Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fietsrek op dakdrager bij Tesla S

This site may earn commission on affiliate links.
Een achterklepdrager zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. De zichtbaarheid van de verlichting en nummerplaat komen wel in het geding en of de bevestiging schade oplevert blijft de vraag. Onderstaande Thule ziet er wel goed uit. Ik denk wanneer je de wielen van de fiets haalt de zichtbaarheid van de verlichting nog wel in orde is, of hier verder regels voor zijn weet ik niet. Bijkomend aandachtspunt is dat carbon frames officieel niet zo bevestigd mogen worden, bovenbuis is hier mogelijk niet sterk genoeg voor. Aangezien eea achter de auto hangt zal de range iig minder beïnvloed worden dan bij een dakdrager.

http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...nted-bike-carriers/thule-raceway-992-_-991002

Ik heb nu een achterklepdrager (zo geen van Thule) en daar zijn toch een paar nadelen aan... Het grootste is het feit dat je de koffer niet meer kan opendoen eens dat ding erop zit. Een tweede probleem is dat je het niet op slot kan doen. Misschien dat dit met de Thule wel kan. Ik lees bij de specs ook dat de Thule niet geschikt is voor e-bikes, dus is het voor ons geen geschikte oplossing.

- - - Updated - - -

Er is zelfs een petitie om Musk te vragen om towing toe te voegen. Aangezien de X op hetzelfde onderstel zit en wel een trekhaak toelaat.
https://www.change.org/p/elon-musk-towing-hitch-for-tesla-model-s?recruiter=499548761&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink
Ik was zaterdag in Aartselaar met een paar vragen en dit is ook ter sprake gekomen. Volgens de Tesla vertegenwoordiger is het chassis van de S en de X niet identiek. Het achterste stuk zou verschillend zijn en dat is blijkbaar de reden dat er op de X wel een trekhaak mag en op de S niet. De vraag is natuurlijk of dit nu verkoperspraat is of niet. Het was geen verkoper die dit vertelde, maar iemand uit de zaal achteraan.
Verder kreeg ik ook nog een gans verhaal dat de garantie en verzekering vervalt bij een ongeval met een S als er een trekhaak op is geplaatst.
 
Kan je een foto sturen hoe de achterklep drager er op de Tesla uitziet?
Wil eigenlijk ook wel iets hebben om kinderen op te kunnen halen met hun fietsen.

ik heb zelf nog geen Tesla dus ik kan het je spijtiggenoeg nog niet laten zien... Van de drager zelf staat er in deze thread al een foto dacht ik. Op de Fiets-en-wandel beurs 2 weken geleden in Antwerpen beweerde de vertegenwoordiger op de stand van Thule dat deze drager ook op Tesla zou passen: http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...nted-bike-carriers/thule-raceway-992-_-991002 . Maar zoals gezegd had hij over het hoofd gezien dat ze niet voor e-bikes bruikbaar zijn.
 
Valt mogelijk wel mee :) : promotiefilmpje

Sander, zijn dat dezelfde dingen als op jouw foto?

ja exact dezelfde ben er tevreden over je moet alleen wel een doekje in de auto hebben om de ramen even goed schoon te maken.

- - - Updated - - -

Een achterklepdrager zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. De zichtbaarheid van de verlichting en nummerplaat komen wel in het geding en of de bevestiging schade oplevert blijft de vraag. Onderstaande Thule ziet er wel goed uit. Ik denk wanneer je de wielen van de fiets haalt de zichtbaarheid van de verlichting nog wel in orde is, of hier verder regels voor zijn weet ik niet. Bijkomend aandachtspunt is dat carbon frames officieel niet zo bevestigd mogen worden, bovenbuis is hier mogelijk niet sterk genoeg voor. Aangezien eea achter de auto hangt zal de range iig minder beïnvloed worden dan bij een dakdrager.

View attachment 113739

http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...nted-bike-carriers/thule-raceway-992-_-991002

Ik heb deze en vind het echt een "ruck" ding klep en dak van de auto is volop beschadigd (toyota Auris) deze gaat niet werken op de MS omdat bevestigingspunten te ver uit elkaar zitten en er zeker schade ontstaat
 
Dit weekend, 2 fietsen achtering geplaatst, na demontage voorwiel.
Toch heel gedoe: binnenkant achterklep beschadigd door wrijving voorvork fiets tegen binnenbekleding (lijkt nogal zwak). Spatbord en remmen van de fiets dienden achteraf bijgestuurd te worden wegens ontregeld.
Ik ga toch dakdragers aanschaffen.
2 vraagjes:
  • Bij Tesla 550$. Ik zie bij whispbar 259€, dat is toch 259 voor de 2 baren hé?
  • Hoe snel zijn die gemonteerd? Lijkt mij omslachtig. En blijkbaar is er ook een momentsleutel nodig. Filmpje proberen te bekijken, maar dit blokkeert na een paar seconden: Tesla — Model S Whispbar Roof Rack System
 
Dit weekend, 2 fietsen achtering geplaatst, na demontage voorwiel.
Toch heel gedoe: binnenkant achterklep beschadigd door wrijving voorvork fiets tegen binnenbekleding (lijkt nogal zwak). Spatbord en remmen van de fiets dienden achteraf bijgestuurd te worden wegens ontregeld.
Ik ga toch dakdragers aanschaffen.
2 vraagjes:
  • Bij Tesla 550$. Ik zie bij whispbar 259€, dat is toch 259 voor de 2 baren hé?
  • Hoe snel zijn die gemonteerd? Lijkt mij omslachtig. En blijkbaar is er ook een momentsleutel nodig. Filmpje proberen te bekijken, maar dit blokkeert na een paar seconden: Tesla — Model S Whispbar Roof Rack System
Voor € 259 krijg je twee dragers. Montage 7 tot 10 minuten. Je moet vier bouten met draadeind indraaien in het dak van de auto. Dan vier draagrubbers plaatsen. Vervolgens dragers over de draadeinden plaatsen. Ik heb de meegeleverde inserts met tape aan de dragers bevestigd.
Vier wartelmoertjes aandraaien en tenslotte de eindkappen erop schuiven en met een sleuteltje afsluiten.
Als je het een keer gedaan hebt is het in 7 minuten te klaren.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Hier is een filmpje van Bjorn over Energy consumption with bike on the roof.
Blijft bij mij de vraag of Björn de rit zonder fiets heeft gemaakt met of zonder de dakdrager. Hij overweegt wel de dakdrager eraf te halen, maar of ie dit echt heeft gedaan komt niet uit de verf. Zou ie met de kale dakdrager hebben gereden dan is het totale meerverbruik 22%. De fiets staat voor 12%. Eerder heb ik vastgesteld dat de kale Whispbar dragers 10% meerverbruik opleveren.
 
Heb net de dakdrager gemonteerd met 2 fietsdragers.
Heb de schoenen iets nauwer gezet zodat ze niet op de carrosserie komen: de bout komt aan buitenste kant van het sleufgat nu. . Zo kunnen de schoenen de verf niet beschadigen bij eventuele wrijving. De zelfklevers zag ik ook niet zo zitten. Die ontsieren toch als de dakdrager er af is?
Laten jullie de fietsdragers op de dakdrager zitten bij demontage, om alles zo in 1 keer af te kunnen nemen? Of nemen jullie alles apart af?
Trouwens, ik denk dat we allemaal dezelfde sleutels hebben. Mijn 6 sleutels (telkens 2 voor de dakdrager en voor elke fietsdrager) zijn compatibel met alle sloten. Ik kan mij niet voorstellen dat ze steeds de fietsdragers met elkaar en met de dakdrager gaan afstemmen voor elke klant afzonderlijk.
 
Heb net de dakdrager gemonteerd met 2 fietsdragers.
Heb de schoenen iets nauwer gezet zodat ze niet op de carrosserie komen: de bout komt aan buitenste kant van het sleufgat nu. . Zo kunnen de schoenen de verf niet beschadigen bij eventuele wrijving. De zelfklevers zag ik ook niet zo zitten. Die ontsieren toch als de dakdrager er af is?
Laten jullie de fietsdragers op de dakdrager zitten bij demontage, om alles zo in 1 keer af te kunnen nemen? Of nemen jullie alles apart af?
Trouwens, ik denk dat we allemaal dezelfde sleutels hebben. Mijn 6 sleutels (telkens 2 voor de dakdrager en voor elke fietsdrager) zijn compatibel met alle sloten. Ik kan mij niet voorstellen dat ze steeds de fietsdragers met elkaar en met de dakdrager gaan afstemmen voor elke klant afzonderlijk.
Ik zou de fietsdragers eraf halen en de dakdragers één voor één demonteren en weer monteren. Je moet bij montage toch het boutje door het montagegat van de drager zien te krijgen. Dit krijg je niet voor elkaar met vier bouten tegelijk als alles in elkaar staat.
Sleutels van dakdragers zijn bij de meeste merken uitwisselbaar. Niet echt veilig maar mensen die een set sleutels hebben hebben ook al een set dragers.
 
  • Like
Reactions: Phil V
De ideale symbiose tussen een Model S en fietsen, is de Gocycle, waar al een paar aparte draadjes over bestaan. Je krijgt er moeiteloos (de 2 wielen eraf in 10 seconden) twee, en met een beetje moeite (volledig opvouwen in enkele minuten) zelfs 3 in één Model S!
Ik heb ook al gedacht om 2 gocycles te kopen. Passen die in de koffer zonder de achterbank neer te leggen? EN is er dan nog plaats over voor een valies?
 
Ik heb ook al gedacht om 2 gocycles te kopen. Passen die in de koffer zonder de achterbank neer te leggen? EN is er dan nog plaats over voor een valies?
Nee, je dient er de achterbank voor neer te leggen. Dan volstaat het verwijderen van de wielen, een operatie van enkele seconden. Een valies kun je er dan nog wel ergens tussen krijgen, vermoed ik, maar wij hebben deze "modus" tot nog toe enkel gebruikt voor daguitstapjes ("ride & bike"), en dan hebben we niet echt valiezen bij...
 
  • Informative
Reactions: NicoV
Ik dacht ooit op dit forum een link naar dakdragers voor de S zonder panodak te hebben gezien maar kan de link niet meer vinden. De seasucker oplossing lijkt simpel, wel prijzig voor wat je krijgt en je moet er vertrouwen in hebben (vraag me af of wisselende omstandigheden invloed hebben en wat de levensduur is).
Ik vond de SeaSucker eerst ook prijzig, maar als je kijkt wat dakdragers + fietsdrager kost; of een trekhaak laten plaatsen met een fietsdrager; ben je ook al minstens 350 euro kwijt.