Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Even voorstellen...

This site may earn commission on affiliate links.
Stiekem zijn er een hoop ook met winst buiten de vakantie. Kwestie van kijken wat je persoonlijk regelmatig aan kilometers maakt en welke auto daarbij past. Heb wel voor een LR gekozen en dat is een gelukkige keuze gebleken, kom regelmatig met een procentje of 10 a 15 thuis aan waarna hij op de oprit rustig kan bijtanken, met de SR zou ik al die keren toch even aan de supercharger moeten om thuis te komen.
Zo zit ik er ook in. Kom van een MS 75, dat was echt een probleem. Met een M3 LR nul stress gehad. Ook het sneller laden is meegenomen. Altijd afgevraagd of ik niet beter een SR+ had moeten nemen, die was veel goedkoper in de lease maar na een aantal verhalen hier op dit forum daarover gelezen te hebben vraag ik me niks meer af, het was een goede keuze.
 
Je moet daar niet te veel op focussen. Als je 100 nodig hebt, mag je gerust tot 100 laden, maar best geen dagen laten staan.
Grotere range, betekent ook sneller laden, want de drop in laadvermogen komt later.
Ook met een RWD ga je onderweg niet tot 100% laden, want de laatste procenten gaan te traag.
Ook met een RWD ga je niet tot 0% rijden, want je moet laden aan de verst bereikbare laadpaal, niet aan 0%.
Aan de andere kant. De meesten van ons hebben slechts winst met een LR op vakantieritten, want voor dagelijks gebruik volstaat zelfs een RWD. Dat scheelt dan op vakantie vaak nog maar 1 stop. Of dit het prijsverschil rechtvaardigt, moet ieder voor zich uitmaken. Je kan met het prijsverschil die extra stop heel aangenaam maken of op bestemming compenseren.
Maar goed, vroeger bestelden velen een duurdere wagen om 1 keer per jaar de caravan te kunnen trekken.
Wat ik zelf nog een belangrijke overweging vind is degradatie. Als je van plan bent een Tesla lang aan te houden wordt je LR op termijn een normal range. En een normal range een short range
 
Wat ik zelf nog een belangrijke overweging vind is degradatie. Als je van plan bent een Tesla lang aan te houden wordt je LR op termijn een normal range. En een normal range een short range
Dat is dan wel heeeel lange tijd. Denk dat de batterij eerder kapot gaat dan dat een LR gelijk wordt aan een RWD.
Maar tegen dan heb je zo veel km gedaan en is het weer de investering van een nieuwe of gerefurbished waard.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De RWD heeft een LFP batterij die veel langer meegaat dan een NCA batterij. Eerlijk gezegd, ik ben aangenaam verrast door de range en het verbruik van de Y RWD (komende van een 3 LR). Dik 300 km in de praktijk, voor mij is dat echt wel meer dan voldoende, maarja vlaanderen is klein natuurlijk ;) en idd die extra laadstop op reis neem ik er dan wel bij. De SuC's en andere snelladers groeien toch als paddestoelen uit de grond, dus de kans dat je de volgende lader niet haalt wordt toch wel zeer klein als je het een klein beetje plant. Moet je elke dag van groningen naar tilburg is het iets anders.
 
Die is al 6-7 jaar weg hoor in de EU.

Wat bedoel je daarmee?

Met mijn model 3 LR dierf ik inderdaad al eens te zeggen, 20 minuten laden tot 70% en dan weer wegwezen. Maar ook al vaak gehad dat je pauze toch wat uitloopt en dan zit je weer op 90% en kom ik bij de volgende stop aan met 30%, te hoog om nog echte hoge laadsnelheden te halen :p.
De LFP lijkt het trouwens ook iets beter uit te houden boven de 80%. Dus laat ons zeggen 10-80% laden zou ook niet langer dan 25 minuten moeten duren en dan kan je toch weer meer dan 200 km rijden. Tot 90% blijft hij ook boven de 40kw dus 8 minuten later zit je aan die 90%, goed voor 250 km range. Je hoeft dus nooit langer dan een half uur te stoppen en kan dan toch weer een aardig stuk doorrijden. Zit je bij baustellen minder dan 100 km/h te kachelen, dan zakt je verbruik sterk en heb je plots nog wat extra range ;)
 
Last edited:
Dat de kans dat je de volgende lader niet haalt al 6-7 jaar verdwenen is en niet omdat de SuCs nu als paddestoelen uit de grond schieten, zoals je beweerde.
Het aanbod is toch nog fors gegroeid laatste jaren.. ook van de ionity's enzo. Enkel in Polen is het nog steeds huilen met de pet op...
Op sommige reizen heb ik het met niet beklaagd laatste jaren van een long range te hebben, maar toen beschikte ik ook nog niet over een laadpas die overal aanvaard wordt en moest ik omrijden om nog bij een SuC te kunnen passeren.
Ook eens voorgehad dat mijn SuC het niet deed wegens probleem met kredietkaart/facturatie, moest toen ionity gebruiken en dat vergde toch wel wat meer planningswerk.. op zo'n momenten ben je blij met long range, hoop dat het in de toekomst niet meer voorvalt.
Of het gebeurt ook wel eens dat het verbruik hoger ligt door weersomstandigheden, dan is het ook wel fijn dat de volgende SuC op 50 km ligt en niet op 100... dus ja het verbeterde aanbod in frankrijk en duitsland heeft wel meegespeeld in mijn keuze voor de RWD.
 
Last edited:
Hoi allemaal,

Zal ik me dan maar even voorstellen? Dit schijnt de plek daarvoor te zijn! ;-)

Mijn naam is Oscar, woonachtig in het midden van Nederland en werkzaam ergens in de ICT. Mijn nick verraadt een duister verleden van me. Ooit was ik een groot fan van de Toyota Prius en nog steeds vind ik dat voor zijn tijd een briljante technologie. Het is meer de houding van Toyota tegenover EV die mij tegen is gaan staan. Maar genoeg daar over. Het verklaart waar mijn nick "PriOkkie" vandaan komt. Dat staat voor "Prius-Okkie", destijds gekozen omdat "Okkie" op het Priusforum al bezet was. Misschien hangen hier nog een paar bekenden rond uit die tijd? Er zijn meer mensen via de Prius bij Tesla terecht gekomen. Voor mij was een kort uitstapje naar de PHEV Prius ook de gateway drug naar een echte EV, al was dat nog geen Tesla.

Omdat ik altijd wel heel geinteresseerd was in Tesla, heb ik me al een paar jaar geleden hier ingeschreven en daarbij dezelfde naam gebruikt. Zou ik eens moeten vragen of ze me kunnen omdopen naar "TesOkkie" of zoiets?

De afgelopen vier jaar was ik de trotse eigenaar van mijn eigen "Tesla Light", ook wel bekend onder de naam Hyundai Ioniq. Ook weer een hele fijne auto waar ik zo'n 30.000 per jaar mee deed. Inclusief twee trips door Noorwegen, waaronder de "EV-bedevaart" naar de Noordkaap. Heerlijke auto, maar de kans diende zich aan om over te stappen op een Tesla Model Y te gaan kopen. Niet de meest verstandige optie, de tweedehands EV markt zit even in een dip lijkt het wel, maar toch een grote verleiding die ik niet kon weerstaan. Yolo noemen ze dat wel eens?

Op dit moment wacht ik de (nieuwe) leverdatum af van mijn zwarte Model Y LR met 19" banden en zwarte bekleding. Ik ben dus voorlopig nog te vinden in het topic "Model Y levering", maar ik hoop van daaruit snel de wereld te kunnen verkennen!
 
Hoi allemaal,

Zal ik me dan maar even voorstellen? Dit schijnt de plek daarvoor te zijn! ;-)

Mijn naam is Oscar, woonachtig in het midden van Nederland en werkzaam ergens in de ICT. Mijn nick verraadt een duister verleden van me. Ooit was ik een groot fan van de Toyota Prius en nog steeds vind ik dat voor zijn tijd een briljante technologie. Het is meer de houding van Toyota tegenover EV die mij tegen is gaan staan. Maar genoeg daar over. Het verklaart waar mijn nick "PriOkkie" vandaan komt. Dat staat voor "Prius-Okkie", destijds gekozen omdat "Okkie" op het Priusforum al bezet was. Misschien hangen hier nog een paar bekenden rond uit die tijd? Er zijn meer mensen via de Prius bij Tesla terecht gekomen. Voor mij was een kort uitstapje naar de PHEV Prius ook de gateway drug naar een echte EV, al was dat nog geen Tesla.

Omdat ik altijd wel heel geinteresseerd was in Tesla, heb ik me al een paar jaar geleden hier ingeschreven en daarbij dezelfde naam gebruikt. Zou ik eens moeten vragen of ze me kunnen omdopen naar "TesOkkie" of zoiets?

De afgelopen vier jaar was ik de trotse eigenaar van mijn eigen "Tesla Light", ook wel bekend onder de naam Hyundai Ioniq. Ook weer een hele fijne auto waar ik zo'n 30.000 per jaar mee deed. Inclusief twee trips door Noorwegen, waaronder de "EV-bedevaart" naar de Noordkaap. Heerlijke auto, maar de kans diende zich aan om over te stappen op een Tesla Model Y te gaan kopen. Niet de meest verstandige optie, de tweedehands EV markt zit even in een dip lijkt het wel, maar toch een grote verleiding die ik niet kon weerstaan. Yolo noemen ze dat wel eens?

Op dit moment wacht ik de (nieuwe) leverdatum af van mijn zwarte Model Y LR met 19" banden en zwarte bekleding. Ik ben dus voorlopig nog te vinden in het topic "Model Y levering", maar ik hoop van daaruit snel de wereld te kunnen verkennen!
Welkom! En je bent inderdaad niet de enige, ben ook bij Tesla beland na een prius, auris hybrid en Prius wagon.
Zal je vast bevallen, fijne wagens die Tesla’s.
 
Hoi allemaal,

Zal ik me dan maar even voorstellen? Dit schijnt de plek daarvoor te zijn! ;-)

Mijn naam is Oscar, woonachtig in het midden van Nederland en werkzaam ergens in de ICT. Mijn nick verraadt een duister verleden van me. Ooit was ik een groot fan van de Toyota Prius en nog steeds vind ik dat voor zijn tijd een briljante technologie. Het is meer de houding van Toyota tegenover EV die mij tegen is gaan staan. Maar genoeg daar over. Het verklaart waar mijn nick "PriOkkie" vandaan komt. Dat staat voor "Prius-Okkie", destijds gekozen omdat "Okkie" op het Priusforum al bezet was. Misschien hangen hier nog een paar bekenden rond uit die tijd? Er zijn meer mensen via de Prius bij Tesla terecht gekomen. Voor mij was een kort uitstapje naar de PHEV Prius ook de gateway drug naar een echte EV, al was dat nog geen Tesla.

Omdat ik altijd wel heel geinteresseerd was in Tesla, heb ik me al een paar jaar geleden hier ingeschreven en daarbij dezelfde naam gebruikt. Zou ik eens moeten vragen of ze me kunnen omdopen naar "TesOkkie" of zoiets?

De afgelopen vier jaar was ik de trotse eigenaar van mijn eigen "Tesla Light", ook wel bekend onder de naam Hyundai Ioniq. Ook weer een hele fijne auto waar ik zo'n 30.000 per jaar mee deed. Inclusief twee trips door Noorwegen, waaronder de "EV-bedevaart" naar de Noordkaap. Heerlijke auto, maar de kans diende zich aan om over te stappen op een Tesla Model Y te gaan kopen. Niet de meest verstandige optie, de tweedehands EV markt zit even in een dip lijkt het wel, maar toch een grote verleiding die ik niet kon weerstaan. Yolo noemen ze dat wel eens?

Op dit moment wacht ik de (nieuwe) leverdatum af van mijn zwarte Model Y LR met 19" banden en zwarte bekleding. Ik ben dus voorlopig nog te vinden in het topic "Model Y levering", maar ik hoop van daaruit snel de wereld te kunnen verkennen!
Welkom! Ik kom ook van een ioniq, daar heb ik 4 jaar mee gereden.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Was voornamelijk aan het meelezen in ‘Model S/X Refresh’ topic; nieuwsgierig naar yoke ervaringen. Dan toch maar even account aangemaakt en dus netjes voorstellen.
Van 2015 Model S 85D Midnight Silver naar 2018 Model S 100D Deep Blue naar nu in bestelling 2023 Model S LR Ultra Red. Zonder yoke ;-)
Ook nog een 2023 Model 3 RWD Solid Black staan, wat ik overigens pas echt waar voor je geld vindt. Aangenaam kennis te maken.
 
Hallo iedereen, ik ben Ives, rij met Tesla sinds 2016 maar niet echt actief op forum. Ik lees wel dikwijls jullie posts.
Had een "facelift" 2016 MS 90D, daarna een MX 75D tot heden (vrouw zal verder met deze rijden).
Nieuwe levering staat gepland tss. 12 en 26 juni van een MS PLAID deep bleu metallic 21 Arachnid velgen en testrit staat gepland met een Y Performance voor een werknemer.
Ben zinnens wat actiever op dit forum te worden ;)
 
Hallo iedereen

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Bram en heb via mijn nieuwe werkgever de Model 3 LR RWD in Deep Blue Metallic besteld.
Omdat door de voertuigpolicy op mijn werk enkel nog EV's toegelaten werden was de keuze voor een Tesla snel gemaakt. Enkel heb ik nog getwijfeld tussen de Ford Mach-E. Maar de Tesla is iets leuker te rijden.
Ik ben benieuwd wanneer hij in Hasselt geleverd wordt.

Momenteel rij ik een Mini Clubman dus ik ben heel benieuwd hoe de transitie naar elektrisch rijden gaat bevallen.
 
Hallo iedereen, ik ben Ives, rij met Tesla sinds 2016 maar niet echt actief op forum. Ik lees wel dikwijls jullie posts.
Had een "facelift" 2016 MS 90D, daarna een MX 75D tot heden (vrouw zal verder met deze rijden).
Nieuwe levering staat gepland tss. 12 en 26 juni van een MS PLAID deep bleu metallic 21 Arachnid velgen en testrit staat gepland met een Y Performance voor een werknemer.
Ben zinnens wat actiever op dit forum te worden ;)
Welkom! Ben zeer benieuwd naar je ervaring met MS Plaid, omdat dat mijn derde MS gaat worden, in het najaar. Ben je nog voornemens Track Package erbij aan te schaffen zodra dit kan?
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Welkom! Ben zeer benieuwd naar je ervaring met MS Plaid, omdat dat mijn derde MS gaat worden, in het najaar. Ben je nog voornemens Track Package erbij aan te schaffen zodra dit kan?
Ik hou je zeker op de hoogte van de eerste ervaringen met de MS Plaid.
Ik heb geen voornemens om het Track Package aan te kopen.
Ik was tijdens de test onder de indruk van de prestaties, ook al stond de testwagen afgesteld op max. 140km/u.
Ik zal niet met de auto op circuit gaan, dus de hogere topsnelheid heeft voor mij geen belang.
De wegligging vond ik goed, dus die andere banden zijn niet nodig voor mijn gebruik.
Over de nood aan upgrade van de remmen heb ik nog geen mening.
Aangezien ik meestal het "one pedal drive" gebruik, heb ik nog niet echt een noodstop moeten doen waarbij de remmen tekort schoten.
Ik denk ook niet dat ik ooit van topsnelheid naar stilstand zal moeten, gezien ik de auto "gewoon" zal gebruiken :)
 
  • Like
Reactions: job-lek and P-47
IMG_1377.jpeg
31 maart 2023 was het dan zover, voorraadhouder MYRW!
Inmiddels 6000 km verder, iedere dag stap ik met een lach deze auto in.
Hiervoor een (van nieuw naar oud) ioniq3 gereden, audi A3, Prius III en II, BMW compact, VW golf en polo.
Binnenkort zal ik een topic starten van mijn ‘roadtrip’ naar Portugal en terug. Na een testje meivakantie met gezin in Frankrijk ga ik de huidige kilometers maar verdubbelen. De reis is tevens een vakantie, doel is een werkdag rijden en erna hotel in en de dag erna fris en 🔋vol de volgende bestemming aanrijden.

Heenreis is de planning>

Tours- 677 km incl laden 7.40 uur (1 nacht 🏨😴)
San Sebastiaan 599 km incl laden 6.30uur(1 nacht 🏨😴)
Manzanares - 636km incl laden 7 uur (1 nacht 🏨😴)
Olhao - 543km incl laden 6 uur (10 nachten 🏕️🏊‍♂️)
Terug
Madrid (1 nacht 🏨😴)
Barcelona (2 nachten 🏨😴)
Pierrefitte (3 nachten 🏨😴)
home!


Eens ervaren hoe het supercharger netwerk het in het hoogseizoen doet. ( als bypass nog 5 andere laadpassen (fastned-Shell-ChargePoint-ANWB-E-Flux) mee voor onderweg)

tips welkom ;)
 
Goedemorgen,

ik zal mij even voorstellen, ik ben Tim en woonachtig in Castricum.

Sinds vorig jaar zomer rij ik elektrisch, momenteel in een Volvo XC40 Recharge Twin engine. Een heerlijke wagen om in te rijden, lekker vlot en een fijne hoge zit. Maar de beperkte range (met name in de winter niet meer dan 180-200km) en de beperkte kofferbakruimte zijn de afgelopen maanden toch steeds vaker irritatiepuntjes geworden. De Volvo gaat terug de pool in op het werk en wordt later dit jaar ingeruild voor iets anders voor een nieuwe collega.

Daarom de zoektocht naar een andere EV gestart. Moet eerlijk zeggen dat ik Tesla in eerste instantie niet op mijn lijstje had staan, met name de Model 3 vond ik niet per se mooi om te zien. Ik was dus met name op zoek naar een ruimere EV met meer range. De Model Y kwam steeds vaker naar voren in de zoektocht en hoe vaker ik 'm zag, hoe mooier ik 'm begon te vinden. Dus toch maar wat meer gaan verdiepen in de specs en had ik dat maar eerder gedaan! Wat een ruimte en een meer dan voldoende range voor mijn wekelijkse langere ritten en ook voor vakanties meer dan geschikt, zeker icm het supercharger netwerk.

Nog even getwijfeld tussen de LR en de Performance, mijn zoontjes vinden het optrekken geweldig bij het stoplicht (de XC40 is met 4,4 seconden alles behalve langzaam) maar mijn vrouw kan het ondertussen niet echt meer waarderen. Dus om nog sneller te gaan is misschien vragen om problemen haha.
De keuze is gevallen op de LR in het zwart met de 20" velgen.

Afgelopen donderdag een proefrit gemaakt in Purmerend en gelijk dezelfde middag besteld. Aanstaande zaterdag kan ik 'm al ophalen! Wat een feest zeg.

Al met al een lang verhaal, maar ik kijk er naar uit om de eerste km's te maken in de MY!
 
De Model Y kwam steeds vaker naar voren in de zoektocht en hoe vaker ik 'm zag, hoe mooier ik 'm begon te vinden.
Ik vind de MY eigenlijk ook niet zo mooi. Wat gezondigd tegen de gulden snede regels qua verhouding. Vooral als je hem van langs achter ziet.
Ik koop echter geen auto voor zijn schoonheid en dan is de MY echt incontournable geworden (in de taal van onze zuiderburen: letterlijk: je kan er niet rond).
Value for money komt niets in de buurt.