Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Evolutie Batterij - Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Tijd voor weer een interessant linkje in deze oude thread: A peek into the future of lithium batteries
Blijkbaar hebben researchers een batterij met een venstertje gemaakt zodat ze live mee kunnen kijken hoe zich dendrites vormen op de electrodes. Mooi filmpje.

Heel interessant. En een mooie filmpje, geweldig dat dit nu mogelijk is voor maar 100 Dollar. Hopelijk zien we snel een doorbraak zodat de Lithium-metaal batterijen hun weg vinden in auto's.
 
Tijd voor weer een interessant linkje in deze oude thread: A peek into the future of lithium batteries
Blijkbaar hebben researchers een batterij met een venstertje gemaakt zodat ze live mee kunnen kijken hoe zich dendrites vormen op de electrodes. Mooi filmpje.
En nu weer opnieuw tijd voor een nieuw interessant linkje in deze heel oude thread: Rice University adds a bit of asphalt to speed lithium metal battery charging by 20 times | NextBigFuture.com

Met een aardige technische discussie op Slashdot hierover: Rice University Adds Asphalt To Speed Lithium Metal Battery Charging By 20 Times - Slashdot
 
Aangezien de stevige prijs van de Tesla, aanschouw ik dit eerder als een investering ipv. traditionele aankoop. Welke garantie heeft Tesla dat bij bv. nieuwe batterij technology een upgrade van het bestaande voertuig mogelijk is ?
In de Apple wereld hebben we ieder jaar bij wijze van spreken een nieuwe model, welke beter en vlugger is.. Deze vervangen na 2 jaar is een haalbare kaart. Maar deze approach kan je moeilijk doortrekken naar een Tesla.
Hier spreken we toch over een afschrijvingsperiode van 5jaar binnen een vennootschap.

Kan men bij Tesla via een bepaalde toekomstige upgrade procedure, het batterij pack system verwijderen en upgraden naar bv. nieuwe, nog snellere technologie ?

Grappig dit nu 4 jaar later te lezen en wetende dat je ondertussen al meer Teslas hebt gehad dan iPhones in dezelfde periode. :cool:
 
  • Funny
Reactions: Ipe and Xfrank
Een update over mijn kmvreter-Tesla met 361.500km op de teller:
Heb de rode Tesla afgelopen zaterdag flink lang aan de Supercharger Drachten gehangen (2 uren) en daarna gaf accumeter 99% geladen aan, met 440km rated en 348km typical. Twee maanden geleden, met slechts ca. 1.000km lagere kmstand, en bij hogere buitentemperatuur, heb ik nog 100% met 450km rated gezien.
Overigens heeft het accupakket minder km's gehad, in oktober 2014 bij kmstand 77.000km ging de beruchte zekering stuk voor het 12V-laadcircuit. Er is toen een splinternieuw accupakket ingekomen en die is er in gebleven. De echte kmstand van dit accupakket is dan ook 361.500 - 77.000 = 284.500km.
Het superchargen gaat ook iets minder snel dan bij een nieuwe Tesla. Bij vrijwel lege accu begint het snelladen wel met 117kW, maar het vermogen neemt al vrij snel iets af en gedurende het verloop van de laadcyclus blijft het vermogen waarmee de accu wordt geladen iets onder dat van een nieuwe accu. Evenals met de range-reductie geldt ook voor het superchargen dat het geen groot verschil is met een nieuwe, maar wel merkbaar.
 
Elon zei gisteren in Amsterdam dat je de aankomende 5 jaar geen grootte verbeteringen zal zien qua batterij.

Ik vindt de upgrade van de eerste MS'en met 60 kWh naar nu 100 kWh toch een forse verbetering. Als er over 5 jaar 150 kWh packs zijn zou ik dat toch een interessante optie vinden. Waarschijnlijk financieel gezien onverstandig met de dagwaarde van de auto, maar dat terzijde.
 
Ik vindt de upgrade van de eerste MS'en met 60 kWh naar nu 100 kWh toch een forse verbetering. Als er over 5 jaar 150 kWh packs zijn zou ik dat toch een interessante optie vinden. Waarschijnlijk financieel gezien onverstandig met de dagwaarde van de auto, maar dat terzijde.
Als Tesla een nieuwe accu monteert houden ze de oude achter. Ik zou hooguit overwegen een grote nieuwe accu te laten monteren als ik veel zonnepanelen zou hebben én een forse accu waar ik de stroom in zou kunnen opslaan.
Toch is ook dat niet economisch rendabel zolang er in NL 100% gesaldeerd mag worden. Het net is immers een immense gratis accu.
Per saldo kun je beter, mits Tesla de accu aan je zou meegeven, de losse cellen op Ebay voor 5 tot 7 dollar verkopen.
 
Als Tesla een nieuwe accu monteert houden ze de oude achter. Ik zou hooguit overwegen een grote nieuwe accu te laten monteren als ik veel zonnepanelen zou hebben én een forse accu waar ik de stroom in zou kunnen opslaan.
Toch is ook dat niet economisch rendabel zolang er in NL 100% gesaldeerd mag worden. Het net is immers een immense gratis accu.
Per saldo kun je beter, mits Tesla de accu aan je zou meegeven, de losse cellen op Ebay voor 5 tot 7 dollar verkopen.

Het einde van de salderingsregeling is toch al nabij? Na 2023 meen ik wordt het afgebouwd?

Het ging mij ook meer om het bereik van de auto dan de andere aspecten. Het bereik, ook van een 100 kWh versie, is nog altijd minder dan vrijwel elke ICE. Daar is m.i. nog wel wat te winnen voor een hogere adoptiegraad.

Ik heb pas een week geleden een MS besteld, maar de standaard opmerking die je krijgt is nog altijd een over het bereik. "Mooie auto, maar... "
 
Het einde van de salderingsregeling is toch al nabij? Na 2023 meen ik wordt het afgebouwd?

Het ging mij ook meer om het bereik van de auto dan de andere aspecten. Het bereik, ook van een 100 kWh versie, is nog altijd minder dan vrijwel elke ICE. Daar is m.i. nog wel wat te winnen voor een hogere adoptiegraad.

Ik heb pas een week geleden een MS besteld, maar de standaard opmerking die je krijgt is nog altijd een over het bereik. "Mooie auto, maar... "

Dat is vooral onwetendheid denk ik. Immers kan je met de 100D zo'n 400 km in de winter rijden. Wie rijdt er meer dan 400 per dag? Ik hoop niemand. Op vakantie wellicht, maar het is toch gek om je auto keuze af te laten hangen van 1 of 2 momenten in het jaar?
 
Het einde van de salderingsregeling is toch al nabij? Na 2023 meen ik wordt het afgebouwd?

Het ging mij ook meer om het bereik van de auto dan de andere aspecten. Het bereik, ook van een 100 kWh versie, is nog altijd minder dan vrijwel elke ICE. Daar is m.i. nog wel wat te winnen voor een hogere adoptiegraad.

Ik heb pas een week geleden een MS besteld, maar de standaard opmerking die je krijgt is nog altijd een over het bereik. "Mooie auto, maar... "
Dat soort vragen krijgt iedereen. Mijn standaard antwoord is dat ik mijn tesla thuis kan opladen, zodat hij iedere ochtend weer vol is. Ik hoef alleen rekening te houden met de maximale range als ik op een dag meer dan 350 km wil rijden. In de praktijk zo’n 6 zakelijke ritten per jaar en op vakantie.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Het einde van de salderingsregeling is toch al nabij? Na 2023 meen ik wordt het afgebouwd?

Het ging mij ook meer om het bereik van de auto dan de andere aspecten. Het bereik, ook van een 100 kWh versie, is nog altijd minder dan vrijwel elke ICE. Daar is m.i. nog wel wat te winnen voor een hogere adoptiegraad.

Ik heb pas een week geleden een MS besteld, maar de standaard opmerking die je krijgt is nog altijd een over het bereik. "Mooie auto, maar... "
Als je nu zonnepanelen op je dak legt heb je die eind 2023 terugverdiend. De saldering zal zeker niet 100% teruggedraaid worden, mogelijk een deel. Er is nog geen enkele beslissing daarover genomen.

V.w.b. het bereik, dat is geen issue meer. Over korte afstanden hebben we het niet, maar zelfs bij reizen van 400 tot 500 km heeft een ICE geen voordeel t.o.v. een Tesla. Een voorbeeld. Ik rij afgelopen zomer naar Essen in Duitsland en terug, een afstand van totaal 460 km.
Ik vertrek met mijn 85S met 95% lading, rij naar Essen en ga op de terugweg in Zevenaar laden. Ik kom na 325 km in Zevenaar aan met 10% lading. Na 10 minuten laden kan ik de rit weer vervolgen en kom met 5% lading weer thuis.

Totaal heb ik dan 10 minuten geladen. Maar ook een ICE heeft óf voor vertrek getankt, óf moet onderweg tanken. Ook daar zal een ICE 10 minuten aan kwijt zijn. Kortom, geen enkel verschil tussen een ICE en mijn 85S. Met een 100D en mijn rijstijl, zou ik zelfs gegarandeerd niet hoeven laden onderweg en per saldo t.o.v. een ICE tien minuten hebben gewonnen.
 
Laat ik vooropstellen dat ik het met jullie allemaal eens ben, maar de praktijk leert mij toch dat ookal is het in de praktijk niet relevant, men gaat toch vergelijken met bereik van een ICE. Zelfs iemand die 20km woon-werk verkeer heeft zie ik afhaken om het range aspect, ookal is dat helemaal niet van toepassing op die persoon.

Ik heb overigens 18 zonnepanelen. Meer zinvolle dakruimte heb ik niet helaas. Met de 18 panelen zat ik mooi op een verbruik van ongeveer 0 kWh per jaar. Zal met de Tesla op komst wel wat anders worden :)
 
Ik heb pas een week geleden een MS besteld, maar de standaard opmerking die je krijgt is nog altijd een over het bereik. "Mooie auto, maar... "
Als je de 'besteld' fase voorbij bent, zal je hier perfect kunnen op antwoorden.
  • Op 'normale' dagen (<400km) heb je voldoende aan vol thuis vertrekken. Nooit meer stoppen om te tanken. Elke week 5 - 10 minuten gewonnen.
  • Als dat niet genoeg is, dan kan je 600 km aan door 20' te laden. Die paar keer per jaar dat dit gebeurt, wegen niet op tegen wekelijks 5-10' tanken. En die 20' rust op 600 km zouden eigenlijk een must moeten zijn want eenmaal je zo gereisd hebt, wil je niets anders meer. Zo ontspannend.
  • Op reis (>600 km) kan je dit ontspanningsaspect doortrekken. Combineren met de maaltijden, shoppen, overnachten, maakt van de laadstops een activiteit die ontspanning biedt die je anders niet zou gehad hebben. Prettig om je te laten verrassen door wat er in de buurt is. En als er echt niets naar je zin is, heb je aan benen strekken en een plaspauze genoeg om de volgende SuC te halen.
De kwaliteit van de reis gaat erop vooruit door de extra ontspanning, maar ook door af en toe 35' de tijd te kunnen nemen om de volgende etappe te bekijken (verkeer, toeristische route,...).
 
  • Like
Reactions: EddieW and Wim S.