeten om thuis te komen.
 
  • Like
Reactions: Enzo63 and Phil V