Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fietsrek op dakdrager bij Tesla S

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi,

Ik heb plannen om eind dit jaar een Tesla S te bestellen en vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met het vervoeren van fietsen op dakdragers met een Tesla S. Zijn de dragers en rekken gemakkelijk te vinden en betaalbaar? Is het handig om ze er op te zetten en af te halen? Veroorzaken ze veel wind of ruis? Enz.

Ik heb al gezocht in het forum maar hierover heb ik bitter weinig informatie gevonden, over een fietsrek op een trekhaak des te meer. Dit is ook een optie maar heeft toch een paar nadelen, aangezien ze niet ondersteund wordt door Tesla zelf en het me nog steeds niet duidelijk is wat de impact is op de garantie en de verzekering. Tijdens een gesprek met iemand van Thule op een beurs beweerde deze trouwens dat er ook technische redenen zijn waarom de Tesla S geen trekhaak mag hebben. (volgens hem zou het chassis niet uit een stuk metaal gemaakt zijn, wat ik niet echt geloof). Hij raadde me dan ook niet aan om een trekhaak om mijn Tesla te plaatsen.

Het alternatief is dus een pano dak en dakdragers. Deze combinatie is natuurlijk een stuk duurder en daarom deze vraag...

Alvast bedankt
Bert
Aan het aftellen tot mijn leasing afgelopen is en ik mijn eerste Tesla kan bestellen...:cool:
 
Hey Bert,

Blijkbaar een dorpsgenoot, ik kom uit Bazel
Ik heb thule dakdragers gekocht voor de pano. De kit is toevallig vandaag binnen gekomen. In mijn geval was een pano - los van de dakdragers - een optie dat ik zeker wou.
Er is een "thread" mbt dakdragers maar denk niet dat het voor fietsen voldoende zal zijn.
Je hebt een towing optie om een trekhaak te plaatsen (torkliftcentral) Weet alleen niet of het verzekeringtechnisch goedkomt als je iets voor hebt.

Er is zelfs een petitie om Musk te vragen om towing toe te voegen. Aangezien de X op hetzelfde onderstel zit en wel een trekhaak toelaat.
https://www.change.org/p/elon-musk-towing-hitch-for-tesla-model-s?recruiter=499548761&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink
 
Hoi,

Ik heb plannen om eind dit jaar een Tesla S te bestellen en vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met het vervoeren van fietsen op dakdragers met een Tesla S. Zijn de dragers en rekken gemakkelijk te vinden en betaalbaar? Is het handig om ze er op te zetten en af te halen? Veroorzaken ze veel wind of ruis? Enz.

Ik heb al gezocht in het forum maar hierover heb ik bitter weinig informatie gevonden, over een fietsrek op een trekhaak des te meer. Dit is ook een optie maar heeft toch een paar nadelen, aangezien ze niet ondersteund wordt door Tesla zelf en het me nog steeds niet duidelijk is wat de impact is op de garantie en de verzekering. Tijdens een gesprek met iemand van Thule op een beurs beweerde deze trouwens dat er ook technische redenen zijn waarom de Tesla S geen trekhaak mag hebben. (volgens hem zou het chassis niet uit een stuk metaal gemaakt zijn, wat ik niet echt geloof). Hij raadde me dan ook niet aan om een trekhaak om mijn Tesla te plaatsen.
Het alternatief is dus een pano dak en dakdragers. Deze combinatie is natuurlijk een stuk duurder en daarom deze vraag...
Gaat prima hoor. Whispbar dragers op een panodak. Deze combinatie levert rond 15% meer verbruik op. Op de Whispbar dragers kun je ook gewone fietsdrager plaatsen.

P1010957.jpg
 
een trekhaak is voor aanhangers, een sleurhut lijkt aan de Teslarijders niet besteed. Ik heb collega's die telkens weer een trekhaak op de lease-auto laten zetten want "zo handig voor een aanhanger". Voor die ene keer per jaar huur je een busje!
maar even terug on-topic: fietsdragers op het dak gaat prima, het maakt een hoop lawaai maar een prima alternatief voor de twinnyload-achtigen. Voordeliger keuze (- € 100) is de Thule dakdrager, je vind deze en een keur aan voordelige goeie fietsdragers bij http://shop.aubu.de/catalog/
 
Blijkbaar een dorpsgenoot, ik kom uit Bazel

Leuk om een buurtgenoot tegen te komen. Ik heb nog geen Tesla, maar ik tel de dagen af ...

Er is zelfs een petitie om Musk te vragen om towing toe te voegen. Aangezien de X op hetzelfde onderstel zit en wel een trekhaak toelaat.
https://www.change.org/p/elon-musk-towing-hitch-for-tesla-model-s?recruiter=499548761&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink
Het blijft inderdaad raar dat een X meer dan 2 ton mag sleuren, op exact hetzelfde chassis en met dezelfde motoren als de S...
 
Ik dacht ooit op dit forum een link naar dakdragers voor de S zonder panodak te hebben gezien maar kan de link niet meer vinden. De seasucker oplossing lijkt simpel, wel prijzig voor wat je krijgt en je moet er vertrouwen in hebben (vraag me af of wisselende omstandigheden invloed hebben en wat de levensduur is).

Ik zie overigens regelmatig fietsen op auto's met ruimte genoeg om de fiets in de auto te leggen, toch de meest veilige plaats voor je dure tweewieler. Mijn mtb past, wanneer ik de wielen en zadel+pen demonteer, in de achterbak met achterbank overeind. Ik ben ook op campeer vakantie geweest in Riva del Garda met drie volwassenen, 3 mtb's en campeeruitrusting in de S, alles in de auto (wel passen en meten, maar het past)...
 
Ik zie overigens regelmatig fietsen op auto's met ruimte genoeg om de fiets in de auto te leggen, toch de meest veilige plaats voor je dure tweewieler. Mijn mtb past, wanneer ik de wielen en zadel+pen demonteer, in de achterbak met achterbank overeind. Ik ben ook op campeer vakantie geweest in Riva del Garda met drie volwassenen, 3 mtb's en campeeruitrusting in de S, alles in de auto (wel passen en meten, maar het past)...
De ideale symbiose tussen een Model S en fietsen, is de Gocycle, waar al een paar aparte draadjes over bestaan. Je krijgt er moeiteloos (de 2 wielen eraf in 10 seconden) twee, en met een beetje moeite (volledig opvouwen in enkele minuten) zelfs 3 in één Model S!
 
Ik dacht ooit op dit forum een link naar dakdragers voor de S zonder panodak te hebben gezien maar kan de link niet meer vinden. De seasucker oplossing lijkt simpel, wel prijzig voor wat je krijgt en je moet er vertrouwen in hebben (vraag me af of wisselende omstandigheden invloed hebben en wat de levensduur is).
De zuignappen zullen nieuw zeker goed houden. Maar al is de ondergrond niet volmaakt schoon, dan gaat het mis. Zelfs een mensenhaar tussen de zuignap en de body van de auto laat lucht toe.
Als de zuignappen verwijderd zijn is het een absolute eis dat ze perfect beschermd bewaard worden. Het minste krasje is een luchtlek. Er zit niet voor niks een touwtje aan dat door de deur naar binnen moet worden geleid. Voor een kort ritje zou ik het wel vertrouwen. Een lange rit of een vakantie lang met zuignappen rijden lijkt me geen failsafe situatie.
 
Even een vraagje: zo'n dakdrager met 2 fietsen zal zeker wel dik 20% meerverbruik opleveren, allicht? Is de afstand tussen de superchargers naar het zuiden dan nog voldoende voor een 70D? Ik rij in juli naar de Mont Ventoux als de Tour de France er passeert, en ik twijfel of ik de racefietsen zou (kunnen) meenemen of niet...

Kan het nog niet uittesten aangezien de wagen pas in mei-juni komt.
 
in dat geval de gouden tip voor 0 meerverbruik is bij 2 personen: fietsen achterin!

Even een vraagje: zo'n dakdrager met 2 fietsen zal zeker wel dik 20% meerverbruik opleveren, allicht? Is de afstand tussen de superchargers naar het zuiden dan nog voldoende voor een 70D? Ik rij in juli naar de Mont Ventoux als de Tour de France er passeert, en ik twijfel of ik de racefietsen zou (kunnen) meenemen of niet...

Kan het nog niet uittesten aangezien de wagen pas in mei-juni komt.
 
zo'n dakdrager met 2 fietsen zal zeker wel dik 20% meerverbruik opleveren, allicht? Is de afstand tussen de superchargers naar het zuiden dan nog voldoende voor een 70D? Ik rij in juli naar de Mont Ventoux als de Tour de France er passeert, en ik twijfel of ik de racefietsen zou (kunnen) meenemen of niet...

Reken maar op 20%-25% meerverbruik inderdaad. Maar het enige (noodzakelijk) lange stuk dat je hebt is tussen de SuCs van Nancy en Beaune (250 km) (zeker als intussen SuC Aarlen al operationeel zou zijn - vandaag zou Herent-Metz ook vrij lang zijn). Tussen Nancy en Beaume zet je dan gewoon je AP op 110 en surf je wat op 't Internet zou ik zeggen :). En dan nog, het is wellicht in juli niet eens nodig zo op je snelheid te letten. Verbruik is zeer makkelijk te monitoren via het Trip Energy scherm; wagen zal je zelf wel zeggen welke snelheid best is in functie van je verbruik.
 
Last edited:
Een achterklepdrager zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. De zichtbaarheid van de verlichting en nummerplaat komen wel in het geding en of de bevestiging schade oplevert blijft de vraag. Onderstaande Thule ziet er wel goed uit. Ik denk wanneer je de wielen van de fiets haalt de zichtbaarheid van de verlichting nog wel in orde is, of hier verder regels voor zijn weet ik niet. Bijkomend aandachtspunt is dat carbon frames officieel niet zo bevestigd mogen worden, bovenbuis is hier mogelijk niet sterk genoeg voor. Aangezien eea achter de auto hangt zal de range iig minder beïnvloed worden dan bij een dakdrager.

thule-raceway-992001-3b-on-car_sized_750x800.jpg


http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...nted-bike-carriers/thule-raceway-992-_-991002
 
Zeer goede tip, alleen... naderhand komt ook de wederhelft naar het zuiden en breien we er een vervolg aan ginder. Maar zij moet er dan ook bij, op de terugreis natuurlijk. Of ik moet eens testen wat het meest zuinige is: de fietsen of de wederhelft op het dak :wink:

Hahaha, dan wel in bikini, dat scheelt ook. Maar serieus: ik had 4 mountainbikes op het dak, en dat ging toch richting 30%.