Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fact check ihkv de € 700 miljoen discussie: wat was jouw vorige auto?

This site may earn commission on affiliate links.
De overheid moet heeeel gauw een streep zetten door de Youngtimer-regeling. Ik heb vorig jaar drie kennissen niet kunnen overhalen om een Tesla aan te schaffen, omdat ze liever in de Youngtimer-regeling bleven hangen: bijna zo goedkoop als elektrisch rijden, en geen investering van een ton.

Dat vind ik wel een beetje crue gezegd. Voor mij is een Youngtimer zakelijk interessant maar een nieuwe Tesla niet. Vandaar mijn toekomstige tweedehandse Tesla een prive-auto wordt. Maar om dan direct de Youngtimer regeling af te schaffen?
 
Omdat de Youngtimer-regeling vooral het rijden in auto’s met een hoge cataloguswaarde, hoge afschrijving en een hoog brandstofverbruik draaglijk maakt.

Betalen per werkelijk afgelegde kilometer gaat ook dit probleem oplossen. Het idee achter de regeling is immers dat je weinig van de openbare weg gebruik maakt (zoals bij old timers) en niet om het aantrekkelijk te maken deze zakelijk te gaan rijden, resulterend in veel km's met navenante uitstoot.
 
Omdat de Youngtimer-regeling vooral het rijden in auto’s met een hoge cataloguswaarde, hoge afschrijving en een hoog brandstofverbruik draaglijk maakt.

Het is natuurlijk andersom. Bijtelling is bedoeld om het deel 'loon in natura' te belasten. Bij een auto van 15jr oud is een cataloguswaarde van €60.000 of €70.000 als grondslag, bij een dagwaarde van €6.000 tot €10.000, natuurlijk niet houdbaar. De dagwaarde wel.

Maar daarom destebeter dat de fiscale regelingen van nu, een elektrische auto ook financieel bereikbaar maken, voor een iets grotere groep. En hopenlijk ook heel snel voor een nóg grotere groep, met wat hulp van de autofabrikanten. Hoop ik.
 
Als je wil dat er een tweedehandsmarkt in Nederland gaat ontstaan voor elektrische auto's zal je de eerste 10 jaar nog nieuwe aanschaf zakelijk moeten blijven stimuleren. Hoe en hoeveel kan je over discussieren.
Daarnaast moet er ook voor de 2e hands markt (zakelijk en particulier) een incentive komen. Anders gaan inderdaad al onze auto's de grens over.

De huidige regelening voor nieuw qua bijtelling had ik graag getemporiseerd gezien. Dus niet meteen 24% boven de 50K, maar eerst eens vijf jaar 12%. MIA ed in stand houden.
Tegelijk de termijn oprekken van 5 jaar naar 10 jaar, waarbij dan na 5 jaar over de eerste 50K bijvoorbeeld 8% wordt belast. Meer zekerheid voor ondernemers.

Prive is het lastiger: Voor de aanschaf zou je een soort NHG constructie kunnen bedenken. Korting op de lening voor een auto. Verder zekerheid dat wegenbelasting op 0 blijft en deze voor benzine/diesel ophogen.Of heel drastisch: 5 jaar lang mag een particulier 10% van de aanschafwaarde (nieuw of 2e hands) van de belasting aftrekken.
 
  • Like
Reactions: Wim S. and Tombaaaa
Reed voor het Tesla tijdperk een A5 Sportback (benzine) zakelijk met een kilometerregistratie, dus geen euro bijtelling. De privé kilometers reden we met een milieuvriendelijke Volvo XC90 diesel. Bij ons zijn zowel de fiscus als het milieu nu beter af.

Ben het er mee eens dat het anders moet. Stoor me vooral aan het populistische gelul in Den Haag in plaats van daadwerkelijk werk maken van goede regelingen en akkoorden.
 
  • Like
Reactions: Refie and job-lek
Voor mijn eerste Tesla reed ik een 45K Audi A5. Mocht een klasse hoger kiezen en daardoor werd de Tesla mogelijk. Als Tesla niet had gekund, had ik nu waarschijnlijk een 60K Volvo V90 gereden.

Superblij met de Tesla en ook bij vergelijkbare kosten had ik nog steeds voor de Tesla gekozen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De auto waar ik dagelijks in reed voor de eerste MS (in de Tesla reed ik steeds 90.000km per jaar) was een bij aanschaf 13 jaar oude Citroën Saxo 1.4 met airco en kmstand 160.000, gekocht van een Amsterdamse studente, waar ik na aanschaf een nieuwe LPG-G3-installatie in heb laten zetten. Tevens alle slijtage-onderdelen vernieuwd zoals remmen, uitlaat, distributieriem enz. Totaal kosten 3.500 euro. Drie jaren in gereden, 50.000km per jaar. Zeer betrouwbaar en zeer voordelig per km - all-in ongeveer 8,5 cent per km. Natuurlijk heel andere klasse dan een Tesla, maar een Saxo heeft redelijk goede vering en stoelen, en lichtgewicht met 75pk voldoende vlot in normaal verkeer. In ieder geval geen cent van die zogenaamde 700 miljoen... :D:p
 
De ophef is redelijk begrijpelijk, de gewone man snapt niet hoe de fiscus werkt en gaat klakkeloos uit van hetgeen in Telegraaf en Volkskrant staat. Maar feit blijft dat de 'gewone man' niets merkt van de subsidies op EV's en dat is best raar vind ik. Alleen de lucky few met een eigen bedrijf maken nu gebruik van de subsidies en dat steekt.
Maar... Ik had geen EV gekocht zonder subsidies. Nu gaat er een (Prive) Grand Vitara die 1:7 loopt uit voor een (Zakelijke) M3, dus gaat de belastingdienst van -0.19/km naar +4/24% bijtelling.
 
Een stuk hierover staat in het AD vandaag. Door iemand van hier ingestuurd?
7FF90A5A-61A5-42F4-891F-409653649FA3.jpeg
 
Een stuk hierover staat in het AD vandaag. Door iemand van hier ingestuurd?
View attachment 374889

Ja, dat was ik. En heb de mensen die in dit topic reageerden een leuke vermelding gegeven :D Ik was het zat dat we collectief als profiteurs worden weggezet. Zo amateuristisch ook wat die ambtenaren en staatssecretaris hebben gedaan in hun antwoord op de kamervragen.
 
Maarten snapt het... precies de reden dat ik mijn tesla prive heb aangeschaft, ik ben zon schraper die nooit van zn leven bijtelling wil...
Ik word al genoeg gepakt op de loonbelasting
Dit begrijp ik niet helemaal. Dus eerst betaal je 52% belasting over je inkomen en daar koop je dan een Tesla van. Stel je Tesla is 100K dan heb je daar dus eigenlijk 208K voor moeten verdienen. Dan is 4% bijtelling toch veel gunstiger??
 
Dit begrijp ik niet helemaal. Dus eerst betaal je 52% belasting over je inkomen en daar koop je dan een Tesla van. Stel je Tesla is 100K dan heb je daar dus eigenlijk 208K voor moeten verdienen. Dan is 4% bijtelling toch veel gunstiger??

Je koopt de auto via je eigen bedrijf (of leaset die via je werkgever). Omdat je in beide gevallen in dienst bent, bij je eigen bedrijf of bij je werkgever, wordt het gebruik van de auto door de belastingdienst beschouwd als loon in natura. Daarom wordt jaarlijks een deel van de nieuwprijs van de auto bij je loon opgeteld, waar je dan belasting over moet betalen. Voor de meeste auto's is dat 22%, dus bij een auto van een ton moet je jaarlijks €22.000 bij je loon optellen. Tegen een belastingtarief van ruim 50% mag je dus meer dan €11.000 extra aan belasting aftikken. Bij een Tesla is dit maar 4%, dus €2.000.

Maar bij een privé-auto is er geen bijtelling en hoef je dus geen extra belasting te betalen.

Uiteraard heeft de zakelijke aankoop van een auto wel andere voordelen: de eenmalige milieu-investeringsaftrek van 36% tot een waarde van €50.000 (nu verlaagd tot 27%), teruggaaf van de BTW over het zakelijk gebruik, plus uiteraard de zakelijke afschrijving waardoor je vennootschapsbelasting uitspaart en op termijn dividendbelasting. Maar dat geldt voor elke zakelijke auto, ook niet-elektrische.
 
Na een paar jaar met plezier gereden te hebben in een 5touring van 35k in privé, begon het toch te kriebelen. Diverse nieuwe auto's in de categorie 50-80k naast elkaar gezet, maar ver..... die bijtelling. Toch dan zo'n model S?? Afspraak gemaakt, vrouw meegenomen voor een proefrit, onder het motto van "het wordt em toch niet, maar dan heb ik hem uit mijn systeem. Is te duur!" Maar dan rij je ermee en binnen 5 minuten was ik verkocht. Als je dan gaat rekenen is het TCO helemaal niet duur en direct besteld. Inmiddels 36 zonnepanelen op het dak en ik kan het niet meer aan mezelf of mijn kinderen verantwoorden om een ICE te kopen. Tuurlijk is 100k voor een Model S erg veel geld, maar we hebben daarmee wel met z'n allen mee geïnvesteerd in o.a. de M3.
Ik word al helemaal gek van het gel.l over subsidies, want ik heb van niemand wat gekregen. Ik hoef alleen minder bijtelling en houderschapsbelasting te betalen dan iemand anders die een ICE koopt van 100K.