Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

file rijden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of dit al eerder gepost is (ik heb gezocht....) maar ik vind het probleem bij file rijden in combinatie met FSD dat de auto het midden van de weg aanhoud. ik ben zelf naast tesla rijder ook motorrijder en ik merk dat bijna iedereen tegenwoordig rekening houdt met motorrijders door iets links of rechts te gaan rijden zodat er voldoende ruimte is voor motorrijders. dit lukt dus niet als ik FSD aanzet.
Heeft iemand een oplossing?
 
Dat is inderdaad een nadeel. In België (en een hoop andere landen) is het overigens verplicht om een reddingsstrook te creëren. Dat betekent meteen dat je AP/FSD niet mag gebruiken bij file in de twee buitenste rijvakken. De EQS doet dit overigens wel, maar daar hebben wij niet veel aan. Hopelijk kopieert Tesla die Mercedes-innovatie snel, maar ik zou er niet op rekenen.
 
Ik weet niet of dit al eerder gepost is (ik heb gezocht....) maar ik vind het probleem bij file rijden in combinatie met FSD dat de auto het midden van de weg aanhoud. ik ben zelf naast tesla rijder ook motorrijder en ik merk dat bijna iedereen tegenwoordig rekening houdt met motorrijders door iets links of rechts te gaan rijden zodat er voldoende ruimte is voor motorrijders. dit lukt dus niet als ik FSD aanzet.
Heeft iemand een oplossing?

Herkenbaar.....
Als er 3 of meer rijbanen zijn kun je naar een rechterstrook gaan maar meer is er momenteel helaas niet mogelijk voor zover ik weet.
 
Ik weet niet of dit al eerder gepost is (ik heb gezocht....) maar ik vind het probleem bij file rijden in combinatie met FSD dat de auto het midden van de weg aanhoud. ik ben zelf naast tesla rijder ook motorrijder en ik merk dat bijna iedereen tegenwoordig rekening houdt met motorrijders door iets links of rechts te gaan rijden zodat er voldoende ruimte is voor motorrijders. dit lukt dus niet als ik FSD aanzet.
Heeft iemand een oplossing?
Ik rij ook motor en met de brede snelwegen in NL is er zelfs met een bijna 20cm bredere Model S genoeg ruimte voor een motor om er langs te komen.

Wanneer het smallere wegen betreft dan laat ik hem op TACC staan en stuur dan zelf meer langs de kant.
 
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
AP1 is daar perfect voor. Die rijdt waar de voorganger rijdt.
AP1 volgt perfect je voorganger. Ook als die links af slaat.

Ik rij ook motor en met de brede snelwegen in NL is er zelfs met een bijna 20cm bredere Model S genoeg ruimte voor een motor om er langs te komen.

Wanneer het smallere wegen betreft dan laat ik hem op TACC staan en stuur dan zelf meer langs de kant.
Inderdaad, maak je je niet teveel zorgen om het midden in de rijstrook rijden van je auto. De meeste motorfietsen hebben er geen problemen mee, en als je er echt wakker van ligt moet je gewoon de rechter of midden rijstrook gebruiken. Enkel van de linker rijstrook verwachten sommige motorrijders dat automobilisten plaats maken, maar dat is eigenlijk ook maar een vriendelijke vraag een geen verplichting. Erger zijn de automobilisten die van rijstrook wisselen zonder kijken, of uiterst rechts gaan rijden op het linkervak.

Ook de Belgische reddingsstrook is niet zo dat je op het linkervak continu in de berm moet sturen. Zolang de file beweegt, zoals de meeste files in de spits, is het voldoende dat je gewoon rekening houdt dat je misschien naar links moet uitwijken. Als het een file is die stil staat door een ongeval ja dan loont het om uiterst links en rechts te gaan staan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vind vooral het steviger optrekken een issue met file rijden.

Vaak als de auto voor je stukje kan rijden trekt de M3 redelijk snel op om na enkele seconde weer vol in de remmen te gaan.
Gewoon meerijden met het verkeer... :)
Heb je obstacle aware acceleration aan staan?

Je merkt dan ook op de snelweg dat hij veel minder accelereert om een gat dicht te rijden als er voor je een auto naar rechts gaat.
 
Vind vooral het steviger optrekken een issue met file rijden.

Vaak als de auto voor je stukje kan rijden trekt de M3 redelijk snel op om na enkele seconde weer vol in de remmen te gaan.
Gewoon meerijden met het verkeer... :)
Weet niet welke volgafstand je hebt ingesteld maar ik rij normaal mat afstand 1 en dan krijg je idd dat schokkerig rijden in de file.
als ik een file inrijd zet ik volgafstand op 5 en dan rijd tacc/ap prima in de file als file opgelost is zet ik het weer op 1.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: fryeBE and Mars2020
Dat werkt idd maar dan zit je met het probleem dat je het gat voor je zo groot laat dat ze constant voor u van rijvak veranderen.
Ik zet hem ook op chill maar volgafstand 1.
Het is zo smoot niet maar je wordt er niet misselijk van zoals op standaard.
Als ze daar tussen willen, dat ze maar doen. Voor die halve seconde dat het scheelt op het einde van de file… Ik zit ondertussen de krant te lezen op het scherm.
 
Ik doe ook 2 in de file, heb ook de indruk dat het afhangt van hoe hard die van voor u optrekt in welke mate je zelf hard of niet accelereert.
off topic: moet wel zeggen dat ik die autopilot nog niet 100% vertrouw. Zeker bij hogere snelheden (100 a 120 per uur) vind ik dat die soms laat reageert om te remmen. Die heeft precies een second of 2 nodig om na te denken om dan soms heel hard te remmen. Denk echt dat als ze voor u hard in de ankers gaan die auto pilot nooit op tijd kan reageren (er is ook een law-suit nu bezig dacht ik zelfs)
 
Ik doe ook 2 in de file, heb ook de indruk dat het afhangt van hoe hard die van voor u optrekt in welke mate je zelf hard of niet accelereert.
off topic: moet wel zeggen dat ik die autopilot nog niet 100% vertrouw. Zeker bij hogere snelheden (100 a 120 per uur) vind ik dat die soms laat reageert om te remmen. Die heeft precies een second of 2 nodig om na te denken om dan soms heel hard te remmen. Denk echt dat als ze voor u hard in de ankers gaan die auto pilot nooit op tijd kan reageren (er is ook een law-suit nu bezig dacht ik zelfs)
Ik heb de oude versie maar rijdt in Duitsland standaard op het systeem bij 150 km/h
heb ondertussen al een paar onverwachte stilstaande files meegemaakt en een keer zelfs een kop staart direct voor mij. Tot nu toe ben Ik erg blij met de digitale reactie.