Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Evolutie Batterij - Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik mijn huidige jaarkilometrage van 85.000 blijf houden heb ik na 7 jaar MS rijden 600.000km op de teller. Ik kan nu echter nog niet zeggen of dat gaat lukken / of ik deze MS zo lang blijf rijden.

Je bent volgens mij een super interessante partij voor Tesla om het bewijs te leveren van de duurzaamheid van hun technologie. Dit zowel op het vlak van de drivetrain als op het vlak van de batterij. Eigenlijk zouden ze je extra in de watten moeten leggen!
 
Je bent volgens mij een super interessante partij voor Tesla om het bewijs te leveren van de duurzaamheid van hun technologie. Dit zowel op het vlak van de drivetrain als op het vlak van de batterij. Eigenlijk zouden ze je extra in de watten moeten leggen!
Behalve m'n kilometers voel ik me zeker wel ambassadeur voor Tesla in het noorden van Nederland. Daar zien we nog steeds niet vaak een Tesla rijden. Ik word nog wel eens gevraagd om mee te werken aan een evenement - uiteraard kost me dat tijd en krijg ik daar geen vergoeding voor - en als dat in mijn agenda past dan doe ik dat. Daarnaast natuurlijk al 2 maal de eTourEurope gereden. "20304" op dit forum rijdt meer kms per jaar dan ik, maar heeft MS in full operational lease, en heeft net een nieuwe MS gekregen...

Mijn belangrijkste boodschap aan rijdend Nederland is om te bewijzen aan veelrijders dat ook zij nu al 100% elektrisch kunnen rijden, en dat is financieel eerder haalbaar dan zij denken. Vooral als ze nu een grote middenklasser diesel rijden (met sjoemelsoftware?) die na 150k km weer vervangen wordt voor een nieuwe... die groep kan voor dezelfde totaalkosten ook Tesla rijden. En voor die groep rijders lijken de ondersteunende maatregelen van de overheid ook vooral bedoeld, en in elk geval het best besteed als we kijken naar winst voor het milieu.
 
Last edited:
zijn de motoren van 70D en andere versies eigelijk dezelfde?

dus als ik 70D heb en die later zou upgraden naar 105D (in 5 jaar of zo) gaat die dan "sneller worden" omdat er meer piekvermogen naar de batterij kan worden gestuurd ?

Niet dat ik dat nodig heb voor mij is de 70D snel genoeg maar dit is puur een academische vraag


Phil
 
zijn de motoren van 70D en andere versies eigelijk dezelfde?

dus als ik 70D heb en die later zou upgraden naar 105D (in 5 jaar of zo) gaat die dan "sneller worden" omdat er meer piekvermogen naar de batterij kan worden gestuurd ?

Niet dat ik dat nodig heb voor mij is de 70D snel genoeg maar dit is puur een academische vraag


Phil

De motoren zijn dezelfde. Tesla heeft nu 2 motoren in gebruik; een grote en een kleine. Enkel de P versies gebruiken nu nog de grote achteraan en een kleine vooraan. De andere versies hebben dezelfde motor voor- als achteraan. Of er ooit battery upgrades gaan komen is eerder een marketing kwestie denk ik. Wanneer de productie van nieuwe batterijen de bottleneck is om nieuwe wagens te kunnen verkopen, heeft Tesla er geen belang bij om voor bestaande wagens een upgrade te voorzien. Ze doen het wel, bvb met de 90 kWh batterij, maar aan een prijs die zo onzinnig duur is dat zo goed als niemand zo gek te maken is om de upgrade uit te laten voeren.

- - - Updated - - -

Ik weet dat iemand van een S60, via een batterij aanpassing (+ software update), is overgegaan naar een S85. Die wagen had nadien het vermogen van een S85 zonder dat de motor werd vervangen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: HansBe
De non P versies hebben al een dermate hoog prestatieniveau en vooral gewicht, dat er waarschijnlijk op alle versies dezelfde remmen zitten.

Inderdaad, er zit enkel wat verschil op de ophanging maar daar is geen officiële info over. Het kan ook zo zijn dat we verschillen hebben vastgesteld omdat Tesla stapsgewijs aanpassingen doorvoert. Ik heb al met mijn schuifpasser onder de wagen gelegen om dingen uit te meten. :cool:
 
Het is nog niet 100% bevestigd maar dit zouden de cellen zijn die, mits wat Tesla specifieke aanpassingen, als basis worden gebruikt in de 90 kWh batterij.
NKON | Sanyo NCR18650GA 3.6V 3500 mAh

7104 x 3.6V x 3.5 Ah = 89.510 kWh

Zoals je kan lezen in de spec is die 3.5 Ah wat optimistisch. Het is minimaal 3.35 en typisch 3.45 Ah.

Hier is de "confidential" :rolleyes: spec sheet van Sanyo (Panasonic).

Uit de spec sheet leren we dat de "Rated capacity" 3.3 Ah is dus 7104 x 3.6V x 3.3 Ah = 84.395 kWh.
Trek daar de buffer van 4 kWh van af (moet nog bevestigd worden of die dezelfde is als bij het 85 kWh pack) en je krijgt tussen de 80 en 81 kWh beschikbaar versus 76 a 77 bij een 85 kWh pack.

Als er iemand met een 90D is die hem al eens helemaal leeg heeft gereden, kan die misschien vertellen hoeveel hij/zij daadwerkelijk uit het pack heeft weten halen. In elk geval klopt dit perfect met de door Tesla aangekondigde 6% extra capaciteit tov een 85 kWh batterij.
 
Als er iemand met een 90D is die hem al eens helemaal leeg heeft gereden, kan die misschien vertellen hoeveel hij/zij daadwerkelijk uit het pack heeft weten halen. In elk geval klopt dit perfect met de door Tesla aangekondigde 6% extra capaciteit tov een 85 kWh batterij.
Helemaal leeg nog niet maar net 72kWh uit gereden en met 11% SoC toe gekomen vanaf een 100% charge in één keer
Dus als ik reken komt dat neer op een 79,9kWh op de 90D moest die leeg geweest zijn. Nuja weet je pas 100% zeker als die op 0 staat uiteraard. Dus je 80/81kWh kan kloppen
 
Ik heb nog wat interessante info gevonden mbt de vermoedelijke levensduur van de Tesla batterijen door te gaan zoeken in de informatie beschikbaar voor het Tesla Powerpack. Het Powerpack gebruikt immers ook NCA (NCR) cellen zoals de Model S:

Powerwall vs Powerpack chemistry.jpg

Dit is een stukje uit de "officiële" garantieregeling voor een Powerpack:

Warranty Powerpack with NCA cells.jpg
 
Nog een kandidaat voor een nieuwe batterijtechnologie. Volgens het bericht zit deze erg kort bij productie. Benieuwd of het wat wordt. De beloftes die gemaakt worden, zijn in elk geval baanbrekend.
Grabat brengt eerste grafeen batterijen op de markt - Grafeen (graphene)Grafeen (graphene)

Widodh was je voor in het algemene draadje, maar ik zal 'm hier ook nog even neerzetten:

Dit artikel is ongeloofwaardig omdat:

[ ] het wetenschappelijke onmogelijkheden beschrijft
[x] ronkende taal bevat
[x] jargon verkeerd gebruikt wordt
[ ] eenheden niet correct gebruikt worden
[x] het om een nieuwe batterij technologie gaat
[x] het een onrealistische planning weergeeft
[ ] het voor toepassingen uit het verleden is bedoeld
[ ] het niet geloofwaardige bronnen vermeldt
[ ] het van een ongeloofwaardige bron komt
[x] het onrealistisch grote verbeteringen beschrijft
[x] het bekende merken noemt als mogelijke afnemers
 
Widodh was je voor in het algemene draadje, maar ik zal 'm hier ook nog even neerzetten:

Dit artikel is ongeloofwaardig omdat:

[ ] het wetenschappelijke onmogelijkheden beschrijft
[x] ronkende taal bevat
[x] jargon verkeerd gebruikt wordt
[ ] eenheden niet correct gebruikt worden
[x] het om een nieuwe batterij technologie gaat
[x] het een onrealistische planning weergeeft
[ ] het voor toepassingen uit het verleden is bedoeld
[ ] het niet geloofwaardige bronnen vermeldt
[ ] het van een ongeloofwaardige bron komt
[x] het onrealistisch grote verbeteringen beschrijft
[x] het bekende merken noemt als mogelijke afnemers

Ik heb wel wat moeite met dat lijstje.
Ronkende taal interesseert me niet zoveel.
Jargon is wel belangrijk om juist te gebruiken.
Een nieuwe technologie en dus is het ongeloofwaardig? Ik snap dit punt niet.
Een onrealistische planning? Ik ben niet betrokken bij deze nieuwe technologie. Misschien dat deze wel eenvoudig te implementeren is.
Onrealistische verbeteringen? Wie zijn wij om daar wat over te zeggen als wij niet direct betrokken zijn met de ontwikkeling. Grote doorbraken (en deze ontwikkeling wordt gezien als zodanig) hebben vaak genoeg grote verbeteringen.
Bekende merken zijn altijd geïnteresseerd in nieuwe methoden/technieken, zeker als ze er zelf beter van worden.

Dat jargon verkeerd gebruikt zou worden vind ik een terechte opmerking, maar de rest absoluut niet.
 
Tijd om dit draadje weer even wakker te schudden met een interessante, onverwachte ontdekking:

Researchers Accidentally Make Batteries Last 400 Times Longer

de paper: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsenergylett.6b00029

TL;DR:
onderzoekers van UC Irvine hebben per ongeluk ontdekt dat als je nanowires coat met speciale elektrolytische gel, de nanowires veel minder schade opdoen door de laad/ontlaad cyclus, waardoor accu's met zo'n type cathode 400 keer vaker gecycled kunnen worden.

Hopelijk weet Elon dit proces op tijd voor de model 3 in te passen :p:rolleyes:

Relevante quote bij deze ontdekking:
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not “Eureka” but “That’s funny...”
—Isaac Asimov

(links en quote gevonden op Researchers Accidentally Make Batteries That Could Last A Lifetime - Slashdot)
Reply to This