Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

file rijden

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij wel opvalt bij een file is dat de auto laat en vrij hard remt. Op zich staat de auto wel op tijd stil, maar de kans dat er iemand achterin rijd wordt zo wel een stuk groter vanwege de late en grote vertraging.

Nope, dan heb je nog niets meegemaakt.
Hij kijkt zelfs naar achteren bij een grote vertraging. Reeds meerdere keren meegemaakt dat hij later ging doorremmen om de auto achter mij meer ruimte te geven. Normaal stopt hij 4-5m achter een voorganger en bij zo'n stop zelfs op 1-2 decimeter om achter meer ruimte te geven.

Gisteren zelfs nog. Voor mij 2 auto's op elkaar. rechts van mij 5 auto op elkaar ik net mijn voorganger los en de auto achter mij ook maar net vrij.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Zelf vind ik ook dat het aanremmen anders is sinds een tijdje. Het is wat later en daardoor veel minder comfortabel. Zelf rijd ik op of volgafstand 5 of 7... heel heel heeeeel soms op 3 en nooit op 1.

Ik vermoed dat dit komt door het niet meer gebruiken van de radar waardoor kleine snelheids verschillen simpelweg later worden waargenomen.

Net zoals dat het optrekken achter een auto bij groen al een tijdje langzamer is dan voorheen. Je moet nu echt steeds gas bijgeven want anders staat de auto achter je alweer bij een rood licht :)
 
Hmm, op de snelweg rij ik altijd op 1, soms op 2 en op provinciale wegen op 2-3 en ik ondervind zulke problemen nooit.
Op 5-7 ben je, denk ik, bij 100km/u toch al buiten het bereik van de radar. Die was immers max 160m had ik ooit uit specs. begrepen.

Op standje 1 is de volgafstand bij 100km/u toch al ca. 50-60m (net onder de 2s) en op standje 2 gaat dat richting de 2,5-3s.
Het klopt als ze dan ineens vol in de ankers gaan dat dit niet comfortabel is maar dat je zelfs met standje 7 niet voorkomen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hmm, op de snelweg rij ik altijd op 1, soms op 2 en op provinciale wegen op 2-3 en ik ondervind zulke problemen nooit.
Op 5-7 ben je, denk ik, bij 100km/u toch al buiten het bereik van de radar. Die was immers max 160m had ik ooit uit specs. begrepen.

Op standje 1 is de volgafstand bij 100km/u toch al ca. 50-60m (net onder de 2s) en op standje 2 gaat dat richting de 2,5-3s.
Het klopt als ze dan ineens vol in de ankers gaan dat dit niet comfortabel is maar dat je zelfs met standje 7 niet voorkomen.

Standje 7 heeft er altijd al opgezeten. Welke afstand jij daar aan koppelt weet ik niet maar TACC/AP heeft dit altijd op radar gedaan. Misschien doet het dat nog steeds trouwens, geen idee, maar het gedrag is wel anders.

Ik heb het trouwens niet over vol in de ankers... Gewoon gas loslaten, stilstaande auto's bij stoplichten zoals dit topic file rijden.

Voorheen bleeft AP meer "rollen". Nu lijkt het vooral lang te wachten met gasgeven en dan "catch up" te spelen om vervolgens weer flink te remmen.
 
Standje 7 heeft er altijd al opgezeten. Welke afstand jij daar aan koppelt weet ik niet maar TACC/AP heeft dit altijd op radar gedaan. Misschien doet het dat nog steeds trouwens, geen idee, maar het gedrag is wel anders.

Ik heb het trouwens niet over vol in de ankers... Gewoon gas loslaten, stilstaande auto's bij stoplichten zoals dit topic file rijden.

Voorheen bleeft AP meer "rollen". Nu lijkt het vooral lang te wachten met gasgeven en dan "catch up" te spelen om vervolgens weer flink te remmen.
Wat je stelt voel ik ook wel een beetje maar dat heb ik ook altijd als ik naast een ander in de auto zit dus ik wijdt dat meer aan het niet zelf rijden.
De manier van reageren is in mijn optiek niet anders dan dat het altijd is geweest en maar ik rij eigenlijk altijd op standje 1 op de snelweg.
 
Wat je stelt voel ik ook wel een beetje maar dat heb ik ook altijd als ik naast een ander in de auto zit dus ik wijdt dat meer aan het niet zelf rijden.
De manier van reageren is in mijn optiek niet anders dan dat het altijd is geweest en maar ik rij eigenlijk altijd op standje 1 op de snelweg.

Waarom zou je op een redelijk verlaten snelweg volgafstand 1 gebruiken? Niemand in de buurt en dan achter je voorligger gaan hangen :)

Zou ik enkel overwegen als ik zo zuinig mogelijk achter een vrachwagen wil rollen om bij een volgende SuC aan te kunnen komen bij wind tegen.

Trouwens, volgafstand 1 is voor AP/TACC niet voldoende om te reageren bij een noodstop en enkel daarom al zeer af te raden.

Het liefts zou ik zien dat de volgafstand volledig adaptief is om basis van verkeersdrukte. Bij drukte 3 en als het rustig is 7 en bij stop en go onder de 30km/u volgafstand 1.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink
Waarom zou je op een redelijk verlaten snelweg volgafstand 1 gebruiken? Niemand in de buurt en dan achter je voorligger gaan hangen :)

Zou ik enkel overwegen als ik zo zuinig mogelijk achter een vrachwagen wil rollen om bij een volgende SuC aan te kunnen komen bij wind tegen.

Trouwens, volgafstand 1 is voor AP/TACC niet voldoende om te reageren bij een noodstop en enkel daarom al zeer af te raden.

Het liefts zou ik zien dat de volgafstand volledig adaptief is om basis van verkeersdrukte. Bij drukte 3 en als het rustig is 7 en bij stop en go onder de 30km/u volgafstand 1.

Dat komt wellicht omdat ik alleen in de file rij en dan is stand 1 1,5-2s afstand en meer dan 99,9% dat de rest van het verkeer aanhoud en is genoeg om ook een noodstop voor mij automatisch door de TACC te laten oplossen zonder ingrijpen.

Bij 80km achter een vrachtwagen zit je er dan ca. 40m achter. Je bent dan inmiddels uit de zuiging en in de turbulente lucht.

Op een verlaten snelweg en ik loop in op een voorganger, dan blij ik er niet achter en dan geef ik tijdig een lane change op en dan ga ik er voorbij en dus zie ik niet in waarom je het niet kunt gebruiken bij een redelijk verlaten snelweg.
 
Op een verlaten snelweg en ik loop in op een voorganger, dan blij ik er niet achter en dan geef ik tijdig een lane change op en dan ga ik er voorbij en dus zie ik niet in waarom je het niet kunt gebruiken bij een redelijk verlaten snelweg.

Ook als je maar 1 of 2km/u harder gaat? Juist het heerlijke van AP is dat je gewoon kunt cruizen op dezelfde strook. Ik heb AP ingesteld op 5% harder maar als ik 100km/u rij ga ik echt niet een baan opzij.
 
Ook als je maar 1 of 2km/u harder gaat? Juist het heerlijke van AP is dat je gewoon kunt cruizen op dezelfde strook. Ik heb AP ingesteld op 5% harder maar als ik 100km/u rij ga ik echt niet een baan opzij.

Ik rij waarschijnlijk actiever dan jij.
Dan tik ik er soms even 2-3km bij om dan weer mijn eigen snelheid en volledig vrij zicht te hebben voor mij.

Ik cruise nooit en zit altijd zeer actief op te letten en kijk continu 360 om mij heen. Ook al rijdt de auto zelf.
Als ik dat niet zou doen dan was ik afgelopen vrijdag nog van de weggereden door een vrachtwagen die zonder kijken van baan wisselde.
 
Ik cruise juist wel en rij bijna nooit in een file. Standje 3 als er meer verkeer is en anders meestal 4 zeker van de snelweg af. EAP geeft vroeg genoeg aan dat ik moet gaan inhalen meestal wacht ik nog even totdat ik iets dichterbij ben maar voordat ie snelheid gaat minderen.

Lekker relaxed. Ik cruise maar weet toch wat er rond me gebeurd. :D
 
  • Like
Reactions: Phil V
Nope, dan heb je nog niets meegemaakt.
Hij kijkt zelfs naar achteren bij een grote vertraging. Reeds meerdere keren meegemaakt dat hij later ging doorremmen om de auto achter mij meer ruimte te geven. Normaal stopt hij 4-5m achter een voorganger en bij zo'n stop zelfs op 1-2 decimeter om achter meer ruimte te geven.

Gisteren zelfs nog. Voor mij 2 auto's op elkaar. rechts van mij 5 auto op elkaar ik net mijn voorganger los en de auto achter mij ook maar net vrij.
Ik rij regelmatig in de spits, met het gevolg dat het verkeer zich zeer dynamisch gedraagt vwb snelheidswisselingen.
Zoals @ramonneke al aangeeft lijkt het gedrag anders dan een tijd terug.
Dat de auto ook naar achter kijkt is op zich goed, maar als je te laat bent met remmen, dan is de kans dat iemand achterop rijd best groot. Als de auto ruimte blijft geven aan de achterligger, is er steeds minder kans om veilig te stoppen.
Hoe eerder er snelheid wordt teruggenomen en hoe minder abrupt, hoe veiliger het is.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik rij regelmatig in de spits, met het gevolg dat het verkeer zich zeer dynamisch gedraagt vwb snelheidswisselingen.
Zoals @ramonneke al aangeeft lijkt het gedrag anders dan een tijd terug.
Dat de auto ook naar achter kijkt is op zich goed, maar als je te laat bent met remmen, dan is de kans dat iemand achterop rijd best groot. Als de auto ruimte blijft geven aan de achterligger, is er steeds minder kans om veilig te stoppen.
Hoe eerder er snelheid wordt teruggenomen en hoe minder abrupt, hoe veiliger het is.

Grappig hoe je het anders uitlegt. Kennelijk was ik niet geheel duidelijk.

Hij begint vroeg met remmen, eerst weinig (valt wellicht niet op) dan wat steviger (daar lijk je op te doelen) maar dan weer wat minder, bij een steeds lagere snelheid heb je steeds minder ruimte nodig om veilig te kunnen remmen, om dan rekening houdend met de auto erachter zoveel mogelijk ruimte te benutten.

Als ik +100 rij en honderden meters voor mij de auto's al stil zie staan en zeker als het door een bocht is dan zie je idd dat de EAP daar niet op anticipeert.
Meestal tik ik dan de TACC alvast 20km of meer naar beneden zoals hij al begint met langzaam afremmen.
Maar goed het is ook geen FSD en ook mensen die er voor betaald hebben hebben nog steeds dezelfde software als een EAP auto.
 
Hij begint vroeg met remmen, eerst weinig (valt wellicht niet op)

Nee, ik ervaar niet dat de auto licht remt. Dat zou je zien in de de regeneratie.

Als ik +100 rij en honderden meters voor mij de auto's al stil zie staan en zeker als het door een bocht is dan zie je idd dat de EAP daar niet op anticipeert.
EAP reageert daar inderdaad te laat op. Altijd al geweest voor (praktisch) stilstaande auto's. Zoals dit kruispunt:


1637141700061.png



Als EAP niet meer de radar zou gebruiken en 100% vision zou ik verwachten dat EAP deze situatie nu juist zou nailen maar dat is helaas niet het geval. Komt ook deels omdat AP pas de snelheid reduceert NA de 50 borden en niet al daardoor. Dat is trouwens een workaround... want zonder eerst de snelheid geforceerd te reduceren zou vision natuurlijk ook deze verkeerssituatie middels pathplanning de snelheid gelijkmatig aanpassen.


Maar daar refereer ik nu niet aan. Ik heb het over stop and go verkeer zoals bij files en het optrekken bij stoplichten. Dat is aangepast en dat is hinderlijk... dat werkte eerste gewoon redelijk en stop en go is nu naar mijn mening gewoon niet prettig rijden. Veel te lang wachten met het starten van rollen en dan 'catch up' spelen om vervolgens flink te moeten remmen. De enige manier op dat nu semi comfortabel te doen is door de V max op b.v. 20km/u te zetten tot je uit stop and go verkeer bent.
 
Nee, ik ervaar niet dat de auto licht remt. Dat zou je zien in de de regeneratie.


EAP reageert daar inderdaad te laat op. Altijd al geweest voor (praktisch) stilstaande auto's. Zoals dit kruispunt:


View attachment 733878


Als EAP niet meer de radar zou gebruiken en 100% vision zou ik verwachten dat EAP deze situatie nu juist zou nailen maar dat is helaas niet het geval. Komt ook deels omdat AP pas de snelheid reduceert NA de 50 borden en niet al daardoor. Dat is trouwens een workaround... want zonder eerst de snelheid geforceerd te reduceren zou vision natuurlijk ook deze verkeerssituatie middels pathplanning de snelheid gelijkmatig aanpassen.


Maar daar refereer ik nu niet aan. Ik heb het over stop and go verkeer zoals bij files en het optrekken bij stoplichten. Dat is aangepast en dat is hinderlijk... dat werkte eerste gewoon redelijk en stop en go is nu naar mijn mening gewoon niet prettig rijden. Veel te lang wachten met het starten van rollen en dan 'catch up' spelen om vervolgens flink te moeten remmen. De enige manier op dat nu semi comfortabel te doen is door de V max op b.v. 20km/u te zetten tot je uit stop and go verkeer bent.

Het stoppen voor stoplichten doet EAP niet op HW 2,5 en idd vertraagd hij pas na het 50km bord. Ziet geen bord maat op GPS geregeld.
Echter met ander verkeer dat voor mij bij het verkeerslicht stopt heb ik op de Groene Kruisweg nooit problemen.
Overigens is EAP officieel daar niet eens geschikt maar dat is een andere discussie.
 
Als ik +100 rij en honderden meters voor mij de auto's al stil zie staan en zeker als het door een bocht is dan zie je idd dat de EAP daar niet op anticipeert.
Meestal tik ik dan de TACC alvast 20km of meer naar beneden zoals hij al begint met langzaam afremmen.
Maar goed het is ook geen FSD en ook mensen die er voor betaald hebben hebben nog steeds dezelfde software als een EAP auto.
Als het verkeer voor je langzaam snelheid mindert gaat het wel goed.

De situatie waar ik het over heb is de situatie die je omschrijft. Als het verkeer voor je stil staat remt de auto te laat af met de kans dat de achterligger niet tijdig stil staat. Zelf actie ondernemen zoals je omschrijft is in deze gevallen beter dan afwachten wat de auto doet.
 
  • Like
Reactions: RobsEV